מקליטים סולו: לפרוץ לשוק המוזיקה דרך הרשת בלי לדעת להלחין
חולמים שבכל העולם ישמעו את הלהיט החדש שלכם? הסטארט-אפ UJAM שהקים המלחין של "שודדי הקאריביים" מציע גם לחסרי השכלה מוזיקלית לשיר אל המחשב, ומוסיף את הפסקול המתאים ברקע. שירותים נוספים מאפשרים לכל אחד להפיץ את היצירה ברשת - ואולי אפילו לעשות מזה כסף
היום אפשר להפוך לליידי גאגא גם מחדר השינה הביתי: סטארט-אפ חדש מאפשר גם לאנשים נטולי הכשרה מוזיקלית להגשים את חלום הילדות של רבים ולהקליט שיר באופן שלא היה מבייש את האולפנים הגדולים.
הטכנולוגיה שפיתחה חברת UJAM מאפשרת לכל אדם לגלוש לאתר החברה, להקליט קטע שירה - מקורי או קיים - ולהפוך את המילים שזימר לשיר לכל דבר ועניין, עם כלי נגינה, מלודיות והרמוניות. זאת, בלי שום צורך לדעת לנגן או לקרוא תווים. הסבר מפורט יותר על הדרך שבה מקליטים שיר ב-UJAM ניתן למצוא כאן.
מאחורי החברה עומדות שתי דמויות בכירות בתעשיית המוזיקה העולמית: אחד מהם הוא המלחין ההוליוודי זוכה האוסקר והגראמי האנס צימר, שהלחין את הפסקול של סרטים מצליחים רבים ובהם "מלך האריות", "שודדי הקאריביים", "האביר האפל" ו"התחלה". האחר הוא הזמר והמפיק המוזיקלי זוכה הגראמי פארל וויליאמס, אחד מחברי ההרכב N.E.R.D, שבעבר עבד עם כוכבי ענק דוגמת מדונה, ג'סטין טימברלייק וגוון סטפאני.
לאנשים ביוג'אם יש רק שאיפה צנועה אחת: לעשות לעולם המוזיקה את מה שהמצלמות הדיגיטליות הפשוטות והזולות (Point & Shot) עשו לעולם הצילום. "המצלמות הדיגיטליות הקטנות והפשוטות אפשרו לכל אדם לצלם תמונות מדהימות. הכל קורה בתוך המצלמה, ולא צריך לדעת מה זה פוקוס או חשיפה", אומר ל"כלכליסט" פיטר גורג'ז, עמיתם של וויליאמס וצימר להקמת יוג'אם, והמנהל המוזיקלי שלה. "יש לנו אותו חזון ליוג'אם: אנשים יוכלו ליצור מוזיקה בכל זמן ובכל מקום, בלי לדעת איך זה נעשה באמת".
מהעולם המקצועי לצרכני
הרעיון להקמת יוג'אם נולד לפני כשנתיים במוחו של גורג'ז. "יש לי 25 שנות ניסיון בתעשיית טכנולוגיית המוזיקה", הוא מספר. "התחלתי כמוזיקאי, ואז הקמתי חברה שהיתה חלוצה בתחום תוכנות כלי הנגינה, תוכנות למוזיקאים מקצועיים שמחקות פעילות של כלי נגינה אמיתיים".
החברה שהקים נמכרה לחברה בשם Digidesign, שב-1994 נרכשה על-ידי Avid, אחת ממובילות שוק כלי עריכת המוזיקה והווידיאו למקצוענים. גורג'ז עבד ב-Avid כמה שנים ופרש כדי להקים את יוג'אם עם צימר, חברו הוותיק ואחד המשקיעים בחברה הקודמת שהקים.
"ב-2009 האנס ואני לחצנו ידיים והסכמנו שנתחיל משהו חדש. הרעיון היה לקחת את הידע שצברנו בעולם המוזיקה המקצועי, ולהעביר אותו לעולם הצרכני. ליצור טכנולוגיה שתאפשר לכל אחד, גם אם הוא לא מוזיקאי, ליצור מוזיקה", הוא אומר.
בתוך זמן קצר הצטרף וויליאמס לשני המייסדים, ופול קלט, עוד ידיד ותיק של גורג'ז, נשכר לעבוד כארכיטקט תוכנה ראשי. "פול ואני עבדנו יחד, ובתוך שלושה חודשים הצלחנו ליצור אב-טיפוס. המערכת שפיתחנו מודדת את המלודיה והקצב של השירה, וממירה אותם לתווים ולאקורדים. את אלו כבר ניתן לתרגם לכלי מוזיקה שונים, כאשר התוכנה מתאימה אוטומטית את הכלים וההרמוניזציה ביניהם, בהתאם לסגנון המוזיקה שבוחר המשתמש", מסביר גורג'ז.
החברה נחשפה במאי שעבר, בתחרות הסטארט-אפים TC Disrupt של בלוג הטכנולוגיה TechCrunch. בתחרות, שנערכה בניו יורק, זכתה
בסופו של דבר חברת Soluto הישראלית. במקביל הושקה הפלטפורמה של החברה בגרסת אלפא סגורה, שנפתחה לציבור בדצמבר.
