סגור

חושבים על בניית קורס דיגיטלי? זו הכתבה שאתם צריכים לקרוא

אם תקופת הקורונה הותירה בנו חותם מקצועי אחד, מדובר ללא ספק בכך שלמידה ועבודה מרחוק היא כאן כדי להישאר. כיום, כל אדם שמעביר קורס מקצועי בתחום מסוים, מודע לכך שכדי להצליח באמת, עליו ללמד את הקורס בדיגיטל - והוא צריך לעשות את זה נכון. לפני שאתם קופצים ראש למים, הכירו את כל השלבים העומדים לפניכם בבואכם לבנות קורס דיגיטלי.

קורסים דיגיטליים תפסו תאוצה בשנים האחרונות, מה שהפך אותם במהרה לאחת הדרכים הפופולריות ביותר לרכישת ידע חדש. כתוצאה, קורסים אלו הפכו להיות אחד הכלים החזקים ביותר שיש לבעלי מקצוע שונים כדי לקדם ולשווק את העסק שלהם, או ליצור מקור הכנסה נוסף.
אם אתם חושבים על בניית קורס דיגיטלי, אנחנו מזמינים אתכם לחשוב גדול יותר ולתכנן בניית אקדמיה דיגיטלית שכוללת מספר מסלולים שכל אחד מהם כולל מספר קורסים. מאמר זה מתאר את השלבים השונים הנוגעים לבניית קורס, אבל בהחלט ניתן לקחת אותם ולהשתמש בהם כשלבים לבניית סדרת מסלולי קורסים שיתנהלו בפלטפורמה דיגיטלית אחת שכוללת גם מערכת ניהול למידה.

