$
אוכל

סופר סופר: מרכולים חווייתיים בעולם

יין ארוז לצהריים בצרפת, קנייה וירטואלית בקוריאה ובובות ענקיות של חיות בארצות הברית. "כלכליסט" ממליץ על סופרמרקטים שהפכו לאטרקציה תיירותית

ניצן דבי 11:0810.08.11

אחד הדברים המהנים ביותר כשמבקרים במדינה חדשה, וסלחו לי חובבי הקתדרלות, הוא להיכנס למרכול המקומי. אמנם הפכנו לכפר גלובלי ואפשר להשיג היום הכל כמעט בכל מקום, אבל עדיין לומדים הרבה על מדינה דרך "חוויית הסופר". רשתות רבות משקיעות הון בחוויית הקנייה של הלקוח, תשומת לב רבה מוענקת לתצוגה, לטריות ולמתן מענה לצורכי הלקוח. ומובן שזו גם דרך משתלמת לאכול בטיול בלי לבזבז הרבה כסף. "כלכליסט" יצא לבדוק אילו סופרמרקטים בעולם יגרמו לנו לרצות להזמין אליהם טיסה ישירה. 

 

Giant Eagle Market District. אחת הרשתות הגדולות בארצות הברית, עם נוכחות בולטת בעיקר במזרח ארצות הברית. זהו גן עדן לחובבי איכות וטריות, ומגוון המוצרים בו גדול מאוד - מחלקות ענק עם אזורים המוקדשים למוצרים אורגניים ולמוצרים ללא גלוטן; מחלקות עם מאות סוגי גבינות ואנשי מקצוע שמסבירים על כל אחת מהן; מחלקת בשר עשירה שבה יישון הבשר נעשה מול עיני הלקוח ועוד. העיצוב משרה אווירת בריאות, טריות ומקצועיות. גינה הידרופונית הנמצאת בסניף היא בין הדברים המיוחדים במקום. מגדלים בה עשבי תיבול וחסות למיניהן, ורק כשהלקוח מבקש, קוטפים עבורו את התוצרת. טריות במיטבה. פרטים: www.marketdistrict.com.

 

Giant Eagle Market District, ארה"ב. גן ירק בתוך מתחם הקניות Giant Eagle Market District, ארה"ב. גן ירק בתוך מתחם הקניות

 

Monoprix. מותג אופנה צרפתי שבחר להקדיש קומה שלמה במתחמיו עבור מצרכים ומיני מזון לבית, וביניהם גבינות, ירקות ונקניקים מובחרים של מותגים בינלאומיים. כמו כן, יש בסניפים אזורים אתניים המוקדשים לכל מיני מקומות בעולם. לצד המכולת המסורתית הקימה הרשת פורמט אקספרס בשם Daily Monop שמוכר אוכל מוכן וארוז. העיצוב באזורי ה־Daily שונה ומדליק לעומת המכולת הרגילה, ומשלב בין בית קפה לחנות שכונתית. יש אזורים שאפשר לקנות בהם לחם וחלב ואזורים שבהם קונים קפה או כריך שמוכן במקום. העיצוב מאוד מודרני וחווייתי, עם תשומת לב לפרטים ולאריזת המוצרים, כמו האריזה של כוס היין להפסקת הצהריים - בצרפת כמו בצרפת. פרטים: www.monoprix.fr.

 

Monoprix, צרפת. אזור מזון מעוצב בתוך רשת אופנה Monoprix, צרפת. אזור מזון מעוצב בתוך רשת אופנה צילום: cc by m-louis

 

Stew Leonard's. סופר קמעונאי בעל שש חנויות בצפון מזרח ארצות הברית, שהחל את דרכו כמחלבה והוכתר בעבר לחנות החלב הכי גדולה בעולם. החנות הזאת מוגדרת בפי המקומיים כ"דיסנילנד של הסופרמרקטים". היא נראית כמו חווה, עם בובות ממוכנות של חיות מזמרות שמקבלות את פני הבאים. מעל המקרר שר דוב, ובאזור הירקות והפירות יש בובות של ירקות בגודל אנושי.

 

הקנייה בסופר במסלול רציף, בדומה לאיקאה, וסידור המדפים מותאם לצורכי הלקוח. ליד אזור האפייה, לדוגמה, נמצא מתחם הממרחים והריבות ולצדם מגבונים לניקוי כתמים וכן הלאה. כמו כן, מוקדשת תשומת לב להסבר ולהדרכה - החל מהדרך שבה בוחרים בננה ועד ההבדל בין הסוגים הרבים של הבשרים והגבינות. המקום הוא גן עדן לקונים ולילדים, הן מבחינת התצוגה והן מבחינת המגוון העשיר של המוצרים האיכותיים. פרטים: www.stewleonards.com.

