טכנולוגי על הבוקר: צעד נוסף בדרך לתעודת זהות אינטרנטית?
מהיום, ברגע שתתחברו לג'ימייל תוכלו להיות מחוברים גם לפייסבוק; עו"ד אמריקאי טוען שכל שיתוף קבצים הוא בעצם "שימוש הוגן" ומותר על פי החוק; וטוויטר מתעקש להמשיך לחיות כמו חייל משוחרר על חשבון ההורים
הפרופיל שעוקב אחריך
פייסבוק החלה לשתף פעולה באופן מלא עם OpenID. מה זה אומר? ובכן, ההסבר הקצר הוא שאחרי שאתם מתחברים לחשבון הג'ימייל שלכם, תהיו מחוברים אוטומטית גם לפייסבוק.
ההסבר הארוך הוא שבעידן שבו לגולש המעודכן יש תריסרי פרופילים באתרים חברתיים שונים, פרויקט OpenID מסתכל קדימה, לאינטרנט עתידית שתדע לקשר בין פרופיל הפייסבוק לחשבון הג'ימייל, הבלוג והטוויטר ולדעת שמדובר באותו האדם. לשם כך צריך איזושהי תעודת זהות אינטרנטית בסיסית שכל האתרים הללו יידעו לזהות, ותעודה זו היא OpenID, פרופיל עצמאי שלא משויך לאף חברה מסחרית.
במקרה הטוב, זו תהיה התחלה של אינטרנט חברתית חכמה, מורכבת וגמישה בצורות שקשה לנו אפילו לדמיין היום. אבל לכל הפחות, זה יחסוך לנו הקלדה אינסופית של שמות משתמש וססמאות בכל התחברות לאינטרנט: נצטרך לעשות לוג-אין רק פעם אחת, בטופס של OpenID.
הבעיה היא שחברות מסחריות לא רוצות שהעתיד הזה יגיע, או ליתר דיוק - הן ישמחו ששאר הרשת תתפקד בצורה כזו, אבל לא כשזה מגיע לשם המשתמש והסיסמה הספציפיים שלהן. שלב הלוג-אין חשוב להן. זה חלק מהמותג, ואי אפשר לוותר על כך. לכן רבות מהן מסכימות להיות שותפות חד-צדדיות בפרויקט OpenID, כך שמי שנכנס, למשל, לחשבון הג'ימייל שלו, יזוהה כמשתמש רשום בכל האתרים האחרים שמשחקים יפה עם OpenID. פחות חברות מסכימות שמי שנכנס לחשבון ה-OpenID שלו בכל דרך אחרת, יזוהה אוטומטית כמשתמש רשום גם אצלן.
פייסבוק עשתה בעבר צעדים לנכס לעצמה את הרעיון כשהשיקה את "פייסבוק קונקט" - פרופיל משותף שמתפקד כמו OpenID, אבל ממותג על ידי פייסבוק. הפרויקט הזה היה הצלחה מתונה. עכשיו פייסבוק, אולי מתוך שינוי כיוון אסטרטגי, אולי בנסיון להמר על כל הסוסים האפשריים, אולי סתם כהפגנת בטחון במותג שלה, מאמצת באופן מלא ודו-צדדי את OpenID. כאמור, היא אחת החברות הבודדות שעשו זאת. נראה לאן זה יוביל.
כמה אפשר לעקם את חוקי זכויות היוצרים?
פרופ' צ'רלס נסון מבית הספר למשפטים של הרווארד יהיה הסנגור בעוד אחד ממשפטי שיתוף הקבצים שייערכו הקיץ בארה"ב. אבל במקום לנסות להגן על לקוחו מהמתקפה של תעשיית המוזיקה, הוא עומד להתקיף בחזרה את כל המערכת החוקית שאפשרה לה להתחיל, במהלך אמיץ שאם יצליח, עומד להכות גלים בארה"ב כולה ואחר כך בעולם. טענתו המפתיעה היא ששיתוף קבצים בכלל נכנס להגדרה החוקית של "שימוש הוגן" ביצירה - כל עוד הוא נעשה שלא למטרות רווח.
סעיף השימוש ההוגן נולד כדי לאפשר שימוש חינמי בחלקים של יצירות במסגרת מחקרים אקדמיים, פרודיות וכדומה, בשם קידום התרבות וחופש הביטוי. אבל נסון חושב שהוא יכול לשכנע את המושבעים שהסעיף הזה תקף גם לגבי מי שסתם רצה לשמוע שירים בלי לשלם.
