"העסקה עם Tate & Lyle היא מבחינתנו ולידציה ראשונה על ידי חברת מזון גדולה"
"העסקה עם Tate & Lyle היא מבחינתנו ולידציה ראשונה על ידי חברת מזון גדולה"
אחרי שהפכה את תוסף התזונה "ויניה" לסיפור הצלחה, עם מכירות של עשרות מיליוני דולרים בארה"ב, הודיעה ביוהרווסט של זקי רכיב על כניסה לשוק המוסדי – באמצעות שיתוף פעולה עם ענקית מזון שעובדת עם קוקה קולה. בשיחה עם "כלכליסט" מספר רכיב על משמעות המהלך ("נעזור להם להתקרב לטעם של סוכר בלי טעם לוואי"); ועל החזון שלו לפיתוח מולקולות טבעיות שישנו את תעשיית המזון, התרופות והקוסמטיקה
"זאת העסקה הכי חשובה שעשינו מאז הקמת החברה", מכריז בהתרגשות זקי רכיב, יו"ר יצרנית תוספי התזונה הטבעיים BioHarvest Sciences (NASDAQ: BHST). אמש דיווחה החברה, הנסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-100 מיליון דולר, על הסכם משמעותי לשיתוף פעולה עם Tate & Lyle, ספקית גלובלית של רכיבים לתעשיית המזון והמשקאות והעולמית. מהות ההסכם, לפי ההודעה המשותפת שהוציאו החברות: פיתוח הדור הבא של ממתיקים טבעיים, המבוססים על מולקולות שמקורן בצמחים.
"צריך להבין פה משהו", מסביר רכיב. " Tate & Lyleהם שחקן ענק בעולמות הממתיקים, עובדים עם קוקה קולה ועם כל הגדולים. ההסכם איתם הוא מבחינתנו סוג של ולידציה ראשונה על ידי חברת מזון גדולה".
העסקה החדשה היא אכן תפנית דרמטית בעלילה עבור החברה הישראלית-אמריקאית, שאחרי שנים של התמקדות במכירות אונליין של תוספי תזונה לצרכני קצה – פונה לראשונה גם לשוק העסקי (B2B), ומודיעה שפניה להסכמי שיתוף פעולה נוספים עם ענקיות מזון, תרופות וקוסמטיקה.
ניק המפטון, מנכ"ל Tate & Lyle, ציין בהודעה כי שיתוף הפעולה עם ביוהרווסט "יאפשר לנו לספק ללקוחותינו את החדשנות העדכנית ביותר בשוק. באמצעות שיתוף הפעולה עם ביוהרווסט, אנחנו שואפים לשנות את עתיד המזון לטובה".
ענבים שמשפרים את זרימת הדם
ביוהוורסט מתגאה בטכנולוגיית גידול ייחודית בשם "סינטזה בוטנית", המאפשרת גידול תאי צמח בחללים סגורים ובתנאים מבוקרים – מה שמוביל לריכוז גבוה יותר של חומרים פעילים בתוכם. כל זאת בלי הצורך לגדל את הצמח עצמו, מה שמאפשר סקיילביליות גבוהה בייצור וחיסכון עצום בעלויות.
כיום הכנסות החברה מבוססות על מוצר דגל אחד, ויניה (Vinia), אבקה ייחודית (פטנט רשום) המופקת מענבים אדומים ומסייעת בשיפור זרימת הדם ובריאות הלב. ויניה נמכרה עד היום לצרכנים בהיקף של יותר מ-50 מיליון דולר, בעיקר בשוק האמריקאי, כשמחצית מזה (25 מיליון דולר) רק השנה. המוצר נמכר אונליין באתרי החברה ובאמזון, וגם ישירות לרופאים, אך אינו מוצע בחנויות פיזיות משיקולי רווחיות.
אגב, אחד ה"מעריצים" המפורסמים של המוצר הוא מייק האקבי, מושל ארקנסו לשעבר שהפך לסוג של פרזנטור של ויניה ודיבר על המוצר לא מעט בתקשורת. לאחרונה הכריז עליו טראמפ כשגריר הבא של ארה"ב בישראל.
מה בעצם השירות שאתם מוכרים ל-Tate & Lyle?
