איך מודדים השפעה של ימי גיבוש על העובדים ועל החברה?
איך מודדים השפעה של ימי גיבוש על העובדים ועל החברה?
פעילויות גיבוש לצוותי עובדים בחברה עברו מהפך רציני בשנים האחרונות, החל ממשחקי חפש את המטמון 'ועד חדרי בריחה וירטואליים, פעילות אתגרית, חידונים ועוד. מנהלים וראשי צוותים הבינו, שהשקעה בהון האנושי היא חלק בלתי נפרד מפיתוח מותג מצליח. יחד עם זאת, כדי לאמת את ההנחה שלימי גיבוש יש השפעה ארוכת טווח על העובדים ועל המותג, מומלץ להשתמש בכלים שיסייעו למדוד את ההשפעה.
יום גיבוש לעובדים הוא דרך מצוינת לייצר שיתופי פעולה, לאפשר לעובדים להכיר אחד את השני טוב יותר, ליצור תחושת שייכות בין העובדים לחברה, ללמוד לשפר תקשורת, להעלות מוטיבציה ועוד. פנינו לעדי חיון, בעלים של חברת FUNGROUP המתמחה בהפקה וארגון של יום גיבוש לעובדים, ששיתף אותנו בתובנות כיצד ניתן להעריך ולבחון את ההשפעה של יום הגיבוש על העובדים ועל החברה.
מספר חודשים לפני האירוע – כדאי לבצע הערכות או סקרים כדי לאמוד את המצב של הצוות בחודשים שלפני יום הגיבוש. כדאי לכלול שאלות המתייחסות לתפיסות של העובדים לגבי דינמיקת צוות, לגבי ציפיות ויעדים מיום הגיבוש – מה הם מקווים ללמוד או להשיג במהלך יום הגיבוש, מהן המיומנויות הספציפיות שיש לשפר, האם יש לכל אחד מהעובדים מטרות אישיות ועד שאלות על רמת שביעות הרצון מהחברה, רמת המעורבות בחברה, רמת הלכידות במחלקה וכו'. שישמשו לאחר מכן כבסיס להשוואה.
הגדרת יעדים ברורים - לפני יום הגיבוש יש לקבוע יעדים ברורים. אילו תוצאות או שינויים ספציפיים מקווים להשיג. לדוגמה, תקשורת משופרת, אמון מוגבר, מיומנויות פתרון בעיות משופרות או שיתוף פעולה טוב יותר.
למדוד במהלך האירוע - טכנולוגיה חדשה מאפשרת לחברות למדוד את הצלחת יום הגיבוש בזמן שהוא מתרחש. באמצעות אפליקציית אירועים, מנהלים יכולים להתעדכן במת האינטראקציה של העובדים בפעילויות, כמו גם לאסוף משוב וחוות דעת של נציגים על הפעילויות.
לאחר הגדרת סדרה של פרמטרים, אפשר לנתח את תשובות העובדים כדי לגלות כמה מהם נכחו בפעילויות השונות, כמו גם למדוד את אחוז המשיבים.
ולא רק אפליקציות אירועים מספקות נתונים סטטיסטיים. ניתן גם לעקוב אחר אתרי מדיה חברתית לאורך כל האירוע, כדי לאמוד את מעורבות העובדים ואת הדיון סביב יום הגיבוש. זוהי גם דרך טובה להבין את התחומים שמעוררים עניין בעובדים.
ניתן גם לבקש תובנות ממארגני יום הגיבוש. הם יכולים לספק קלט רב ערך על דינמיקת צוות, רמות מעורבות, והאם המטרות הושגו.
לקבל משובים ולקיים סקר לאחר יום הגיבוש - הערכת טפסי משוב של הצוות היא דרך מצוינת לקבוע את ההשפעה של אירוע בטווח הקצר. מומלץ לשאול את העובדים האם ומה הם הרוויחו מהפעילות ומה תחושתם לגבי שיפור הדינמיקה בצוות.
כדי לקבל תשובות אמינות כדאי לקיים סקר אנונימי באמצעות אפליקציה. סביר להניח שה משוב שיתקבל יהיה כן ואמיתי, וניתן יהיה לקבוע על בסיסו את השפעת יום הגיבוש על העובדים.
כדאי להעביר שאלות סקר, בדומה לזה שלפני יום הגיבוש ולהשוות את התוצאות עם הנתונים הבסיסיים כדי לזהות שינויים או שיפורים בדינמיקה של הצוות במהלך היום.
מומלץ לחזור ולראות מה היו מטרות יום הגיבוש, והאם אכן הושגו . לדוגמה, אם המטרה הייתה לשפר את שיתוף הפעולה, כדאי לעקוב אחר מדדים כמו זמני השלמת פרויקטים, הפחתת התנגשויות בין חברי הצוות, או עבודת צוות מושלמת.
לערוך מעקב אחר השפעות ארוכות טווח – כדי לבדוק השפעה ארוכת טווח של יום הגיבוש על צוות העובדים, מומלץ להעביר סקרי מעורבות עובדים ולראות אם יש מתאם בין השתתפות בפעילויות גיבוש לבין מעורבות ושביעות רצון כללית של העובדים; מומלץ לעקוב אחר שינויים התנהגותיים, כמו שיתוף פעולה מוגבר, תקשורת משופרת או אמפתיה רבה יותר בקרב חברי הצוות. שינויים אלה יכולים להיות אינדיקטורים להשפעה של יום גיבוש הצוות.
להשתמש בממצאי ההערכה לצורך עתידי – ממצאי ההערכה הם מידע יקר ערך. על בסיסם אפשר לראות אלו מהפעילויות היו פחות יעילות, ולבצע התאמות המבוססות על משוב ולקחים שנלמדו. איסוף וניתוח שיטתי של נתונים אלה, יאפשרו לצוות הניהולי להגיע לתובנות חשובות לגבי ההשפעה של יום הגיבוש ולקבל החלטות מושכלות לגבי יוזמות עתידיות.
"ההשפעה על החברה ועל העובדים עשויה להתבטא בדרכים שונות, לרבות עבודת צוות משופרת, תקשורת טובה יותר, מורל גבוה יותר פרודוקטיביות משופרת ויש שמצביעים על שורת רווח גבוהה יותר לארגונים שמשקיעים בהון האנושי ולא רק בצד המקצועי אלא גם בתרבות הפנאי, נופשים, ימי גיבוש ואירועי חברה" כך מסכם ואומר לנו עדי.