איך להקים עסק מצליח מהצד
אינכם חייבים להתפטר מהעבודה כדי להתחיל את המיזם העסקי שלכם. השקיעו במשהו שהוא יותר מתחביב, התייחסו לפרויקט כאל ניסוי וגבו כסף עבור עבודתכם - מדריך
הקדשת זמן ומשאבים לפרויקטים עסקיים 'מהצד' הוכיחה את עצמה כיותר ויותר מועילה עבור עסקים. Slack, למשל המוכר לכולם בזכות אפשרויות התקשורת שהוא מאפשר, החל את חייו ככלי פשוט עבור קבוצה של מפתחי משחקים.
- למה התפוצצה העסקה עם אפל: כשסטארטאפ פוגש תאגיד ענק
- בחנו את עצמכם: האם נולדתם להיות יזמים?
- רעיון טוב זה לא מספיק, כך תגייסו כסף לסטארט-אפ שלכם
פרויקטים צדדיים עוזרים לגלות תחומי עניין חדשים, לקדם חשיבה מגוונת, ויכול לקחת את חייכם לכיוונים בלתי צפויים. עם זאת, זה גם מה שהופך אותם למסוכנים. הם דורשים זמן וכסף – ויותר מכך, יש להמשיך לייצר מספיק מוטיבציה כדי להמשיך לדבוק בהם.
אז מה הופך פרויקט צדדי ואישי למוצלח? אחרי קריאת סיפוריהם של 10 יזמים, באתר FastCompany פירטו את שבעת המרכיבים השכיחים שיעזרו לכם, ליזום, לבנות ולהשיק פרויקט מצליח 'מהצד':
1. מצאו משהו שנמצא בין "דברים שמסבים לכם הנאה" ו"מיומנויות שברצונכם לפתח"
כפי שמסבירה ג'ולי זו, נשיאה לעיצוב מוצר בפייסבוק, "פרויקטים צדדיים עובדים הכי טוב כשהם מצטלבים עם "דברים שאתם אוהבים" ו"דברים שעוזרים לכם לממש מיומנות ניתנת לשיווק".
למרות שבתאוריה זה פשוט, במציאות זה יותר מסובך. אם תתחילו פרויקט צדדי רק כי הוא יעזור לכם להתקדם בעבודתכם הרגילה, אתם מסתכנים בכך שהוא יהפוך לבסוף לשלוחה שלה ולא יותר. במקום להרגיש מונעים להשקיע בו זמן, תגשו אליו לבסוף כעוד מטלה. אך אם הפרויקט לא עוזר לכם לפתח מיומנות שתעזור לכם בתחומים אחרים בחייכם, אז הוא רק "לכיף." זה בסדר, כמובן, אבל לא בהכרח יוסיף משמעות לחייכם.
לכן המטרה היא, אומרת זו, היא למצוא את האיזון בין השניים. למשל אם אתם מעוניינים ליצור אפליקציה, אבל עדיין לא רכשתם את המיומנות הטכנית לכך. הצעד הראשון יהיה לקחת קורס מקוון על פיתוח אפליקציות, ואז במשך הקורס, תוכלו לעבוד על הפרויקט שלכם ולהישאר מונעים לממשו, גם אם זה ייקח זמן.
2. התייחסו לפרויקטים הצדדיים שלכם כניסויים
הדבר הקשה בפרויקטים צדדיים הוא שאנחנו משקיעים הרבה יותר מעצמנו בהם מאשר בעבודתנו הרגילה. כשיש לכם יום גרוע במשרד או בעבודה, אתם יכולים "לסחוב" ולעבור אותו. אחרי הכל, משלמים לכם על זה. אבל כשאתם עושים משהו בשביל עצמכם, הגישה המנטלית הזאת לא תעבוד. לפי היזם ומעצב האתרים לשעבר פול ג'רביס, כדי לעבור את המכשול הזה, עליכם להתייחס לפרויקטים הצדדיים שלכם כאל ניסויים.
"ניסויים לא "נכשלים" – הם פשוט מוכיחים או מפריכים היפותזה. למשל, "למרות עבודתי כמעצב הייתה לי היפותזה שאני יכול גם לכתוב ספר אלקטרוני. אז פשוט התחלתי לכתוב. לא התמקדתי בתוצאה, איך הספר יתקבל או מה יחשבו עליו. אמרתי לעצמי פשוט לנסות".
3. הציגו את עצמכם
אם אתם רוצים שהפרויקט הצדדי שלכם יהיה יותר מתחביב, יזמים מצליחים חייבים לדעת איך לדבר עליו.
לפני שבנה מספר חברות סטארט-אפ (שהתחילו כולן כפרויקטים צדדיים), ויצר את אחת מקהילות העיצוב הגדולות בישראל, שגיא שריבר היה סתם עוד סטודנט לעיצוב עם תחום עניין נוסף: כתיבת בלוג העיצוב הראשון בשפה העברית. אך במקום לבנות אותו בעצמו, שגיא עלה לבמה באירוע מקומי וסיפר ליותר מ-300 המאזינים בחדר מה הוא עושה ומתי הוא מתכוון להשיק אותו.
פרסום הפרויקט הצדדי שלכם יכול לתת לכם דחיפה להמשיך אותו ולמצוא לו קהילה של אנשים בעלי צורת חשיבה דומה שיעזרו לכם לאורך הדרך.