"מה שהם רוצים, ואנחנו נעזור להם, זה להתקרב כמה שיותר לטעם של הסוכר, בלי טעם הלוואי. אז יהיה כאן שילוב של הטכנולוגיה שלנו בממתיקים שונים. מה שקורה היום זה שרוב הממתיקים שאינם סוכר מגיעים עם טעם לוואי או מרירות. מולקולה מתוקה – מייצרים אותה ביחס שונה מהמולקולות המרות. אני יודע לייצר תא חדש שמכיל יותר המתקה מאשר מרירות".
מה יש לכם להציע לחברות תרופות וקוסמטיקה?
"כל החברות בתחומים האלה רוצות להחליף תהליכים כימיים בתהליכים טבעיים יותר. אנחנו יודעים להציע להם להחליף את התהליך, להפוך אותו לזול יותר וגם ירוק יותר. החזון של ביוארווסט הוא לפתח 10-15 מולקולות שישנו את עולם התזונה, ולא אוכל לעשות את זה לבד. נהיה ספקים, נפתח ונייצר עבור חברות גדולות ונעזור להם להחליף תהליכים כימיים בתהליכים טבעיים יותר, ירוקים יותר וגם זולים יותר עבורם".
"בישראל אוהבים לשמוע סיפורים על הפסדים"
את זקי רכיב (66) כמעט אין צורך להציג. הסיפור בקצרה: יליד מצרים, דוקטור להנדסה ומתמטיקה בגיל 24. עשה את הונו בשנות ה-90 עם חברת התקשורתTerayon , שבשיאה הגיעה לשווי של 8.5 מיליארד דולר.
רכיב ידוע במגזר העסקי כ"טיפוס צבעוני". כשחזר עם משפחתו לארץ מעמק הסיליקון, ב-2005, רכש את "הבית היקר בישראל" ב-105 מיליון שקל, ותמונות הבית המפואר בהרצליה פיתוח – שכלל גם מקלט אטומי וקולנוע פרטי – כיכבו בעמודי העיתונים.
אלא שרכיב מעיד על עצמו שהיה באותה תקופה בעיקר "משועמם". השעמום הזה הוביל אותו לרצף הרפתקאות, ברובן לא מוצלחות במיוחד. בין השאר רכש את העיתון "מעריב" ומכר אותו לאחר פחות משנה; ורכש חברת סלולר בברזיל. "הפסדתי המון כסף, מאות מיליונים", הוא מודה. "בישראל אוהבים לשמוע סיפורים על הפסדים יותר מאשר על הצלחה. לא אכפת לי. מי שרוצה לגלות אוקיינוסים חדשים חייב שיהיה לו האומץ לאבד את האופק של החופים".
התפנית בחייו הגיעה לאחר שהכיר, ממש באותה התקופה, את ד"ר יוכי חגי, מדענית ביוטכנולוגיה וגם קרובת משפחה רחוקה שלו. "התעניינתי מאוד בתחום הבריאות ואיכות חיים, התחלנו לדבר ואמרתי לה שאני רוצה שנעשה משהו ביחד בעולם המניעה של מחלות. לא טוב לחכות שתהיה חולה, עדיף למנוע את זה מראש. ככה נולדה ביוהארווסט, ב-2007".
רכיב השקיע בחברה קרוב -20 מיליון דולר מכיסו האישי. לאחרונה העביר את מניותיו לגרושתו ויויאן, שהפכה להיות בעל המניות הגדול ביותר בחברה ומכהנת כדירקטורית פעילה בחברה, והוא משוכנע ששווי השוק יגיע בעתיד למיליארדרי דולרים.
הייצור של Vinia מתבצע כולו במפעל החברה ביבנה, ובקרוב מתוכנן מפעל נוסף באותו המיקום בהשקעה של 15 מיליון דולר. ביחד תהיה למפעלים יכולת לייצר בהיקף של 100 טון בשנה.
מה בעצם ההבטחה המוצרית של Vinia?
