מהכיתה לשדה הקרב ובחזרה: המסע של המרכז האקדמי שלם
מהכיתה לשדה הקרב ובחזרה: המסע של המרכז האקדמי שלם
פרופ' ראס רוברטס, כלכלן בעל שם עולמי, מגיש הפודקאסט הוותיק ECON TALK ומחברם של ספרים רבים, עלה לישראל בשנת 2021 על מנת לשמש כנשיא המרכז האקדמי שלם. פרופ' רוברטס לא תיאר לעצמו שייקלע לתקופה כל כך סוערת בחיי המדינה, ולמפגש עם אנשים צעירים, בעלי עומק וחוסן, שמחויבים לחברה שבה הם חיים
מה היו האתגרים העיקריים שהתמודדתם איתם מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל?
כ-60% מהסטודנטיות והסטודנטים שלנו נקראו למילואים. הכרתי את הדנ"א הישראלי, אבל המחויבות של הסטודנטים שלנו למדינה מילאה אותי בהתפעלות ובגאווה גדולה.
היה לנו ברור שאנחנו צריכים לחכות ככל שניתן כדי לאפשר לכמה שיותר מילואימניקים לחזור ולהתחיל עם כולם את הסמסטר, ולכן פתחנו אחרונים את השנה האקדמית ב- 28 בינואר.
האתגר הראשון היה ההתמודדות החברתית והרגשית. ב-7 באוקטובר נפל רס"ן אמיר סקורי ז"ל, סטודנט שלנו שהיה קצין בסיירת מטכ"ל. יחד עם תחושת האבל הלאומי ואובדן במעגלים נוספים, נפילתו של אמיר הותירה את הקהילה הקטנה שלנו המומה וכואבת. לכן כבר בימים הראשונים ללחימה שמנו דגש על הפיכת הקמפוס למקום פתוח לכולם – הקמנו קבוצות תמיכה עם פסיכולוגים, התגבשו קבוצות כתיבה וגם חגגנו שמחות של בוגרים וסטודנטים, קיימנו הרצאות רשות והקמפוס היה מקום שוקק שאליו מגיעים המילואימניקים גם בימי החופשה המעטים.
בהיבט האקדמי לא רצינו להתפשר. אנחנו דוגלים בלמידה מעמיקה המבוססת על מפגש אנושי ודיונים ערים בכיתות ולא רצינו לוותר על החוויה ה"שלמית". יחד עם הסטודנטים, הצוות בנה מתווה שכולל השלמות אחד על אחד עם המרצים, למידה בקבוצות קטנות והכי חשוב מענה יצירתי, גמיש ומותאם אישית.
איך מאזנים בין הצורך להמשיך בשגרת הלימודים לבין המחויבות הלאומית במשבר?
המילואימניקים ביקשו שלא נחכה להם ונתחיל ללמוד, והסטודנטים שלא גויסו ביקשו לחכות למילואימניקים. זה דרש מכולנו לעבוד יותר קשה ולהיות יצירתיים, אבל אנחנו שלמים עם הדחייה שתרמה לרוח הערבות ההדדית ולחיזוק החוסן של קהילת שלם והלמה את הערכים שלנו.
אנחנו מבינים שאנחנו בעיצומה של תקופה ארוכה של חוסר ודאות, ושההתמודדות חייבת לנבוע מסט הערכים והחזון של המוסד ולא מתוך אילוץ. המחויבות הלאומית והחברתית היא תמצית החזון של שלם ואנחנו פועלים מתוך תחושת אחריות עמוקה לסטודנטים שלנו ומתוך מחויבות להתגייס לצרכי השעה הלאומיים ולתרום איפה שצריך אותנו.
תוכל לספר על הפעילות שלכם בחמ"ל האזרחי הירושלמי?
הצטרפנו לחמ"ל האזרחי הירושלמי מיד בתחילת המלחמה. זו הייתה שותפות בין גופים אזרחיים ירושלמיים מגוונים ששמו את היומיום שלהם בצד למען מטרה משותפת.
כל המרכז האקדמי שלם התגייס לפעילות. ניתבנו משאבים וכוח אדם והמחויבות של כולם למשימה ולאורך חודשים ארוכים הייתה מרגשת. מההנהלה הבכירה, דרך הסגל האקדמי והמנהלי וכמובן הסטודנטים והבוגרים שלנו. רתמנו את הניסיון שלנו ואת הקשרים הטובים שלנו בכל העולם, פנינו לידידים ושותפים שתרמו בנדיבות מעוררת השתאות למען המפונים והלוחמים.
עוד לפני שפתחתם את שנת הלימודים כבר העברתם הרצאות בשטח - מי היה הקהל של ההרצאות האלה?
"שלם בשטח" נולדה מתוך השיחות היומיומיות שלנו עם סטודנטים במילואים. הם סיפרו לנו על הגעגועים לשלם וללימוד ומהם הבנו שבשטחי הכינוס ובמוצבים יש צורך אדיר בתוכן משמעותי.
התחלנו מהרצאות ביחידות של סטודנטים ובוגרים שלנו, ותוך זמן קצר השמועה התפשטה, הביקוש עלה, והמרצים שלנו הגיעו לכמעט 12 אלף לוחמים גם תחת אזעקות ואיומי טילים.