 

Tesco’s Subway Supermarket. רשת טסקו בקוריאה יצרה קונספט חדש לשיפור חוויית הקנייה. ברשת הבינו כי בקוריאה אנשים מבלים זמן רב בהמתנה לרכבת, והחליטו לפתוח סניפים ברציף הרכבת התחתית. הסניפים וירטואליים, עם תמונות ענק של המוצרים שנפרשו ברציף. טכנולוגיה מתקדמת מאפשרת ללקוח לסמן את המוצרים שהוא מעוניין לקנות בעזרת הטלפון הנייד. לאחר הקנייה, שליח עם המוצרים מגיע ישירות לבית הלקוח. וכך, כאשר הלקוח שב לביתו, המשלוח מחכה לו ליד הדלת. פרטים: www.tesco.com.

 

Tesco’s Subway Supermarket, קוריאה. קניות בסלולרי מול תמונות המוצרים Tesco’s Subway Supermarket, קוריאה. קניות בסלולרי מול תמונות המוצרים

 

Jungle Jim's Iintenational Market. סניף ענק באוהיו המתפרש על פני כ־26 אלף מטר, וזוכה לכ־82 אלף מבקרים בשבוע. הסניף מתהדר באגף היין הכי גדול בארצות הברית, במכלים עם דגים ופירות ים חיים, ויש בו אפילו בית ספר לבישול. במקום נמכרים מוצרים מכל רחבי העולם, ויש בו אזור אירופי ואזור אסייתי.

 

הייחוד הגדול של המרכול, מלבד הגודל העצום, הוא המראה. המקום נראה כמו ג'ונגל ענק - יער, בובות של כל מיני דמויות, בריכה ענקית עם פילים וג'ירפות בכניסה וכריש ענק תלוי מהתקרה. מעל אזור המרקים, למשל, מתנדנדת קופסת מרק ענקית על נדנדה. מבחינת סגנון וקו עיצובי, המקום אינו מפגין טוב טעם או איפוק מודרני, אבל הוא בהחלט מספק חוויה עשירה ושונה. פרטים: www.junglejims.com.

 

Donnybrook Fair. רשת באירלנד שמדגישה מאוד איכות ושירות. העיצוב חדשני ועדכני, עם תחושה של מעדנייה. דלפקים בשחור עם פלדת אל־חלד, הכל באווירה יוקרתית ומקצועית. במסגרת הרצון לקרב לקוחות, הקימה הרשת בסניפים הגדולים בתי ספר לבישול ומקיימת בהם סדנאות מיוחדות. הלקוחות מגיעים לסדנאות הבישול וכמובן קונים את המצרכים לסדנאות בסופר. פרטים: www.donnybrookfair.ie.

 

Donnybrook Fair, אירלנד. סדנאות בישול Donnybrook Fair, אירלנד. סדנאות בישול

 

Eataly. מקור השם מובן - שילוב בין אוכל ואיטליה. זהו מרכול שנוסד בטורינו, ומאז נוספו לו שישה סניפים ענקיים באיטליה וסניפים בטוקיו ובניו יורק. למעשה, זהו מקדש למותגי מזון איטלקיים, וכל סניף, שגודלו בין 4,500 ל־10,000 מטר, עמוס במדפים ענקיים שעליהם תוצרת איכותית.

 

ליד כל אזור בסופר ממוקמת מסעדה מתמחה. לדוגמה: ליד קצב הבשר יש מסעדת בשרים, ולצד אזור האפייה ומעדניית הפסטות ניצבת מסעדת פיצה ופסטה. וכך גם באזור הקפה והדגים. שירות מרשים בייחוד שמספקת החנות הוא "קצב ירקות", ששוטף את הירקות וחותך אותם במקום. יש גם אזור שבו מכינים מוצרלה. ולשוחרי הקפה, הסניף בניו יורק הוא המקום לשתות בו קפה איטלקי איכותי. פרטים: www.eataly.it, www.eatalyny.com.

 

Eataly, איטליה, טוקיו, ניו יורק. מסעדות מתמחות בכל אגף Eataly, איטליה, טוקיו, ניו יורק. מסעדות מתמחות בכל אגף

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x