דו"ח: אכיפה משטרתית לא מצמצמת תאונות, שיפור בתשתיות - כן
לפי דו"ח של בנק ישראל, שבדק את השפעת תשתית הכבישים ושל אכיפת חוקי התעבורה, שינוי באכיפה לא משפיע על ההסתברות לתאונות. ואולם, הפרדה בין נתיבי תנועה מקטינה את מספרן בכ-32%
"ההסתברות לתאונות דרכים בכבישים בין-עירוניים פוחתת באופן מובהק בזכות כמה מאפיינים הנדסיים – ביניהם שוליים סלולים רחבים ומפרדה בין כיווני תנועה נגדיים – ועולה עקב עיקול חד ועבודות בכביש. לא נמצא כי השתנות באכיפה המשטרתית משפיעה על ההסתברות לתאונות, אבל אין להסיק מכך כאמור על השפעתה של רמת האכיפה המוחלטת" - כך קובע היום (ג') דו"ח של בנק ישראל שבדק את השפעתן של תשתית הכבישים ושל אכיפת החוק על תאונות הדרכים.
- משרד התחבורה עושה סדר בנזקי התאונות - ומשאיר את כל הקצוות פתוחים
- עשרות מצלמות מהירות נחנכו ב-2013; התאונות הקטלניות דווקא עלו
- הרכב עבר תאונה קשה? בקרוב נוכל לדעת
עיון במסקנות המחקר מעלה שבנק ישראל ממליץ על שיפור ושדרוג מתמשך בתשתיות התחבורה בישראל כאמצעי היעיל לצמצום מספר ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים. לפי בנק ישראל "נמצא כי תוספת של מטר לשוליים הסלולים מפחיתה את מספר התאונות בכ-15%; הפרדה בין נתיבי תנועה נגדיים מקטינה את מספרן בכ-32%; עיקול חד בכביש מעלה את המספר בכ-21%. ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם התוצאות שהתקבלו בעולם. עוד נמצא כי מאפייני ההנדסה באזור המרכז עולים על אלו שבפריפריה".
יצוין כי דווקא בשנה האחרונה הציבה משטרת התנועה עשרות מצלמות מהירות, ובימים אלו נבחנת הצבה של עשרות מצלמות חדשות.
לפי בנק ישראל, עלות הנזק למשק מהרוג בתאונת דרכים (כולל אבדן כוח העבודה העתידי שלו) היא כ-6.1 מיליון שקל. עלות פצוע קשה מגיעה לכ-1.5 מיליון שקל.