איך הצליחה Wix לשלש את שווי המניה מפברואר
חברת בניית האתרים שהונפקה בנאסד"ק בנובמבר 2013, לפי שווי של 765 מיליון דולר, נסחרת כיום בשווי של 2 מיליארד דולר עם 92 מיליון משתמשים. לא פלא שגם גוגל הענקית מנסה להעתיק את ההצלחה
מה משותף לשאקיל (שאק) אוניל, כוכב ה־NBA לשעבר ומגדולי הסנטרים בתולדות הכדורסל, לענקית הבייסבול ואחת הקבוצות הגדולות בעולם – הניו יורק יאנקיז, למועדון הפאר של הכדורגל האנגלי מנצ'סטר סיטי ולסרט "קונג פו פנדה 3" של דרימוורקס? לכולם יש שיתוף פעולה עם מה שהחל כסטארט־אפ קטן בשם וויקס (Wix) שפועל בנמל תל אביב, והפך לחברת הייטק שנסחרת בנאסד"ק בשווי של 2 מיליארד דולר.
- לאחר שקיבלה אישור מה-FDA: נוירודרם תנסה לגייס 75 מיליון ד' בנאסד"ק
- חברה מדרום קוריאה משקיעה 7 מיליון דולר בקדימהסטם
- מה הבריח את סיגי אולפסון מטבע?
וויקס הונפקה בנאסד"ק בנובמבר 2013 לפי שווי שוק של 765 מיליון דולר. לאחר פרסום הדו"חות הכספיים של הרבעון הרביעי של 2015, שאיכזבו את המשקיעים, צנחה המניה למחיר של 15 דולר, שפל של 20 חודשים. כיום, 10 חודשים לאחר הנפילה, היא כבר נסחרת בשיא של יותר מ־46 דולר למניה ושווי שוק של כ־2 מיליארד דולר. אז מה גרם לזינוק במניה?
ליאור שמש, סמנכ"ל הכספים של וויקס, אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "אין הסבר הגיוני לשפל שאליו הגיע המניה (בפברואר – ד"ר). אני חושב שזה קרה בעיקר בגלל תנאי מאקרו וללא קשר לביצועים של וויקס. החברה הצליחה להכות את הציפיות ולהעלות את התחזיות להמשך ב־11 מתוך 12 רבעונים. מנגד, השיא במניה מגיע על רקע המודל העסקי העקבי שלנו, המשקיעים רואים צמיחה קבועה בחברה. אין עוד חברה בתחום שלנו שגם מראה שיעורי צמיחה גבוהים של כ־40% בכל שנה וגם יש לה מעל ל־2 מיליון לקוחות משלמים".
ההתחלה בנמל תל אביב
הסיפור של וויקס הוא למעשה מיקרוקוסמוס לסיפורים שזיכו את ישראל בתואר סטארט־אפ ניישן. וויקס נוסדה ב־2006 בישראל על ידי 3 יזמים: האחים אבישי אברהמי (מנכ"ל) ונדב אברהמי (סמנכ"ל מחקר ופיתוח), וגיורא קפלן (מנהל טכנולוגי). היא נולדה כמעט במקרה כאשר השלושה עבדו על סטארט־אפ אחר אך נתקלו בקושי כאשר לרצו לקדם אותו ולהקים לו אתר באינטרנט.
בעקבות החוויה הלא נעימה שעברה עליהם בתהליך הם חשבו על הרעיון ליצור פלטפורמה לבניית אתרים שתהיה נגישה לכל אחד ללא ידע מוקדם בתחום, ואם אפשר גם בחינם. כיום לוויקס כבר יש 92 מיליון משתמשים, כאשר 2.3 מיליון מהם משלמים על השירות, והיא הפכה להיות שם דבר בתחום. גם ענקית האינטרנט גוגל שפוזלת לתחום זה הודיעה על שינוי מהותי, שיושק במהלך השנה הקרובה, במערכת בניית האתרים שלה (Sites). גם השינוי שתשיק גוגל יאפשר בניית אתרים בקלות וללא צורך בידע בתכנות.
גם הרווחיות תגיע בסוף
למרות הצמיחה המרשימה, הדו"חות הכספיים עושים עוול לוויקס. לחברת בניית האתרים יש קושי בהצגת הדו"חות הכספיים מפני שהיא עובדת לפי מודל הכנסות שנתי. לקוחות וויקס משלמים לשנה מראש עבור השירותים שהם מקבלים, בעוד וויקס מציינת בדו"חותיה את ההכנסות בחלוקה לרבעונים. כך, רמת הגבייה לא מתורגמת במלואה להכנסות בדו"חות הכספיים, מפני שלא ניתן להכיר בהם על פי חוקי החשבונאות.
