סגור
GREAT PLACE TO WORK הפנייץ ערוץ דסקטופ

בלי להוציא שקל: הדרך החכמה לשפר את שביעות רצון העובדים מהשכר שלהם

משקיפות קיצונית ועד אקדמיה לפיתוח מקצועי: עובדים בישראל מרגישים שהשכר שהם מקבלים נמוך מדי לעומת אירופה שבה העובדים יותר שבעי רצון מתלוש השכר. ממה זה נובע, ומה אפשר לעשות כדי לשפר את תחושות העובדים וההכרה שלהם במאמצי המעסיק לתגמל אותם בלי להגדיל את הוצאות השכר

האם אתם מרגישים שאתם מקבלים שכר הוגן? אם התשובה היא לא, אתם לא לבד. מחקר חדש מאת Great Place To Work שנערך בקרב כ-30 אלף עובדים ב-21 מדינות באירופה, כולל מדגם מייצג של 1,500 עובדים בישראל, חושף תמונה מדאיגה: רק 37% מהעובדים בישראל חושבים שהם מקבלים שכר הולם, לעומת 45% באירופה.
הפער מתחדד עוד יותר כשמסתכלים על נשים - רק 33% מהנשים העובדות בישראל מרגישות שהן מקבלות שכר הוגן, לעומת 42% באירופה. "הנתונים האלה מדאיגים, אבל לא מפתיעים", אומר יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place to Work בישראל. "יש כמה גורמים שמשפיעים על תפיסת השכר בישראל, חלקם חיצוניים וחלקם פנימיים".
5 צפייה בגלריה
יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place To Work ישראל
יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place To Work ישראל
יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place To Work ישראל
(צילום: טל שחר)
פייטרה מסביר כי גורמים חיצוניים, שאינם בשליטת המעסיק, כמו יוקר המחייה הגבוה, חוסר יציבות כלכלית ואירועים בלתי צפויים כמו מלחמות או תקופות של חל"ת תורמים לתחושת חוסר ביטחון כלכלי שמשפיעה ישירות על תפיסת השכר. "כשעובדים חווים טלטלות כלכליות תכופות, זה משפיע על התחושה שלהם לגבי ערך עבודתם", הוא מוסיף.
Whole Foods מציגה: שקיפות קיצונית של השכר של כולם
למרות הגורמים החיצוניים הללו, יש דברים רבים שחברות יכולות לעשות כדי לשפר את תחושת העובדים - בלי להגדיל את התקציב. אחד הכלים המעניינים שבהם בוחרות חברות לנקוט הוא שקיפות, אבל לא מן הפה אל החוץ אלא שקיפות קיצונית בנושא השכר. "כל אחד יודע איזה שכר בדיוק מקבל העובד שלצידו ולמה", מסביר פייטרה.
5 צפייה בגלריה
חברת Whole Foods, מוסמכת Great Place To Work.
חברת Whole Foods, מוסמכת Great Place To Work.
חברת Whole Foods, מוסמכת Great Place To Work.
(באדיבות: Great Place To Work)
"חברות כמו רשת Whole Foods או חברת התוכנה Buffer מציגות שקיפות מלאה בנושא השכר, כולל שכר המנכ"ל", הוא מפרט. "בחברות אלו, כל עובד יכול לראות את טבלאות השכר המלאות, כולל פירוט של הקריטריונים לקביעת השכר כמו ניסיון, ותק, ביצועים ודרישות השוק. זה עוזר לעובדים להבין איך נקבע השכר ולמה יש הבדלים בין עובדים שונים. כשהכל על השולחן, קל יותר להתמודד עם תחושות של חוסר הוגנות".
