העליון אישר את הפשרה: עבודות חשמול הרכבת יפוצלו בין אפקון, אלסטום ו-SEMI הספרדית
אפקון דיווחה שחלקה בפרויקט יגיע לסך של כ-280 מיליון שקל. על פי ההערכות, אלסטום תזכה מצידה בהיקף עבודות בסכום דומה. רכבת ישראל תגדיל את הוצאותיה בעוד כ-8 מיליון שקל
רכבת ישראל דיווחה היום (ה) שביהמ"ש העליון אישר הסכם פשרה בין רכבת ישראל, אלסטום הצרפתית ואפקון, לפיו עבודות החשמול של כלל המסילות יפוצלו בין שלוש חברות - אפקון, אלסטום ו-SEMI הספרדית.
במקור SEMI הייתה זו שזכתה לפני כשנתיים וחצי במכרז הענק, שכלל חשמול של כ־420 קילומטרים של קווי רכבת, הקמת 14 תחנות השנאה, תכנון והקמה של מערכת הולכת חשמל עילית, תכנון והקמת מערכת שליטה והקמת רשת חשמל במתחמי ומוסכי הרכבת. עלות המכרז היא כ-2 מיליארד שקל. לאחר דבר הזכייה שכרו אפקון ואלסטום את חברת החקירות בלאק קיוב שניסתה להתחקות אחר שלבי המכרז והכללים שהמציעות נדרשו לעמוד מהם.
כפי שנחשף בכלכליסט, במרץ 2016 הסתיים שלב איסוף הנתונים על ידי בלאק קיוב או אז התחוור ש-SEMI לא עמדה לכאורה בתנאי הסף, מנהל הפרויקט כלל לא תכנן לעבוד על המיזם מישראל כפי שהבטיח. בלאק קיוב אף הצליחה להתחקות אחר בכיר היועצים הטכניים של הרכבת שסיפר שהוא התבקש לכאורה לשנות את ציוני המכרז.
אפקון ואלסטום עתרו לביהמ"ש המחוזי כנגד הזכיה, הפסידו, וערערו עליה לביהמ"ש העליון. זה הפך את ההחלטה ואף קבע ששימוש בחברת חקירות חיצונית כדי לקעקע את אמינות הזוכה הינה פעולה שניתן לנצלה כדי להוכיח שמתמודדים אחרים ניזוקו.
לפיכך, רכבת ישראל ו-SEMI כאמור יחלקו את העבודות, כאשר אפקון מצידה כבר דיווחה היום (ה) שחלקה בפרויקט יגיע לסך של כ-280 מיליון שקל. על פי ההערכות בסביבת הפרויקט אלסטום תזכה מצידה בהיקף עבודות בסכום דומה. רכבת ישראל תגדיל את הוצאותיה בעוד כ-8 מיליון שקל. יו"ר אפקון, ישראל רייף, סיכם ש"מדובר בפתיחת שנת 2018 ברגל ימין, ובקבלת עבודה ראשונה השנה בהיקף גדול. בית המשפט העליון הוביל לפשרה צודקת שמשרתת את כל הצדדים ואת טובת הפרוייקט, והופכת את אפקון לגורם מרכזי בהקמת הפרוייקט. אני שמח על קידום הפרוייקט, ושהרכבת, SEMI והציבור ייהנו ממכלול היכולות של אפקון כקבלן מבצע".
את אפקון יצגו עוה"ד צבי חוברס, יוסי שם טוב ומוטי גולדשטיין ממשרד גלוזמן, את אלסטום ייצגו עוה"ד רובי בכר ותמר טורג'מן ממשרד פישר בכר חן וול אוריון, את SEMI יצגו עוה"ד דרור הרפז ואייל אורן ממשרד עוה"ד הרפז אורן אדלר, ואת הרכבת ייצגו עוה"ד רנאטו ודנה יאראק ממשרד עוה"ד פירון.