4. גבו כסף עבור עבודתכם
מכירה נראית כמו אנטי-תזה ליצירה. האחת היא מקוריות טהורה, והשנייה נתפסת כמו חליבת כסף מאנשים אחרים. אבל אם אתם רוצים שהפרויקט שלכם יהיה הצלחה, זוהי לא הדרך הנכונה לחשוב עליו. יוצרי פרויקטים צדדיים מוצלחים לא חושבים על המחיר, הם חושבים על ערך. אם אתם מעריכים את עבודתכם, ואתם יוצרים משהו שהוא בעל משמעות עבורכם, אז צריך להיות שם בחוץ מישהו אחר שמרגיש אותו הדבר לגביו.
כמנהל שיווק במשרה מלאה, נוח קגאן הכיר היטב את אמנות המכירה. אך כשהוא השיק את פרויקט הצד שלו – AppSumo, הוא עדיין נפל למלכודת של תחושת אשמה כשמבקשים כסף. כדי לעבור את תחושת אי הנעימות שבתמחור, נוח הזכיר לעצמו כמה עובדות פשוטות בכל פעם שהוא השיק פרויקט חדש:
א. מה שלא תעשו, אתם יוצרים ערך עבור מישהו אחר
ב. אנשים משלמים עבור זמן. אם אתם עושים משהו שעוזר להם לחסוך זמן, הם ירגישו טוב לשלם לכם
ג. זהו הטבע האנושי לחוש טוב יותר מדברים ששילמתם עבורם. הליכה במסלול החינמי אינה תמיד הדרך הטובה ביותר אם אתם רוצים שאנשים יקחו את הפרויקט שלכם ברצינות.
5. מצאו שותפים
פרויקטים צדדיים הם הזדמנות מעולה גם לעבוד עם אנשים שתמיד רציתם לעבוד איתם. כשאנחנו נותנים לאנשים אחרים לקחת חלק בתהליך היצירתי שלנו, אנחנו לומדים לאתגר מחשבות וערכים שהוטבעו בנו בחוזקה.
כשאתם מתכננים את הפרויקט שלכם, חשבו על מי אתם יכולים לכלול בו. מי יהיה שותף טוב? ממי אפשר לבקש פידבק כבר מההתחלה? מי יאתגר את צורת החשיבה שלכם וידחוף אתכם למקומות חדשים?
6. קבלו את כשלונותיכם בהבנה
יעדים גדולים זה דבר נהדר. אבל יותר מדי התמקדות בתוצאה הסופית האפשרית יכולה להרוג את המוטיבציה שלכם ולהשאיר אתכם שחוקים וממורמרים אם הדברים לא הולכים בדיוק כפי שרציתם.
במהלך מאות ראיונות עם אנשים שהשיקו ופיתחו עסקים צדדיים בשנים האחרונות, היזם ריאן רובינסון גילה שהרווחים אינם תמיד מה שהם נראים בהתחלה: "בעוד ישנם פרויקטים שהופכים לעסק בהיקף מלא, אפילו אלה שמתמוססים בסוף משרתים מטרה חשובה. בניית והשקת פרויקט צדדי מביא גם ניסיון, ואת האנשים שפוגשים לאורך התהליך.
7. אל תתפטרו מעבודתכם (בינתיים)
כשיש לכם פרויקט צדדי נהדר והכל מתקדם היטב זה יכול לפתות אתכם לפרוש מהעבודה וללכת על כל הקופה איתו. אך כמעט כל יזמי הפרויקטים הצדדיים עושים זאת תוך כדי שמירה על עבודתם הרגילה.
הכנסה קבועה מקלה על החיים בשלבים הראשונים של הפרויקט, ויותר מכך, עבודתכם הקבועה יכולה להיות מקום מצוין לפגוש אנשים בעלי צורת מחשבה דומה שיעזרו לכם בדרככם.
היזם והסופר ג'יימס אלטוכר החל את פרויקט עיצוב הרשת שלו בזמן שעבד במשרה מלאה ב-HBO. בעוד פרויקט הצד שלו גדל, הוא השתמש בקשרים שלו מ-HBO כדי לרקום חוזים עם חברות כמו אמריקן אקספרס, מגזין פיפל, ספורטז אילוסטרייטד והאחים וורנר.
אך כפי שרובינסון מדגיש בפוסט שפרסם תחת הכותרת "איך להימנע מלהיות מפוטרים כשאתם מתחילים פרויקט צדדי", עליכם להיות זהירים במידת ערבוב עבודתכם הקבועה עם הפרויקט האישי שלכם. במיוחד עליכם להימנע מהטעויות הבאות:
א. הפרת חוזים או הסכמים שחתמתם עליהם
ב. עבודה על הפרויקט שלכם על בזמן עבודתכם הקבועה
ג. שימוש במשאבי, מחשבי, או כלי החברה לטובת הפרויקט שלכם
בעוד עבודתכם הקבועה היא מקום מעולה כדי להבנות את חייכם, ולפרנס אתכם בעודכם עובדים על הפרויקט הצדדי שלכם, עליכם להישאר מציאותיים. ולהפריד בין הפרויקט שלכם לבין חייכם הרגילים ועבודתכם.