$
חדשות טכנולוגיה
טכנולוגי מאקרו ראש כתבה HEADER

יום הרווקים הפראיירים

חמש הערות על חגיגת הקניות הסינית שעברה גיור בעייתי

עומר כביר 08:2712.11.15
1. שופינג ענק. ביום הרווקים שנחגג אתמול, המקביל הסיני לבלק פריידי שהפך ליום הקניות הגדול בעולם, בזבזו הקונים בסין וברחבי העולם 9.3 מיליארד דולר ב־10 שעות באתריה של עליבאבא. בשנה שעברה נדרשו אתרי הקבוצה ליממה שלמה כדי להגיע לסכום הזה, והאמריקאים הוציאו "רק" 6.5 מיליארד דולר בסוף השבוע הארוך של חג ההודיה בשנה שעברה. הישג מרשים בהתחשב בכך שלא מדובר במסורת עממית אלא ביוזמה מסחרית חדשה למדי.

 

2. הסינים לא לבד. ראו אתרי הקניות בישראל את יום הרווקים והחליטו שגם הם רוצים. השנה, תחת מטרייה רחבה מגוגל שמכונה שופינג.il, הציעו מאות סוחרים מקומיים שלל מבצעים מפתים־כביכול על מוצרים מבוקשים (חיתולים לשלושה חודשים בהנחה! הללויה!). הישראלים הגיבו כמו ישראלים, הסתערו על אתרי המכירות, ובשעות הבוקר כבר הספיקו לגרום לקריסת האתר שהקימה גוגל לקידום המבצעים השונים.

 

מצלמת גופרו. זאת הנחה זאת? מצלמת גופרו. זאת הנחה זאת?

 

3. יותר מסופגנייה. הצלחת חגי הקניות בישראל היא תופעת טבע מעניינת. שלא כמו בארה"ב, כאן אין מסורת של קניית מתנות רבות למשפחה ולחברים לרגל חנוכה, אולי פרט לסופגנייה מהסופר. אולי זה הרצון להרגיש חלק מהעולם הגדול, אולי זו התגובה הנדהמת לכך שמוצרים יכולים להיות ממש זולים, ואולי זה סתם הרצון שלא לצאת פראייר. יום הרווקים הוא אמנם תוספת חדשה למדי, אבל כבר שנים שחנויות ישראליות מציעות גרסה משלהן לבלק פריידי. עכשיו רק חסר שהן יגלו יום קניות מסורתי כלשהו בהודו או בברזיל.

 

4. יש קטץ'. הבעיה, חוץ מהשאלה הערכית סביב חגיגות קניות כאלה, היא שבמובן מסוים הן אבדו בתרגום. בבלק פריידיי ובסינגלס דיי אפשר לקבל הנחות גדולות על מוצרים מבוקשים ויקרים. בישראל, לפחות מבדיקה זריזה, ההנחות ניכרות פחות, המוצרים מבוקשים פחות, והמבחר מצומצם הרבה יותר. מצלמת גופרו שהתעניינו בה, למשל, הוצעה באחד האתרים בהנחה מטורפת־כביכול של כאלף שקל. אלא שבאתרים אחרים אפשר למצוא אותה במחיר דומה בכל ימות השנה. אופס.

 

5. לא שזה משנה. הנחות גדולות או לא, ברגע שמכריזים על מבצע לזמן מוגבל לרובנו מתערפלים החושים ואנחנו ממהרים לקנות לפני שייגמר, אם זה משתלם ואם לא. זו הסיבה שגם בשנה הבאה נחווה מתקפה מצד חנויות מקומיות שידחקו בנו לנצל את המבצעים ה"מפתים" לפני שיהיה מאוחר מדי. אם נהיה חכמים באמת, נדרוש במקום זאת לדאוג למוצרים במחירים סבירים לכל אורך השנה, אבל מה הסיכוי שזה יקרה?

בטל שלח
    לכל התגובות
    x