"אנחנו נערכים לכל התרחישים גם בשנת 2025"
"אנחנו נערכים לכל התרחישים גם בשנת 2025"
סמנכ"לית משאבי אנוש של בזק, מורן קיטה אשרוביץ, מגלה בראיון סיכום שנה כי אירועי ה-7 באוקטובר הובילו לשינויים דרמטיים בחברה, ולהתמודדות יום יומית עם המשברים האישיים של עובדים ועובדות שגוייסו למילואים או שפונו מבתיהם בדרום ובצפון. בחודשים האחרונים פועל צוות ״היום שאחרי״ לסיוע בשיקום הצפון.
בזק נרתמה במהלך השנה כולה כדי לסייע לעובדים ולבני המשפחות שלהם.כעת נערכים בחטיבת משאבי האנוש לשינויים שיחולו בשוק העבודה הישראלי ולהתמודדות עם הביקושים הגוברים בשוק לכוח אדם מקצועי ומיומן. "אני רואה בשימור כוח האדם האיכותי בבזק משימה מרכזית בשנה הבאה וגם בשנים הקרובות", אומרת קיטה אשרוביץ.
השנה שחלפה אתגרה את מדינת ישראל ואת החברות הגדולות במשק. בזק נאלצה להתמודד גם היא עם מאות עובדים שגויסו בצו שמונה, עובדים שפונו מבתיהם, ואתגרים חברתיים לא פשוטים, שאילצו את חטיבת משאבי האנוש להעניק יחס אישי לכל עובד ועובדת מסביב לשעון. סמנכ"לית משאבי אנוש בבזק, מורן קיטה אשרוביץ, מעריכה כי למרות הרגיעה שנרשמה בתחילת חודש דצמבר, שנת 2025 צפויה להיות מאתגרת לא פחות. "השנה שחלפה הציבה בפנינו אתגרים חסרי תקדים, הן ברמה הלאומית והן ברמה הארגונית", אומרת קיטה אשרוביץ בראיון מיוחד. "בזק היא חלק מהחברה הישראלית, ומעמודי התווך של המשק, והמהמורות הביטחוניות והלאומיות הורגשו היטב".
אפשר להעריך שלנוכח הדרמה שהתחוללה כאן, המצב השפיע גם על העבודה בשטח
"כן, בהחלט. צוותים רבים שלנו פעלו עם חוסרים בכוח אדם, חרדות ואי וודאות. גם מי שלא גוייס הושפע מהמצב, ועשינו מאמצים גדולים לשמור על המיקוד ועל החוסן האישי של העובדות והעובדים. ברמה העסקית, חווינו עלייה בביקוש לתשתיות תקשורת, במיוחד באזורים שסבלו מהאירועים הביטחוניים באופן יומיומי. הבנו מהר מאד כי עלינו להתאים את עצמנו למצב שמשתנה כל הזמן, ולהפעיל גמישות ארגונית יוצאת דופן,
אז איך בעצם התמודדתם עם המציאות החדשה שנוצרה ביום הנורא ההוא, באוקטובר שנה שעברה?
"כבר ב-7 באוקטובר החלטנו בחטיבת משאבי אנוש להתגייס בצו 8 עבור העובדים והמנהלים שלנו. פתחנו את מרכז השרות שלנו, MASHA סנטר, כדי לטפל בעובדים, פרסמנו הודעות פנים ארגוניות ממוקדות ומחזקות, ובחודשים הראשונים של המלחמה היינו זמינים במתכונת של כמעט 24/7 בכל הפלטפורמות האפשריות: בטלפון, באפליקציה, במיילים וגם בפורטל הארגוני. רצינו לוודא שכל העובדים מעודכנים כל הזמן. ורצינו להיות בטוחים שגם אנחנו מחוברים אליהם ולצרכים שלהם. דאגנו לעובדים לעמדות עבודה מהבית; היינו בקשר עם העובדים שלנו בדרום ובצפון; בדקנו מי זקוק למה, וניסינו לטפל בצרכים של כל אחד ואחת בזמן אמת. עובדים שאירחו בני משפחה מהדרום, קיבלו תווי קניה כדי להקל על הנטל הכלכלי הפתאומי שנוצר. בנוסף, דאגנו לחיילים בציוד שהיה חסר. לצד העובדות הסוציאליות, גייסנו אנשי ונשות מקצוע מחוץ לבזק כדי להעניק טיפול אישי לעובדים שנזקקו לכך. דאגנו ללא הרף גם למשפחות אנשי ונשות המילואים שלנו: במשך כל תקופת השרות של העובד, היינו בקשר עם המשפחות, שלחנו לילדים משחקים וחבילות שי, הענקנו מענק כספי של כ-6,000 ש״ח לכל משרתי המילואים, בנינו סדנאות מקצועיות להורים שילדיהם מגוייסים, הכשרנו מנהלים שעובדיהם חזרו אחרי היעדרות ארוכה, דאגנו למי שחזר משירות מילואים, והגמשנו את תהליך החזרה לעבודה להקל על העובד ועל משפחתו. כדי לחבר את כולם מחדש, קיימנו ארוע למשפחות המגוייסים והמפונים – כי חשוב גם לשמוע ולחייך, אפילו בתקופות מאוד קשות".
