מתחברת למגמה העולמית ואופה לחם בדרך המסורתית
מתחברת למגמה העולמית ואופה לחם בדרך המסורתית
בסביבה תחרותית הכוללת התרחבות של מותגים פרטיים ברשתות השיווק מחד ועלייה במספר מאפיות הבוטיק מאידך, מצליח מותג הלחם הירושלמי הוותיק אנג'ל לייצר חדשנות ולהציע פתרונות יצירתיים לצרכים המשתנים ולמגוון קהלי היעד
ממאפייה קטנה בירושלים, שהחלה את דרכה לפני יותר מ-90 שנה, הפכה מאפיית אנג'ל במרוצת השנים למותג מוביל באפיית לחם. ראשיתה של המאפייה בשלמה אנג'ל, סוחר ויבואן בעל שם ביישוב הישן של ירושלים. בין לקוחותיו הייתה מאפייה שכונתית, שנקלעה בשנת 1927 לחובות. אנג'ל, שהיה ספק הקמח של המאפייה, הציע לבעליה עסקת חליפין: במקום תשלום החוב, הוא יקבל לרשותו את המאפייה. בזכות קשריו הענפים וחושיו העסקיים המחודדים, השכיל אנג'ל להגדיל את מחזור המאפייה באופן משמעותי, והפך אותה לאחת מהמאפיות הגדולות בישראל.
במהלך השנים התרחבה המאפייה הירושלמית אל מעבר לגבולות העיר, ובשנת 1995 הקימה מפעל חדיש בלוד. המאפייה החדשה, ועוד מאפיות קטנות יותר שנרכשו במהלך השנים, סייעו להרחיב את יכולות הייצור וההפצה של מאפיית אנג'ל מצפון הארץ ועד דרומה.
בשנים האחרונות השקיעה המאפייה בכניסה מסיבית לשוק ההסעדה ולשוק המקצועי. כיום מוגשים מוצרי המאפייה ברשתות מזון מהיר, בבתי הקפה, ובמלונות ומסעדות ברחבי הארץ.
מאפיית אנג‘ל פועלת כיום בארבעה אתרי יצור - ירושלים, לוד, נתיבות וכפר החורש, וכן מפעילה רשת חנויות לחם ומאפים.
מאפיית אנג'ל פעילה גם מעבר לים. בשנת 2014 הוקמה בניו ג'רזי, ארה"ב, מאפייה המתמקדת בייצור מגוון רחב של פיתות, בטכנולוגיית אפוי-קפוא. הפיתות מופצות בכל רחבי צפון אמריקה.
בשנת 2018 הורחבה הפעילות בשוק האמריקאי גם לתחום הקמעונאי, בזכות כניסת הפיתות של אנג'ל לרשתות מובילות דוגמת Whole Foods. הפיתות נמכרות גם אונליין באתר Amazon Fresh, ומסופקות למסעדות ברחבי ארה"ב, בהן גם מסעדות המזנון של השף אייל שני בניו יורק.
במקביל, ממשיכה מאפיית אנג'ל לייצא פיתות קפואות לרשתות שיווק וחברות הסעדה באירופה ואף במזרח הרחוק.
הסביבה התחרותית
בשנים האחרונות קיימת מגמה עולמית של חזרה למזון טבעי ולתהליכי ייצור מסורתיים. כחלק ממגמה זו, מתעצמת בשנים האחרונות המגמה של אפייה בתהליך ארוך תוך שימוש במחמצות. לחמי המחמצת חזרו להיות פופולריים והביקוש להם הולך וגדל. בנוסף, בשנים האחרונות נפתחו מספר לא מבוטל של מאפיות מתמחות, המייצרות מגוון רחב של לחמי מחמצת בעבודת יד. במאפיית אנג'ל מבינים, שצריך למצוא פתרונות לייצור לחם מחמצת תעשייתי איכותי שעומד בסטנדרטים גבוהים.
האתגר השיווקי
בשנת 1993 פרסמה ממשלת צרפת את צו לחם המחמצת, שקבע כי אפשר יהיה לתת את השם לחם מחמצת - pain au levain ללחם בעל רשימת רכיבים מצומצמת ומאפיינים מדויקים וייחודיים כדוגמת רמת חומציות של pH 4.3. במאפיית אנג'ל הציבו את הסטנדרט הזה לנגד עיניהם בתהליך הייצור, במטרה להביא לשוק הישראלי לחמי מחמצת העומדים בסטנדרט הגבוה ביותר.
עבודה בהתאם לסטנדרט הבינלאומי חייבה את מאפיית אנג'ל לפתח תהליכים מורכבים ולהשקיע במכשור ייעודי כדי להגיע לאיכות ולטעם הטובים ביותר. כל לחמי סדרת אנג'ל ארטיזנל מיוצרים בתהליך ארוך ומוקפד האורך כ-18 שעות, בדומה לייצור לחם מחמצת במאפיה קטנה. תהליך זה, שגם עומד בכל דרישות התקן הצרפתי ללחמי המחמצת, הוא הדרך הבטוחה לייצור לחם מחמצת טעים במיוחד.
הפתרונות היצירתיים
השקת סדרת לחמי מחמצת ארטיזנל. סדרת לחמי המחמצת אנג'ל ארטיזנל מיוצרת בהתאם לתקן הצרפתי (n°93-1074) המגדיר כיצד יש לייצר לחמי מחמצת בצרפת. עמידה בדרישות התקן מחייבת, בין השאר, רמת חומציות מקסימאלית של 4.3 pH כמדד לאיכות. סדרת אנג'ל ארטיזנל, שהושקה בתחילת 2021, כוללת לחמי מחמצת באיכות צרפתית. מטרת העל בפיתוח הסדרה היתה להציע ללקוחות לחם באיכות גבוהה, במיקום נגיש ובמחיר מצוין בהשוואה ללחמים בחנויות המתמחות. החל משנת 2021, כבר לא צריך לנסוע רחוק במיוחד ולשלם מחיר גבוה בשביל לחם מחמצת איכותי. שניים מתוך שלושת המוצרים בסדרה קיבלו את התו הירוק של משרד הבריאות, ובכך הצטרפו לרשימת המזונות הבריאים שמשרד הבריאות ממליץ לצרוך מהם כחלק מתזונה ים תיכונית מאוזנת ומזינה על כל ערכיה והיבטיה.
דברים שאולי לא ידעת על מאפיית אנג'ל
1. במאפיית אנג'ל מייצרים יותר מ-600 מוצרים.
2. הפיתות של אנג'ל נמכרות גם בדנמרק, צרפת, הולנד ויפן.
3. קילומטר אחד - זה המרחק שעוברת כיכר לחם בתוך המאפייה, משלב לישת הבצק ועד
לאריזה והעמסה למשאית ההפצה.
4. מאפיית אנג'ל היא ספקית הלחמניות של רשת מקדונלד'ס בישראל.
5. ירון אנג'ל, נכדו של שלמה אנג'ל, מייסד המאפייה, משמש היום כמנכ"ל הרשת.
6. לחם אמריקה של אנג'ל זכה ב-2021 בפרס החדשנות של !BRAVO המבוסס על שביעות
רצון והמלצות של צרכנים.