מסתבר שלא רק הכסף קובע. פייטרה מדגיש כי איזון בין עבודה לחיים אישיים משחק אף הוא תפקיד מכריע בתפיסת השכר. "ככל שהעובד מרגיש שיש איזון טוב יותר בין העבודה לחיי המשפחה, כך תפיסת הוגנות השכר שלו גבוהה יותר", הוא מסביר. "זה יכול להתבטא בגמישות בשעות העבודה, אפשרות לעבוד מהבית, או תמיכה בצרכים אישיים של העובדים. לפעמים, היכולת לקחת את הילד לרופא בלי להרגיש אשם שווה יותר מתוספת כספית קטנה".
כל אגורה קובעת: איך שיתוף מזערי ברווח משנה את התפיסה
נושא נוסף שעולה מהמחקר הוא שיתוף ברווחים. "ישראל קיבלה את הציון הנמוך ביותר באירופה מבחינת שיתוף של רווחים", חושף פייטרה. "רק 20% מהעובדים בישראל מרגישים שהם משתתפים ברווחי החברה, לעומת 35% באירופה".
5 צפייה בגלריה
תוצאות סקר עובדים המבוסס על מדד האמון של Great Place To Work
תוצאות סקר עובדים המבוסס על מדד האמון של Great Place To Work
תוצאות סקר עובדים המבוסס על מדד האמון של Great Place To Work
(באדיבות: Great Place To Work)
הפתרון, לדבריו, לא חייב להיות מורכב או יקר. "אפילו שיתוף של פרומיל מהרווחים של החברה כל שנה יכול לתת לעובדים תחושה שהם חלק מההצלחה", הוא מציע. לדבריו, כמה חברות ציבוריות כמו יוניליוור למשל מעניקות לעובדים אופציה לרכוש מניות של החברה במחיר מסובסד.
"זו פרקטיקה מעולה, כי מה שמעניין הוא שהעובדים מרגישים כמו בעלי החברה וחלק מההצלחה שלה אפילו אם הם מקבלים נתח קטן. זו תחושת השייכות שעושה את ההבדל ומשפרת את תפיסת השכר שלהם".
עצה נוספת, שאינה עולה למעסיק כסף נוגעת להגברת המודעות להטבות קיימות. "הוצאת סיכום שנתי של סך התמורה שהעובדים קיבלו במהלך השנה יכולה לפקוח את העיניים", אומר פייטרה. "זה כולל קרן השתלמות, ביטוח מנהלים, סבסוד ארוחות, הטבות ומתנות. הרבה פעמים עובדים לא מודעים לכסף שנצבר בפנסיה שלהם למשל. כשמציגים את התמונה המלאה, העובדים מבינים שהם מקבלים יותר משחשבו".
לא לבזבז מסיבות סוף שנה: להוקיר את תרומת העובדים
פייטרה מדגיש גם את חשיבות הקישור בין השקעה בעובדים להצלחת הארגון. "כשעושים אירוע שנתי גדול, מזמינים זמר ומשקיעים הרבה כסף, חשוב לקשר את זה להצלחות הארגון ולתרומת העובדים", הוא מסביר. "במקום לומר באופן סתמי 'זה אירוע סוף שנה', אפשר לומר 'אנחנו חוגגים את ההישגים המדהימים שלנו השנה, שהתאפשרו בזכותכם'".
לדברי פייטרה, ניתן למשל לערוך טקס הצטיינות ולציין שמות של עובדים שנתנו ערך מיוחד ופרויקטים שתרמו באופן משמעותי לחברה. זה נותן לעובדים תחושה שהם חלק מההצלחה ושמוקירים את תרומתם".
נושא כאוב במיוחד בישראל הוא פערי השכר המגדריים. לפי ה-OECD, נכון לשנת 2023 רק דרום קוריאה מקדימה את ישראל בפערי השכר בין גברים לנשים.