מבחינתנו זו הייתה הזדמנות לענות על הצורך של מי שנמצאים בלחימה להעמיק ולהבין טוב יותר מי אנחנו ואיפה אנחנו חיים.
בדצמבר פתחתם את הקמפוס לתוכנית FEAR NO EVIL שמיועדת לסטודנטים מחו"ל, מה הייתה המוטיבציה מאחוריה?
כולנו הזדעזענו מהאנטישמיות הבוטה בקמפוסים בצפון אמריקה, והיה ברור שזו עוד מערכה שצריך לתת לה מענה. הפצנו קול קורא לסטודנטים ברחבי העולם להגיע אלינו ולקבל כלים אינטלקטואליים וזהותיים להתמודד עם המצב הזה. הגיעו לא רק סטודנטים יהודים והתגובות היו מצוינות.
אחרי שהתוכנית הסתיימה העלינו את ההרצאות לערוץ היוטיוב שלנו ולהפתעתנו הן זכו בתוך מספר ימים למאות אלפי צפיות. מספיק לקרוא את התגובות כדי להבין עד כמה חסר ידע מעמיק ורציני על ההיסטוריה של הסכסוך ועל הסיפור של מדינת ישראל.
כיצד המרכז האקדמי שלם מתאים את תוכניות הלימודים כדי להתמודד עם המציאות המורכבת
של ישראל כיום?
החזון שלנו הוא לתת לסטודנטים בסיס שיסייע להם לפתח את האיכויות האינטלקטואלית, התרבותיות והאתיות הדרושות להם כדי להבין את המציאות ואת המקום שבו אנחנו חיים, ולבסוף להוביל בכל תחום ולהשפיע לטובה על המדינה ועל החברה הישראלית.
המיקוד שלנו הוא בשאלות "הגדולות" של החוויה האנושית ובהעמקה בטקסטים מכוננים בפילוסופיה, היסטוריה, הגות יהודית, מוסלמית ונוצרית, מדעים, מחשבה חברתית וכלכלית ועוד.
השיעורים מתקיימים אצלנו בכיתות קטנות והלמידה מבוססת על דיון פתוח וחקירה אמיצה. אופי הדיון הופך את הטקסטים, לא משנה מתי הם נכתבו, לרלוונטיים ואת התמות לאקטואליות.
התוכן ושיטת הלימוד מעניקים הרגלים ומיומנויות שנדרשים תמיד – חתירה להבנה עמוקה ולמורכבות, חשיבה ביקורתית, הקשבה ויכולת שכנוע. כך אנחנו מכשירים את הסטודנטים שלנו להתמודדות ולהובלה במציאות המשתנה תדיר, בין אם זה סכסוך ארוך ואכזרי, או להבדיל, מהפיכת ה-AI .
אנחנו רואים בלימודים אצלנו את הבסיס להובלה ולמנהיגות, אבל ממשיכים ללוות את הבוגרים שלנו גם שנים לאחר סיום התואר, ומעודדים אותם להתקדם, להשתלב בתפקידי מפתח ולהשפיע.
אין דמות בוגר אחת שאנחנו מכוונים אליה. יש לנו בוגרים בתחומי השירות הציבורי והפיננסים, הביטחון וההייטק, האקדמיה והחינוך, הדיפלומטיה והעשייה החברתית. אלה אנשים שלמדו יחד והתפתחו לכיוונים מגוונים, כשהמשותף לכולם הוא מחויבות לחברה ולמדינה.
כיצד המרכז האקדמי שלם מתכונן להתמודד עם אתגרים עתידיים, בהתחשב במציאות המשתנה במזרח התיכון?
בשנים האחרונות פתחנו את התוכנית לאסטרטגיה, דיפלומטיה ובטחון, והמציאות מוכיחה לנו כל יום עד כמה הנושא הזה חיוני. אנחנו מאמינים שהאקדמיה בישראל מצוינת ולכן כשאנחנו פותחים תוכנית היא חייבת לעמוד בסטנדרטים של הצעת ערך גבוהה וחדשנות - בגישה, באופן הלימוד או בתוכן.
כך זה היה כשהתמקדנו ב"רעיונות הגדולים" בתוכנית בפילוסופיה והגות יהודית, כשהקדשנו מקום מיוחד ללימודי הערבית המדוברת ולהבנה התרבותית בלימודי המזרח התיכון והאסלאם, וזה נכון גם בתוכנית הזאת, ששמה את הדגש על ריבוי נקודות מבט ועל אסטרטגיות-על.
יש לנו משימה להיות הגשר בין העבר לעתיד. לבנות בסיס איתן, להעניק כלים לבחינה ולשיפוט מפוכח ולתת לדור היוצא דופן הזה, שיש לנו את הזכות להיות שותפים בהשכלתו, להוביל.
האתגרים העתידיים הם בלתי צפויים, אבל זה בדיוק המקום שבו נדרשת מנהיגות מעמיקה, שרואה תמונה רחבה ויודעת להתנהל במציאות מורכבת. זה היה נכון לפני המלחמה וזה נכון ביתר שאת היום.