סגור

עלייתו של ה-CDO - על השינויים והמגמות להפקת תועלת עסקית מה-Data הארגוני

כמעט כל ארגון שואף למנף את הדאטה שלו לשיפור הרווחים ושדרוג תהליך קבלת ההחלטות. תרבות הדאטה בארגונים נמצאת בתהליך של מעבר מדיווח פסיבי לעידן של המלצות ופעולות אקטיביות. במקביל, תפקיד ה- Chief Data Officer נמצא בצמיחה, על מנת לחבר בין ההיבט הטכנולוגי לבין התועלת העסקית של השימוש בנתונים. באירוע שנערך על ידי חברת MicroStrategy הוצגו המגמות העדכניות בתחום והפתרונות שעוזרים לאנשי הדאטה לקחת את הארגון קדימה. איך נראה העתיד של עולם הדאטה אצלכם בארגון?

הכלים הטכנולוגיים בעולם ה-BI מתפתחים ומחדשים כל העת, וכך גם תרבות ה-Data בארגונים. אם בעבר החברות נטו להסתפק בקריאה פסיבית של דוחות או דשבורדים, היום ארגונים רבים שואפים לממש אסטרטגיות דאטה המשפיעות על קבלת ההחלטות ומפיקות ערך עסקי בצורה פרו-אקטיבית ובשילובם בכלי העבודה של הארגון, זאת במקום בפורטלים ייעודיים שיש לגשת אליהם.
עם זאת, על אף שארגונים רבים רואים בדאטה בתור היבט אסטרטגי בארגון, מרביתם עדיין לא עושים שימוש מספק במידע ותובנות שנצברו. על פי הנתונים של חברת Deloitte, 74% מהארגונים מפעילים יכולות ניתוח דאטה באמצעים מודרניים, אך רק ל-26% מהארגונים יש אסטרטגיה ברורה המשרתת את התכנון והביצוע של מנגנון AI ואנליטיקס לשימוש בדאטה. יתרה מכך, אצל פחות מ-1% מהארגונים יכולות ה-AI והאנליטיקס נמצאות בליבת הארגון ומופעלות בכל סוגי השירותים והיחידות העסקית.
בכנס שנערך לאחרונה על ידי MicroStrategy ישראל, המספקת כלים טכנולוגיים בעולם ה-BI כבר 30 שנים, הוצגו הטרנדים העולמיים בתחום הדאטה וה-BI ונערך דיון פתוח של בכירים בתחום מהחברות המובילות בישראל. מהם האתגרים, השינויים והפתרונות בהם יכולים להשתמש הארגונים כדי למנף את הדאטה ליתרון תחרותי-אסטרטגי?
התנאי ההכרחי לשימוש יעיל בדאטה - חיבור בין הטכנולוגיה להיבט העסקי
כאשר מביטים על המשק הישראלי, ניתן לראות בבירור את החשיבות הגוברת המיוחסת לדאטה ולשימוש בו. יותר ויותר חברות מעסיקות כיום CDO אשר אחראי על החיבור בין התפעול הטכנולוגי של איסוף וניתוח המידע, לבין הפקת תובנות עסקיות ואסטרטגיות באופן חדשני ומתקדם מהדאטה הנצבר.
בהרצאה שנערכה בכנס, אמר רן ברגמן, Chief Data Scientist בדלויט ישראל, כי המודל התפעולי המקדם אסטרטגיית דאטה יעילה בנוי משלושה מרכיבים: היחידות העסקיות, מחלקת ה-IT ותפקיד ה-CDO, אשר מתמקד בקידום הדאטה והאנליטיקס והחיבור של התחום להיבט העסקי.
על פי הניתוח של דלויט, אסטרטגיית דאטה מספקת מפת דרכים סביב 4 תחומים הקשורים אחד בשני: Governance והפחתת סיכונים, טכנולוגיה, יישום של תהליכים יוצרי-ערך ותרחישי שימוש והתרבות הארגונית וההון האנושי.
2 צפייה בגלריה
 גיל פרידמן, מנהל הפעילות של Microstrategy
 גיל פרידמן, מנהל הפעילות של Microstrategy
מנהל הפעילות של MicroStrategy בישראל
(גיל פרידמן)
השאלות המרכזיות בבניית אסטרטגיית דאטה:
האם לאנשים בארגון יש גישה לתובנות מבוססות דאטה?
דו"חות ודשבורדים הם הדרך העיקרית או היחידה שבה ארגון מקבל תובנות מהדאטה שלו. אך בכדי לצורך את התובנות העובדים/הנהלה צריכים לפנות לכלים המתאימים ולצרוך אותו, כל עוד הם יודעים מה לשאול. לדברי גיל פרידמן, מנהל הפעילות של MicroStrategy בישראל, "MicroStrategy מציעה את טכנולוגית Hyper Intelligence, בה העובדים מקבלים את כל הדאטה למרחב העבודה בצורת 'Push' ולא 'Pull' – כלומר באופן פרואקטיבי וללא צורך בביקור בדשבורד נפרד. חברת המחקר גרטנר הכתירה את הטכנולוגיה בתור 'החדשות הכי גדולות בעשור האחרון' בעולם ה-BI לארגונים".