"הוא מזרים טוב יותר את הדם. על כל אחד זה משפיע בצורה אחרת. חלק מרגישים יותר חיוניות ואנרגיה. זה גם עוזר להורדת רמת האוקסידציה של הכולסטרול. באתר שלנו יש 7,000 ביקורות עם ציון 4.8 מתוך 5, אז כנראה שהלקוחות מרוצים מהתוצאות. המנגנון העיקרי שלנו הוא הרחבת כלי דם, הגדלת הגמישות שלהם. כשמתבגרים כלי הדם שלנו מתקשחים. אם אתה חולה במחלות קרדיוסקולריות, זה עוד יותר קשה. כשהדם זורם יותר טוב אנחנו מסייעים בשמירת לחץ דם ברמות הנורמליות. אני עצמי לוקח שלוש מנות ויניה ביום".
איזה עוד מוצרים נמצאים בפיתוח?
"אנחנו עובדים חזק על פיתוח מוצרים כמו תה וקפה שמכילים ויניה, המותג המוכר שלנו. בקרוב נצא גם עם מוצרים מבוססי זיתים ורימונים. בהחלט ייתכן שניכנס גם לעולמות כמו בריאות העור, בריאות האישה. לכל אלה אפשר לתת פתרונות בוטניים. באשר ללקוחות העסקיים שלנו, בחטיבת השירות החדשה, נוכל לתת ייעוץ אסטרטגי לגבי איזה צמחים כדאי להם לפתח. תבין, חברות התרופות למשל לא העזו עד היום להתקרב לפתרונות הבוטניים בגלל בעיות של קונסיסטנטיות וגם בעיית הפטנטביליות – חוסר היכולת לרשום את זה כפטנט. זה אתגר מרכזי שאנחנו פותרים עבורם".
איך אתה מתמודד עם הספקנות של חלק מהקהילה המדעית לגבי תוספי תזונה טבעיים?
"זה קיים. אני לא מתיימר להיות הבעלים של האמת, אבל זה ידוע ש-90% מתוספי התזונה היום הם מה שנקרא 'שתן יקר' – נכנס, יוצא ולא משפיע. חברות שמשקיעות דולר אחד במדע ועשרות מיליוני דולרים בשיווק. אנחנו נמצאים בעולם אחר לגמרי. אין שום דבר שאנחנו אומרים על ויניה שלא עבר ניסויים קליניים שמוכיחים אותו. רובם אגב נעשו ונעשים בישראל, בשיתוף פעולה עם בתי חולים כמו איכילוב ובילינסון. הלקוח רואה את כל זה, הצרכנים היום מאוד מתוחכמים ויודעים לבדוק כל דבר. אני מעריך שעם הזמן, התופעה הזאת של שרלטנים ששולחים אותך לאכול איזה עשב לא מבוסס מדע – תיעלם".
כמה צמיחה אתה צופה לחברה בשנים הקרובות?
"יש לנו את היכולת להכפיל את ההכנסות משנה לשנה. ב-2025 יהיו מספיק הסכמים דומים ל-Tate & Lyle שיוכלו לבסס עבור המשקיע את ההבנה של לאן יכולה להגיע חטיבת השירותים שלנו".
איפה תהיו עוד שלוש שנים מהיום?
"אני מעריך שנמכור בעשרות מיליונים בחטיבת המוצרים, ונתחיל להניע במאסות גדולות את חטיבת השירותים לענקיות מזון, קוסמטיקה ותרופות. אין ספק שהחלק היותר חשוב של החברה בעתיד זה השירותים. בעתיד הרחוק יותר אני רואה אותנו מפתחים ומייצרים לפחות 10 מולקולות במקביל עבור שילוב של שחקנים משמעותיים בעולמות התרופות, המזון והקוסמטיקה. אני מאוד מאמין בזה. זה החזון. זו הדרך היחידה לעשות דמוקרטיזציה של המולקולות שמגיעות מהטבע".
אתם מחפשים משקיעים? מתוכנן גיוס הון?
"אני מעריך שנגייס כסף. אנחנו עוד לא רווחיים, וזקוקים למימון גם להמשך מחקר ופיתוח וגם להקמת עוד מפעלים. אני מעריך שהגיוס ישלב בין גופים מוסדיים, גם בישראל, לבין השקעות אסטרטגיות. אני בהחלט פונה גם למשקיעים ישראלים, וחושב שלמניה שלנו יש פוטנציאל לרווחים".