החברה שמעודדת את הישראלים לשתות יותר מים
החברה שמעודדת את הישראלים לשתות יותר מים
תמי 4 שינתה את הדרך בה הישראלים שותים, והיום פתרונות השתייה של המותג נמצאים בכל בית שלישי ובכל בית עסק שני בישראל. השנה השיקה החברה את דו"ח המים של ישראל, שמפרט את הרגלי צריכת המים של הישראלים
בשנה שעברה חגג המותג תמי4 של "שטראוס מים" 50 שנה להקמתו, עם יותר משלושה וחצי מיליון ישראלים שמשתמשים בבר המים על בסיס יומיומי. אבל איך הכל התחיל? בשנת 1972 הקימו חברי קיבוץ נתיב הל"ה את תנה תעשיות, שהתמקדה תחילה בייצור חלקי מתכת עבור התעשייה האווירית והתעשיות האלקטרוניות. בשנת 1976 נכנס המפעל לתחום המים, והחל בפיתוח ובייצור קווי קירור מים לצבא ולמגזר העסקי. כשנתיים מאוחר יותר רכשה החברה מאוניברסיטת חיפה את הטכנולוגיה לטיהור מים בקרינה אולטרה סגולה (נורת ה- UV) - שיא החדשנות של אותו זמן. לחוזה רכישת הטכנולוגיה הוכנס סעיף שקבע כי המוצרים שיתבססו על טכנולוגיה זו ייקראו בשם "תמי".
בשנים הראשונות פותחו מכשירי תמי1 ותמי2 לצרכים תעשייתיים ובשנת 1983 יצא לשוק ברז המים תמי3, שסימן את האסטרטגיה החדשה של החברה – להיכנס אל משקי הבית הפרטיים. ב-1987 הושק הברז התת-כיורי תמי4, שהתחיל את הכניסה המשמעותית של החברה למשקי הבית בישראל וב-2004 הושק בר המים המשפחתי הראשון תמי4 פמילי.
ב-2009 נרכשה החברה בידי קונצרן שטראוס, וכיום היא נקראת שטראוס מים, כאשר מוצרי החברה ממשיכים להימכר בישראל תחת שם המותג תמי4 ונמכרים גם באנגליה, בסין ובקפריסין.
חברת שטראוס מים משקיעה משאבים רבים בפיתוח טכנולוגי ובחדשנות, במטרה לספק ללקוחות חוויית שתייה פשוטה ונגישה, המעודדת אותם להעדיף מים על פני משקאות ממותקים.
ב-2017 הושק מטהר המים maze, בעל טכנולוגיית טיהור מים מתקדמת. מקורות המים לשתייה בישראל הם אמנם טובים, אך הקילומטר האחרון בצנרת הביתית נותר בעייתי. הצינורות ברבים מהבתים הם בני 30 שנה ויותר וחומרים שמתפרקים מהם עלולים להתוסף אל מי השתייה. מטהר המים maze מבטיח טיפול אופטימלי במים בסמוך למזיגתם, ומים איכותיים וטעימים כל הזמן.
הסביבה התחרותית
פתרונות שתיית המים בבתים בישראל מחולקים לשלוש קטגוריות עיקריות: מים מהברז, מים מינרליים בבקבוקים/כדים, וברי המים המסוננים, בה פועל המותג תמי4. נכון להיום מהווה קטגוריית המים המסוננים כ-40% משוק המים בישראל.
עם השנים הפך המותג תמי4 לשם גנרי לברי מים בישראל. מבחינת חוויית השירות, הצרכנים אינם משווים את המותג רק למתחרים בתחום המים, אלא בוחנים אותו בהתייחס לחוויית הלקוח והשירות שהם רגילים לקבל מחברות בענפי הצריכה השונים.
האתגרים השיווקיים
האתגר המרכזי של תמי4 הוא לעודד את הלקוחות לשתות יותר מים ולהעדיף אותם על פני משקאות אחרים ובמיוחד על פני משקאות ממותקים. אתגר נוסף של המותג הוא לתקשר את היותו פתרון מים איכותי בזכות טכנולוגיית טיהור מים ייחודית, המשלבת את מטהר המים maze ונורתUV . אתגר נוסף של המותג הוא לייצר חדשנות בתחום שהיכולת לייצר בו חדשנות כל שנה היא מוגבלת.