"בתקופת האלפא הסגורה אפשרנו רק ל-3,000 משתמשים לגשת לשירות", אומר גורג'ז. "בחודש הראשון מאז שפתחנו אותו לכלל הציבור, עלה המספר ליותר מ-20 אלף משתמשים. זו לא צמיחה מטורפת, אבל טובה מאוד אם מתחשבים בעובדה שאנחנו עדיין בגרסת אלפא".
ביוג'אם רואים במערכת שפיתחו מעין תחליף של מפיק מוזיקלי, בשביל אנשים שרוצים ליצור או לעבוד עם מוזיקה אך אין להם ההכשרה הדרושה לכך - בין אם בנגינה על כלי מוזיקה או בעבודה על תוכנות עריכה מקצועיות ומורכבות.
"כיום אפשר להיכנס לאתר שלנו, להקליט שיר, והמערכת מזהה את המנגינה ואוטומטית יוצרת מוזיקה. אבל זה לא היישום היחיד של הטכנולוגיה, רק היחיד שזמין כיום לציבור", אומר גורג'ז. "בעתיד נציג שימושים נוספים, כמו אפשרות לבנות אפליקציית פייסבוק עבור אמן מוכר, שכוללת טראקים מוזיקליים שונים של האמן ומאפשרת ליצור רמיקסים שונים, באמצעות שינוי הקצב או הוספת אפקטים.
"שימוש אחר יכול להיות האפשרות ליצור משחק טריוויה מוזיקלי: למשל, זיהוי שיר בגרסה שונה מהמקור (כמו שיר רוק שהפך לשיר רגאיי), כשהמשתמשים הם אלו שיוצרים את השאלות. בסופו של דבר, מה שאנחנו בונים זה לא האתר שקיים עכשיו, אלא פלטפורמה וכלי API למפתחים, שיאפשרו לחברות גדולות להטמיע מוזיקה כמעט בכל תחום. אפילו יצירת פסקול אוטומטי לסרטונים ביוטיוב".
להפיק שיר בשעה
אבל גורג'ז הוא הראשון להודות שדרושה עוד עבודה כדי להגיע לשלב הזה: "מהתגובות שקיבלנו, רוב הגולשים משתמשים ביוג'אם רק בשביל הכיף וכדי לעשות ניסויים. עוד לא משתמשים בזה ליצירה אמיתית, כי התכונות שאנחנו מציעים באתר מוגבלות כרגע. למשל, אי אפשר ליצור שירים שלמים כי אין דרך להגדיר מבנה שיר - פתיחה, בית, פזמון. אפשר ליצור רק קטע בן 30 עד 60 שניות, שהוא יותר כמו רינגטון משודרג. אז כרגע אנשים רק בודקים את האפשרויות, אבל לא יוצרים משהו רציני. וזה בסדר מבחינתנו, כי זו עדיין גרסת אלפא".
וכשיורחבו יכולות השירות? אמנים יקליטו אלבומים שלמים ביוג'אם?
"כן, זו המטרה האולטימטיבית. אנחנו נוסיף מבנה שיר בתוך חודשיים, ואז אנשים יוכלו להקליט שירים אמיתיים. עבור זמר מתחיל שלא מנגן בלהקה ואין לו אולפן משלו, יוג'אם יהיה כלי מצוין לכתיבת שירים. הוא יוכל לשבת בבית עם הלפטופ, לשיר וליצור דמו טוב. אמנים יוכלו ליצור שירים שלמים ולשלוח אותם לחברות מוזיקה", מסביר גורג'ז.
"בעולם הלא-מקוון צריך ללכת לאולפן הקלטות, לשלם למוזיקאים, לטכנאים. זה הרבה זמן וכסף, וביוג'אם אפשר להפיק שיר בשעה. כבר קיבלנו פידבקים מאמנים מקצועיים שאמרו שישתמשו ביוג'אם בהליך כתיבת השירים, כי הוא מאפשר להם להפוך רעיון למציאות הרבה יותר מהר מכלים מסורתיים. גם אין לנו עכשיו יכולות חברתיות - משתמש לא יכול לתקשר עם משתמשים אחרים, ליצור קבוצות כמו 'אוהבי רוק בישראל', או לדרג שירים של אנשים אחרים".
מה המודל העסקי שלכם?
"פרימיום (Freemium). כל מה שקיים היום יהיה בחינם לנצח, אבל יהיו חשבונות פרו עם תכונות מתקדמות, כמו אפשרויות עריכה מתקדמות, יכולות פרסום, הפצה מיוג'אם ל-iTunes, ויצוא קובצי קול מיוג'אם לתוכנות עריכה מקצועיות. בנוסף, נמכור תכנים דיגיטליים, כמו שירים מוכרים שמשתמשים יוכלו לשנות ולעבד או סגנונות מוזיקליים ואפקטים".
מה השאיפות לתקופה הקרובה?
"בסופו של דבר, ואנחנו מאמינים שזה יקרה כבר השנה, יגיע רגע הניצוץ - שיר שהקליט ילד לא מוכר ביוג'אם יהפוך ללהיט. זה החזון המושלם שלנו".
