בלעדי לכלכליסט
ישראייר תכפיל הטיסות לאילת כדי לבטל התנגדויות למיזוג
ההבטחה להגדלת מספר הטיסות נמסרה בשימוע ברשות ההגבלים העסקיים, אשר תמסור בשבוע הבא את החלטתה לגבי מיזוג ישראייר עם אל על. המתנגדות העיקריות לעסקת המיזוג הן ארקיע והתאחדות המלונות
ישראייר מוכנה להתחייב להכפיל את מספר הטיסות שלה לאילת באמצעות הוספה של 2 מטוסים לקו הטיסות. ל"כלכליסט" נודע כי מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס הציג עובדה זו בשימוע שקיימה רשות ההגבלים העסקיים לחברה ביום חמישי האחרון, לקראת ההחלטה על המיזוג עם אל על.
- עלייה של 4% ברווחי ישראייר, ההכנסות צמחו ב-27%
- רשות ההגבלים תאשר מיזוג אל על וישראייר במגבלות קלות
- מנכ"ל אל על התפטר, רשות שדות התעופה מתנגדת למיזוג החברה עם ישראייר
על פי הערכת ישראייר במידה וייקלטו 2 מטוסים (מדגם איי. טי. אר) נוספים ניתן יהיה להכפיל את כמות המושבים בימי השיא בתנועה לאילת - ימים חמישי עד ראשון. לפי מטוסים אלה יטוסו מלבד לאילת רק ליעדים קרובים כמו קפריסין. הדבר יביא לגידול מסויים בתנועת הנוסעים לאילת ויקטין להערכת ישראייר את המחיר בכ־10 עד 15 שקל לכל כיוון, שמשמעותם ירידה של למעלה מ־%7 בממוצע במחיר. בחברה טענו כי הירידה הזו תגיע בתקופה בה מחירי הדלקים מאמירים, אגרות רשות שדות התעופה מתייקרות ושכר המינימום מזנק ומשפיע על הוצאות התפעול בשדות התעופה.
במכתב ששיגר בתחילת השבוע סירקיס ליו"ר התאחדות המלונות אמיר חייק הוא חזר והדגיש פרטים אלה. התאחדות המלונות היא אחד המתנגדים הגדולים למיזוג בשל חשש בקיטון משמעותי בטיסות לאילת.
עם זאת חייק אמר אתמול (ג') ל"כלכליסט" כי רק התחיבות מפורשת בכתב של אל על שהחברה הממוזגת תמשיך לטוס בקו זה ולא תבטל טיסות, יביאו להסרת ההתנגדות. "אנחנו זקוקים להתחיבות כתובה שתרגיע אותנו מבחינת תדירות הטיסות והמחירים ואת זה אפשר לקבל רק מאל על שהיא החברה הרוכשת", אמר חייק.
המתנגדת העיקרית לעסקה היא חברת ארקיע הטוענת לסכנה באפליית החברה בסוגיית ביטחון הטיסות, שירות שמספקת אל על לכל החברות הישראליות. מתנגדים נוספים כמו עיריית אילת סוכני נסיעות, רשות שדות התעופה, והתאחדות המלונות טוענים לסכנה לפגיעה בתחרות בקו הטיסות לאילת.
ישראיר סיימה את 2017 בין חמש החברות בעלות התנועה הגדולה בנתב"ג עם גידול של 33% בכמות הנוסעים ל־548 אלף אנשים. ארקיע רשמה בתקופה זו גידול של 2.59% בטיסות לאילת וישראייר רשמה קיטון של 7.4%.
תנועת הנוסעים בנתב"ג גדלה ב־2017 ב־16.4% אולם בשדה התעופה באילת לא חל שינוי ותנועת הנוסעים ירדה מעט ב־0.16%. ישראייר טוענת שכמות הנוסעים לאילת סטטית, והגדלת צי המטוסים לארבעה תיצור מלחמת מחירים גם אם כמות הנוסעים לא תעלה.
רשות ההגבלים אמורה למסור את החלטתה לגבי המיזוג בשבוע הבא. הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין מנועה מלטפל בנושא בשל הסכם ניגודי העניינים שלה, ומי שיקבל את ההחלטה יהיה אורי שוורץ, היועץ המשפטי של הרשות. כבר עתה ברור שאם יינתן האישור הוא יהיה תחת מגבלות ותנאים מסויימים.
ישראייר נמצאת בבעלות אי.די.בי פיתוח שבשליטת אדוארדו אלשטיין. לפי מתווה העסקה מיולי אי.די.בי תעביר את מלוא הבעלות בישראייר לסאן דור, חברה בת של אל על. בתמורה, תקצה סאן דור 25% ממניותיה לאי.די.בי, ואל על תחזיק ב־75%. היקף העסקה יעמוד על כ־24 מיליון דולר.