עושה רושם שלקחתם את הבעיות של העובדים בבזק באופן כמעט אישי
"העובדים הם הנכס הגדול ביותר של בזק, ללא שום ספק. לכן, לא הפסקנו לטפל באופן אישי בעובדים שפונו מבתיהם: דאגנו למגורים חליפיים, לתמיכה כספית ורגשית, לימי התרעננות למשפחות שהמשיכו להתגורר באזורים שהיו תחת אש תמידית. בתוך כך, אפשרנו לעובדים רבים לעבוד מהבית, וחיברנו מקלטים ומבני חירום לתשתיות התקשורת שלנו. אפשרנו לעובדים לתרום ימי חופשה לא מנוצלים - והנהלת החברה הכפילה את התרומה. התנדבנו בחקלאות ובעמותות השונות כדי להושיט יד למי שזקוק לכך. אני גאה לומר שעל כל העשייה של חטיבת משאבי אנוש, זכינו בפרויקט "פורץ דרך" בתחרות משאבי אנוש של ד"ר שלומית קמינקא".
בבזק עובדים גם יהודים וגם ערבים, והימים הראשונים אחרי האסון לא היו נעימים. מה עשיתם כדי לטפל בסוגיה הרגישה הזו?
"אחד האתגרים שלנו כחברת תקשורת גדולה שמעסיקה כ-5,500 עובדים מכל הארץ ומכל העדות והדתות, זה להמשיך ולהתנהל נכון גם בצוותים הרב תרבותיים שבהם עובדים יחד יהודים וערבים. אירועי ה-7 באוקטובר אתגרו כל אחד וכל אחת מאיתנו, והיה כאן הרבה מאוד חוסר ודאות והמון חשש וכעס. בבזק פועלים כמאה צוותים רב תרבותיים של יהודים וערבים, וחשוב לנו מאוד לשמור על יחסי עבודה תקינים – גם בין העובדים וגם ביחסים שלנו עם הלקוחות. ערכנו סדנאות מעשיות לניהול צוותים רב תרבותיים בעת חירום. כל הצעדים האלה עזרו לנו מאוד לחצות את התקופה המורכבת של השנה האחרונה.
ברשותך, בואי נדבר גם על האתגרים העסקיים של בזק, ולאו דווקא במבט לאחור, אלא במבט קדימה, לעבר השנה 2025. מה על הפרק?
"בהנהלת החברה הוקם לפני שלושה חודשים צוות שבונה, תכנית עבודה ל"יום שאחרי". המטרה היא לתמוך במשק הישראלי, בחיילים משוחררים, במשפחות שפונו ולסייע בשיקום האזורים שנהרסו. זו אג'נדה שגיבש ומוביל ניר דוד מנכ"ל בזק. אנחנו רוצים להמשיך להיות גורם מרכזי בתקשורת בישראל, לחדש, ולהיות שם בשביל החברה הישראלית גם בתקופות הקשות. זה חלק מה-DNA שלנו. אין לי ספק שנתאושש ונתחזק, אבל זה ייקח זמן. אנחנו משקיעים בהרחבת רשת הסיבים האופטיים ובתשתיות, על מנת לאפשר אינטרנט מהיר ואמין בכל בית בישראל, ואנחנו ממשיכים לפתח טכנולוגיות ושירותים חדשניים. מעבר לזה, חשוב לנו לתרום לכלכלה הישראלית. אנחנו נמשיך לתמוך בחיילי צה״ל הפצועים, לשקם את התשתיות ולסייע לקהילות שנפגעו בצפון. אנחנו רואים בתרומה לקהילה ערך עליון, וכמעט כל עובד בבזק מתנדב לפחות יום בשנה".
אחרי הקורונה ראינו את שוק העבודה משתנה בצורה דרמטית, וכולם דיברו על כך שהשוק נשלט על ידי העובדים ולא על ידי המעסיקים. אילו השפעות יהיו לשנה שעברנו על שוק העבודה, ומה הכי חשוב לך כעת?
"אני רואה בשימור כוח אדם איכותי משימה מרכזית בשנים הקרובות. לקראת סיום פריסת רשת הסיבים נצטרך גם להפנות עובדים למסלולי קריירה חדשים בחברה. ההתמודדות עם השינויים הטכנולוגיים המהירים, שכוללים הטמעת בינה מלאכותית בתהליכים רבים, ניתוח BIG DATA ועוד, תדרוש הכשרה מתמדת של העובדים והתאמת התהליכים הארגוניים לעולם המשתנה. אנחנו חווים מהפכה תעשייתית חדשה בגלל הבינה המלאכותית, השימוש הנח בניתוח ביג דאטה באופן אפקטיבי, ייעול תהליכי העבודה בהתאם לשינויים הטכנולוגיים, ואתגרי ההעסקה של דור ה-Z, ודור האלפא שתיכף מגיע לשוק העבודה.
גמישות זה שם המשחק, ואנחנו נבחן ונערך לכל השינויים בעולם העבודה. בשנה הקרובה אוביל את המו"מ עם נציגות העובדים, על מנת לחתום על הסכם קיבוצי חדש, הסכם שיהיה טוב גם לעובדים וגם להנהלה. זו תמיד תקופה מאד אינטנסיבית ומאתגרת, אבל אני בטוחה שהתוצאה תהיה טובה לבזק ולעובדים.
אפשר להניח שאחרי השנה שעברנו, אתם נערכים לשנה נוספת של חוסר ודאות ולוקחים בחשבון את כל התרחישים האפשריים
"כן, בזק הכינה תוכניות עבודה שמותאמות לכל תרחיש, החל מהמשך תפעול בתנאי חירום ועד להתמודדות עם עלייה בביקושים מצד לקוחות פרטיים ועסקיים. אנחנו מתכוונים להשקיע בטכנולוגיות מתקדמות, ובהמשך השדרוג של תשתיות התקשורת כדי לעמוד בצרכי הלקוחות בתחומי האינטרנט, שירותי ענן ואבטחת מידע. בכל מה שנוגע לכוח האדם, חשוב לנו לשמר ולפתח את העובדים הקיימים, על ידי הכשרות מתקדמות בקמפוס שהקמנו השנה, והתאמת סביבת העבודה לצורך בגמישות״