קצת עזרה מחברים: SoundCloud מאפשר לגולשים להביע דעה על השירים שלכם
אחרי שהקלטתם את השיר ב-UJAM, צריך גם לגרום לאנשים לשמוע אותו. אחד הפתרונות הבולטים בתחום הוא אתר SoundCloud, שמספק כלים נרחבים להפצת קובצי קול. האתר הוקם ב-2007 על ידי אלכס יוּנג, מעצב סאונד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, ואריק ואהלפורס, מוזיקאי שוודי ותיק.
"עבדנו במשותף על פרויקטי רשת שונים, ובמקביל הקלטנו יחד", מספר יונג, כיום מנכ"ל SoundCloud, בראיון ל"כלכליסט". "הבנו שאין כלי רשת טובים ליצירת מוזיקה. שמנו לב שאם אתה רוצה לשתף שיר שהקלטת ולקבל פידבק מחברים, הפתרון היחיד כרגע הוא לשלוח אימייל עם קובץ גדול".
הפתרון שעליו חשבו השניים היה לבנות שירות שיאפשר לאמנים לשתף שיר בקלות, ולנמענים להעביר משוב בדרך חכמה. "כך נולד הרעיון הבסיסי: תצוגה ויזואלית של השיר על בסיס גלי קול, כאשר הגולשים יכולים להגיב לאורך ציר הזמן. החלטנו לפתח ממשק רשת, שיאפשר להעלות שירים ולהגיב עליהם דרך הדפדפן", אומר יונג.
כיום משמש השירות כפלטפורמה להפצת תוכני קול מכל סוג שהוא. "יש לנו קהילה שמונה קרוב ל-3 מיליון יוצרים, וגולשים באתר יכולים להיחשף לעבודות שלהם ולבצע פעולות שונות. קיימים כבר יישומי רשת ויותר ממאה אפליקציות שהותאמו לעבודה עם SoundCloud, שמאפשרים להפיץ את המוזיקה לחנויות דיגיטליות כמו iTunes".
לדברי יונג, באתר ניתן למצוא שמות גדולים כמו מדונה או 50 סנט, לצד מספר רב של אמנים שחתומים בחברות מוזיקה גדולות, אמנים צעירים, וגם מוזיקאים חובבים שמקליטים להנאתם ורוצים לשתף את חבריהם. הכנסות האתר מבוססות על מודל פרימיום: חשבון בסיסי המוצע בחינם לכל הגולשים, לצד ארבעה סוגי חשבונות פרו בתשלום.
למכור ישירות לקהל עם BandCamp
איך אפשר לעשות כסף מהשיר שהקלטתם? ברשת קיימות חנויות רבות למכירת מוזיקה דיגיטלית, אבל רבות מהן לא פועלות בישראל, ובכל מקרה קשה לאמנים צעירים ולא מוכרים להצליח בהן.
אופציה אחרת שהתחבבה בחודשים האחרונים על אמנים עצמאיים רבים, ובהם גם לא מעט ישראלים, היא אתר BandCamp, שהוקם ב-2007 על ידי איתן דיאמונד. הליך העבודה באתר פשוט: צריך לפתוח חשבון, להזין פרטי PayPal, להעלות את קובצי הקול של האלבום וקובצי התמונה כמו עטיפת האלבום, לבחור מחיר וצורת תשלום - ולהפיץ את הלינק של החנות שנוצרה.
"מדובר בפלטפורמה הכי איכותית להשמעה ולמכירה של מוזיקה", אומר יונתן קרן, מנכ"ל קסטה מיוזיק שמתמחה בניהול, בוקינג ושיווק באינטרנט של אמנים. לדברי קרן, אמנים שהוא מייצג זכו להצלחה יפה בפעילות באתר, גם אם זו לא מחליפה אפיקי מכירה ופעילות אחרים. "עדיין לא מכרנו באלפי דולרים. זה לא יכול להיות רווח מרכזי, ועוד לא מתקרב למכירות בהופעות", הוא אומר.
קרן מציין שהערך העיקרי שלו זוכים האמנים מ-BandCamp הוא החשיפה למוזיקה שלהם: "האתר מחליף את מייספייס כמקום של האזנה למוזיקה, כי האיכות ב-BandCamp טובה יותר והאתר סימפטי יותר. יש ערך גבוה בהאזנה וחשיפה לקהל חדש. זה חלק מהכלים שמשתמשים בהם".
הזמרת סיון יחיה, שהשלימה לאחרונה את הקלטת אלבום הבכורה שלה, בחרה ב-BandCamp כפלטפורמה העיקרית להפצתו."החלטתי להפיץ את האלבום רק ברשת, ו-BandCamp זה מקום טוב. ובעל ממשק נוח", היא מספרת. מודל המכירה שבו בחרה מאפשר לגולש להחליט אם לשלם על האלבום וכמה, אחרי שכבר הוריד אותו והאזין לו. "תוך שעתיים מרגע שהעליתי את האלבום הורידו אותו 200 אנשים".