גיפטס פרוג'קט: לארגן מתנה משותפת לבוס דרך פייסבוק
הסטארט-אפ הישראלי, שגייס לאחרונה מיליון דולר, מציע פלטפורמה פשוטה לקניית מתנות קבוצתית. מנכ"ל החברה, רון גורה, מסביר ל"כלכליסט" איך פועל העולם שמאחורי ימי ההולדת והחתונות: "נשים מארגנות טוב יותר, אבל גברים נוטים יותר לתרום"
כמה ימים לפני חג המולד האחרון קישטו עובדי חברת גיפטס פרוג'קט את מרפסת המשרד הממוקם בלב תל אביב בשלל נוריות צבעוניות, כמיטב מסורת החג הנוצרי. עובדי הסטארט-אפ הקטן אמנם חגגו, אבל לא את החג עצמו: הנוריות חוברו למערכת המידע של החברה, וכל נצנוץ שלהן סימל מתנה שהגיעה ליעדה אי שם בעולם.
"בכל פעם שנדלקות הנורות כאן אנחנו מאוד שמחים, כי אנחנו יודעים שאיפשהו על הגלובוס מישהו מקבל מתנה. אין הרבה עבודות שמאפשרות לך להפוך ישירות מישהו למאושר", אומר רון גורה, מנכ"ל גיפטס פרוג'קט. מעט לפני כן ניסו עובדי החברה לראשונה את המוצר שפיתחו: מערכת המאפשרת קנייה קבוצתית של מתנות באמצעות פייסבוק. הפיילוט, שבמסגרתו נרכשו מאות בודדות של מתנות בארה"ב עלה על הציפיות: אחרי שנה של עבודה, נהפכה החברה, המעסיקה שמונה עובדים, לרווחית.
לקבל מתנה אמיתית בפייסבוק
גיפטס פרוג'קט (The Gifts Project), שהוקמה על ידי רון ומאיה גורה, ארז דיקמן ומתן בר, עלתה לכותרות בשבועות האחרונים כאשר גייסה מיליון דולר מקרן ג'מיני. בעקבות המהלך היא צריפה לדירקטוריון שלה את יוסי סלע, שותף-מנהל בקרן ואחד ממייסדיה. בדירקטוריון מכהנים כבר יוסי ורדי ואייל גורה, אחיו של רון, אחד ממקימי הסטארט-אפים PicScout ו־Picapp, המתמחים בזיהוי וניהול תמונות.
החברה פיתחה מערכת המופעלת על ידי אתרים למסחר אלקטרוני, ומאפשרת לחלק רכישה של מתנה בין כמה משתתפים החברים ברשת הפייסבוק. את הרעיון הגתה מאיה גורה, זוגתו של היזם הסדרתי אייל גורה, שמגדירה את עצמה "מארגנת מתנות סדרתית". "חברתי הטובה קיבלה ליום ההולדת שלה 106 ברכות חמות בפייסבוק ועוד 12 מתנות וירטואליות, אבל אף מתנה אמיתית", היא מספרת ל"כלכליסט". "כמה חברים התארגנו דרך האינטרנט, אבל היה קשה לקבוע מי מבינינו יקנה את המתנה, איך נשלח אותה ואיך נתחלק בכסף".
כדי להשתמש במערכת של החברה הישראלית דרוש "מארגן" שיהיה אחראי על בחירת המתנה, על יצירת קבוצת הרכישה ועל התשלום. כל אחד מהחברים בקבוצה מקבל זימון מקוון, ויכול להחליט אם הוא מעוניין להשתתף ברכישה וכמה ברצונו לתרום לה, כשבנוסף עליו להקליד ברכה אישית. מקבל המתנה, כמובן, אינו יודע כמה תרם כל משתתף. לאחר הרכישה מקבל חתן השמחה את המתנה באמצעות שליח, ואליה מוצמדת ברכה המורכבת מאוסף של הברכות שהוקלדו, בצירוף תמונות הפרופיל של החברים בפייסבוק.
"אנחנו מחליפים את שקית הניילון עם השטרות, שעוברת בכל מקום שבו אנחנו נמצאים: בעבודה, בצבא או בין חברים". אומר רון גורה, מנכ"ל החברה. "מארגני מתנות בדרך כלל מרגישים מתוסכלים: הם צריכים לרדוף ולנדנד, ועליהם לחשוב על מתנה שבאמת תתאים למקבל. אצלנו אפשר לסגור תהליך כזה בתוך שתי דקות בלבד, מהאייפון או מחשבון ה-PayPal". לפי הערכת החברה, שוק המתנות האמריקאי הגיע להיקף של מיליארדי דולרים.
