העתיד כבר כאן: ערים ומרכזי תעסוקה ללא מכוניות וללא פקקים
העתיד כבר כאן: ערים ומרכזי תעסוקה ללא מכוניות וללא פקקים
70% מהישראלים עדיין נוסעים לעבודה ברכב פרטי ותקועים כל יום שעות בכבישים. באירופה ושאר העולם כבר רואים מגמות להפחתת רכבים בערים ויש אפילו שכונות ללא מכוניות כלל. האם מהפכת הנגישות התחבורתית בדרך לחלץ גם את הנהג הישראלי מהפקקים?
המגמה הירוקה והמרוץ למען הסביבה מביאים לשינויים חיוביים בעולם, כמו עלייתם של הרכבים החשמליים, מעבר למקורות אנרגיה חלופיים, ובשנים האחרונות - ערים ללא כלי רכב. נשמע דמיוני? מסתבר שהעתיד כבר כאן – באירופה וארה"ב אנשים כבר חיים בערים שנפרדות מהרכבים הפרטיים לטובת תחבורה ציבורית, רכיבה באופניים והליכה רגלית. הרווח הוא פחות גזים רעילים באוויר, פחות תאונות דרכים, פחות פקקי תנועה, אין רעש ובלגן, ויש יותר איכות חיים ואוויר נקי.
זה קורה במרוודה (Merwede) שכונה חדשה נטולת מכוניות באוטרכט, הולנד. ולא סתם שכונה אלא מתחם מודרני של עירוב שילובים המאכלס כ-12 אלף תושבים בתי עסק, מוסדות חינוך, מרכז ספורט ואפילו בית חולים. עוד שכונה כזו היא רובע וובאן (Vauban) בעיר פרייבורג בגרמניה, שם חיים 5,000 תושבים שמשתמשים רק באופניים או הולכים ברגל. אם תרצו להחזיק שם רכב זה יעלה לכם בקנס גבוה ותאלצו להשאירו בחניון בשולי העיר. גם ערים גדולות עלו על הגל הירוק ומקצות אזורים שלמים ללא כלי רכב – כמו המבורג, אוסלו, מדריד, פריז וערים נוספות.
מה קורה בישראל? אצלנו נדמה שהפקקים רק הולכים ומחמירים, 70% מאיתנו נוסעים עם רכב לעבודה ותקועים בין שעה לשעתיים ביום בכבישים. כן עדים לניצנים של שינוי, פחות בערים ויותר באזורי עסקים. למשל פיילוט "נתיב לעסקים" בפארק המדע ברחובות שמאפשר לעובדים להגיע עם שאטלים למשרדים וחזרה הביתה, או O PARK באור יהודה ששם דגש על שימוש בתחבורה ירוקה על פני הגעה ברכב פרטי לעבודה.
אולם אין ספק שהבשורה החשובה והגדולה מגיעה מפרויקט שעתיד לשנות את התפיסה התחבורתית בישראל – מתחם ה-1000 בראשון לציון. עיר העתיד הזו משלבת בתוכה עסקים, מסחר ומגורים, ותציע לתושביה ולעובדי המקום נגישות תחבורתית שאין דומה לה בישראל. כידוע, מתחם ה-1000 עתיד לאכלס בשטחו כ-100,000 עובדים וכ-25,000 תושבים, כך שתהיה תנועה מסיבית של יוצאים ובאים מדי יום. לכן הושקעו בתכנונו פתרונות תחבורתיים המוניים, שיאפשרו לתושבים ולעובדים לנוע בבטחה ללא פקקי ענק.
למעשה, כל צורת ההתניידות לעבודה ובתוך המתחם שונה ממה שרובנו רגילים אליה. זה מתחיל במערכת תחבורה ציבורית אמינה, נגישה ונעימה - שניים מקווי הרכבת הקלה (אדום וירוק) נושקים למתחם והקו החום נכנס אליו, מה שיבטיח גישה מהירה ונוחה. בנוסף, שאטלים ירוקים חכמים יסיעו עובדים לפתח בנייני המשרדים. המסופים עצמם מתוכננים בסטנדרט גבוה כולל שימוש בטכנולוגיית אנרגיה ירוקה. מחניון חנה-וסע העתידי במבוא איילון שיכיל כ-4,000 מקומות חניה חינם תהיה הנגשה מקסימלית למתחם. בנוסף, גשר באורך כ-320 מטרים מעל נתיבי איילון יוביל למתחם ויותאם במיוחד לרוכבי אופניים והולכי רגל.
מתחם ה-1000 אף מעודד במידה רבה רכיבה באופניים, באמצעות רשת שבילי אופניים בכל אזורי המתחם, המגורים והתעסוקה, כולל בתוך פארק מרכזי עצום וירוק המתפרש על כ-110 דונם. אך מי שזוכים להכי הרבה אהדה במתחם ה-1000 הם הולכי הרגל. הרעיון לעודד הליכה ברגל במרחב הפתוח, על ידי תכנון סביבה אורבנית מזמינה, יפה ונוחה. איך? על ידי שבילי הליכה וספורט, מדרכות רחבות ומוצלות, מעברים נוחים בין בניינים, חנויות עם כניסה בגובה אפס למדרכה והרבה צמתים. אפילו ליס פלאנט, סופרלנד ושמורת האגם הקרובים ניתן להגיע בהליכה רגלית בלי כל מאמץ.
האם מתחם ה-1000 יפתור לחלוטין את בעיות הפקקים בגוש דן והמרכז? כנראה שלא, אך בהחלט מדובר בצעד תקדימי לקראת ממהפכה תחבורתית מקיפה ויסודית שתתרחש בישראל, שתקרב אותנו למגמות תחבורתיות מתקדמות באירופה ובעולם, ותעשה טוב לחיים של כולנו.