סגור

חברת הביוטי המובילה בעולם צומחת מתוך ערכים של גיוון, שוויון והכללה

על רקע ההצהרות של ארגונים שונים לכבוד יום האישה הבינלאומי, אפשר למצוא חברות שמובילות אג'נדה של גיוון, הכללה ושוויון הזדמנויות כבר עשרות שנים. קבוצת לוריאל, חברת הביוטי המובילה בעולם ובישראל, חורטת על דגלה ערכים של גיוון, שיוויון והכללה, מתגאה בשיעור גבוה במיוחד של נשים בקרב כלל העובדים ובדרג הניהולי, פועלת לקידום ולהעצמת נשים בקהילה, וזוכה על כך להכרה גלובלית. שוחחנו עם 5 מנהלות בכירות בלוריאל ישראל על העשייה של החברה, על הדרך האישית שלהן, ועל עצות למנהלות העתיד

הנתונים מדברים בעד עצמם: ארגון Equileap דירג את קבוצת לוריאל בין 10 החברות המובילות בעולם לשוויון מגדרי, זו השנה השביעית ברציפות. גם בלוריאל ישראל ייצוג נשי משמעותי לאורך כל סולם הדרגות, עד למנהלות הבכירות ביותר, אשר משפיעות על הכיוון של הקבוצה כולה. קרוב ל-60% מהתפקידים בדרגי הניהול בחברה מאוישים על ידי נשים ו-50% מההנהלה הבכירה הן נשים.
שוחחנו עם 5 מנהלות בכירות בלוריאל ישראל, כדי לקבל מבט מקרוב אל האג'נדה של החברה.
"האחריות שלי היא ליצור הזדמנויות ובמה ללמידה, להתנסות, לטעויות, ולהצלחות"
ליבי אנגל קזס, סמנכ"לית משאבי אנוש.
5 צפייה בגלריה
ליבי אנגל קזס, סמנכ"לית משאבי אנוש
ליבי אנגל קזס, סמנכ"לית משאבי אנוש
ליבי אנגל קזס, סמנכ"לית משאבי אנוש
(גיא כושי ויריב פיין)
כיצד באה לידי ביטוי מדיניות החברה בנוגע לשוויון הזדמנויות וקידום נשים?
"גם בארגונים שיש בהם רוב נשי לא בהכרח נפגוש הנהלה בכירה עם נוכחות נשית. זה לא קורה סתם, זה מגיע ביחד עם עבודה אסטרטגית שמתחילה בקבוצת לוריאל ומובלת בלוריאל ישראל על ידי מנכ"ל החברה אלי שגיב. אנחנו מאמינים שגיוון, שוויון והכללה מזינים חדשנות, השראה ושאפתנות שעוזרות לנו ליצור את היופי שמניע את העולם. כדי להביא יופי במגוון צורות, ללקוחות ולספקים, אנו מאמינים שהיופי מתחיל מבפנים".
לדבריה, "קידום שוויון מגדרי, טיפוח סביבת עבודה מכלילה ומגוונת, וקידום תעסוקה של אנשים ללא ניסיון בשוק התעסוקה ושל נשים מעל גיל 50 או מרקע סוציו-אקונומי ותרבותי מגוון, הם חלק מהיעדים שלנו ליצור השפעה חברתית ולקדם שוויון הזדמנויות. החברה מפעילה תכניות של גיוון והכללה על רקע מגדר, מניעת אפליה, מניעת אלימות פיזית ונפשית, תכנית לגיוון סוציו-אקונומי, עדיפות לספקים שהם עסקים קטנים בבעלות נשים ואוכלוסיות מוחלשות, קידומים ומסלולי פיתוח מסודרים שנותנים הזדמנויות שוות, אירועי חברה בסימן גיוון והכללה, תכנית עבודה מהבית ועוד". נושא השכר השווה בחברה נמדד על ידי חברה חיצונית "על מנת להבטיח שלא יהיו פערי שכר על רקע מגדרי לאנשים עם אותו ותק ורקע". בנוסף, "לחברה יש מדיניות של חופשת לידה לגברים ולנשים על חשבון החברה, ימי חופש מיוחדות לטיפול בהורים, שירותי ליווי פסיכולוגי, קו חם לאתיקה ועוד".
מהן הדרכים בהן את מעצימה ומחזקת את מי שעובד איתך?
