זה מדעי: תאריך יום ההולדת שלכם קובע אם תצליחו בחיים
מחקר: 5.8% בלבד מקרב המנכ"לים של החברות הנסחרות במדד S&P 500 נולדו ביולי; כמה מהם נולדו במרץ - ומדוע נוצר ההבדל?
מחקר מצא כי 5.8% בלבד מקרב המנכ"לים של החברות הנסחרות במדד S&P 500 נולדו בחודש יולי. לעומת זאת, 12.5% מהם נולדו בחודש מרץ.
כיצד יכול להיות שהפרש של ארבעה חודשים גורם להבדל משמעותי כל כך? ככל הנראה ניתן להסביר זאת בתופעה המכונה באקדמיה "השפעת הגיל היחסי".
ב"ניו יורק מגזין" מסבירים כי פירוש התופעה הוא ש"יתרון ראשוני המיוחס לגיל, הופך לאורך זמן ליתרון משמעותי יותר". התופעה באה לידי ביטוי באופן שבו מחלקים את השנתונים בבתי הספר בהתאם לחודש בו נולדו הילדים. לפי החלוקה הזו, ילידי יוני ויולי הם בין הקטנים בכיתה, בעוד שילידי מרץ ואפילו אפריל הם בין הגדולים.
"הילדים הגדולים יותר בקרב אותה קבוצת גיל נוטים להיות יותר טובים מהקטנים, שפחות מפותחים אינטלקטואלית", מסביר מוריס לוי, מרצה למימון באוניברסיטת בריטיש קולומביה ואחד מעורכי המחקר. "הצלחה מוקדמת מתוגמלת לעיתים קרובות בתפקידי הנהגה, ומובילה ליתרונות עתידיים לאורך החיים".
מחקרים נוספים תומכים בממצאים האלה, ביניהם מחקר של אוניברסיטת דיוק שעקב אחר סטודנטים בצפון קרולינה מבחינת הצלחה אקדמית והתנהגות. "תלמידים שנולדו מיד לאחר החודש שקובע את החלוקה בין השנתונים קרוב לוודאי שיהיו טובים יותר בקריאה ובמתמטיקה בחטיבת הביניים מאשר אלו שנולדו ממש לפניו, וכן בעלי סבירות נמוכה יותר להיות מעורבים בעבריינות נוער", קבעו במחקר של אוניברסיטת דיוק. "מצד שני, אותם תלמידים שנולדו מיד לאחר החודש שקובע את ההפרדה הם בעלי סיכוי גבוה יותר לנשור מהלימודים בתיכון ולבצע עבירות פליליות עד גיל 19".
השפעה גם בתחומי האתלטיקה
אותה השפעה של חודש היום הולדת נצפתה גם בתחומי האתלטיקה ואף צוינה בספרו של מלקום גלדוול, מצוינים (Outliers). לטענתו של גלדוול, מכיוון שהחלוקה לקבוצת ההוקי לילדים בקנדה נקבעה לפי התאריך 1 בינואר "ילד שחוגג יום הולדת 10 ב-2 בינואר, יכול למצוא עצמו משחק לצד ילד שימלאו לו 10 רק בסוף השנה".
תאריך ההולדת הוא כמובן לא הגורם היחיד להצלחה בחיים, אך בכל זאת מתסכל לראות כיצד פרט פשוט ורנדומאלי כל כך כמו תאריך הלידה, יכול להוביל ליתרונות או לחסרונות המתמשכים לאורך החיים.
"המחקר שלנו מתווסף לראיות ההולכות ומצטברות לכך שהאופן שבו מערכת החינוך מקבצת תלמידים בהתאם לגיל משפיע על ההצלחה לאורך החיים", טוען לוי. "ייתכן ואנחנו מונעים מהעולם העסקי כישרונות רק בגלל שאנחנו רושמים אותם לבית הספר מוקדם מדי".
חלק מההורים מנסים למנוע זאת על ידי כך שהם משאירים את הילדים עוד שנה בגן, אך מתברר כי גם זה אינו רעיון מוצלח במיוחד. מחקרים מקדימים מצאו שילדים שנשארו בגן שנה נוספת הם בעלי I.Q נמוך יותר ומשתכרים פחות לאורך החיים.