האיש שהרס את יאהו
פספוס הזדמנות המיזוג עם מיקרוסופט ייזכר כצעד הטפשי ביותר בהיסטוריה של ההייטק
09:5227.10.08
"איש לא מכיר את החברה הזאת טוב יותר מג'רי יאנג", אומר יו"ר יאהו רוי בוסטוק. "הוא יצר את התוכנית האסטרטגית ל־2007 והוציא אותה לפועל בתנאים קיצוניים. ג'רי הוא האיש הנכון". בוסטוק אומר שמועצת המנהלים של החברה שלמה עם האופן שבו ניהל יאנג את המשא ומתן הכושל
למכירתה למיקרוסופט. "ניתחנו את ההצעה עם יועצים מגולדמן זאקס ומליהמן, וקבענו ש־31 דולר למניה הם מחיר נמוך מדי", אומר בוסטוק, ומוסיף שיאהו היתה מוכנה למכור עצמה, אבל במחיר גבוה יותר, ושמיקרוסופט היא שפוצצה את המגעים. אבל לא משנה איך זה קרה. פספוס הזדמנות המיזוג עשוי להיזכר כאחד המהלכים הטיפשיים ביותר בהיסטוריה של ההייטק.
קשה לדמיין את יאהו משתקמת. מכירותיה בקיפאון. רווחיה בירידה.
מנהליה עוזבים.
יאהו עדיין מושכת גולשים - באוגוסט ביקרו בה 141 מיליון אמריקאים - והיא מחזיקה בקבוצת האתרים השלישית בגודלה בעולם אחרי גוגל ומיקרוסופט. אבל לאחרונה דומה שיאהו מזגזגת בין אסטרטגיות, בלי תוכנית ובלי חזון. בספטמבר, ימים אחרי שהשיקה קמפיין חדש בשם "תתחיל ללבוש סגול" (צבעו של התאגיד), הודיע יאנג לעובדיו שחברת הייעוץ ביין ושות' תעזור "להפוך את יאהו לזריזה יותר", ובתרגום חופשי: בקרוב קיצוצים. בשבוע שעבר הודיע יאנג לעובדים שעשירית מהם יפוטרו.
למה הוא עדיין עומד בראש החברה? מייסד ומנכ"ל יאהו, ג'רי יאנג צילום: בלומברג
לפני עשור יאהו שלטה באינטרנט. בשנת 2000 הכנסותיה עמדו על 1.1 מיליארד דולר והיא צמחה בקצב של 90% בשנה. הכנסות גוגל באותה שנה היו רק 19 מיליון דולר. אלא שגוגל המשיכה לצמוח, עקפה את יאהו ב־2005, והשנה היא תכניס 22 מיליארד דולר. הכנסותיה של יאהו השנה יהיו רק 7.5 מיליארד.
מדוע יאהו נותרה מאחור? התשובה הקצרה היא שהיא הפסידה לגוגל בשוק הפרסום בתוצאות חיפוש - הצגת מודעות בהתאם למילות המפתח שהקליד הגולש. הפרסום לצד תוצאות חיפוש מהווה היום 41.8% מכלל הפרסום המקוון בארצות הברית, ומגלגל כ־10 מיליארד דולר בשנה. גוגל מחזיקה ב־73.5% מהשוק, לעומת 13.3% שבהם מחזיקה יאהו. יאנג מונה למנכ"ל ביוני 2007, במקום טרי סמל. היה לו ניסיון ניהולי מועט, אבל הוא אחד משני המייסדים - בחור "עם דם סגול", כמו שאומרים ביאהו. הוא גם מחזיק ב־4% מהחברה. אבל הדם הסגול של יאנג הוא גם זה שמנע ממנו לוותר על הבייבי שלו כשמיקרוסופט הגישה את הצעת הרכש.
כשמיקרוסופט הסירה את הצעתה, נתקל יאנג בקשיים לממש את האלטרנטיבה שהציג למיזוג - השותפות עם גוגל בתחום הפרסום. המפרסמים התלוננו למשרד המשפטים שהשותפות החדשה תיצור קרטל שישלוט ב־90% משוק הפרסום בתוצאות חיפוש ותגרום לעלייה במחירי המודעות. גם מיקרוסופט מבקשת מהממשל לעצור את העסקה. החלטת משרד המשפטים תתפרסם בקרוב.
מנכ"ל מיקרוסופט העיר לאחרונה שהוא עדיין מעוניין ברכישת יאהו. מניות יאהו זינקו, אבל החברה מיהרה להודיע שהיא עדיין בחוץ. הכל ממתינים עתה לראות מה יהיה גורלה האכזר, ואחת ההשערות היא שיאהו תירכש על ידי קרן השקעות פרטית, תפורק ותימכר בחתיכות קטנות. אם זה יקרה, ג'רי יאנג יוכל להאשים רק אדם אחד.