$
אינטרנט

אודות שמידט: איך השפיעה פייסבוק על פרישת מנכ"ל גוגל?

החלטת גוגל להעביר את אריק שמידט תפקיד נובעת מהאיום הגדול ביותר עליה, בעידן שבו גולשים רבים מעדיפים למצוא מידע ברשת החברתית ולא בעזרת מנוע חיפוש

עומר כביר 16:3424.01.11

הבשורה הזו הפתיעה כמעט את כולם. אחרי עשור בראש אחת מחברות הטכנולוגיה המצליחות של המאה ה-21, הודיע מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, שהוא מפנה את כיסאו לטובת אחד מצמד מייסדי גוגל, לארי פייג'.

 

ההכרזה הביאה לצניחה במניות גוגל, למרות דו"ח רבעוני מוצלח במיוחד של החברה, שפורסם במקביל וכלל רווחים בסך 2.54 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2010 - גידול של 29% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

 

גורם ממתן היה העובדה שפייג' אמנם יחליף את שמידט בניהול הפעילות היומיומית של החברה החל ב-4 באפריל, אבל מנכ"ל גוגל לא יעזוב את הבמה, כפי שמיהרה להבהיר מאריסה מאייר: הוא יישאר בתפקיד יו"ר גוגל, יכונה מעתה יו"ר ביצועי, ויתמקד בתחומים כמו עסקאות, שותפויות, קשרי ממשלה וחשיבה, וכן ישמש כיועץ לפייג' ועמיתו לייסוד גוגל, סרגיי ברין. ברין עצמו, אגב, יתמקד בפרויקטים אסטרטגיים ובפיתוח מוצרים חדשים.

 

המורשת של שמידט

 

תחת הנהגתו של שמידט הפכה גוגל מסטארט-אפ שובב עם אלגוריתם מוצלח, לחברה טכנולוגית בינלאומית מצליחה ולאחד הגופים המשפיעים ביותר בעולם. לאורך תקופה זו רשמה רווחים עצומים של עשרות מיליארדי דולרים, אשר עלו בצורה קבועה לאורך השנים וכמעט תמיד ניפצו את תחזיות האנליסטים, והשימוש בשם גוגל כפועל המתייחס לפעולת חיפוש הפך כבר מזמן למטבע לשון נפוץ.

 

אבל בפועל, גוגל היתה ונותרה חברה של מוצר אחד - מנוע החיפוש. כמעט כל הכנסות החברה מגיעות מפרסומות, וחלק הארי של פרסומות אלו מוצג במנוע החיפוש. גם הצלחות כמו אנדרואיד עדיין לא הפכו לאפיקי הכנסה שיכולים להחליף את המוצר הראשון של החברה. מנגד כשלה גוגל בכניסה לשווקים מכריעים מבחינתה - החשוב מכולם הנו תחום הרשתות החברתיות ותוכן הגולשים.

 

תזמון הפרישה: הכישלון החברתי

 

מערכת היחסים בין שמידט לצמד המייסדים היתה פחות ממושלמת בשנה האחרונה. לפי דיווח של "הניו יורק טיימס", לפני שנה ביקשו ברין ופייג' להפסיק את פעילות גוגל בסין, שהיתה כפופה לפיקוח הדוק מהממשל המקומי. שמידט התנגד נחרצות, אך בסופו של דבר גברה דעת המייסדים. הפסד זה, אומרים מקורות, גרם לשמידט לאבד מעט מהאנרגיה שלו.

 

אבל הסיבה האמיתית לסיום כהונתו קשורה כנראה לאיום אסטרטגי גדול הרבה יותר. מהפכת הפייסבוק הובילה לכך שיותר ויותר גולשים פונים לרשת החברתית כאשר הם מחפשים מוצר או תשובה כלשהי, ולא למנועי חיפוש. גולשים אלו גם יוצרים אינספור תכנים אישיים, וחולקים מידע אישי רב המאפשר להתאים להם פרסומות יעילות יותר.

 

בגלל החומות הסגורות של פייסבוק, לגוגל אין גישה למידע החשוב הזה - נתון בעייתי אם היא רוצה להישאר רלבנטית בעידן שבו גולשים סומכים יותר על החברים שלהם מאשר על אלגוריתמים. אבל ניסיונותיה של גוגל להיכנס לתחום נחלו עד עתה כישלון חרוץ: גוגל ווייב, הניסיון של גוגל להמציא מחדש את שירות האימייל ברוח עידן הרשתות החברתיות והתקשורת המיידית, היה מורכב ומסובך מדי ונסגר בבושת פנים. השקת Google Me, אסופת השירותים החברתיים של גוגל שאמורה להוות מעין תשובה לפייסבוק, נדחית שוב ושוב.

 

שמידט, ברין ופייג'. חיכוכים בשנה האחרונה שמידט, ברין ופייג'. חיכוכים בשנה האחרונה צילום: בלומברג

 

האסטרטגיה: לא צפוי שינוי

 

חילופי המנכ"לים לא מבשרים כנראה על שינוי קיצוני קרוב כלשהו באסטרטגיה של גוגל. החלטות חשובות תמיד התקבלו במשותף על ידי שמידט, ברין ופייג', שפעלו במה שרבים בעולם הטכנולוגיה כינו "טריומוויראט". הביטוי, שנולד בשלהי ימי הרפובליקה הרומית במאה הראשונה לפני הספירה, התייחס לממשל משותף שבו חברים שלושה מנהיגים.

