בלעדי לכלכליסט
רשת ההמבורגרים BBB במגעים לרכישת הרשת המתחרה מוזס
שנתיים לאחר שרכשה את רשת בורגרים, בורגוס בורגר בר מנהלת משא ומתן מתקדם לרכישת מוזס של האחים ירזין בסכום המוערך ב־35 מיליון שקל. גורמים בענף: "מוזס גלגלה כסף, אבל לא בטוח שהשותפים והזכיינים נהנו מרווחים גבוהים"
רשת ההמבורגרים BBB בורגוס בורגר בר עומדת לרכוש את המתחרה מוזס, כך נודע ל"כלכליסט". המשא ומתן בין הצדדים מצוי בשלבים מתקדמים של העסקה המוערכת ב־30־35 מיליון שקל. BBB ‑ הנמצאת בבעלות ירון ישראל ורון שולמן (27.5% כל אחד), אהובה תורג'מן, שגיב אברמסון וטל יתום (15% כל אחד) ‑ מבצעת את הרכישה שנתיים לאחר שרכשה את הבעלות על רשת ההמבורגרים בורגרים.
- המבורגר ב-80 מיליון דולר: לא תאמינו ממה הוא עשוי
- ברגר קינג לא עוצרת בהמבורגרים: תמכור גם נקניקיות בסניפיה בארה"ב
- דיל של המבורגר וקפה: בורגראנץ' וקופיקס משתפות פעלה
למוזס 11 סניפים, והבעלות עליה נחלקת בין מספר שותפים, ובראשם האחים יורם וארי ירזין והשף אבי קונפורטי. חברת בירנבאום ומנדלבאום ‑ שבשליטת האחים ירזין (20.58%), יובל סלע (14.27%), יריב פוגל (20.06%), אפרים שמש (19.03%), שטרן נטלי (13.49%) וטל בר נח (12.54%) ‑ היא בעלת השליטה בסניפי מוזס בראשון לציון, אילת, כפר סבא, רמת החייל, דיזנגוף ורוטשילד בתל אביב. כמו כן מחזיקה החברה במוזס ניהול (75%). לצדם שותפים בבעלות על הסניפים הללו קונפורטי, יעל אורי ארנשטיין וענת בן טובים לאופר. חמישה סניפים נוספים נמצאים בזכיינות.
האחים ירזין, מסעדנים ותיקים, נוטים להשאיר בבעלותם את המסעדות שהם הקימו. עם זאת במקרה של מוזס הם נוהגים אחרת. "הם לא מקימים מסעדות כדי למכור אותן ולעשות אקזיט מהיר", אומרים גורמים בענף, "אולם במקרה של מוזס הם השקיעו לאורך שנים בהרחבה של הרשת, והיא בעיקר גלגלה כסף, אבל לא בטוח שהשותפים והזכיינים נהנו מרווחים גבוהים".
"כל אחד מצא את הנישה שלו"
מקורבים למוזס אומרים כי השותפים בחרו למכור את הרשת כי לא השתלבה בליבת העסקים שלהם כמסעדנים: "קונפורטי והאחים ירזין מצאו כל אחד את הנישה שלו - קונפורטי פנה להתעסק במסעדות אסייתיות יקרות כמו טופולופומפו וצפרה, וירזין־סלע מפתחים מסעדות משלהם. מוזס, שמתמחה בהמבורגרים, לא השתלבה בעסקים שלהם, שברובן הן מסעדות וליו פור מאני. חלק מהסניפים של מוזס נמצאים בזכיינות, מה שמצריך התמחות בפני עצמה, שאין לשותפים במוזס".
ירון ישראל ושותפיו, לעומת זאת, מתמחים בהפעלת רשתות בזכיינות. על פי ההערכות בענף, BBB תבחר להשאיר את המותג מוזס ותהפוך אותו למותג המסעדות הגבוה יותר בקבוצה, לצד המותג העממי בורגרים ומותג האמצע BBB. באוגוסט 2014 סיפחה אליה BBB את רשת בורגרים, שהיתה בבעלות אורן לוני, ופועלת בקונספט של המבורגר מהיר וזול יותר. הרכישה הזו הולידה גוף חזק בתחום ההמבורגרים, שחולש על כ־80 סניפים תחת שתי הרשתות, ונהנה מסינרגיה לוגיסטית וכוח קנייה גדול מול הספקים. מלבד זאת, בימים אלה הקבוצה מתרחבת לחו"ל, עם הקמת סניף ראשון של BBB בברלין בהשקעה של 1.5 מיליון יורו.
מוזס ו־BBB נמנות עם מסעדות הקז'ואל דיינינג ומתחרות על אותו קהל יעד: משפחות וצעירים מתבגרים. מחיריהן גבוהים יותר בהשוואה לרשתות המזון המהיר, ושתיהן נגסו בשנים האחרונות בפלח השוק המסורתי של רשתות המבורגר, כגון מקדונלד'ס ובורגראנץ', הממוצבות נמוך יותר. על פי נתוני חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, שוק ההמבורגרים בישראל מגלגל 2.2 מיליארד שקל בשנה, ושוק ההסעדה בכללותו מוערך ב־18 מיליארד שקל. BBB מחזיקה כ־12% מקטגוריית מסעדות הקז'ואל דיינינג, ומוזס מהווה על פי ההערכות כ־5% מהשוק.
מ־BBB נמסר בתגובה: "לאחר שרכשה את בורגרים, ממשיכה BBB לחפש אפיקים נוספים לצמיחה, ובהם רשתות שסינרגטיות לתחום העיסוק שלה".