פתרונות יצירתיים וחדשנות מוצרית
בשנה שעברה השיקה שטראוס מים את סדרת ברי המים המתקדמיםtami4edge . ברי המים בסדרה החדשה קטנים יותר מברי המים הקיימים ובכך תופסים פחות מקום על השיש. בנוסף, ברי המים בסדרה חכמים יותר וניתנים לשליטה מרחוק באמצעות אפליקציה במכשיר הטלפון הנייד.
ברי המים החכמים בסדרה מחוברים לרשת האינטרנט באמצעות טכנולוגית IoT (האינטרנט של הדברים) ובכך מאפשרים ללקוחות לעקוב אחר כמות המים הנצרכת בידי כל אחד מבני הבית, ולצוות התמיכה של החברה לעדכן את גרסת בר המים מרחוק, לטפל בתקלות וליזום באופן אקטיבי פעולות שירות עבור הלקוחות.
החברה ממקדת את מאמצי השיווק שלה בשלושה מסרים, שהמרכזי שבהם הוא עידוד שתיית מים. ממחקרים שערכה החברה עולה שברגע שבר המים תמי4 נכנס לבית, מתחולל "קסם" וכל המשפחה שותה יותר מים ופחות שתייה מתוקה. אחת מהסיבות לכך היא שגם ילדים צעירים יכולים למזוג לעצמם מים מבר המים ואינם זקוקים למבוגר לשם כך. 90% מלקוחות החברה מעידים שברגע שהכניסו תמי4 הביתה, כל המשפחה שותה יותר מים.
המסר השני הוא מים איכותיים וטעימים. במסגרת המסר הזה מתקשרת החברה ללקוחות את חשיבות איכות המים שהם שותים לבריאותם ומקדמת את מטהר המים maze, היחיד בישראל בעל 5 כוכבים לטיפול במים, שנבדק ועמד בסטנדרט ה – NSF. כדי לקדם את המסר הזה השיקה החברה קמפיין טלוויזיה בכיכובו של הפרזנטור עידן חביב.
כיום, בעקבות ההשקעה רבת השנים בחינוך השוק ובמהלכים השיווקיים, מרבית הלקוחות בישראל תופשים את המים המסוננים של תמי4 כבריאים וטעימים, בדיוק כמו מים מינרליים מבקבוקים. ממחקר שנערך בחברה השנה עלה כי ציון "איכות המים" שקיבלו המים של תמי4 דומה לציון איכות המים של המים המינרליים של המותגים המובילים.
מסר חשוב נוסף שמעבירה החברה הוא בתחום הקיימות. מבדיקות שנערכו בשטראוס מים עולה, כי משפחה ממוצעת שמשתמשת בתמי4 חוסכת מדי שנה 1,654 בקבוקי פלסטיק. בזכות לקוחות תמי4 נחסכים מן העולם כ–1.3 מיליארד בקבוקי פלסטיק בשנה. השימוש במסר הזה גבר במהלך השנים האחרונות בעקבות הבאזז הגדול שתפס נושא הקיימות בעולם ובישראל.
על מנת לתקשר את המסרים הללו פועלת החברה במגוון גדול של ערוצים, החל בקמפיינים בדיגיטל, דרך יצירת תכנים וחסויות רדיו ועד פרסום בטלוויזיה.
השנה, במקביל ליום המים הבינלאומי שנערך בחודש מארס וכדי לתקשר את חשיבות המים לבריאותם של הלקוחות, השיקה החברה לראשונה את "דו"ח המים השנתי של תמי4", שמסכם מחקר שכלל 2,500 צרכנים בכל הגילים, וכולל מידע רב ונתונים מעניינים על הרגלי צריכת המים של הישראלים. אחד הנתונים המרכזיים שעולים מהדו"ח הוא, כי הצרכנים הישראלים לא שותים מספיק מים. ליתר דיוק, ישראלי ממוצע שותה ביום שבע כוסות מים, פחות מהמומלץ על ידי ארגון הבריאות העולמי. נתון זה מצביע על הזדמנות שיווקית לצמיחה משמעותית עבור המותג.
