רשות ההגבלים לא מאשרת את המיזוג בין ישראייר לאל על
העסקה שלא אושרה כללה העברת השליטה בישראייר של אי.די.בי תיירות לידי אל על, באמצעות מיזוגה עם החברה הבת סאן דור. בין הסיבות להחלטה - המיזוג יקבע דואופול של ישראייר וארקיע בטיסות לאילת
רשות ההגבלים העסקיים דחתה את בקשת המיזוג בין חברת התעופה ישראייר לבין חברת סאן דור של אל על. ההחלטה התקבלה על ידי מ"מ הממונה על ההגבלים עו"ד אורי שוורץ - הממונה מיכל הלפרין היתה מנועה מלטפל בנושא על פי הסדר ניגוד העניינים שלה.
- עלייה של 4% ברווחי ישראייר, ההכנסות צמחו ב-27%
- מנכ"ל אל על התפטר, רשות שדות התעופה מתנגדת למיזוג החברה עם ישראייר
- סיכום שנה: כ-20 מיליון נוסעים עברו בנתב"ג ב-2017 - עלייה של 17%
ביולי האחרון דיווחה אל על כי תרכוש את ישראייר מאי די בי תיירות (מקבוצת אי.די.בי): במסגרת המתווה שנקבע היתה אמורה אי די בי תיירות להעביר לסאן דור שבשליטת אל על את החזקותיה בישראייר - בתמורה ל25% ממניות החברה הממוזגת, כאשר אל על היתה אמורה להחזיק ב-75%. העסקה היתה כפופה לשורה של תנאים מתלים, בראשם האישור של רשות ההגבלים - שלא התקבל כאמור.
שוורץ נימק את החלטתו בכך שהמיזוג ימנע כל אפשרות לפעילות עצמאית של אל על בקווי התעופה לאילת, ויקבע את הדואופול של ישראייר וארקיע בטיסות לאילת. ברשות התרשמו שהסיכוי שאל על תחזור לטוס בקו זה גבוה, מאחר שבזמנו הופסקו הטיסות בטענה של אל על לבעיות בטיחות בשדה התעופה באילת, ובעיות אלה אמורות להיפתר עם סגירת השדה ומעבר הטיסות לאילת לשדה תעופה חדש בתמנע.
סיבה נוספת היא החששות מדחיקת מתחרים על ידי הפעילות הבינלאומית של החברה הממוזגת - בעקבות התלות המוחלטת של חברות התעופה הישראליות, בפרט של ארקיע, בשירותי אבטחת תעופה בחו"ל - שירותים הניתנים באופן בלעדי על ידי אל על.
סוגיית האבטחה התעוררה לגבי יעדים בינלאומיים שאינם כלולים בהסכם "שמיים פתוחים", ואשר אליהם טסות רק חברות ישראליות, דוגמת בטומי בגיאורגיה. ארקיע וישראייר זקוקות כיום לאישור של אל על שמחזיקה במונופול על אבטחת הטיסות,כדי לקיים טיסות ליעדים אלה. החשש בהגבלים היה שאל על עם המיזוג עם ישראייר, תדחק את רגלה של ארקיע מהטיסות לאותם יעדים.
עם זאת עולה השאלה מדוע לא ביקשו התחייבות מאל על למנוע פגיעה בארקיע ביעדים ספציפיים אלה, ונראה שהתשובה היא שהרשות איננה מאמינה שפתרון כזה ישים.
למיזוג התנגדו התאחדות המלונות, עיריית אילת, וסוכני הנסיעות וכן רשות שדות התעופה והמתחרה ארקיע.
ביום חמישי שעבר נערך שימוע בעניין המיזוג ברשות ההגבלים, שבו הופיע מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס. במסגרת השימוע אמר סירקיס כי ישראייר מוכנה להכפיל את מספר הטיסות שלה לאילת, באמצעות הוספה של 2 מטוסים לקו הטיסות - בניסיון לשכנע שהמיזוג לא יפגע בלקוחות.
השלכות ההחלטה יגיעו לפתחו של המנכ"ל הנכנס באל על, גונן אוסישקין: ממש שלשום הודיעה החברה על הבחירה באוסישקין, סמנכ"ל הסחר שלה, לתפקיד המנכ"ל הבא - במקומו של דוד מימון.
מאל על נמסר כי מדובר לטעמה בהחלטה שגויה, אשר משמרת את המונופול של ארקיע על הקו לאילת. אל על הציגה בפני הרשות תחשיב כלכלי שמבהיר מדוע מדובר בפעילות הפסדית עבורה, ושאין בכוונתה בלי קשר למיזוג להכנס לפעילות באילת. יתרה מכך - היא בחרה לצאת ממנה לפני כמה שנים.
החברה אף התחייבה בפני הרשות כי לאחר המיזוג תרכוש ישראייר שני מטוסים נוספים לצורך הפעילות באילת, מה שיוסיף תדירויות לטיסות לאילת ויפחית מחירים בקו לתועלת כלל הציבור.
"ההחלטה המצערת מעידה כי מדינת ישראל, בשונה מכל מדינה אחרת, בוחרת להשקיע אך ורק בעידוד תחרות בינלאומית כנגד חברות התעופה הישראליות, ומקשה עליהן להתמודד אל מול בריתות ענק בתעופה העולמית", נכתב בתגובת החברה. "היה מקום לטעמנו שהרשות תנהג ביתר זהירות בבחינת טיעונים שהובאו בידי בעלי אינטרס, כפי שנוהגות רשויות תחרות בעולם במצבים דומים. את מחיר ההחלטה ישלם הציבור".
מחברת ישראייר נמסר: "קיבלנו את החלטת הממונה על ההגבלים ואנו ממתינים לנימוקי ההחלטה. כשיצאנו לדרך היה לנו ברור שמדובר בהליך מורכב וארוך המלווה בעליות ומורדות. בגלל אופציה עתידית, כביכול, שאל על תחדש את טיסותיה לאילת, דחה הממונה הצעה מחייבת לפיה תכפיל ישראייר את כמות מטוסי ה-ATR הפועלים בקו לאילת. הכפלת כמות המטוסים הייתה יכולה לחזק את התעופה ישראלית, אך יותר מכך - לשנות אחת ולתמיד את שיווי המשקל בקווים הפנים ארציים. התחייבות זאת הייתה גוררת ירידה מיידית של 7% עד 10% במחירים - לטובת הצרכנים, החיילים, הגימלאים ותושבי אילת. ישראייר היא חברה חסונה, שדורגה לראשונה בשנת 2017 בין חמש החברות המובילות בנתב"ג. הנהלת החברה ועובדיה יציבים וחסונים, ויכולים להתמודד ולהתאים עצמם במהירות לסביבה תחרותית ומשתנה״.