סגור

"הגיע הזמן שהבנק יחשוף את השירותים שלו לחברות הפינטק"

לאומי הוא הבנק הראשון בישראל שהצליח לפתח מערכת יחסים פתוחה עם הפינטקים. באמצעות FINTEKA, חברת הבת שהקים, חושף הבנק את שירותיו ומוצריו למפתחים – ויוצר כך סביבת מפתחים דינמית בענן ופלטפורמה ייחודית לפיתוח מוצרים חדשים וטכנולוגיות פורצות דרך

מהפכת הבנקאות הפתוחה כבר כאן. ביוני האחרון נכנס לתוקף החוק המורה לבנקים לחשוף מידע מסוים לחברות צד שלישי. בבנק לאומי החליטו להסתכל על המהלך של הרגולטור בתור הזדמנות לשדרוג מערכת היחסים עם חברות הפינטק ולהתייחסות אליהן כשותפות, כך מאמינים בלאומי שהחברות יוכלו לייצר יכולות חדשנות ולשפר את השירות שהן נותנות ללקוחות המערכת הפיננסית בכלל ולאומי בפרט.
כחלק מרכזי מאותו מהלך, הוקמה חברה בת חדשה, FinTeka, במטרה להיות זו שתרכז את העבודה – בכל ההיבטים – מול הפינטקים, זאת מתוך הבנה שאנשי פינטק תופסים לעיתים את הבנק כגוף בירוקרטי, שעבודה איתו דורשת תהליך כבד ומסורבל. ה-DNA הרענן של FINTEKA שונה מזה של הבנק, וקרוב יותר לזה שקיים בחברות הטכנולוגיה הדינמיות והמהירות בשוק.
"בנק לאומי משקיע מאוד בטכנולוגיה מתקדמת בענן", מבהיר שי רוזנברג, מנכ"ל FinTeka. "עכשיו הגיע הזמן שניקח את השירותים, היכולות והידע שצברנו עם השנים - ונחשוף אותו לחברות פינטק כדי שיוכלו לפתח יכולות ושירותים מתקדמים בזמן קצר יותר". לדברי רוזנברג, "הרגולציה הנוכחית מחייבת את הבנקים לחשוף מידע מסוים ולאפשר ייזום תשלומים, אך אנחנו החלטנו לעשות הרבה מעבר לכך".
2 צפייה בגלריה
שי רוזנברג מנכ"ל פינטקה מקבוצת לאומי
שי רוזנברג מנכ"ל פינטקה מקבוצת לאומי
שי רוזנברג מנכ"ל פינטקה מקבוצת לאומי
(כפיר סיון)
מרקטפלייס של שירותים שחוסכים זמן פיתוח ומשדרגים את המוצר
הפלטפורמה של FINTEKA כוללת מרקטפלייס של שירותים שיושבים בענן. אנשי פיתוח יכולים להיכנס למרקטפלייס ולבדוק האם קיימים בו שירותים רלוונטיים עבורם. אותם שירותים קשורים לכל היכולות והפעולות הבנקאיות, לצד שירותים בעולמות הסייבר וההגנה על פרטיות מידע.
אחד היתרונות המאפשרים לחברות להאיץ תהליכים בדרך לפיתוח מוצרים נובע מהעובדה כי ניתן באמצעות תעודה של הרשות לניירות ערך, להתחבר לסביבות הפיתוח והייצור של הבנקים. הענקת התעודות החלה ממש לאחרונה, ועד כה רק קומץ חברות קיבלו את התעודה הנדרשת. FinTeka, לעומת זאת, מספקת תעודות זמניות לעבודה מול הבנק בסביבת Sandbox, מול מידע פיקטיבי, וזאת במקביל לתהליך הגשת הבקשה לרשות לניירות ערך. "אפשרות שכזו חוסכת לחברה הרבה זמן ב-Time to Market ובעלויות פיתוח", מדגיש רוזנברג. "אנחנו מנגישים להם את השירותים מבלי שהם יצטרכו לפתח אותם".
בכל הנוגע למוצר, חברות הפינטק יכולות להנגיש תהליכים בנקאיים כך שהם ייהנו משירות טוב ויעיל הרבה יותר. "אפשר לקחת לדוגמה את אישור בעלות חשבון", מסביר רוזנברג. "אם עד עכשיו חברת הפיננסים היתה צריכה לשלוח את הלקוח שלה לקבל עצמאית את האישור מהסניף או מאתר הבנק, היום היא יכולה להטמיע את השירות בתוך המוצר שלה ולקבל את המסמך ישירות, באישור הלקוח כמובן. מדובר על תהליך הרבה יותר נוח, קצר, יעיל ומשתלם עבור כל הצדדים".
2 צפייה בגלריה
צוות מתוך פינטקה
צוות מתוך פינטקה
צוות מתוך פינטקה
(טל רפפורט)
ליווי טכנולוגי והתייעלות עסקית, מתוך מודל של יצירת ערך ותועלת הדדית
חלק בלתי נפרד מהתהליך של FinTekaהוא יצירת מפגש ישיר וליווי צמוד עם נציגי חברות הפינטק, על מנת ללוות אותם גם בצד הטכנולוגי וגם בצד המסחרי. "אנחנו יושבים עם החברות, מבינים מה הצרכים שלהן ובהתאם לכך מתעדפים אתחשיפת השירותים כלפי חוץ", אומר רוזנברג. ואולם, שיתוף הפעולה יכול להיות דו-כיווני. לדבריו, "יש חברות שפונות אלינו ורוצות מאיתנו שירותים ואם אנחנו רואים שהמוצר שהן מציעות יכול להתאים לנו, אנחנו בוחנים הטמעה של המוצר בפעילות הבנק".
בהיבט העסקי, חברות הפינטק מקבלות תשתיות נוחות מהבנק על מנת לממש את החזון שלהן. "אנחנו מודעים לכך שהפינטקים יכולים להציע פתרונות שהבנק לא מציע, ומבינים שיש ביכולתנו לספק אבני דרך לבניית היכולות שלהן", אומר רוזנברג. לדבריו - "אנחנו מציעים ערך עסקי באמצעות חיסכון בזמן פיתוח לפינטקים בכל שלב ואפשרות ליצירת יכולות חדשות שהחברה לא היתה יכולה להשתמש בהן עד כה".
בשורה התחתונה, מדגיש רוזנברג: "FinTekaמייצרת משוואה של Win-Win-Win. לקוחות הבנק מקבלים בממשק מול חברות הפינטק תהליך דיגיטלי שלקוחות בנקים אחרים לא מקבלים, חברת הפינטק מייצרת תהליך דיגיטלי מלא ושירות טוב יותר ששומר על נאמנות המשתמשים שלה, ומבחינת הבנק, התהליך כולו נסגר באופן פשוט ונוח".
גם עבור מי שפונה לשוק הבינלאומי - זו ההזדמנות לבצע Test Case בישראל
גם לחברות שפונות לשוק הבינלאומי, היכולות הטכנולוגיות שלאומי מנגיש לחברות יכול להיות רלוונטי. חברות כאלו יכולות לעשות Test Case, סוג של Beta Site. ברמת התשתיות החיצוניות - כמו למשל פתרונות אבטחת מידע, מדובר בשירות שלא מוגבל לשוק הישראלי.
"מהפכות אמיתיות לא מתרחשות ביום אחד", מסכם רוזנברג. "בנק לאומי סלל את הכביש עבור שאר השחקנים, והוא יהפוך לאוטוסטרדה בעזרת FinTeka. עבור חברות הפינטק, מדובר על ערך מוסף משמעותי ושונה ללא היכר מזה שהכירו עד היום".