בתנור של מיקרוסופט: עוזרת אישית וירטואלית ומנוע חיפוש חדש
במיקרוסופט מתחילים בניסוי פנימי לגרסה חדשה ל-Live Search, ה"קומו". ובינתיים, בחדר הסמוך מפתחים עוזרת וירטואלית המסוגלת להעריך את מצב רוחו של העומד מולה
חוקרי מיקרוסופט משקיעים בפיתוח בינה מלאכותית: לאחרונה חשפה החברה את Laura – עוזרת אישית וירטואלית, המוצגת כ"ראש צף" על צג. לורה מסוגלת לדבר ולהבין דיבור אנושי – והרבה יותר מכך. כך דיווח הניו יורק טיימס.
לורה מסוגלת לקבל וליישם מטלות בסיסיות שהיא מקבלת בעל פה מאדם העומד מולה - כגון קביעת פגישה או הזמנת כרטיס טיסה. בכך יש התקדמות ניכרת ביכולותיו של מחשב לזהות מילים מדוברות. אבל החדשנות בפיתוח הזה לא מסתכמת בהבנת דיבור מצד מחשב - לורה מסוגלת גם לנתח את מעמדו של האדם הניצב מולה באמצעות ניתוח כמה סימנים (בגדיו, למשל), להבחין אם הוא נראה קצר רוח, ולשלב את כל הנתונים האלה ביישום המטלה שלה.
במיקרוסופט אומרים שהמטרה שלהם היא ליצור תוכנה המסוגלת לחקות את מערכת היחסים רבת השנים בין מעסיק ובין עוזרת אישית על כל דקויותיה – ולהציב אותה על שולחנו של כל אדם המעוניין בעוזר/עוזרת אישית.
לורה היא רק מוצר אחד מתוך שורת מוצרים שמתכננת מיקרוסופט יחד עם שותפה ותיקה, אינטל. תפקידה של אינטל הוא קריטי: כוח החישוב שעומד מאחורי לורה הצריך בעבר שבב גדול כזה של שרת, ואינטל עוסקת בפיתוחם של שבבים קטנים יותר, חזקים יותר – שצורכים פחות חשמל.
בפיתוח העוזרת הווירטואלית הקצתה מיקרוסופט סכומים גדולים, כחלק ממדיניותה להרחיב את הפעילות שלה אל מעבר לגבולות המחשב האישי. בנאומו בכנס CES בתחילת השנה אמר מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, כי כיום משתמשים בני אדם בשלושה מסכים – מסך המחשב, מסך הטלוויזיה ומסך הסלולר – וכי עד כה התמקדה מיקרוסופט רק בראשון, דבר שבדעתו לשנות. עם הירידה המתמשכת ברכישת מחשבי PC ועם העלייה ביישומים ממוחשבים מחוץ למחשב, מחפשת מיקרוסופט לעצמה שוק חדש.
בתוך כך, מיקרוסופט הודיעה אתמול (ב')כי תתחיל השבוע בניסוי פנימי לגרסה חדשה של מנוע החיפוש שלה, ה-Live Search: הגרסה החדשה תכונה Kumo והיא צפויה להציג ממשק חדש. מצילומי מסך שהגיעו לידי הבלוגרית קארה סווישר, עולה כי עיצובו של האתר החדש נקי יותר.
במייל פנימי ששלחה ראש מחלקת החיפוש במיקרוסופט, סאטיה נאדלה מייל, שהגיע לידי סווישר, נאמר שלמרות ההתקדמות שנרשמה לאחרונה בתחום מנועי החיפוש, 40% מהשאילתות לא משיגות תוצאות ו-46% מהן הן שאילתות חוזרות; משך זמן החיפוש עשוי להגיע ל-20 דקות. מיקרוסופט, היא כותבת, מעוניינת לשנות את המצב.
הניסוי במנוע החיפוש הוא המשך להצהרתו של באלמר ביולי האחרון שמיקרוסופט תשקיע מדי שנה 2.5 מיליארד דולר בפיתוח מנוע חיפוש. נקודה שעוררה סקרנות רבה היא שהידיעה על הניסוי הפנימי הגיע מטוויט ששלח בארני פל, אחד משני מייסדי מנוע החיפוש Powerset, שנרכש על ידי מיקרוסופט ביולי האחרון בסכום בכ-100 מיליון דולר.
פאוורסט אמור להיות מנוע חיפוש סמנטי, כלומר הוא לא רק מחפש את המילים שכתב המשתמש, אלא מנסה להבין את הקשר ביניהן ולתת למשתמש תוצאות רלוונטיות; בשלב שבו נרכש הוא נוסה רק על ויקיפדיה האנגלית. לא ברור, עם זאת, אם אנשי פאוורסט יהיו מעורבים בניסוי בקומו, או אם תשלב מיקרוסופט בקומו אלמנטים מתוך פאוורסט.