עוד עולה מהדו"ח כי 60% מהישראלים אוהבים לשתות מים קרים, 77% מהנשאלים העידו שהם שותים מים כדי לשמור על הבריאות, כל אדם שני בישראל שותה סודה בתדירות כלשהי, 24% מבני הנוער מעידים כי הם שותים מים בזמן המקלחת ו-51% מהאוכלוסייה מסתובבת עם בקבוק מים רב-פעמי בתיק. מהמחקר עלה עוד, כי 56% מהישראלים מזמינים בבתי הקפה ובמסעדות מי ברז ללא תשלום, כי רוב ההורים פעילים בדרבון הילדים שלהם לשתות מים וכי 72% מהילדים הולכים לגן ולבית הספר עם בקבוק מים רב-פעמי.
האנשים שמאחורי המותג
אביב פפר, שבסוף 2023 סיים את תפקידו כמנכ"ל, הצטרף לשטראוס מים ב-2012 ומילא מאז שורת תפקידי ניהול, בהם שניים כחבר הנהלה - מנהל הכספים ומנהל השירות.
במהלך כהונתו כמנהל הכספים הוביל אביב את החברה לצמיחה מואצת, תוך שיפור חוויית הלקוח, שיפור הרווחיות וביסוס המותג תמי4 כמוביל שוק.
כיום אביב מוביל אסטרטגיה חדשה ממוקדת חדשנות וחוויית לקוח תוך פיתוח מנועי צמיחה מותאמים לצרכי השוק, למגמות ולפיתוחים הטכנולוגיים החדשים וכל זאת תוך המשך הובלת שוק המים. אביב מנהל של אנשים ומאמין שהצלחה טמונה ביכולת לגרום להם לקחת סיכונים, להוביל שינוי ולייצר הצלחות מהירות. אביב הוא רו"ח בעל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ו-MBA.
לטלי אליצור, סמנכ"לית השיווק, ניסיון רב בתחום השיווק והדיגיטל, פיתוח עסקי ואסטרטגיה. לאחר כעשור של עשייה שיווקית ענפה בשוק התקשורת, עברה לשטראוס מים, בה מילאה מספר תפקידי ניהול ובשנתיים האחרונות מנהלת את השיווק ואחראית על אסטרטגיית המותג ופעילות החברה בהיבטי צמיחה, חוויית לקוח, פיתוח עסקי וחדשנות.
טלי אחראית על מהלכים שיווקיים רבים, בהם השקת מטהר המיםmaze , השקת סדרת ברי המים tami4edge ו, והטרנספורמציה הדיגיטלית הכוללת הטמעת תהליכים ושירותים מתקדמים מבוססי דאטה. השנה השיקה את "דו"ח המים השנתי של תמי4", שמסכם מחקר צרכנים וכולל נתונים מעניינים על הרגלי צריכת המים של הישראלים. לטלי תואר ראשון בהנדסת תוכנה B.Sc.
דברים שאולי לא ידעת על תמי4
1. מדו"ח המים שערכה תמי4 השנה עולה כי צעירים שותים הרבה יותר כוסות מים ביום בהשוואה למבוגרים; 60% מהנשאלים העידו שהם אוהבים לשתות את המים שלהם קרים.
2. את סדרת ברי המים tami4edge ניתן להפעיל מרחוק באמצעות אפליקציה.
3. במעבדות המים של תמי4 מפעילים אף ולשון דיגיטליים לבדיקות סנסוריות.
4. תמי4 נמכר גם בסין, בריטניה וקפריסין.
5. לקוחות תמי4 שותים 49% יותר מים ממי שבבתיהם יש פתרונות מים אחרים.
6. סדרת ברי המים tami4edge זכתה בפרס העיצוב Good Design לשנת 2021, והוענקה לה חותמת ״המלצת הצרכנים״ של BRAVO בשנת 2023.