לא נשים, לא גברים, פשוט אנשים
לא נשים, לא גברים, פשוט אנשים
בעולם הפיננסי יש נשים, וזה לא משהו שלא שמענו עליו. אבל חברה המנוהלת על ידי רוב נשי ועוסקת במימון, בעיקר בעולם הרכב, הנשלט בידי רוב גברי מוחלט – זה כבר סיפור אחר. וזה הסיפור של "מימון ישיר"
תחשבי על מנהלת מכירות שטח שמגיעה בכל בוקר לסוכנויות רכב, ותפקידה לנתב ולגשר על הפערים שתמיד קיימים בין מנהל המגרש, שמעוניין למכור רכב, לבין הלקוח, שמעוניין ברכישת רכב ולשם כך הוא צריך הלוואה. בסופו של דבר אותה מנהלת היא שתאפשר את קיום העסקה אם תאושר הלוואה למימון הקנייה בהתאם לצרכים וליכולות של הלקוח. התמהיל של פיננסים, מימון, ריבית ומכוניות גברי מיסודו – אבל לא מבחינתנו בחברה", קובעת ליאת שמואלי ליכטנשטיין, סמנכ"לית HR בחברת מימון ישיר.
מימון ישיר, מקבוצת ביטוח ישיר, היא חברה ציבורית, הקיימת כ-15 שנים ומובילה את השוק שבו היא פועלת – שוק פתרונות האשראי החוץ-בנקאיים - עם מודל ייחודי ומעניין המתבסס על שני עולמות תוכן גבריים: האחד הוא הזירה הפיננסית, שבה פועלת החברה, והאחר הוא שותפיה העסקיים המרכזיים, שהם עשרות מגרשי רכב וסוכנויות רכב. או במילים אחרות שני עולמות שונים מאוד זה מזה, ובשניהם הכוח הנשי של מימון ישיר הוא כוח דומיננטי ובעל יתרונות משמעותיים.
האם זה חריג שארגון פיננסי יהיה מנוהל ומובל על ידי רוב נשי?
"ככל שהשנים עוברות המצב הזה הופך פחות חריג, אבל אין ספק שאצלנו בחברה יש שוויון אמיתי בין נשים לגברים. אנחנו מאמינים בקידום על פי התאמה ויכולות וממעטים להתעסק במגדר כפרמטר להשוואה. אצלנו כולם וכולן עושים הכל, וההתאמה לתפקיד נבחנת רק מבחינת כישורים תפקודיים".
שתי דוגמאות בולטות לכך הן נעמה רביבו, מנהלת מחלקת הגבייה המשפטית, וליאת גלזר שפט, מנהלת מחלקת גיוסי הון. "שני התפקידים מחייבים יכולת ניהול משא ומתן ברמות מאוד גבוהות, שהיסטורית נחשבת תכונה גברית", מסבירה שמואלי ליכטנשטיין, "אבל אצלנו זה הלחם והחמאה שלהן. עבורנו היכולת לנהל מו"מ היא לא יותר גברית מנשית ולא מסתכלים עליה כלל בפריזמה המגדרית. ובאותו אופן, ספיר שאשא, זהבית סרבי וטל פרץ, מנהלות שעובדות מול סוכנויות הרכב, לצד נציגות נוספות שלנו, משיגות תוצאות מצוינות. דבר שאינו מפתיע בהתחשב בכך שהתפקיד מחייב תקשורת בינאישית טובה ויצירת קשר אישי".
אני תוהה עד מתי ימשיכו לקטלג ארגונים לפי היותם "פרו-נשים" או לא. האם כיום עדיין רלוונטי לעסוק בכך?
"שאלה מעניינת, אני מניחה שייקח זמן עד שהקטלוג הזה ייעלם מהעולם העסקי. לדעתי בהחלט הגיעה העת להפסיק לעסוק בזה, אצלנו השיח הזה לא קיים. כשאנו מגייסים לתפקידים שונים אין לנו העדפה מגדרית, ואני יכולה לומר לך שהשכר אצלנו בחברה הינו שכר המושתת על תפקיד וניסיון ואין לו כל קשר למגדר, וברור שאין לנו טבלאות שכר שונות לפי מגדר. אם תיקחי את עולמות המוקדים והתפקידים מוטי העמלות, שכר הבסיס זהה ופוטנציאל העמידה ביעדים זהה ותלוי ביכולות ובהשקעה של העובד. כך גם ביחידות המטה לעובדים בעלי אותו ניסיון והשכלה.
