הרבה מעבר למ"ר- מה הופך התחדשות עירונית ליוזמה חברתית ואיך היזמים יכולים לתת את המענה הנדרש?
הרבה מעבר למ"ר- מה הופך התחדשות עירונית ליוזמה חברתית ואיך היזמים יכולים לתת את המענה הנדרש?
האם מה שקובע את זהות היזם בימינו היא האטרקטיביות של התמורות בלבד? גל קסטל, סמנכ"ל התחדשות עירונית, אורון נדל"ן, אומר כי ללא התייחסות מהותית להיבט החברתי, יזמי התחדשות עירונית לא יוכלו לקדם אף פרויקט. איך מתכוננים לפרויקט פינוי בינוי מראש? וכיצד הופכים את התהליך לשקוף?
אם בעבר הדיירים נטו לרדוף אחרי תוספת של עוד 1-2 מ"ר לדירה, היום אפשר לראות כי גם בעלי הדירות מודעים לכך שהתחדשות עירונית הוא פרויקט עם היבטים חברתיים חשובים מאין כמותם, מעבר לתוספת לדירה או לגודל המרפסת החדשה.
גל קסטל, סמנכ"ל התחדשות עירונית, אורון נדל"ן, אומר כי חשוב לבחור יזם שמתאים לפרויקט מבחינת העוצמה הפיננסית שלו, היכולת שלו להוביל את הפרויקט וגם לסיים אותו, הניסיון בתחום ההתחדשות, וגם על בסיס ההתייחסות של היזם להיבט החברתי. לדבריו, חברה שרואה פרויקטים בתור ביזנס בלבד, חברה שלא תדע להשקיע בהיבט החברתי מהרגע הראשון, דרך הפינוי ועד השלמת הבנייה - לא תצליח לקדם פרויקטים.
התנאי הבסיסי והראשוני מצד היזם, אומר קסטל, הוא קודם כל להקשיב. הדיירים באים לפרויקט עם הרבה חששות, פעמים רבות ישנה אוכלוסייה מבוגרת, נכים, סיעודיים וכד'. כאשר בא יזם ומודיע להם שהם יפנו את הבית עוד מספר שנים, בשבילם מדובר באירוע משמעותי. לכן, על היזם לטפל בכל אחד מהדיירים באופן אינדיבידואלי, תוך הקצאה של משאבים משמעותיים לפן החברתי.
קסטל מוסיף כי יש נטייה ליזמים לחשוב שברגע שהדיירים חתמו על ההסכם, הם יופיעו ביום פקודה עם כל תכולת הבית ארוזה ויעלו להסעות אל הדירה החלופית – אך מדובר בטעות. מתי כדאי להתחיל לנהל את אירוע הפינוי? ואיך דואגים לתהליך שקוף ככל האפשר מול הדיירים? לדיון המלא, הצטרפו אלינו.