ב־10 בנובמבר פרסמה וויקס את תוצאות הרבעון השלישי של 2016, שהיו חזקים במיוחד עם עלייה ביחס ההמרה של לקוחות פרימיום על רקע השקת פתרונות חדשים. וויקס הציגה ברבעון השלישי של 2016 הכנסות של 75.6 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 41%) וגבייה של 87.3 מיליון דולר (צמיחה של 42%), מעל קונצנזוס האנליסטים שצפה לה הכנסות של 73 מיליון דולר וגבייה של 84.1 מיליון דולר.
מספר מנויי הפרימיום גדל ב־40% לעומת הרבעון המקביל ל־174 אלף מנויים. וויקס גם הציגה EBITDA של 11.4 מיליון דולר, כ־20% מעל הצפי, למרות הגידול בהוצאות השיווק והמכירות. הנהלת וויקס גם העלתה את תחזיותיה להמשך השנה, עם צפי להכנסות של 82-81 מיליון דולר עם גבייה של 94-93 מיליון דולר, צמיחה שנתית של 40%, ושיפור של 6%-5% לעומת התחזיות הקודמות שסיפקה.
הכל נכנס לשורת הרווח
אחת הטענות המרכזיות של פעילים בשוק ההון נגד וויקס נוגעת להשקעה המסיבית שלה בפרסום, שעמדה השנה על כ־25 מיליון דולר — השקעה שבזכותה מוזכרים כל השמות הנוצצים בתחילת הכתבה. "כל דולר שאנחנו מוציאים על שיווק אנחנו מחזירים בתוך 7 עד 9 חודשים. לאחר מכן הכל נכנס לשורת הרווח", עונה שמש לטענות. "השיפור בגבייה גדל והוא גבוה מההכנסה עצמה. זה בדיוק כמו מזומנים, רק שאנחנו לא מכירים בהם. על זה המשקיעים מסתכלים — ולא על התוצאות המתואמות (GAAP). המשקיעים מבינים את המודל העסקי והרווחיות תגיע כשההכנסות וקצב הגבייה יתאזן. יש לנו פוטנציאל לעוד מזומנים בעתיד, בעיקר על רקע השקות חדשות צפויות של מוצרים, וזה יתבטא במחיר המניה".
צפי ל־9 מיליון מנויים
בסקירה שערך בית ההשקעות אופנהיימר לוויקס הוא נכתב "שלהערכת הנהלת החברה מספר המנויים המשלמים עשוי להגיע ל־9 מיליון". בהתאם לתחזיות החברה, גם באופנהיימר מעלים את התחזיות להמשך השנה הנוכחית ול־2017. בית ההשקעות צופה לוויקס הכנסות של 288 מיליון דולר ב־2016, גבייה של 338 מיליון דולר ו־EBITDA של 16 מיליון דולר. באופנהיימר מעריכים כי ההכנסות של וויקס ב־2017 יצמחו ב־37% לעומת השנה, ל־394 מיליון דולר, הגבייה צפויה לצמוח ב־35% – ל־456 מיליון דולר וה־EBITDA תכפיל את עצמה ל־78 מיליון דולר. בית ההשקעות מעלה בהתאם את מחיר היעד של מניית וויקס מ־44 דולר ל־54 דולר.
שורת ההשקות החדשות
בוויקס לא מוכנים לחשוף השקות עתידיות, אבל רק לאחרונה היא השיקה כמה מוצרים חדשים. בסוף אוגוסט הוצג בהשקה גלובלית ה־Wix ADI, שנועד להקל על האתגרים שבבניית אתר אינטרנט — בעיקר זמן, עיצוב ויצירת תוכן – זאת כדי למשוך לוויקס משתמשים חדשים שלא הצליחו לבנות אתר עם המוצר הקודם. מאז ההשקה, על פי החברה, התקצר הזמן הממוצע שלוקח למשתמש לבנות אתר וניכר שיפור במספר המשתמשים הקיימים המשדרגים למנויי פרימיום. בנוסף, וויקס השיקה את Wix Pro Gallery, המאפשר לצלמים ולמעצבים ליצור פורטפוליו אונליין של התמונות, סרטונים וטקסט. מוצר זה מספק את הכלים ליצירת גלריה ברשת ומאפשר למשתמשים שליטה מלאה על הצגת תמונותיהם אונליין.
לא זונחים את המובייל
לבסוף, וויקס השיקה את Wix App – ממשק המובייל של מערכת ההפעלה של וויקס – שמאפשר למשתמשים לנהל את העסק שלהם אונליין. האפליקציה מייעלת פעילויות יומיומיות ומשאירה את בעלי העסקים מעודכנים, באמצעות עדכונים לטלפון הנייד. האפליקציה גם מציגה לבעלי העסקים דרכים חדשות להישאר בקשר עם מבקרים באתר האינטרנט שלהם באמצעות צ'ט חי.
בשורה התחתונה, וויקס היא אחת החברות הישראליות היותר מוצלחות שצמחו פה בשנים האחרונות. בשווי השוק הנוכחי שלה היא היתה יכולה להשתלב בקלות במדד ת"א־25 ולתרום לבורסה המקומית המדשדשת, מהלך שמבחינת וויקס, לא עומד כרגע על הפרק.