נשים מארגנות, גברים תורמים
בגיפטס פרוג'קט לא ממש בונים על מוסד החתונות וחגיגות בר המצווה בארץ, אם כי האפשרות לרכוש מתנות קבוצתיות תהיה זמינה לישראלים כבר בימים הקרובים. החברה פונה בעיקר לתרבות המתנות האמריקאית, הכוללת אירועים שבהם מקבל המתנה בדרך כלל מפרט את בקשותיו ואיננו משאיר מקום להפתעה. אירועים כגון "בייבי שאוואר", אירוע הנערך לנשים לפני לידה, או חתונות, שבהן מחלקים החתן והכלה רשימת מתנות רצויות למשתתפים, הופכים את תרבות המתנות האמריקאית לכר עסקי פורה עבור החברה.
גורה רואה במיזם לא רק פלטפורמה לאיסוף כסף למתנה, אלא בעיקר מאגר שאוסף נתונים ומנתח את תרבות המתנות ואת האנשים שפעילים בו. "ראינו, למשל, שנשים מארגנות מתנות טוב בהרבה מגברים, כאשר 70% מהמתנות המאורגנות נרכשות בסופו של התהליך. אבל גברים משתתפים יותר בתרומה למתנות מאשר נשים, כאשר 60% מהגברים שנדרשים לתרום תורמים בסופו של דבר".
"גם פעולת התרומה כשלעצמה היא שונה. בעוד שהגברים רואים בפעולה משהו תכליתי וקצר שצריך להסתיים כמה שיותר מהר, שתי לחיצות באייפון ולא יותר, נשים רואות בפעולה עניין טקסי. הן מעורבות בהחלטה יותר, מתייעצות יותר עם חברותיהן בנוגע לטיב המתנה ולגובה התרומה, ומדמיינות יותר את התמונה שבה החברה מקבלת את המתנה". לגיפטס פרוג'קט גם מנוע המלצות שמספק הצעות למתנות, המבוסס על העדפותיו של מקבל המתנה.
בעיני גורה, הקישור בין אתרי מסחר אלקטרוניים לפייסבוק מהווה יתרון משמעותי. "אנחנו מקבלים מאות פניות מאתרי מסחר אלקטרוני בכל העולם, לצד שיתוף פעולה אסטרטגי שאנחנו רוקמים עם אחת הקמעונאיות הגדולות", הוא מגלה.
ומה אתרי המסחר יכולים להרוויח מהמערכת של גיפטס פרוג'קט? קשר חזק יותר עם המשתמשים, שעשוי להגדיל את המחויבות שלהם לאתר ולגרום להם לבלות בו זמן רב יותר. את היתרונות רואים אתרי המסחר גם בכיס: על פי נתונים שנאספו, עלה מחיר הרכישה הממוצע מ-69 דולר בקנייה רגילה ל-250 דולר בממוצע לקנייה קבוצתית הנעשית באמצעות המערכת של גיפטס פרוג'קט. 15 עובדים של חברת הייטק גדולה בארה"ב, למשל, שיתפו פעולה דרך פייסבוק כדי לרכוש לבוס שלהם מחשב מק'בוק אייר, שעולה 1,600 דולר.
פתרון שחוסך כסף
גורה אינו חושב ששיטת הפעולה שלהם תיחשב ללחץ חברתי בעייתי ותרתיע את גולשי פייסבוק. "אנחנו נהנים מהלחץ החברתי שתורם לתהליך, כל עוד הוא מגיע במינון הנכון ובתזמון הנכון. אני מאמין שאתה תבחר להשתתף רק ברכישת מתנות של חברים החשובים לך, בדיוק כמו במציאות. תפקידי לספק לך התראה: 'לחבר שלך יש יום הולדת, מתארגנת מגבית לרכישת מתנה, האם תרצה להצטרף?'".
"הפתרון שלנו גם יוזיל עלויות להרבה אמריקאים שנאלצים לקנות מתנות שלמות מתוך רשימת מתנות שפרסמו חבריהם לקראת החתונה. כאן אפשר להשתתף ברכישת חלק ממתנה, במקום לקנות את המתנה כולה", הוא מסביר.
אנשי גיפטס פרוג'קט חושבים שלא ניתן להשוות אותם לאתרי רכישות קבוצתיות כמו גרופון, שנכנסת כעת לישראל. "אנחנו מאפשרים רכישה של מוצרים גשמיים כמו אייפון, חולצה או זר פרחים. גרופון עוסקת בקנייה משותפת של קופונים שאתה קונה לעצמך ולא לחבר, ובאמצעות זרים ולא חברים", אומר גורה, "העסק שלהם משגשג בכל קנה מידה אפשרי, ואין להם סיבה לשנות את כולו כדי להתקרב לשלנו".
"הכוח של הקנייה המשותפת הוא הדמיון היחיד בינינו לבינם, ואנחנו נהנים מכך שגרופון מחנכת את השוק בנושא הזה, בעיקר בארה"ב. אנחנו מתמקדים בכמה שאלות: מה גורם לאנשים לרכוש מתנות? איך הם עושים זאת? איזו מתנה תהיה הכי יעילה ובאילו נסיבות? זה נושא שונה מאוד מזה שעוסקים בו אתרים המארגנים קבוצות רכישה".