הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מקבלת ארכה של חצי שנה
חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פקע בפועל השבוע. ועדת הכלכלה דנה בדרכים שבה הרשות תהיה אפקטיבית. יו"ר הוועדה: "לא נאשר הקמת רשות שהיא איבר מדולדל במשרד התחבורה"
לאחר שבשנת 2017 נרשמו בישראל 362 תאונות דרכים קטלניות, בהן נרשמו 362 הרוגים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים זוכה לעוד חצי שנה של קיום. היום (ד') אישרה ועדת הכלכלה הארכה של חצי שנה לחוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - החוק המאפשר את עצם קיום הרשות. בפועל פקע חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים השבוע - ולעת עתה אין באמת פתרון נראה לעין לתאונות. הצעת חוק מסודרת לביסוס מעמדה של הרשות לבטיחות בדרכים היתה אמורה להיות מוגשת, אך ברגע האחרון הוחלט שלא להגישה.
- דו"ח: אי מתן זכות קדימה להולכי רגל היא העבירה האחראית ל-20% מתאונות הדרכים
- מקום המדינה נהרגו בתאונות בכבישי הארץ - 33,352 ישראלים
- מנכ"ל אור ירוק: "המדינה מנהלת קמפיין נגד האזרחים"
לדברי איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה: "זה מקומם שלא קיבלנו הצעת חוק מסודרת שכבר היינו אמורים לאשר אותה. המחשבה לקחת את הרשות ולהפוך אותה לכלי מרכזי במאבק בקטל בדרכים היא נכונה, אבל אני רוצה שיהיה ברור – הוועדה הזו לא תאשר הקמת רשות שהיא איבר מדולדל במשרד התחבורה. אם מישהו חושב שהוא ייתן לזה שם מפוצץ ואנחנו נתבלבל הוא טועה. המאבק בקטל בדרכים צריך להיות עניין מרכזי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ואם השר מרגיש שהוא לא מקבל את הגיבוי והכלים הנדרשים, אז או שיהפוך שולחן או שיחזיר את המפתחות".
לדברי ח"כ יעקב אשר המכהן כיו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים:"במשך השנים מצב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הורע ותקציביה נפגעו. אנו תומכים במהלך שיהפוך את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לגוף אפקטיבי שלא יהיה רק צינור להעברת תקציבים. זוהי הפעם האחרונה שחוק הרשות לבטיחות בדרכים מתארך".
לדברי מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים רחל טבת ויזל: "בחצי השנה האחרונה נעשתה עבודה מאומצת והונחה הצעת חוק שלדעתנו היא טובה ושומרת על עצמאות הרשות ועל אחריות משרד התחבורה. החוק ממצב את הרשות כגוף המקצועי בתחום. אני מבינה שהוא נמשך כדי לבדוק האם הוא החוק הכי טוב שיש, לדעתנו זה החוק הכי טוב שיש". היו"ר כבל ציין כי יש מחשבה להקים את המל"ל של התחבורה ואמר: "לפעמים האויב של האין כלום זה העוד יותר כלום".
סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי ההצעה החדשה נמשכה כדי לשפר אותה. לדבריה, "חשבנו שהמוצר שהגענו אליו לא היה הכי נכון, זה אצלנו בעבודה כבר שנה וחצי, לא שכחנו או נרדמנו בשמירה". בתום הדיון אמר היו"ר כבל כי אכן התלבט אם להאריך בחצי שנה או בשלושה חודשים, לבסוף הציע להאריך את תוקף החוק בחצי שנה, כפי שביקש משרד התחבורה, ולקיים דיון מעקב בעוד שלושה חודשים והוועדה אישרה את ההצעה.
משרד התחבורה החל לבחון בשנה שעברה אפשרות להפוך את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים למחלקה שתהיה פעילה בתוך משרד התחבורה ולצמצם את היקפה באופן משמעותי.