5 צפייה בגלריה
נתוני OECD על פערי שכר בין גברים לנשים
נתוני OECD על פערי שכר בין גברים לנשים
נתוני OECD על פערי שכר בין גברים לנשים
(באדיבות: OECD)
"בישראל יש פערי שכר גדולים בין גברים לנשים, והדבר הזה מייצר תחושת חוסר הוגנות", אומר פייטרה. הוא מביא כדוגמה את חברת Salesforce, שיום בהיר אחד החליטה להשקיע מיליוני דולרים כדי לתקן את הפערים האלה אחת ולתמיד. "זה לא חייב להיות בהכרח יקר - אפשר להתחיל בבדיקה ותיקון של פערים קטנים. העיקר הוא להראות מחויבות לנושא".
בהילטון אפילו ברמנים יודעים מה אופק הקידום שלהם
השקעה בפיתוח אישי ומקצועי של העובדים היא דרך נוספת לשפר את תפיסת השכר. פייטרה מביא כדוגמה את חברת DHL, שהקימה אקדמיה המאפשרת לעובדים ללמוד מגוון רחב של קורסים. "העובדים יכולים לקחת קורסים בנושאים כמו כלכלה, משפטים, לוגיסטיקה, וראיית חשבון", הוא מפרט. "זה לא רק מעשיר את הידע שלהם, אלא גם נותן להם תחושה שהחברה משקיעה בהתפתחות שלהם לטווח ארוך".
"חברות אחרות מציעות קואצ'ינג, מנטורינג, או מסלולי קריירה ברורים", ממשיך פייטרה. "למשל, רשת מלונות הילטון מספקת לכל עובד מסלול קריירה מובנה וברור מהיום הראשון. גם אם מישהו מתחיל כברמן בשכר מינימום, הוא יודע שיש לו אופק והארגון משקיע כדי שיגיע לשם. זה משפיע מאוד על תפיסת השכר".
לבסוף, פייטרה מדגיש את חשיבות הכשרת המנהלים בנושא השכר. "חשוב שהמנהלים יידעו לדבר על נושא השכר בצורה מדויקת", הוא אומר. "מנהל שיודע להסביר את מדיניות השכר של הארגון, איך מתקבלות החלטות, ומה הפרמטרים שנלקחים בחשבון - זה נותן לעובדים תחושה שהנושא מטופל בצורה הוגנת ומקצועית. זה מונע הרבה תסכול ואי-הבנות".
5 צפייה בגלריה
רשת המלונות הילטון, מוסמכת Great Place To Work
רשת המלונות הילטון, מוסמכת Great Place To Work
רשת המלונות הילטון, מוסמכת Great Place To Work
(באדיבות: Great Place To Work)
לסיכום, פייטרה מדגיש: "שיפור תפיסת השכר של העובדים לא חייב לכלול הוצאה כספית נוספת. זה עניין של תרבות ארגונית, תקשורת נכונה, ויצירת תחושה של הוגנות ושותפות. כשעובדים מרגישים מוערכים ומבינים את התמונה הכוללת, הם נוטים להיות יותר מרוצים גם כשהשכר לא משתנה".
עם זאת, הוא מזהיר: "אסור שהצעדים האלה יהיו תחליף לשכר הוגן. הם צריכים להיות חלק ממדיניות כוללת של הערכת עובדים וטיפוח סביבת עבודה חיובית. בסופו של דבר, שכר הוגן הוא הבסיס לכל השאר. אבל כשמשלבים אותו עם הפרקטיקות האלה, אפשר ליצור סביבת עבודה שבה העובדים באמת מרגישים מוערכים ומתוגמלים כראוי".
Great Place To Work הוא גוף בינלאומי, הקיים זה 30 שנה ופועל ב-170 מדינות, שמעניק תו איכות גלובלי, המבוסס על מתודולוגיה שכוללת 60 פרמטרים, למקומות עבודה מצטיינים. דירוג הדגל של החברה, Best Workplaces, מתפרסם מדי שנה במגזינים Fortune ו-People. החברות שמרכיבות את הרשימות של Great Place to Work הוכחו לאורך שני העשורים האחרונים כחברות שערך המניה שלהן זינק פי 4 לעומת מדד Russel 1000 הכולל את החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב ולעומת מדדים מקבילים במקומות אחרים בעולם.