"אני מאמינה שתפקידי כמנהלת הוא לאפשר לכל אחד ואחת בצוות ובארגון להיות במיטבם, להרגיש שהם אותנטיים בעבודה, 'להיות עצמם'. האחריות שלי היא ליצור הזדמנויות ובמה ללמידה, להתנסות, לטעויות, להצלחות, מהם הם יתפתחו ויוכלו לבנות קריירה משמעותית. בצוות שלי יש גם עובדים שהגיעו ללא ניסיון מקצועי רב והובילו תהליכים חוצי ארגון משמעותיים, תוך ליווי וחניכה אישיים".
מהי העצה הטובה ביותר שאת יכולה לתת לצעירות שרוצות להצליח בעולם העסקים?
"לבחור היטב את הארגון שאליו מגיעים. למדו על המיתוג מעסיק, על הערכים, העשייה, האנשים. אני מאוד אוהבת לעבוד בארגונים שיש בהם תהליכים ועשייה דינמית שמאפשרים לך להתנסות ולקבל בסיס מקצועי רחב. אני מאמינה שלקפוץ כל שנתיים מתפקיד לתפקיד בתחילת הקריירה זו טעות. כיום יש נטייה לאנשים לרצות להתקדם מאוד מהר, ולדעתי חשוב להתמקצע, להתנסות ללמוד ואז לחשוב על התפקיד הבא. יש לנו מעל 40 שנות עבודה בשוק התעסוקה ובתחילת הדרך קריטי ללמוד ולבדוק גם איפה העוצמות שלנו ומה צריך לשפר. מומלץ גם לבנות לך רשימת קשרים טובה כבר בתקופת הלימודים. אלו קשרים חשובים שנותנים המון ידע והזדמנויות קריירה".
"זה לגמרי אפשרי להרגיש שאת מגשימה את עצמך בעולם המקצועי וגם בסביבה המשפחתית"
איה מונק, מנכ"לית חטיבת היוקרה.
5 צפייה בגלריה
איה מונק, מנכ"לית חטיבת היוקרה של לוריאל ישראל
איה מונק, מנכ"לית חטיבת היוקרה של לוריאל ישראל
איה מונק, מנכ"לית חטיבת היוקרה
(גיא כושי ויריב פיין)
כיצד באה לידי ביטוי מדיניות החברה בנוגע לשוויון הזדמנויות וקידום נשים?
"חלק מהתרבות והערכים של הארגון הוא אקלים של שוויון הזדמנויות. זה בא לידי ביטוי בנתונים, כולל בהנהלת החטיבה שלי, אשר כוללת 70% מנהלות בכירות".
בחוויה האישית שלה, מספרת מונק, "התחלתי לפני 12.5 שנים בתפקיד של מנהלת מותג, עשיתי תפקידים שונים בשיווק ובריטייל, עד לתפקיד הנוכחי שלי אותו אני עושה 4.5 שנים. לאורך כל השנים, הרגשתי שאני נמדדת, נבחנת ומוערכת על סמך הביצועים שלי, הערכים שאני מקדמת, היכולות שלי ולא שום דבר אחר. האג'נדה היא שאין תקרות זכוכית. מעבר לשוויון, יש העצמה של כל אחד ואחת לממש את הפוטנציאל שלו ולהיות ה-Best self שלו בתוך הארגון".
מונק מספרת כי "קודמתי לתפקיד של מנהלת חטיבה כשהייתי בגיל 34 עם שני ילדים קטנים. הרבה אמהות צעירות מגיעות בארגון לתפקידי מפתח. כשאני מראיינת מועמדים ומועמדות מארגונים אחרים, אני מבינה שזה לא ממש מובן מאליו".
מהן הגישות והפעולות המומלצות לקידום שוויון הזדמנויות ושוויון מגדרי בארגון?
"אני מאוד מאמינה שכמנהלים יש לנו אחריות לעמוד מאחורי המילים שלנו עם מעשים, Walk the talk. בלוריאל, לצד האקלים הארגוני שמעודד שיווין הזדמנויות, הנושא בא לידי ביטוי בין היתר במעורבות חברתית שמובילים המותגים. ממש לאחרונה השקנו במותג "לנקום", בשותפות עם עמותת "יוזמות עתיד", תוכנית הכשרה לנשים צעירות מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בה נלווה אותן בתהליכי הקמה ופיתוח עסקים בתחום הביוטי במטרה להביא אותן לעצמאות כלכלית".
מהן הדרכים בהן את מעצימה ומחזקת את מי שעובד בחטיבה שלך?
