בין אתגרים להזדמנויות: כיצד האקדמיה צריכה להטמיע AI בתכניות הלימודים ולהכין את הסטודנטים לשוק העבודה המשתנה
בין אתגרים להזדמנויות: כיצד האקדמיה צריכה להטמיע AI בתכניות הלימודים ולהכין את הסטודנטים לשוק העבודה המשתנה
במציאות דינמית מאי פעם, בה כלים חדשים מבוססי AI משנים כל תחום בכלכלה העולמית, האקדמיה לא יכולה להרשות לעצמה להישאר מאחור. בישראל, בה האוניברסיטאות עדיין נאבקות בסטודנטים הנעזרים בכלי AI, החליטה המכללה למינהל לנקוט בגישה הפוכה ולהפוך את השימוש בטכנולוגיה זו לחובה, עבור כל סטודנט או מרצה. רפי גמיש, מנכ"ל המסלול האקדמי במכללה למינהל, מסביר איך תראה מדיניות זו בפועל, כיצד היא אמורה לשנות את האופן בו הסטודנטים חווים את האקדמיה ואיך זה אמור להכין אותם לשוק העבודה המשתנה
המהפכה כבר כאן. ה-AI משנה את העולם בקצב הולך ומתגבר. "מדי יום מושקים כלי AI חדשים ומגוונים שסוגרים פערי מיומנויות וידע של שנים, ובהיותם נגישים לכלל הציבור הם טורפים את הקלפים בכלכלה העולמית וכמובן בשוק העבודה", אומר רפי גמיש, מנכ"ל המסלול האקדמי של המכללה למינהל. "תחום ה-AI גדל אקספוננציאלית, גם מבחינת היכולות של הכלים הקיימים וגם בכמות הכלים החדשים, ההתפתחות שלו מהירה הרבה יותר מכל דבר שראינו לפני כן ואנחנו כמוסד אקדמי שחרט על דגלו את הכנת הסטודנטים לשוק העבודה, חייבים להיות בחזית של זה."
כלי ה-AI מעניקים למשתמשים יכולות שבעבר היה נדרש זמן רב על מנת לרכוש אותן, לדבריו. "אם עד לא מזמן כשהיינו רוצים לייצר סיכום פגישה איכותי וברור היינו צריכים לערוך ולכתב הערות צד, היום תוכנות AI מתחברות לזום, מתמללות ומסכמות הכל כך שתוכל להיות מרוכז לגמרי בפגישה".
מהן ההשפעות של ה-AI על שוק העבודה? וכיצד המכללה למינהל צפויה ליישם את מהפכת ה-AI שלה כבר בשנת הלימודים האקדמית הקרובה?
השפעה משמעותית על שוק העבודה, אתגרים חדשים לאקדמיה הקלאסית
גמיש רואה בהתפתחות של התקופה האחרונה הזדמנות גדולה, במיוחד בהקשר של שוק העבודה. "המיומנויות הללו משפיעות דרמטית על שוק העבודה והן הולכות ומשפרות את הפריון של העובדים משמעותית מיום ליום".
מעבר לכך, מדובר לדבריו בהזדמנות ייחודית עבור מוסדות אקדמיים ועובדים בשוק העבודה, "משום שלראשונה יש מהפכה ששמה את כולם בנקודת פתיחה דומה. ה-AI חדש לכולנו וכולנו צריכים ללמוד וליישם אותו במהירות, כדי להתאים את עצמנו למציאות".
לדבריו, המהפכה הזו מציבה אתגרים משמעותיים בפני האקדמיה המסורתית. "באקדמיה הקלאסית המטרה הייתה להנחיל ידע. הסגל האקדמי חקר וצבר ידע, ונהג להקנות את הידע הזה, או לפחות חלק ממנו, לסטודנטים." עם זאת, "היום אנו מצויים במצב שבו הסטודנט נמצא בפער טכנולוגי לטובתו מול הסגל. אם הוא יודע להשתמש בכלי AI באופן מושכל ולקיים עימם שיח אפקטיבי, הוא יכול להשלים כמעט כל מטלה אקדמית שבנויה לפי המודל הקלאסי בזמן קצר ובהצלחה רבה." המצב הזה, אומר גמיש, מעלה שאלות מהותיות. "מה התפקיד שלנו כיום, בתור מוסד אקדמי? איך בודקים את הידע של הסטודנטים?"