כמה אנשים בארגון פועלים/מחליטים על בסיס תובנות דאטה?
מחקרים מראים שאחוז קטן של אנשים בארגונים מקבלים החלטות על בסיס דאטה, זאת למרות שבאותם ארגונים הוטמעו מערכות מתקדמות. ויקי קימלמן, BI Manager, מחברת מיטווך, אמר בדיון כי "בכדי לפעול על בסיס דאטה ותובנות יש לעבור תהליך של Business Discovery בתוך הארגון, על מנת להגדיר את השאלות הנכונות כדי לייצר ערך עסקי מהדאטה. בתהליך משתמשים גם ב-AI כדי למצוא זיקות בין נקודות שהאנשים עצמם שמנהלים את הארגון לא יכולים לזהות. ולבסוף נכנס עניין הנגישות של הדאטה לאנשים. חלק מהפלטפורמה של MicroStrategy, למשל, הוא מודול שמאפשר לבנות Action Items, מה שמאפשר קבלת החלטות בזמן אמת על גבי התצוגה והאנליזה".
2 צפייה בגלריה
איך נראה העתיד של עולם ה-Data אצלכם בארגון?
איך נראה העתיד של עולם ה-Data אצלכם בארגון?
הטרנדים העולמיים בתחום הדאטה
(MicroStrategy)
האם הדאטה אמין ומנוהל?
לדברי מאירה מרצלו ישראל, Data Architect של הבנק הבינלאומי, "חשוב מאוד לדעת איך מחליטים למי מותר מה - ישנם מקרים בהם לאחר שגורמים השתמשו ב-Data התברר שלא היה מותר להם. לאחר מכן, יש אתגר בהחלטה על פרמטרים כמו זהות הגורם המוביל את המהלך וכיצד עומדים בדרישות הרגולציה".
לדברי רונן ניישטיין, מנהל פעילות מזרח אסיה של MicroStrategy, "בכל הנוגע לאמינות וניהול המידע, MicroStrategy מאפשרת לעשרות משתמשים לעלות על הפלטפורמה מבלי לפגוע בפרטיות שלהם באמצעות טכנולוגיה הנקראת Semantic Graph. הארגונים יכולים לקחת דאטה ממספר מקורות, לקבל זווית של 360 מעלותו ולהגדיר הרשאות ו-Scalability. הכלי של החברה מאפשר שכבות של ניהול הרשאות אינטליגנטי על גבי כריית המידע. כתוצאה מכך, המידע מונגש בצורה מאובטחת ותוך עמידה בחוקי הפרטית של כל מדינה".
התוצאות הרצויות של אסטרטגיית דאטה: שיפור תהליכים קיימים, שיפור קבלת ההחלטות וקידום חדשנות מבוססת-דאטה
חזי זלווסקי, Head of product באמדוקס, אמר בדיון כי "אם מגיעים למצב בו לא עושים כלום עם הדאטה, כל הנושא דועך. חברות שליווינו בנו מערכים שלמים, אבל אם אין Action level הכל נעלם תוך שנה-שנתיים".
אורן מזרחי, ה-CDO של חברת הביטוח והפיננסים מנורה, אמר כי "אחד האתגרים של ימינו הוא לעבוד ב-real-time. התהליכים היום הופכים להיות אוטומטיים ומהירים, המשתמשים יכולים להפעיל הכל מכל מקום ולתת פידבקים, הציפייה של הלקוחות היא לזמני תגובה קצרים במיוחד. לכן, צריך שהתשתית לא רק תחבר את הכל, אלא שכל האירועים והמודלים האנליטיים יזרמו ויפעלו בזמן אמת".
מרכיב קריטי נוסף לתפעול מהיר וניצול מקסימלי של הנתונים הוא האפשרות לשירות עצמי של מנהלים, ללא תלות במחלקת ה-IT. "נכון להיום, מנהלים יכולים לעבור הכשרה קצרה ולהרכיב לעצמם דוחות בקלות בפלטפורמה של MicroStrategy, בלי לפנות לאנשי ה-IT", אומר ניישטיין. "באופן שכזה, המשתמשים שצריכים את הדאטה מועצמים ויכולים לייצר לעצמם תשובות לשאלות באופן מהיר, במקום להתחיל בתהליך ארוך מול המחלקה המקצועית".
לדברי מזרחי, "נכון להיום, יש הרבה דאטה שלא נאסף, ומוצר שלא מייצר דאטה כיום הוא חסר ערך".