 

שני טריומוויראטים שכוננו ברפובליקה הרומית היו גורמים מרכזיים בהליך נפילתה ועלייתה של הקיסרות, אבל נראה ששלטון הטריומוויראט בגוגל היה מוצלח ויעיל יותר. לאורך שנים קיבלה השלישייה החלטות בהסכמה הדדית, כאשר שמידט הופקד לרוב על ביצוען.

 

גם עכשיו צפוי מבנה קבלת החלטות זה להישאר, גם אם לשני המייסדים יהיה בו משקל רב יותר. גוגל, לפיכך, כנראה לא צפויה לפנות לכיוונים אסטרטגיים חדשים ומפתיעים, או לזנוח כיוונים שבהם התמקדה עד עתה, כמו שקורה לא פעם עם מינוי מנכ"ל חדש.

 

המטרה: לשלוט במפלצת

 

חלק ניכר מהבעיה של גוגל לא היה באסטרטגיה הכללית, אלא בביצוע שלה. פעמים רבות השיקה החברה מוצרים לא בשלים, לא ממוקדים מספיק או רצופי באגים, אשר נכשלו בתוך זמן קצר.

 

הדבר בולט במיוחד במאמציה של החברה בתחום תוכן הגולשים: כמעט כל המוצרים שהשיקה בתחום זה נכשלו כישלון חרוץ: עולם הצ'טים הווירטואלי Lively היה ניסיון מגושם וכושל להעביר לגוגל שיחות יומיומיות בין חברים; Knol אמור היה להיות זירה ליצירת ידע אינפורמטיבי, בדומה לוויקיפדיה, אך הפך במהרה לעולם של מאמרי ספאם.

 

הדוגמה הכואבת ביותר היא גם הניסיון העיקרי של גוגל להיכנס לעולם הרשתות החברתיות. שירות גוגל באזז הושק בפברואר שעבר בקול תרועה רמה 0 והתקבל בקולות מחאה מחרישי אוזניים מצד הגולשים, שלא אהבו את האופן שבו מידע אישי שלהם הועבר לזרים, או את השילוב הכפוי של השירות בחשבון הג'ימייל. גוגל באזז מייצג את כל מה שרע באופן הפעולה של גוגל: שחרור מוצר בגרסת בטא לא מושלמת, ושיפורו תוך כדי ריצה - הליך שמעורר תרעומת רבה כשהוא נוגע לנושאים כמו פרטיותם של הגולשים.

 

השקת גוגל באזז. הגולשים זעמו השקת גוגל באזז. הגולשים זעמו צילום: רוברט גלבריית'

 

מה שגוגל צריכה הוא מנכ"ל שיוכל לשלוט בצורה מרוכזת יותר במפלצת שצמחה, ושיוכל לשכלל או לייעל את אופן פיתוח ושחרור המוצרים שלה: להפוך את המוצר למהיר יותר וגמיש יותר, תוך הבטחה שהמוצר שמופץ לגולשים יהיה בשל ונטול באגים משמעותיים. בגוגל מקווים שפייג' הוא המנכ"ל הזה.

 

אבל למרות החילופים, אסור בשום אופן לראות בכהונה של שמידט כישלון. תחת הנהגתו השיקה גוגל מוצרים מוצלחים ומצליחים שכבשו נתח שוק נאה, ובראשם ג'ימייל, אנדרואיד והדפדפן כרום. שמידט הצליח להפוך סטארט־אפ קטן לתאגיד בינלאומי ענק ומשפיע - משימה שמעט מאוד אנשים בעולם הובילו בכזו מידה של הצלחה.

הוא לא מוחלף בגלל כישלונות העבר, שמתגמדים לעומת ההצלחות הרבות של החברה, אלא כדי למנוע כישלונות עתידיים - שעלולים להפוך אותה ללא רלבנטית.

 

המודל: צוקרברג
צוקרברג. הוכיח שהצעירים יכולים צוקרברג. הוכיח שהצעירים יכולים צילום: בלומברג

 

מדובר בתופעה מוכרת בסטארט-אפים צעירים. ברגע שהחברה מתחילה לצבור תאוצה, מודח המנכ"ל-המייסד הצעיר ומוחלף באיש מקצוע ותיק ומנוסה. זה קרה בטוויטר, וקרה לסטיב ג'ובס באפל.

 

ואז בא מארק צוקרברג. מייסד ומנכ"ל פייסבוק הראה שגם אדם בן פחות מ-30 יכול להוביל בהצלחה מסחררת חברה בשווי כמה מיליארדי דולרים. פייג' וברין, שוויתרו על מושכות גוגל כשהיו קצת יותר מבוגרים מצוקרברג, ראו כי טוב והחליטו שהגיע הזמן להחזיר את השליטה לידיהם.

 

בעשור שחלף הספיק פייג' ללמוד ולהתבגר, וכעת הוא מרגיש שבתור מייסד החברה הוא מוכן ויכול לנהל אותה בצורה טובה יותר, בדיוק כמו צוקרברג. כל מה שצריך עכשיו זה להפוך את גוגל לרלבנטית גם בעידן הפייסבוק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x