"מוסד אקדמי שיתנגד לשינוי ויתעכב ביישום AI בשיטות הלימוד והלמידה שלו, יישאר לא רלוונטי" – כך מתכננת המכללה למינהל לשנות את האופן בו הסטודנטים הכירו את הלימודים האקדמיים
אל מול השינויים מרחיקי הלכת שה-AI הביאה איתה, המכללה למינהל בחרה לאמץ את התחום ולהגדיר אותו בתור אסטרטגיה. גמיש אומר כי "החלטנו לקחת את הנושא ולחבק אותו. מוסד אקדמי שיתנגד לשינוי ויתעכב ביישום AI בשיטות הלימוד והלמידה שלו, יישאר לא רלוונטי מהר מאוד. נפל דבר, המהפכה מתרחשת ואנחנו צריכים להוביל אותה. אנחנו צריכים לשנות דברים ב-180 מעלות, לגבש עקרונות אתיים מעודכנים הרלוונטיים לעידן החדש, לשנות את שיטות ההוראה ואת דרכי ההערכה והמדידה של הסטודנטים."
ראשית, מרכיב ה-AI שולב בכל תוכניות הלימוד במכללה. "החל בשנת הלימודים הקרובה, כל הסטודנטים עוברים קורס חובה להקניית אוריינות ומיומנויות בסיסיות לשימוש בכלי AI. מעבר לכך, בכל אחד מהתארים יש שילוב של AI, בהתאם לדיסציפלינה".
המכללה גם משיקה השנה מעבדת AI נרחבת, "שהיא מעין חדר כושר של AI", מסביר גמיש. "יהיו מנטורים של AI, עמדות עם הכלים המתקדמים ביותר שעולים כסף רב, וכל מי שרוצה להרחיב את הידע והמיומנויות שלו, יכול להגיע ולהתאמן".
בכל הנוגע לסגל, "גייסנו את המומחים הגדולים ביותר בתחום", מספר גמיש. "בהתאם לאופי של ה-AI, שפורץ את גבולות האקדמיה הקלאסית, המומחים שלנו הם לאו דווקא דוקטורים, למרות שיש גם דוקטורים שחוקרים את התחום. המטרה היתה לגייס את מי שחי את התחום ומומחה בדיסציפלינות השונות ובפדגוגיות חדשניות. מעבר לכך, כל הסגל האקדמי עובר הכשרות אינטנסיביות, כדי להתאים את שיטות ההוראה ולסגור את הפערים מול הסטודנטים הצעירים, שמגיעים רובם עם מיומנויות AI אל הלימודים".
חלק נוסף של הובלת המהפכה של המכללה למינהל מתבטאת גם בשיתופי פעולה עם התעשייה. "מרכז הקריירה שלנו מעניק הכשרות למגזר העסקי. אם משרד רואי חשבון רוצה לשפר את היכולת של העובדים, אנחנו מספקים הכשרות לכלים הכי מעודכנים בתחום ה-AI, עם התייחסות ספציפית לתחום".
במבט לעתיד - אקו-סיסטם שלם של AI
המטרה של המכללה, אומר גמיש, היא ליצור אקו-סיסטם שלם סביב AI. "מה שאנחנו עושים היום שווה ערך מבחינתי להקמת מחלקת מחקר, פקולטה וירטואלית חדשה של AI, בה כל אנשי הסגל מבינים וחיים את התחום".
בהמשך הדרך המכללה מתכננת פרויקטים נוספים בתחום, כגון פרויקט התמחות (Internship), "במסגרתו הסטודנטים נשלחים לעבוד תחת מנהל בכיר בתעשייה כדי לשפר את יישום ה-AI בארגון וכתוצאה מכך את התפוקות של הארגון. הם עומדים להיות שגרירי AI במשק".
לא להפסיק ללמוד – החיים הפכו ללמידה ממושכת
"במקום להמשיך לבחון ולמדוד ידע לפי הגישות המסורתיות, אנחנו עובדים לבחינה ומדידה ששמה את עיקר הדגש על מיומנות", אומר גמיש. "החיים של היום הפכו ללמידה ממושכת. לכן, צריך לאמן את הסטודנטים כיצד ללמוד לבד. Chat GPT 4 כבר לא יהיה רלוונטי בעוד זמן קצר שהרי הכלים השונים משתכללים ומשתנים מיום ליום, ולכן צריך להקנות לסטודנטים את המיומנויות העקרוניות של עבודה עם כלים שכאלה. מיקרוסופט, למשל, היתה הראשונה שיישמה את המודל שלפיו כל עובד חייב לעבור קורסים בקמפוס הדיגיטלי ולהמשיך ללמוד כל הזמן, בהתאם לקצב השינויים המהיר במציאות".
בשורה התחתונה, "המטרה היא ליצור קהילה שחיה את השוק ויכולה לקדם את הסטודנטים, בהתאם לכלים המתקדמים ביותר נכון לאותה נקודת זמן", לדברי גמיש.
לסיכום, אומר גמיש, "בעידן של מגוון אפשרויות לקבלת תואר אקדמי, המשימה שלנו היא להפוך את התואר לייחודי, כזה שלא מקבלים במקום אחר. באמצעות החזון הברור והתכניות השאפתניות, המכללה למינהל ללא ספק מובילה את מהפכת ה-AI באקדמיה הישראלית, ומציבה סטנדרט חדש להשכלה גבוהה בעידן הדיגיטלי".