קצת על מושג שאתם חייבים להכיר: LMS - מערכת לניהול למידה
LMS (ראשי תיבות של Learning Management System) היא פלטפורמה דיגיטלית המשמשת להעברת, מעקב וניהול של קורסים ותוכניות הכשרה לארגונים. פלטפורמות LMS איכותיות בפועל הן אתר המאפשר למדריכים ליצור ולארגן תוכן קורסים, לתקשר עם תלמידים ולעקוב אחר ההתקדמות שלהם. תלמידים יכולים לגשת לחומרי הקורס, להשתתף בדיונים, להגיש מטלות ולקבל משוב דרך ה-LMS. LMS יכול לשמש מרצים פרטיים, מוסדות לימוד ואף עסקים לצורך הכשרת עובדים. חלק מהתכונות הנפוצות ב-LMS כוללות כלים ליצירת תוכן קורסים, כלי דירוג והערכה, פורום לשאלות ותשובות ועוד.
אלו חמשת השלבים לבניית קורס דיגיטלי באמצעות מערכת LMS.
השלב הראשון: ההכנה לבניית הקורס הדיגיטלי שלכם
  • מחקר מקדים: צריך לדייק את הנישה של הקורס, את קהלי היעד וכמובן, לבדוק את ההיתכנות העסקית של הקורס. בדקו בגוגל, ואם יש הרבה חיפושים על נושא הקורס, יהיה לו ביקוש.
  • תכנון אורך הקורס: במקום קורס דיגיטלי אחד ארוך, עדיף לבנות מסלול למידה שיחולק לכמה קורסים קצרים, כך שלכל אחד מקהלי היעד שלכם יהיה קורס מתאים (ניתן יהיה לבחור בין קורסים ספציפיים או ללכת על מסלול שלם).
השלב השני: הקמת הקורס דיגיטלי - ממה מורכב הקורס?
  • חלוקת הקורס: חלקו את הקורס לפרקים, כשכל פרק מתפצל לשיעורים.
  • בניית סילבוס: בנו סילבוס ברור וקליל שיעזור למתעניינים בקורס להבין מה הם עומדים ללמוד בו. אתם יכולים לבקר באתרים כמו Udemy ולקחת דוגמאות לסילבוסים מוצלחים, או להיעזר ב- ChatGPT כדי לבנות סילבוס נכון.
  • שימוש במצגות: אם יש לכם מצגות מוכנות בנושא הקורס ואתם מתכננים להשתמש בהן, כדאי להקליט את הקורס ב- Camtasia, Loom, Prezi, וכדומה. במקרה שאין לכם מצגות מוכנות, אתם יכולים ליצור כאלו בעזרת שימוש ב-Canva וכלי AI שונים.
  • מטלות ומבחנים: רצוי לשלב בכל פרק של הקורס מטלות, מצגות אינטראקטיביות ושאלונים אמריקאיים. בסוף כל פרק, כדאי להוסיף מבחן שיבדוק את הידע של כל תלמיד. לצורך כך, ניתן להשתמש בכלים הבאים: Genially, H5P, Storyline, iSpring ועוד.
השלב השלישי: החלטה על פלטפורמה לניהול הקורס
הקמה, ניהול ושיווק של קורסים דיגיטליים נעשים באמצעות פלטפורמה מתאימה. כשמדובר על בחירת פלטפורמה, עומדות בפניכם כמה אפשרויות שונות.
  • אל תבחרו בפלטפורמת קוד פתוח: פלטפורמת קוד פתוח (Open-source) עלולה לגרום לכם להיות תלויים באנשי מקצוע כמו מתכנתים שצריכים להפעיל את האתר.
  • לכו על פלטפורמה קיימת של חברה מומלצת: עדיף ומשתלם יותר לעבוד עם חברה שעוסקת בתחום, שיכולה לספק לכם פלטפורמה מוכנה (אתר מעוצב ואטרקטיבי) עם מערכת LMS - מערכת לניהול למידה, פונקציות של אתר אינטרנט רגיל וגם של אתר איקומרס לצורך מכירה וסליקה. וודאו שהחברה בה אתם בוחרים נהנית מהמלצות ותיק עבודות מרשים.
השלב הרביעי - שיווק ומכירת הקורס
  • בניית מותג כולל הפקת תמונות וסרטונים: צריך לשים לב שכל החומרים יהיו באותה שפה גרפית, כולל סרטוני השיווק, חומרי הקורס ונראות האתר. מומלץ לבחור בפלטפורמה שתספק לכם את כל הכלים לבנות ספר מותג (Brand Book) שיתאים בול עבורכם.
  • הצגת המרצה הראשי או בעל האתר (במידה והוא מעביר את הקורס): מי שמתעניין בקורס צריך להבין מי המרצה, ולכן רצוי שיהיה דף נפרד באתר עם קורות החיים שלו, תעודות שיש לו וכמה מילים שיציגו את ה- "אני מאמין" של המרצה.
  • קידום אתרים (SEO), פרסום ברשתות חברתיות ובערוצי מדיה נוספים הנגישים לכם: כדי לחשוף את הקורס לקהל גדול ככל האפשר, עליכם לפעול בכל דרך אפשרית הנגישה לכם. במידה ואתם מבינים בSEO, זה יעזור לכם מאד. במידה ולא, מומלץ להיעזר בחברה המתמחה בתחום. דאגו להפצת הקורס ברשתות, פנו לאתרים ובקשו מהם לספק תוכן על הקורס ונסו לגבש אסטרטגיות חשיפה דיגיטלית כדי להגיע למיקסום התוצאות.
השלב החמישי - תפעול וניהול הקורס
  • הגבלת משתמשים: מומלץ להגביל כל משתמש ל- 2-3 מכשירים בשימוש באתר, על מנת שלא ישתפו גישה לחברים שילמדו בחינם.
  • אל תאבדו קשר: חשוב שיהיה שיח פעיל בפלטפורמה בה מנוהל הקורס שלכם (קהילה בה תלמידים יכולים לשאול שאלות ולקבל תשובות מהמרצים), ברשתות חברתיות, בפורומים או בכל דרך אחרת. עודדו קשר של המרצה או יוצר הקורס עם התלמידים, ובין התלמידים לתלמידים אחרים.
  • שליחת מיילים: שימו לב שאתם שולחים במיילים רק מידע חיוני, כי שליחה של מיילים שיווקיים רק תכניס את האתר שלכם לרשימה שחורה ויפגע במיקום שלכם בגוגל בטווח הארוך.
  • חשבו על העתיד: אף פעם אל תפסיקו לחשוב קדימה, תכננו איך אפשר לשפר, לשדרג ולשנות קורסים קיימים, וכמובן תכננו את הקורסים הבאים שלכם.
לסיכום, הקמה של קורס דיגיטלי דורשת לא מעט עבודה, והקמת אתר שלם הכולל מספר קורסים ומסלולים דורשת עבודה רבה עוד יותר. מי שמעוניין בכך אבל אין לו מספיק זמן פנוי כדי להקדיש לפרויקט, יכול לפנות לחברה מסודרת שנותנת פתרונות בהיקף מלא של הקמה, בנייה, ניהול, שיווק, ומכירות של קורסים דיגיטליים.
הטיפ של חברת ידע המתמחה בבניית קורסים דיגיטליים
1 צפייה בגלריה
חלק מהצוות של חברת ידע.
חלק מהצוות של חברת ידע.
חלק מהצוות של חברת ידע.
(דמיטרי נפיודוב)
אחת החברות הישראליות שפיתחו פלטפורמה להפקת ובניית קורסים דיגיטליים עם מערכת LMS היא חברה בשם ידע. הטיפ של אלכסיי קוגן, מנכ"ל חברת ידע: "יוצרי קורסים רבים משקיעים בהפקת הקורס אך לא מצליחים לשווק אותו נכון ולא מצליחים להפוך אותו לרווחי. אנחנו בידע פיתחנו פאנל שיווקי שלם, שאת ראשיתו אנחנו מכנים בשם "קורס טעימה" חינמי. מדובר בקורס שמספק לגולשים מבוא, וכאשר הוא מועבר ברמה גבוהה ומותיר רושם חיובי על הסטודנטים - בסבירות גבוהה הם יעברו לקורסים אחרים (בתשלום) באתר. למעשה מדובר בפיתיון שיווקי שעוזר לשני הצדדים- הוא מספק לגולשים דלת לפני הכניסה לחדר - עוזר להם להבין האם הקורסים באתר מתאימים להם באמת לפני הרכישה, ועוזר ליוצר הקורס לשפר את הרווחים באופן ניכר. טיפ נוסף נוגע לכל בעלי האתרים ובמיוחד לאנשים המעוניינים בבניית קורס דיגיטלי - קידום אורגני הוא הדבר היחיד שיבטיח לכם הכנסה פסיבית לאורך זמן. קידום ממומן הוא יקר, ולא יציב (עם עלויות משתנות תקופתית ופר מילה). קידום אורגני מחייב השקעה בהתחלה, אבל לאורך זמן הוא הבחירה הנכונה".