$
אינטרנט

חדש מגוגל: שירות לניהול תגובות באתרי תוכן

שירות "SideWiki" יאפשר להוסיף הערות ותגובות ולנהל דיונים סביב אתרי תוכן - ללא תלות באתרים עצמם. השירות החדש כבר מעורר התנגדות בקרב בעלי אתרים, בטענה שהוא מוציא את השליטה בתוכן מידיהם

אבנר קשתן 15:2024.09.09
גוגל חשפה אתמול (ד') שירות חדש בשם סיידוויקי (SideWiki), המאפשר לגולשים לכתוב הערות, ביקורות או תגובות לכל אתר שאליו הם גולשים, בין שהוא מאפשר תגובות או לא. השירות מנסה גם לדרג את איכות התגובות, ולהציף את הטובות למעלה.

  

השירות יציג לגולשים חלונית תגובות בצד האתר עצמו, ובה ניתן יהיה לראות את התגובות שנכתבו ולהוסיף תגובות חדשות. יכולות העריכה מוגבלות בשלב הזה, וכוללות טקסט בלבד, בלי יכולות עיצוב או קישור לתמונות. גולשים יוכלו גם לשלוח קישור לעמוד התגובות של אתר מסוים בדואר או ברשתות חברתיות, כדי להזמין אחרים להצטרף לשיחה.

 

sidewiki sidewiki

 

השירות זמין למשתמשי פיירפוקס ואינטרנט אקספלורר שיתקינו גרסה מיוחדת של תוסף הדפדפן של גוגל, ה-Google Toolbar. על פי הבלוג PaidContent, השירות החדש לא יתמוך בכרום, הדפדפן של גוגל עצמה, אך החברה הודיעה כי היא תוסיף תמיכה בכרום בהמשך. בנוסף, גוגל חושפת ממשק תכנות המאפשר לגורמי צד שלישי לגשת לתגובות, אך לא כולל יכולת לעדכן תגובות באופן אוטומטי, ככל הנראה כדי להימנע מספאם. השירות תומך בעברית, אך אינו מאפשר כתיבה מימין לשמאל, כך שטקסט עברי אינו מוצג באופן אידאלי.

 

על פי גוגל, מטרת השירות הוא לעודד שיתוף מידע בין גולשים וליצור ערך מוסף לאתרים מעבר לתוכן עצמו. לאור זאת, גוגל הצהירה שבשלב זה לפחות היא לא מתכוונת לשלב פרסומות בתגובות, והיא לא תנסה להרוויח כסף מהשירות. עם זאת, עצם קיומו של מאגר מידע סביב אתרים רבים המכיל מידע דמוגרפי על הגולשים ודעותיהם על האתר יאפשר לגוגל לשפר את תוצאות החיפוש שלה, ואת התאמת הפרסומות, שם מקור הרווח העיקרי של גוגל. 

 

הסינון יעבור לידי גוגל

 

אחד המאפייניים היחודיים של השירות לעומת טוקבקים באתרים שונים הוא אלגוריתם סינון אוטומטי המפותח על ידי גוגל, ומטרתו למיין את התגובות על פי איכות ורמת עניין באופן אוטומטי. על פי קייסר סנגופטה, מנהל הקבוצה האחראית על השירות, המטרה היא לשפר את רמת השיחה באינטרנט ולעודד תגובות משמעותיות ומנומקות. לטענתו, האתרים ירוויחו מהשירות מכיוון שיהיה למשתמשים תמריץ לחזור ולבקר באתר כדי לקרוא את התגובות. "אני בטוח שמפרסמי תוכן יתנגדו לשירות החדש, אבל מפרסמים מסורתיים גם התנגדו לבלוגים", מסר סנגופטה. "כרגע, המטרה שלנו, באמת, היא לשפר את רמת הקשר של הגולשים".

 

ואכן, בעלי אתרי תוכן רבים הביעו התנגדות לרעיון מכיוון שהוא יוציא את השליטה על חלק מהתוכן של האתרים מידיהם אל ידי גוגל. גם הטיעון כי ניהול שיחות באתר יחזיר גולשים אליו הוא בעייתי, מכיוון שממשק השירות מאפשר לגולשים לעקוב אחר התגובות גם ללא ביקור חוזר באתר התוכן המקורי. כמו כן, עד עכשיו התגובות היו בשליטת האתרים, אשר יכלו לשלוט ולסנן אותם מתכנים שהאתר רואה כלא ראויים. בשירות החדש, סינון התגובות יהיו רק בידיה של גוגל.

 

סיידוויקי אינו הניסיון הראשון לייצר מנגנון תגובות ריכוזי, אך ניסיונות דומים בעבר נכשלו. לפני כעשור הוסיפה מיקרוסופט את שירות Web Discussions למשתמשי אופיס 2000 המאפשר יכולות דומות סביב אתרי אינטרנט ומסמכים ארגוניים, אך התאים בעיקר לארגונים גדולים שיכלו להקים שרת דיונים ייעודי. בסוף שנות ה-90 ניסו כמה סטארטאפים אחרים לייצר שיחה בין גולשי האתרים בלי תלות באתר עצמו, אך כולם נסגרו בתוך שנים ספורות. עם זאת, תוסף הדפדפן של גוגל מותקן במיליוני מחשבים ברחבי העולם, ויתכן שבעזרת יתרון החדירה שלהם לשוק הם יצליחו להכניס את השירות הזה לשימוש.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x