נסון יוצא גם נגד החוקים שמאפשרים לתעשיית המוזיקה לקבל פיצוי על הפרות זכויות יוצרים בלי להוכיח שנגרם להן נזק כלכלי כלשהו. לדבריו, אם מדובר במשתף קבצים פרטי שלא ניסה להרוויח כסף מהעניין, ובעלי הזכויות על השיר לא יכולים להוכיח שנגרם נזק כלכלי, ההגיון של חוקת ארה"ב דורש לפטור את הנתבע מכל קנס שהוא.
על פי בלוג הטכנולוגיה "ארס טכניקה", אפילו מובילי המאבק נגד תעשיית המוזיקה לא מצליחים להביא את עצמם לתמוך בנסון. בשורה התחתונה, הם אומרים, אמנם צריך להפסיק עם התביעות המשפטיות המטורפות האלה נגד הגולש הקטן, כי הדורסנות הזו לא פותרת דבר -- אבל אי אפשר לטעון שלהוריד שירים מהאינטרנט זה חוקי.
מודל עסקי? בשביל מה, יש משקיעים
ביז סטון, אחד המייסדים של אתר המיקרו-בלוגינג טוויטר, הוא האיש האחרון בעולם שעדיין מאמין שיש לאתר הזה עוד הרבה זמן לפתח מודל עסקי. לא, הוא אומר בראיון לרויטרס, אנחנו לא מתכוונים למכור את האתר או חלקו, לא לגוגל, לא למיקרוסופט, לא ליאהו ולא לאף אחר מהגורמים הרבים שהביעו התעניינות. לא, אנחנו לא מתכוונים להכניס פנימה פרסומות דרך רשת הפרסום של גוגל או בכל צורה אחרת. לא, עוד אין לנו פרטים מדויקים על הכלים העסקיים שאנחנו מתכננים להשיק מתישהו כדי שיכניסו לנו סוף סוף קצת כסף.
מאז שנפתח, טוויטר חי כמו חייל משוחרר חסר אחריות על חשבונם של הורים דואגים למיניהם (להלן: המשקיעים). הקפיצה האדירה בפופולריות של השירות החל מאפריל האחרון מצד אחד העמיסה על המשאבים שלו, אבל מצד שני לכאורה הצדיקה את התקוות שהושקעו בו, ונתנה למייסדים עוד קצת זמן לחיות בחלומות עד שהמשקיעים יתחילו לדרוש תמורה. ביז סטון מבטיח בראיון שהכלים העסקיים המסתוריים יושקו עד סוף השנה הנוכחית, והפעם באמת. מצד שני, הוא גם אומר כי הכסף שגויס עד עתה יספיק כדי להפעיל את האתר במתכונת הנוכחית עוד שנתיים לפחות. לפי ההתנהגות של טוויטר עד עכשיו, לא נגזים אם נחשוד שסטון והחברים פשוט יחכו עד הדולר האחרון ואז יילכו לחפש משקיעים נוספים.
קצרצרים
מילא שהרשת החברתית הלא-אופנתית מייספייס כבר לא מושכת משתמשים חדשים, אבל גם מספר הקוראים ירד דרסטית, מה שאומר פחות כסף מפרסומות, מה שאומר סכנת סגירה ממשית.
אתר Mint.com, שאוסף ומנתח מידע על הפעילות הכלכלית של הגולש כדי לעזור לו לחסוך כסף, ינסה למכור לצדדים שלישיים חלק מהמידע יקר-הערך הזה בלי לפגוע בפרטיות הגולשים.
המשחק המדובר Sims 3 כבר דלף לרשתות שיתוף הקבצים. רק מי שרוצה לקנות אותו באופן חוקי יצטרך לחכות עוד כמה שבועות.
מוזילה, הארגון שמאחורי דפדפן פיירפוקס, מנסה למצוא חלופה עיצובית לחלוניות (tabs) של הדפדפן, שכבר לא מספקות את צרכיו של הגולש המעודכן.
הקהל עדיין מתלהב ממשחקי מוזיקה בסגנון "גיטר הירו" ו"רוק באנד" ודורש עוד, אבל הרעיונות של מפתחי המשחקים מתחילים להיגמר.
· "טכנולוגי על הבוקר" בכל בוקר בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה הרביעית)
· לטורים הקודמים של "טכנולוגי על הבוקר" - dailytech.calcalist.co.il.