"אחד התפקידים הכי חשובים שלי כמנהלת הוא לזהות את היכולות, החוזקות והתשוקה המקצועית של אנשים ולכוון אותם למקומות הנכונים, לתת להם את הכלים הנכונים מבחינת הכשרות וקורסים, כדי להתפתח בתפקיד שלהם. יותר מזה, כמנהלות ומנהלים, חשוב שנזכור להיות נדיבים עם הזמן והידע שלנו ולהעביר אותו הלאה".
קצת על תחילת הדרך שלך בלוריאל
מונק נזכרת כי "אחרי הפעם הראשונה שהצגתי למנכ"לית החטיבה בזמנו, חזרתי הביתה וסיפרתי לאמא שלי ז"ל בהתרגשות שהיתה מצגת מדהימה, אחרי שעשיתי חזרות ולא ישנתי כל הלילה. סיפרתי לה שקיבלתי פידבקים מעולים וידעתי לענות על כל השאלות. אמא שלי אמרה לי 'את תראי שיום אחד את תהיי בתפקיד שלה'. וכעבור שמונה שנים, הנבואה הזו הגשימה את עצמה".
"אני פועלת מתוך גישה של שותפות ודיאלוג. ניהול דרך השפעה ולא באמצעות סמכות"
אריאלה יערי, סמנכ"לית תקשורת וקיימות.
5 צפייה בגלריה
אריאלה יערי, סמנכ"לית תקשורת וקיימות
אריאלה יערי, סמנכ"לית תקשורת וקיימות
אריאלה יערי, סמנכ"לית תקשורת וקיימות
(גדי סיארה)
כיצד מדיניות החברה בנוגע לשוויון הזדמנויות וקידום נשים באה לידי ביטוי?
"קבוצת לוריאל חורטת על דגלה כבר עשורים את נושא הגיוון, ההכללה והשוויון המגדרי כחלק מהערכים שמרכיבים את ה-DNA שלה. לוריאל ישראל, בראשות המנכ"ל אלי שגיב, רואה בכך מפתח להצלחה העסקית שלה, לחדשנות שלה וחלק מהאחריות התאגידית שלה כחברת הביוטי המובילה בעולם שפונה לקהל צרכנים מגוון וברובו נשי. בכל ברחבי העולם, אנחנו רוצים לשקף את השונות והמגוון הזה בתוך הארגון ובמקביל גם להעצים את הקהילות בהן אנו פועלים. בהתאם יש לנו תכניות, יעדים ומדדים לקידום הנושא בחברה".
לדבריה, "ישנה פעילות חברתית באמצעות האג'נדות של המותגים, לדוגמא: "לוריאל פריז" חברה לאיגוד לנפגעות תקיפה מינית ביוזמה בשם Stand up להעלאת המודעות למניעת הטרדות מיניות במרחב הציבורי. ל"מייבלין ניו יורק" יש תכנית בשיתוף עם עמותת ער"ן בשם Brave Together להתמודדות עם מצוקות נפשיות של צעירות וצעירים. החברה גם מפעילה מרכזי טיפוח התנדבותיים לנשים במצבי פגיעות, מפעילה בתכנית בשם "קידום נערות במדע" לצמצום פערים מגדריים בתחום ה-STEM בשותפות עם "כל ישראל חברים, אליאנס", תומכת בעמותות שפועלות לקידום ולהעצמת נשים ועוד מגוון פעילויות בקהילה, הן בשגרה והן בחירום"
מהן הגישות והפעולות המומלצות לקידום שוויון הזדמנויות ושוויון מגדרי בארגון?
"קודם כל להכיר את תמונת המצב של הארגון ושל המדינה, לזהות את הפערים ולייצר את ההזדמנויות. למדוד הכל- מה שלא נמדד, לא מתבצע. חשוב שיהיו מודלים משמעותיים וחיוביים לחיקוי בתוך החברה, וחשוב להתוות את הדרך עם מסלולי פיתוח, שיחות משוב פתוחות והכשרות מיוחדות לתפקידים".
"ללמוד גם מעבר לגבולות התחום שלי"
גלי לב, סמנכ"לית שיווק ודיגיטל.
5 צפייה בגלריה
גלי לב, סמנכ"לית שיווק ודיגיטל, עובדת בלוריאל קרוב לעשור.
גלי לב, סמנכ"לית שיווק ודיגיטל, עובדת בלוריאל קרוב לעשור.
גלי לב, סמנכ"לית שיווק ודיגיטל.
