סגור

מור בית השקעות: חמישה דברים שצריך לדעת לפני השקעה בחברת סטארט-אפ

הסיכון בהשקעה בחברות סטארט-אפ גבוה מהשקעה בחברות טכנולוגיות ציבוריות ובשלות. לכן, חשוב לשים לב למספר מאפיינים ספציפיים של הסקטור

בחודשים האחרונים אנו שומעים על יותר ויותר חברות סטארט-אפ ישראליות שנהנות מגיוסי הון מכובדים, לצד משקיעים שנהנים מהתשואות המרשימות של הענף. ואכן, השנה האחרונה הייתה שנה שבה החברות הישראליות קצרו פירות של השקעה בת מספר שנים בחדשנות, מחקר ופיתוח. יחד עם זאת, כבכל השקעה, יש לשים לב גם פה למספר מאפיינים ספציפיים של הסקטור, לצד הסיכונים.
חשוב לציין שאף שמרבית חברות הסטארט-אפ פרטיות ולא נסחרת בבורסה, יותר ויותר גופים מוסדיים, קופות גמל וקרנות השתלמות, משקיעים בהן דרך רכיב ההשקעות הלא-סחירות, לצד מגמה של חברות טכנולוגיה שבוחרות להנפיק בבורסה. בהקשר לכך, נציין כי מור גמל זכתה במכרז של רשות החדשנות לביצוע השקעות בחברות סטארט-אפ בהגנה של עד 40% למסגרת השקעה של עד 250 מיליון שקלים (על-פי מסלול הטבה מספר 43).
בעזרת ניר חצב, אנליסט טכנולוגיה במור השקעות, ריכזנו חמישה דברים שחשוב לשים לב אליהם לפני שמשקיעים בחברות סטארט-אפ.
2 צפייה בגלריה
ניר חצב
ניר חצב
ניר חצב
(יח"צ)
1. הסיכויים הם עדיין לרעתנו.
למרות הדיווחים הרבים על הצלחות של חברות סטארט-אפ, במיוחד בשנה האחרונה, צריך לזכור שסטטיסטית, הרוב המוחלט של הסטארטאפים לא מצליחים ומניבים הפסדים למשקיעים בהם.
"מחקרים מראים ש-90% מחברות הסטארט-אפ לא מצליחות, ורובן נסגרות עד לחמש שנים מהקמתן", אומר חצב. "גם אם לוקחים בחשבון את התשואה על חברות הסטארט-אפ שכן מצליחות, תוחלת התשואה היא שלילית. נתונים אלו מבהירים עד כמה קריטי הוא תהליך מעמיק של בדיקת נאותות לפני השקעה בחברות הללו".
2. רקע מקיף על המייסדים ועל הדרך שבה החברה הוקמה הוא קריטי לניתוח סיכויי ההצלחה.
אחד מהגורמים החשובים ביותר בתהליך בדיקה של חברות פרטיות הוא רקע מעמיק על החברה ועל המייסדים.
"לפני שמבינים מה החברה עושה ומה גודל השוק שאליו היא פונה, חשוב להבין איך החברה הוקמה ומה הרקע המקצועי של המייסדים שלה", מדגיש חצב. "זאת סיבה מרכזית לכך שחברות פרטיות מסוימות זוכות להערכות שווי גבוהות מאוד עוד לפני שיש להן מוצר ומכירות מהותיות, בעוד חברות אחרות זוכות לעניין מוגבל בהרבה, למרות שיש להן מוצר, לקוחות והכנסות. גורם חשוב נוסף הוא הבנת טיב ועומק ההיכרות בין המייסדים, ברמה האישית והמקצועית. מחקרים וניסיון העבר מלמדים שאחת הסיבות המרכזיות לאי הצלחה של חברות סטארט-אפ היא מערכת יחסים לא טובה בין גורמי מפתח בהנהלה".
3. וולידציה מגורמים חיצוניים
בתהליך בדיקת של חברות סטארט-אפ יש חשיבות גדולה לחיפוש וולידציה (Validation) מגורמים חיצוניים שמתמחים בתעשייה הרלוונטית. כדאי לשמור על צניעות בתהליך ולהבין שלא משנה כמה נחקור ונבדוק, ככל הנראה לא נצליח להבין את מאפייני השוק כיום, וחשוב יותר – את מאפייני השוק בעוד כמה שנים, כמו שמבינים אותו הגורמים שחיים אותו ברמה היומית.
"חברות טכנולוגיה שאינן מתחרות בצורה ישירה, מאוד אוהבות לשתף פעולה אחת עם השנייה ולהציע אינטגרציות ופיצ'רים משלימים. לכן, חשוב לבדוק אם לחברה הנבדקת יש שיתופי פעולה עם חברות מובילות בשוק שלה או בשווקים משלימים ואם המפיצות המובילות בשוק, שלרוב יכולות לבחור את השותפות שלהן, עובדות איתה. בנוסף, כמובן שהשקעה של חברה מובילה בשוק היא אינדיקציה חיובית, אך גם אותה צריך להבין לעומק, שכן האינטרסים של המשקיעים בחברה לא תמיד חופפים עם האינטרסים של אותה מובילת שוק, שלפעמים מעוניינת לקבל דריסת רגל וזכות ראשונים לרכישת טכנולוגיות חדשניות", אומר חצב.
