יש עתיד לאדלשטיין: סכל הבאת חוק ההסדרים לכנסת
הסיעה טוענת כי התקציב מועבר במועד מוקדם וללא לחץ זמן ולכן אין כל הצדקה להעביר איתו חוק הסדרים. ח"כ עופר שלח: "רומסים את ההליך החקיקתי הראוי וכופים הצבעה על חברי כנסת מן הקואליציה"
חוק ההסדרים הוא חוק חבילה של תוכניות כלכליות שמועבר במקביל לתקציב המדינה. מדובר בניצול של ההכרח להעביר תקציב כדי להעביר שורת רפורמות שבנסיבות אחרות היה הרבה יותר קשה או כמעט בלתי אפשרי להעביר אותן. בין הכנסת למשרד האוצר ולממשלה יש ויכוח מדי תקציב על היקפו של חוק ההסדרים שיתלווה אליו ועל כך שיכללו בו רק חוקים שקשורים ישירות לתקציב.
הממשלה מתכוונת לאשר את תקציב 2019 וחוק ההסדרים שלו בחודשיים הקרובים בשלוש קריאות. המטרה העיקרית של הממשלה בכך היא לצלוח בשלב מוקדם את המחסום העיקרי היכול להקשות על הישרדותה עד מועד הבחירות החוקי בנובמבר 2019.
שלח כתב לאדלשטיין כי "חוק ההסדרים הוא פרקטיקה שנויה במחלוקת, שאתה עצמך והייעוץ המשפטי של הכנסת ביקרתם אותה לא אחת בחריפות". זאת, לדבריו, בשל "רמיסת ההליך החקיקתי הראוי וכפיית הצבעה על חברי כנסת מן הקואליציה בגלל האיום שאי-אישור התקציב פירושו נפילת הממשלה".
שלח טוען ש"הפעם, הבעייתיות הקבועה של חוק ההסדרים מגיעה לאבסורד. מדובר בתקציב 2019, שאמור לעבור במליאת הכנסת עד סוף המושב הנוכחי, מטעמים של נוחות פוליטית בלבד". לכן, לדבריו, "אין שום דד-ליין מחייב ואין שום תועלת והכרח בחוק הסדרים, שנזקו רב תמיד".
בשבוע שעבר פנה חבר ועדת הכספים ח"כ מיקי לוי מיש עתיד ליועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון בבקשה שיכריע האם אישור התקציב וחוק ההסדרים בתחילת שנת הכספים שלפניה חוקתי. לוי העלה שורה של שאלות משפטיות שהעיקרית ביניהן היא האם אין בכך כבילה פסולה של שיקול הדעת של ממשלה וכנסת עתידיות.
לוי כותב לדבריו, "ההחלטה להגיש תקציב לשנת 2019 בזריזות כשנה לפני מועד כניסתו לתוקף, יוצרים בוקה ומבולקה חוקתיים. דרוש להבהיר את המצב המשפטי בכאוס שנוצר. במהלך השנה", כותב עוד לוי, "יכולה להיבחר כנסת חדשה ולקום מתוכה ממשלה חדשה". לדבריו, "אין שום סיבה שהממשלה הבאה תהיה כבולה לתקציב וחוק הסדרים שמשקפים סדר יום של ממשלה קודמת. הממשלה הבאה תתקשה לשנות חלק מסדרי התקציב כיוון שחלק מהתכניות כבר יצאו אל הפועל והכסף שולם".
לא במקרה מתמקד לוי בסוגיית הכבילה, שכן בג"ץ כתב שכבילת שיקול הדעת של כנסת עתידית אינה חוקתית. מצד שני, לאור העובדה שממשלה עתידית תוכל לשנות את התקציב וממילא אי אפשר לפעול לפיו לפני 2019, עולה השאלה האם באמת יש פה כבילה.