(גדי סיארה)
כיצד חווית את מדיניות החברה בנוגע לשוויון הזדמנויות וקידום נשים?
"חוויתי גישה מכילה ומעצימה. מרגישה שמדובר במקום עבודה שמאמין שאם העובדות והעובדים מרגישים מאוזנים, הם יהיו יעילים ומסורים יותר. במהלך העבודה בחברה יצאתי שלוש פעמים לחופשות לידה, ושום דבר לא מנע ממני להתקדם. בכל פעם שחזרתי, קיבלתי קידום או הרחבת תחום אחריות, משהו חדש ומאתגר. זו חוויה אישית מדהימה".
ואיך זה בא לידי ביוטי בגישה השיווקית של החברה?
במבט כלפי חוץ, לב ציינת כי "לוריאל דוגלת במסר של Beauty for all – נשים וגברים, תוך מעבר לגישה יותר אינדיבידואלית, Beauty for each, עם התאמה למגוון רחב של מודלים של יופי והענקת חוויית ביוטי פרסונלית. החברה מפתחת ומציעה כלים וירטואליים לאבחון וטיפול בעור ולהתאמה אישית של מוצרים ופתרונות מותאמים כאמצעי לביטוי אישי. הרצון הוא להעניק חוויה מועצמת ואישית".
מהי העצה הטובה ביותר שאת יכולה לתת לצעירות שרוצות להצליח בעולם העסקים?
"גם אם זה נראה מאוד רחוק וקשה, להתמיד. להיות סבלניות כשצריך. מה שעזר לי זה הרצון ללמוד גם מעבר לגבולות התחום שלי. לצד זאת, למדתי להיות יותר רכה כלפי עצמי. עם הזמן, הכל נכנס לפרופורציות".
קצת על תחילת הדרך שלך בלוריאל
"במסגרת התואר הראשון השתתפתי בסמינר של לוריאל. עוד לפני, אמרתי לבן זוגי דאז ובעלי היום, "שאני עוד אעבוד בלוריאל'. עד היום הוא מזכיר לי את זה וצוחק. זו היתה נקודה חשובה, סימון יעדים גם אם זה נראה רחוק. כשקיבלתי מייל שמבשר לי שנציגי לוריאל ראו אותי ורוצים שאבוא לראיון, ישבתי על הספה ואמרתי לעצמי 'וואו'".
"האיזון המגדרי הנכון תורם לביצועים, משום שגברים ונשים משלימים אחד את השניה"
אן הירש, סמנכ"לית טרנספורמציה ראשית.
5 צפייה בגלריה
אן הירש, סמנכ"לית טרנספורמציה ראשית
אן הירש, סמנכ"לית טרנספורמציה ראשית
אן הירש, סמנכ"לית טרנספורמציה ראשית
(גיא כושי ויריב פיין)
מהן הגישות והפעולות המומלצות לקידום שוויון הזדמנויות ושוויון מגדרי בארגון?
"כשהחברה ברורה בנוגע למדיניות שלה, את יודעת שהגעת לתפקיד שלך בעקבות הביצועים שלך, היכולות שלך וההתנהלות שלך, ולא בגלל מגדר או כל דבר אחר. המדיניות של לוריאל מעודדת אנשים להיות עצמם ונותנת להם ביטחון בדרך הניהול וההגעה ליעדים".
מהי העצה הטובה ביותר שאת יכולה לתת לצעירות שרוצות להצליח בעולם העסקים?
"יש הרבה דרכים להצליח בהן ואין מתכון מסוים, אבל אני מציעה את התמהיל הבא: להיות נחושה, סקרנית, מוכוונת-עסקים, מסוגלת לחשוב בגדול ובמקביל, לשמור על צניעות ולדעת להפוך את הכישלונות להצלחות. יש בלוריאל ערך שאני מאוד מאמינה בו: תעשי את מה שאת אומרת ואמרי את מה שאת עושה".
התפקיד שאת ממלאת ייחודי וחדשני בארגונים. מה המסלול שעשית?
"התפקיד החדש שלי כסמנכ"לית טרנספורמציה הוא גם תפקיד חדש בארגון אשר נוגע בכל תהליכי הליבה ותחומי העיסוק של החברה, ומהווה חלק מהתהליך ההתפתחות המקצועית הטבעי שלי. בתפקידי הקודמים הייתי COO – סמנכ"לית תפעול, ולפני כן, ניהלתי מרכז הפצה שכלל 100 עובדים, אגב, 80% מהם גברים".