האם חידוש רישיון נהיגה לאחר הסרת הגבלה מחייב לעבור מבחן תאורטי ומעשי?
חייבים רבים מתמודדים עם הגבלות כואבות ומוצאים עצמם לא פעם מוגבלים באפשרות להמשיך ולהשתמש ברישיון הנהיגה שלהם. העיסוק בנושא הגיע לוועדה לפניות הציבור בכנסת וקיבל במה בתקשורת ובו הקלה בעבור החייבים. עם זאת, חשוב להבהיר היכן מתאפשרת ההקלה ומה עדיין קיים בנוגע להגבלת רישיון נהיגה על חייבים
לידתה של הגבלת רישיון הנהיגה של חייב מתרחשת בשלב בו הוא מתמודד עם תיק אחד או יותר מול ההוצאה לפועל, ושם, במסגרת התיק, הוטלה עליו סנקציה בדמות הגבלת רישיון נהיגה במטרה להניע אותו לשלם את החוב. הבעיה הגדולה עוד יותר מתרחשת במקרים בהם חייב מתמודד עם מספר תיקים בהוצאה לפועל ואז הוא נדרש לפעול בכל אחד מהתיקים במטרה לנסות ולבטל את הגבלת רישיון הנהיגה שהוטלה עליו. במצבים מעין אלו, יכולתו של החייב לשכנע את רשם ההוצאה לפועל לבטל את הגבלת הרישיון בכל תיק ותיק, היא נמוכה ודי בכך שבאחד מהתיקים לא יתרשם רשם ההוצאה לפועל שבקשתו של החייב להשבת רישיון הנהיגה מוצדקת, אזי החייב לא יוכל להשיב לעצמו את רישיון הנהיגה.
ההנחיה שלנו, לעורכי דין שמייצגים חייבים אשר להם חוב של מעל לסך של 100,000 שקלים (משתנה לפי נסיבות החייב / התא המשפחתי) במספר תיקים בהוצאה לפועל, ואשר רוצים להשיב ללקוח שלהם את רישיון הנהיגה, לפעול במסגרת אותן הגנות הניתנות בהליך פשיטת רגל. כלומר, אנו ממליצים בשלב זה על בחירה בהליך של פשיטת רגל. מעבר לכך שהליך זה מאפשר ביטול הגבלת רישיון הנהיגה באופן אוטומטי בכל תיקי ההוצאה לפועל, וכידוע ביטול הגבלה זו היא בעבור חייבים רבים קריטית ומשמעותית, יש במסגרת הליך פשיטת הרגל אופק לאותו חייב לפתוח דף חדש ונקי מחובות.
משהבין החייב את היתרונות הקיימים בהליך פשיטת רגל והחליט, יחד עם עורך דינו להיכנס להליך זה, מעביר החייב מסר ברור כלפי בית המשפט ונושיו על כוונתו להגיע להסדר תשלומים בהתאם ליכולותיו הכלכליות ובכך ניתן לומר שאותו מסר חיובי מאפשר כמעט באופן מידי את ביטול ההגבלה על רישיון הנהיגה. ביטול הגבלת הרישיון מאפשר לחייב, שעשה צעד משמעותי לעבר שיקומו ע"י מערכת המשפט, להיות יותר עצמאי עבורו ועבור משפחתו. הדבר מקבל משנה תוקף במקרים בהם רישיון הנהיגה של החייב משמש אותו לפרנסתו, כשלא פעם חייבים, שמקור חובותיהם בעסק אשר קרס כלכלית, וכיום בחרו להתפרנס מעבודה המצריכה נהיגה דוגמת נהגי מוניות או נהגי משאיות.
בעבר, עד לחודש פברואר 2017, נהגים שרישיון הנהיגה שלהם הוגבל מעל תקופה של שנתיים והצליחו להסיר את ההגבלה, חויבו בעת חידוש הרישיון לצלוח מבחן מעשי ותיאורטי, זאת כתנאי להשבת רישיון הנהיגה. דרישה זו כללה באופן טבעי גם נהגים שרישיונם נשלל בשל עבירות תנועה קשות שהביאו לשלילת רישיונם לפחות בשנתיים. במקרים אלו ישנו רציונל מדוע נדרשים אותם עברייני תנועה להוכיח עצמם גם במבחן מעשי ובמבחן תיאורטי. מנגד, עומדים חייבים שהצליחו, בסופו של תהליך, להסדיר את חובם, אך בזמן זה נוצר מצב שההגבלה רבצה על רישיונם יותר משנתיים. האם גם עבורם הדרישה בביצוע מבחן מעשי ותיאורטי יש בה טעם? הטיב לנסח זאת ח"כ הרב ישראל אייכלר בוועדה שעסקה בנושא בכנסת כשטען ש"יש לשקול ולהפריד בין עברייני תנועה שרישיונם נפסל בשל עבירות תנועה חמורות לבין חייבים בהוצאה לפועל שנמצאים במצב סוציו-אקונומי קשה ולפתור את האחרונים מחובת ביצוע מבחן תיאורה ומבחן מעשי אם לא הצליחו לשלם את חובם תוך שנתיים."
במסגרת אותו דיון גובשה ההחלטה לפיה מי שרישיון הנהיגה שלו הוגבל או נשלל למשך יותר משנתיים והדבר נעשה בגלל שהיה מצוי בחובות כספיים, השבת רישיון הנהיגה שלו לא תהיה תלויה במבחן מעשי ותיאורטי שיהיה עליו לעבור. למול אותה החלטה מבורכת יצאו לאחרונה פרסומים בתקשורת שהביאו חייבים רבים לחשוב, אם בתום לב ואם מבלי שהעמיקו בהחלטה, שחייבים, להם תיקים בהוצאה לפועל או כאלו שהחלו בהליך של פשיטת רגל, יוכלו לנהוג שהיכולת של הצד השני להגביל רישיונם הוסרה, אולם לא כך הדבר. השימוש בהגבלת רישיון הנהיגה כלפי חייבים עדיין משמש כמנוף לחץ משמעותי כלפי חייבים. עורכי הדין המטפלים בחייבים מחדדים נקודה זו מולם – הגבלת רישיון הנהיגה עצמה לא בוטלה והיא שרירה וקיימת אך ישנם דרכים להתמודד איתה. מה שבוטל היא הדרישה מחייבים שרישיונם הוגבל ליותר משנתיים ולא יצטרכו לעבור מבחן מעשי ותיאורטי על מנת להשיב רישיון הנהיגה כפי שנדרש מהם בעבר.