ועדת הכספים בוחנת: הטבת מס משודרגת לרכבים מסחריים
לכלכליסט נודע שלפי המתווה הנבחן, רכבי עבודה צמודים של עובדי צווארון כחול יוכרו כזכאים להטבה שעשויה להגיע למאות שקלים בחודש
ועדת הכספים בוחנת בימים אלה מתווה לחישוב שווי השימוש ברכב צמוד שבמסגרתו יוכרו רכבים מסחריים מסוג N1 כזכאים להטבות מס מוגדלות, כך נודע ל"כלכליסט". בנוסף בוחנת הוועדה מתווה נוסף שבמסגרתו רכבים ישנים יוכרו גם הם כזכאים להטבת מס גבוהה יותר מרכבים חדשים.
- האם שיטת חישוב שווי השימוש ברכב לעצמאיים תשתנה?
- סקירת הרכב הצמוד של האוצר: ברשות המסים רצו לתת הטבה לכולם אך היא הגיעה רק לגברים עשירים
ביולי האחרון החלה ועדת הכספים לבחון מתווה לשווי השימוש ברכבי עבודה צמודים המשמשים לעובדי "צווארון כחול", לדוגמה אינסטלטורים וטכנאים. הסיבה לבחינה שביצעה ועדת הכספים היא פניות של בעלי מקצועות צווארון כחול להתאחדות התעשיינים בנושא שווי השימוש לרכביהם הצמודים. בניגוד למחזיקי מכוניות פרטיות בליסינג, לטענת בעלי ומחזיקי רכבים מסחריים, רכביהם משמשים למטרות עבודה הרבה יותר ממי שמחזיק במכונית משפחתית רגילה — ולכן הם זכאים לשווי שימוש מופחת. לפי הערכות בענף הרכב, כיום נוסעים בכבישי ישראל מאות אלפי רכבים שעונים על הגדרה זו.
מדיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים עם נציגי הוועדה ורשות המסים מסתמן כי הוועדה תקבע כי רכבים מסוג N1 יזכו להטבה כל עוד מותקנת בהם שורת מושבים נוספת. לפי הגדרת החוק, רכב מסוג N1 הוא רכב מסחרי ורכב משא במשקל של עד 3,500 ק"ג, זאת בניגוד לרכב מסחרי מסוג M1 שהוא רכב מסחרי שבו מותקנים שמונה מקומות ישיבה. התקנת שורת המושבים הנוספת מיועדת לאפשר לבני משפחתו של הנוהג ברכב לשבת ברכב, בלי לפגוע ביכולת הרכב לשאת מטען. אם ועדת הכספים אכן תאמץ מתווה זה, צפויים מחזיקי רכב צמוד מסחרי מסוג N1 ליהנות מהכרה מוגדלת במס, שגובהה הסופי טרם נקבע, אך עשויה להתבטא במאות שקלים בחודש בסכום הברוטו בתלוש.
עוד נודע ל"כלכליסט" שהוועדה בוחנת בנוסף גם אפשרות לייצר מדרגה שבמסגרתה רכב שגילו הוא מעל כחמש שנים יזכה להטבת מס נוספת בחישוב שווי השימוש, זאת מכיוון שנתונים שהגיעו לידי הוועדה קובעים כי ככל שגילו של הרכב עולה, כך השימוש בו פוחת לצרכים מקצועיים.
המשמעות של מהלך כזה היא שעצמאיים שנוהגים ברכבי N1 שבהם הותקנה שורת מושבים נוספת יזכו להכרה גבוהה יותר במס, ואילו שכירים שקיבלו רכב כזה ממקום העבודה יזכו להטבת שווי שימוש. עוד מסתמן כי לא יינתנו הטבות למחזיקי מכוניות משפחתיות צמודות, בין היתר לאור העובדה שאלה עושים שימוש פרטי נרחב במכוניותיהם, הרבה מעבר לקילומטראז' המקובל במשק.
מרשות המסים נמסר: "הרשות, יחד עם ועדת הכספים, בוחנת כמה אפשרויות, ונבחנות בין היתר ההשלכות הרוחביות והכלכליות של האופציות השונות".