"ויותר מזה, אצלנו במימון ישיר ההטבות והגמישות הן להורים באשר הם ולאו דווקא לנשים או גברים. יש הטבה להורים בימי החופשה ובתחומים נוספים. במטה החברה מוגדרים לנו ימים ארוכים וקצרים - והם לכולם, כך שאם אתה הורה, לגיטימי שתצא להיות עם ילדיך ללא קשר אם אתה אמא או אבא.
"אז נכון שזו המציאות אצלנו בחברה, אבל לא נתעלם מכך שהמצב במשק אינו שוויוני וחייב את הממשלה להעביר תיקון לחוק שכר שווה לעובד ועובדת, שייכנס לתוקפו בחודש יוני הקרוב, שמטרתו לצמצם את האפליה על רקע מגדרי בשוק העבודה".
טוב לשמוע שהשקעה בעובדים אינה נחלתן הבלעדית של חברות הייטק.
"מה השאלה? ברור! אנחנו משקיעים משאבים רבים בפיתוח העובדים שלנו וברווחתם, יש לנו תוכניות פיתוח אישי ומקצועי לצד שורה של אירועי רווחה, מתנות לאירועים, ועוד לא הזכרתי נופש חברה שנתי בחו"ל", אומרת שמואלי ליכטנשטיין בחיוך רחב. "אנחנו גם החברה הראשונה בארץ שהקימה רדיו ארגוני, רדיו 5Live, המשדר 24/7 ומתופעל על ידי העובדים שלנו. עשינו זאת ככלי לחיזוק הקשר בתקופת הקורונה ואין ספק שגם בזה אנו פורצי דרך.
"אם אני צריכה לסכם את החברה שלנו בפסקה אחת, אין ספק שהשילוב בין מצוינות, ידע והבנה עמוקים בעולם הפיננסי לבין רגישות ואינטליגנציה רגשית נשית שקיימת בהנהלה, שמחציתה נשית, מוביל אותנו, ובסופו של דבר את הלקוחות שלנו, להצלחות מדהימות".
כמנהלת תחום HR בחברה, מה ה"אני מאמין" הניהולי שלך, והנשי שלך?
"האני מאמין שלי הוא שאנשי משאבי אנוש חייבים לשלב הבנה באסטרטגיה ובהוויה העסקית של החברה עם היותם אוהבי אדם במהותם, אנשים שרואים טוב ורוצים לעשות טוב. וכך גם מבחינתי: הקריירה והעשייה, בייחוד בעולמות משאבי אנוש, מהוות הגשמה של היכולת שלי לשלב בין הנגיעה באנשים, להיות משמעותית עבורם ולסייע להם להתפתח בקריירה שלהם לבין תחושת הסיפוק המאוד גדולה שלי.
אני חושבת שכאישה קרייריסטית וכאמא אני מהווה מודל גם עבור הילדים שלי לחיים המשלבים בין עשייה המעניקה סיפוק לבין האמהות, ואני מגיעה לאמהות עם סיפוק ותחושת הצלחה ועשייה".
נשות מימון ישיר מציעות
# "להכין אקסל הוצאות: פעם בשנה להשקיע ולעבור על כל החשבונות – לראות מה היו העלויות לחברות השונות בשנה שעברה, וכמה הן היום; לבדוק מה התווסף; באיזה שירות אתן לא משתמשות אבל עדיין משלמות עליו. "אל תניחו שבחודש הבא תחסכו ולכן החודש אפשר למתוח את עצמכן לקצה. ותרו היום על ההוצאה. המוטו הוא: קודם לחסוך ואחר כך להוציא (בסוף יהיה מבצע ותקנו יותר בזול)". (ליאת גלזר שפט, מנהלת מחלקת גיוסי הון).
# "תוחלת החיים של נשים עולה והיא גבוהה יותר מאשר זו של הגברים, כך שקיים סיכוי גדול שנשים תיאלצנה לנהל את כספן לבד. חשוב לוודא כי אנו מכירות לפחות מושגי יסוד והתנהלות נכונה; שיש לנו יועץ השקעות מצוין, המבצע מעקב אחר התשואות והעמלות בתיקי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלנו; שהסכומים אשר ישמשו אותנו בעת סיום העבודה ואילך יספיקו לכל צרכינו, כולל פינוקים. מגיע לנו, עבדנו קשה!!!" (נופיה חליבה, סמנכ"ל משכנתאות)