יש לכן חסכונות? למה שהכסף לא יעבוד בשבילכן?
יש לכן חסכונות? למה שהכסף לא יעבוד בשבילכן?
בבית שבו גדלה אורית כרמי, המוטו היה ברור: כל אחד צריך להסתדר בכוחות עצמו ולא לבקש עזרה. אבל רק אחרי שהחליטה להיעזר באנשי מקצוע אחרים, היא החלה לנוע קדימה והעסק שלה גדל ושגשג
כרטיס ביקור
שם: אורית כרמי
מקצוע: תכנון פיננסי
שם העסק: אורית כרמי
מקום מגורים: מושב היוגב
# לקרוא ולשאול. ״היו מודעות יותר לפעולות הפיננסיות שלכם, קיבלתן את הדוח השנתי מקרן הפנסיה/קרן השתלמות/עמלות בבנק, תפתחו מעטפות. ״אם יש שורה שאינה ברורה, תשאלו ותחקרו״
# יד על הדופק. ״כנסו לחשבון הבנק שלכן לפחות פעם ביומיים״.
# לא רק בנק. ״הבנק לא מחזיק בתורה כולה, חפשו אלטרנטיבות על מנת שהכסף יעבוד עבורכם ולא רק אתם עבור הכסף״
מה למדת?
"למדתי ביטוח ותכנון פרישה באורין שפלטר בשנת 2011, ובהמשך יעוץ משכנתאות במכללת פסגות, ידע שמשלים עבורי את התמונה הפיננסית של המשפחה. אבל כמו בכל תחום, גם שלנו מתפתח ומשתנה ולמעשה אני ממשיכה ללמוד כל הזמן בהכשרות וקורסים רלוונטיים".
מה היה הצעד הראשון בקריירה הנוכחית?
"הצעד הראשון היה עבודה בבית ההשקעות ילין לפידות בשנת 2010. היה לי חשוב ללמוד ולהכיר את תחום ההשקעות ושוק ההון מעבר לביטוח ותכנון פרישה, היות ובסופו של דבר, כספי הפנסיה שלנו נמצאים ומושקעים בשוק ההון. מסיבה זו בחרתי לעבוד בתפקידי הראשון בתחום באחד מבתי ההשקעות המובילים בענף".
מחקרים מראים שמרבית הנשים נרתעות מעיסוק בפיננסים.
"לצערי אני מכירה מקרוב את הרתיעה של נשים מתחום הפיננסים. הן מפחדות לשאול שאלות, הן מפחדות שהשאלות שלהן לא טובות, בעוד שבפועל בדרך כלל השאלות שלהן טובות וחשובות. ברגע שנשים יבינו שהן צריכות להיות אקטיביות ולעשות יותר עבור עצמן, הן יצליחו גם בתחום הפיננסי ובעצם בכל תחום שרק יבחרו. לדוגמא, אישה שמחליטה להיות עצמאית, צריכה להבין שמעבר לחלום ולהגשמה העצמית בתחום המקצועי, יש עוד הרבה דברים שצריך לדעת, מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי, מערכות תשלומים וכדומה. מי ששואלת את אנשי המקצוע הנכונים ומגיעה לתהליך מוכנה, אז מעבר להגשה העצמית היא יכולה גם לפרוח כלכלית".
מה העצה הכי טובה שקיבלת לאורך הקריירה?
"העצה הטובה ביותר היתה ללא ספק זו שקיבלתי מבן זוגי. זה היה כשרק יצאתי לעצמאות ובתמימות מסויימת האמנתי שמספיק שאהיה מקצועית ומוכשרת והעסק כבר יתפתח מעצמו. אבל אז, כשהדברים לא קרו בקצב שציפיתי לו, בן זוגי שהוא מנהל בחברה גדולה אמר לי: אל תחכי שמישהו יעשה עבורך, את צריכה להיות אקטיבית ולהתחיל לנקוט בפעולות בכיוון שאת
רוצה. מיותר לציין שהוא צדק כמובן וכי המעבר מפסיביות לאקטיביות השפיע לטובה על כל ההתנהלות העסקית שלי ועל כלל תחומי החיים בעצם".
מה העצה הכי גרועה שקיבלת?
"זו לא ממש עצה, אלא יותר החינוך שגדלנו עליו בבית. המוטו אצלנו היה שעלינו להסתדר בכוחות עצמנו, ולעולם לא לבקש עזרה מאף אחד. המשמעות של "לא לבקש עזרה" הייתה השקעת זמן ומשאבים יקרים בביצוע משימות שאחרים יכולים לעשות טוב יותר עבורי. כאמור, כל זה השתנה מיום שהתחלתי להיעזר באופן אקטיבי באחרים".
ספרי על לקוחה אחת שהפכה לאבן דרך משמעותית בקריירה שלך.
"הגיעה אלי לקוחה שהסתבכה מבחינה כלכלית, שני הוריה נפתרו והיא נשארה לטפל באחיה שחי עם מוגבלות פיזית ונפשית, היא איבדה כמעט כל תקוה שאי פעם תצליח לחלץ עצמה מהבור. לא ויתרתי עליה והצלחתי לעזור לה להרים את הראש מעל המים בשלב ראשון ובשלב הבא אפילו לנשום עמוק, וכל זה באמצעות תכנון וסדר מול חברות הביטוח. לעולם לא אשכח את המבט שלה ביום שהכל היה מאחוריה. זה היה הרגע בו הבנתי כמה אני יכולה להשפיע לטובה על חייהם של אנשים".
מה הדבר שמבדל את העסק שלך מעסקים דומים?
"אני מתייחסת לכל מקרה כאילו היה מדובר בקרוב משפחה שלי או אדם יקר לי מאוד. אני משקיעה מחשבה מרובה למצוא דרכים יצירתיות במטרה למקסם את התועלת עבור הלקוח או הלקוחה שפונים אלי. אני יודעת כמה מעט ידע יש בקרב הציבור בנושאים האלה וכמה משמעותית ובעלת השפעה כל פעולה שאני מבצעת בתיק שלהם על חייהם הכלכליים ורווחתם. ובדיוק בגלל זה חשובה לי הירידה לפרטים והתחושה שאיתה יצא הלקוח".