4. חשוב לקחת תחזיות ההנהלה עם "קורט של מלח".
לדברי חצב, אחד מההבדלים המרכזיים בין ניתוח של חברה ציבורית לניתוח של חברה פרטית, הוא נושא התחזיות העתידיות. בעוד שכשהחברה ציבורית יש אנליסטים שתפקידם הוא להבין ולבדוק האם תחזית ההנהלה קדימה היא ריאלית, בחברות פרטיות המצב הוא שונה לגמרי. באופן טבעי, בניתוח חברות פרטיות נקודת הייחוס היא תחזית ההנהלה. עם זאת, חשוב להתבונן עליה בצורה מאוד ביקורתית ויסודית, להבין לעומק על אילו הנחות היא נשענת והאם הנחות אלו הן הגיוניות. למשל, חשוב להבין כמה מהצמיחה העתידית מגיעה מלקוחות קיימים וכמה מלקוחות חדשים, והאם התחזיות האלו מתכתבות עם תוצאות העבר של החברה. לדוגמה, אם חברה צמחה עד היום ב-30% בהכנסות מלקוחות קיימים (יחס Net Retention Rate של 130%) והחברה צופה בעתיד האצה משמעותית בצמיחה בהכנסות מלקוחות קיימים – צריך להבין מהן ההנחות לאותה עלייה משמעותית, והאם הנחות אלו הגיוניות. בנוסף, חשוב להבין מה ה-Track Record של ההנהלה בעמידה בתחזיות עבר.
2 צפייה בגלריה
השקעות בחברות סטארט-אפ
השקעות בחברות סטארט-אפ
השקעות בחברות סטארט-אפ
(shutterstock)
5. חשיבות עצומה לפרטים הקטנים.
כדאי לקחת בחשבון שמעבר לגורמים המוכרים בהשקעות בחברות פרטיות, כמו שווי החברה בעסקה ורמות התמחור שהשווי הזה גוזר, ישנם עוד המון אלמנטים חשובים אחרים. "למשל, בכירות המניות במקרה של הנזלת החברה (Liquidation Preference), שקובעת מה התמורה המדויקת לכל בעל מניות בתרחישים שונים של הנזלה. בנוסף, גורמים כמו זכויות סירוב, זכויות Pre-emptive בגיוסים עתידיים, מחויבות של החברה ל-Best Effort להקצאה במקרה של הנפקה עתידית ועוד, הם גורמים מאוד משמעותיים שמשפיעים על אטרקטיביות העסקה", אומר חצב.
בשורה התחתונה
הסיכון בהשקעה בחברות סטארט-אפ, בין אם מדובר בחברות פרטיות או בחברות ציבוריות (או כאלו שנמצאות בשלב הנפקה), גבוה מהשקעה בחברות טכנולוגיות ציבוריות ובשלות.
להערכתנו, בכפוף להבנה מעמיקה של שוקי היעד, ולאחר שמבצעים תהליכי בדיקה מעמיקים של החברה ושל חברות נוספות הפועלות בתחום, פוטנציאל התשואה בסקטור עשוי לפצות על הסיכון.
יובהר כי אין לראות באמור בכתבה משום ניתוח מלא של כלל הנושאים המאוזכרים בה, האמור מובא למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ או שיווק השקעות או כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רישיון עפ"י דין, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכן אין בו כדי להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הקורא. . אין לראות בכתבה זו משום שיווק פנסיוני / שיווק השקעות או הצעה או הזמנה לשיווק כאמור. החברה מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברה הנסקרת, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברה הנסקרת, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בכתבה. האמור מבוסס הערכה בלבד ועשוי שלא להתממש או להתממש באופן חלקי או שונה מהמתואר. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. החברה אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. ולא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בכתבה זו, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
מור קופות גמל בע"מ ("מור גמל") היא חברה המנהלת קופות גמל והיא עוסקת בשיווק פנסיוני באמצעות בעלי רישיון שיווק פנסיוני המועסקים על-ידה.
אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.