בלעדי לכלכליסט
רשת אופנת הספורט Decathlon עולה לארץ
נציגי הרשת, שמפעילה 1,000 חנויות ברחבי העולם, נפגשו עם נציגי ביג, גזית גלוב, נצבא ועזריאלי כדי לפתוח סניף ראשון כבר באמצע 2017
עוד רשת אופנת ספורט בינלאומית עושה את דרכה לישראל. ל"כלכליסט" נודע כי רשת הענק הצרפתית Decathlon מנהלת משא ומתן מתקדם עם ביג מרכזי מסחר כדי לפתוח חנויות בשוק המקומי. משלחת של נציגי הרשת ביקרה כמה פעמים בארץ ונפגשה הן עם הנהלת ביג והן עם קבוצות נדל"ן נוספות. זאת ועוד, נציגים של Decathlon העולמית שוהים בארץ בחודשים האחרונים ומקיימים פגישות רציפות עם חברות הנדל"ן. ב־Decathlon עדיין לא חתמו על חוזים לפתיחת חנויות, אך אם יבשילו תנאי המו"מ, תיכנס הרשת לארץ ללא זכיינים, ותקים נציגות מקומית, עם עובדים משלה שיעבדו בישראל, כפי שהיא נוהגת לעשות בערים באירופה.
ל־Decathlon קשרים עסקיים עם קבוצת ביג בעקבות הפעילות של ביג בסרביה, שבה היא מפעילה מרכז מסחרי. נציגי החברה נפגשו עם הנהלת הקבוצה במטה ביג בישראל, ובין היתר הם בוחנים אפשרות לפתוח סניף גם במרכז ביג בסרביה. מלבד ביג, נפגשו נציגי החברה הצרפתית גם עם גזית גלוב, נצבא וקבוצת עזריאלי.
מותג פרטי חזק
בשלב זה, המגעים המתקדמים ביותר מתנהלים מול קבוצת ביג. עם זאת, ב־Decathlon מעוניינים לפתוח את החנות הראשונה בארץ כבר ברבעון השני של 2017 באזור תל אביב־גוש דן, אולם לביג אין כיום מענה לכך, שכן ביג פאשן גלילות צפוי להתחיל לפעול רק ב־2018–2019.
רשת Decathlon נוסדה בצרפת ב־1976, והיא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם, עם יותר מ־1,000חנויות. ב־2015 היה מחזור המכירות שלה 9.1 מיליארד יורו. סניפי הרשת מציעים מגוון רחב של מוצרי ספורט ופנאי בכל תחום אפשרי. הייחודיות של הרשת היא במותג הפרטי החזק שלה, שבו היא מהווה מתחרה חזקה אל מול רשתות ספורט אחרות. על פי ההערכות המותג מהווה כ־50% ממחזור המכירות שלה, ונמכר במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממותגי ספורט מובילים. לצדו מוכרת הרשת את המותגים נייקי, אדידס, ריבוק, פומה, אסיקס, ניו באלאנס ורבים אחרים. במותגים הבינלאומיים אין לה יתרון יחסי, שכן המחירים שהיא מציעה זהים פחות או יותר למחירי השוק. לרשת גם מחלקות ייעודיות למוצרים מתחומים שונים כמו כדורגל, טניס, שיט, רכיבה על סוסים, צלילה וסיף, שלא מושם עליהם דגש ברשתות ספורט קיימות.
זו אינה הפעם הראשונה שבה הרשת בוחנת את האפשרות לכניסה לשוק הישראלי. ב־2012 ניהלה משפחת חורש, זכיינית H&M ובעלת סוכנות הרכב טויוטה, משא ומתן עם הרשת האירופית בניסיון להיכנס לשוק המקומי, אך הוא לא הבשיל לכדי עסקה.
שחקנית אגרסיבית
רשת הספורט מתכננת לפתוח בארץ חנויות ענק בגודל של 2,000–4,000 מ"ר. באופן טבעי, עקב הפרמטר של שטחי מסחר ועלויות גבוהות על הפעלת החנויות, תפנה הרשת בתחילה לשטחים במרכזי מסחר פתוחים ופחות בקניונים, זאת כדי לשמור על תמחור נוח ולהיהפך לשחקנית מובילה. בעולם הרשת פועלת באופן דומה, ומפעילה חנויות מחוץ למרכזים מסחריים.
Decathlon היא שחקנית אגרסיבית, ושחקנים בענף הקמעונאות מתארים אותה כ"איקאה של אופנת הספורט והפנאי". מי שעלולה להיפגע ראשונה מהמהלך היא רשת אליטל של קבוצת MGS, שממותגת גם היא כמוזלת, אך גם רשתות ספורט אחרות כגון מגה ספורט (שאף היא בבעלות קבוצת MGS) וספורט ורטהיימר יכולות להיפגע ממנו.
אם יצליח המהלך, תתווסף Decathlon לרשת FOOTLOCKER האמריקאית, שחתמה על הסכם לכניסה לישראל באמצעות קבוצת פוקס, ותפתח במרוצת 2017 כעשר חנויות בארץ. כיום רשתות הספורט בישראל אינן מציעות מענה מספק לצרכנים, ולעומתן חנויות הקונספט של המותגים מתפתחות ותופסות נפח משמעותי בשוק. עם זאת, חנויות אלה אינן מציעות הצעת ערך לצרכן שכן מדובר במותגים בינלאומיים עם דרישה חזקה ונאמנות צרכנית גבוהה.
השחקנית החזקה בישראל בקמעונאות הספורט כיום היא קבוצת MGS של משפחת מוליוב, שבבעלותה חנויות אדידס, ריבוק, סקצ'רס, ואליטל, והיא נחשבת היבואנית המובילה בתחום. לצדה מתחזקת קבוצת פוקס, שהיא בעלת הזיכיון, לא באופן בלעדי, למותג נייקי, והקבוצה בשנה הבאה תתרחב עוד יותר כאמור עם חנויות FOOTLOCKER.