מכרז יזמים: כך תעשו את זה נכון
מכרז יזמים: כך תעשו את זה נכון
מכרז יזמים הפך לכלי פופולרי בהתחדשות עירונית ויש לו חשיבות מכרעת באיתור היזם הנכון. עו"ד גלעד ברון, שותף מייסד ומנהל בברון ושות', מסביר לנו מה לעשות ומה לא לעשות כשיוצאים למכרז שכזה
אחת ההחלטות הכי חשובות בהתחדשות עירונית היא עם איזו חברה יזמית עושים את הפרויקט. במקרים בהם היוזמה מגיעה לא מחברה יזמית אלא מטעם בעלי הדירות, נהוג היום לצאת למכרז יזמים – זהו אחד הכלים המתקדמים והיעילים הנהוגים כיום בענף.
מכרז שכזה מאפשר לבחון ביסודיות את מצב החברות היזמיות בשוק, מהי הגישה של כל חברה וחברה, ומספק תמונת אמת שקופה ומקצועית מה השוק מציע.
אותו מכרז יזמים פונה למספר חברות אשר מתבקשות לענות על שאלון מפורט. אותו שאלון מתייחס לזהות החברה, פרטים על החברה, יכולות פיננסיות, היסטוריה, תמורות שמוצעות לדיירים, שטחים, בחירת הדירות, כיווני אוויר, קומות, מחסנים, חניות, שדרוגים, דמי שכירות , לוחות זמנים ובקיצור הכל.
עו"ד גלעד ברון, שותף מייסד ומנהל בברון ושות', מסביר שבשלב הראשון חשוב לאפיין את הפרויקט ואת הצרכים הספציפיים שלו, ולבנות תמהיל שמגדיר לאילו חברות לפנות - לחברות גדולות או לחברות בוטיק, לחברות שפועלות באזור ספציפי, או לחברות חדשות שמעוניינות להיכנס לאזור מסוים וכו'. לטענת ברון מומלץ לייצר תמהיל מגוון של מספר סוגי חברות ולא לפתוח את המכרז ליותר מדי חברות.
לגבי התכנון המפורט במכרז, ברון אומר שבפרויקטי תמ"א אפשר לקבל תכנון רעיוני, אך במתחמי פינוי-בינוי בהם המשתנים גדולים קשה להתקבע לתכנן רעיוני בשלב כה מוקדם. יש גם חברות שיעדיפו לא להשקיע בשלב כל כך מוקדם בתכנון הפרויקט, עוד בטרם נבחרו.
במכרזים בהם חברה נותנת הצעות מרחיקות לכת שמדליקות נורות אדומות לגבי שאלת הרווחיות חשוב לבדוק את העניין לעומק - לא להתפתות להצעה "נדיבה" ובהמשך להיתקל במקצה שיפורים שיכרסם בתמורות. במתחמי פינוי-בינוי קשה לאמוד את הרווחיות בעתיד, לכן יש היום כלל שקובעים רווחיות מינימלית בה יעמוד היזם ומעל אותה רווחיות יש משפך עודפים בין הבעלים לחברה היזמית.
רוצים ללמוד עוד על המפתחות לבניית מכרז יזמים מוצלח בהתחדשות עירונית? צפו בכתבה המלאה >>