"אנחנו מציגים חדשנות באמצעות פתרונות אריזה והרחבת מגוון המוצרים והטעמים"
"אנחנו מציגים חדשנות באמצעות פתרונות אריזה והרחבת מגוון המוצרים והטעמים"
"אנחנו פועלים על מנת להביא פתרונות כדאיים כלכלית ללקוחות שלנו", אומר אריאל לורך, מנהל תחום שמן בקבוצת סוגת. לדבריו, בתחום המזון הנטייה של יצרניות ורשתות להשיק כל שנה מאות מוצרים חדשים כדי "לרענן את המדף" ולחדש לקהל הצרכנים
לסדרת תרסיסי שמן זית בטעמים של עץ הזית הוענק לאחרונה תואר "המלצת הצרכנים" של BRAVO לשנת 2023 בקטגוריית שמן זית. התרסיסים, ב-3 טעמים – שום, צ'ילי ולימון, מוצעים במכלים ארוזים ללא גז, נוחים לשימוש כאשר הספריי מתפזר בצורה אחידה ורחבה.
"תרסיסי שמן הזית בטעמים נבחרו על ידי הצרכנים כמוצר מומלץ לשימוש מכיוון שהם משפרים ברגע כמעט כל מנה, ומאפשרים לגוון בפשטות מנות בסיסיות ומורכבות כאחד", אומר אריאל לורך, מנהל תחום שמן בקבוצת סוגת.
הטעם המועדף ביותר - שום
איזו תועלות לצרכנים הבאתם עם ההשקה הזו?
"אחת התועלות המרכזיות היא השילוב של טעמים מצוינים ביחד עם שמן זית כתית מעולה איטלקי. מחירי שמן הזית עלו משמעותית בשנה האחרונה, וניתן למצוא בשוק שמנים באיכות לא גבוהה, בעוד שאנחנו מקפידים להביא לצרכן שמן זית איכותי. תועלת נוספת לצרכנים בסדרה הזו היא אריזה נוחה, שמפחיתה את כמות השמן שמשתמשים בו בזכות ספריי לחיץ, המביא לפיזור אופטימאלי ומינימאלי של שמן זית על המנה".
מה היו התובנות הצרכניות עליהן התבסס פיתוח המוצר?
"קטגוריות התרסיסים ושמן הזית הן קטגוריות בצמיחה. שילוב של שתי הקטגוריות הללו ביחד עם טעמים מיוחדים ושמן זית איכותי, באריזה נוחה הנותנת פתרון נוח ויעיל למגוון אפשרויות בישול – עונה על מספר צרכים. הצרכן הישראלי מחפש פתרונות נוחים וטעימים לתיבול ושדרוג המנות. טעמי השום, הצ'ילי והלימון מאפשרים לקבל את הטעמים במנה מבלי שהצרכן צריך להתעסק בסחיטת לימון, קיצוץ פלפל חריף או קילוף שום, פעולות שרבים מעדיפים להימנע מהן".
ואכן, הוענק לכם BRAVO משום שיותר מ-75% מהצרכנים שהשתמשו בתרסיסים היו שבעי רצון מהם והציון המשוקלל שקיבלתם: שביעות רצון + המלצה – היה הגבוה ביותר בקטגוריה. מהפידבקים שאתם מקבלים מהצרכנים, מה יש במוצר שלכם שהם כל כך אוהבים, ושגורם להם לרצות להמליץ עליו למשפחה ולחברים?
"הצרכנים אוהבים את שילוב הטעמים החדש ואת נוחות השימוש. אנחנו רואים שהטעם המועדף ביותר הוא שמן הזית בטעם שום, אחריו טעם הצ'ילי והשלישי הוא הלימון. אנחנו רואים התלהבות מסדרה וקנייה חוזרת של המוצרים".
מהם האתגרים הגדולים שעומדים בפניך בתחום החדשנות והפיתוח של מוצרים חדשים?
"עולם המזון העולמי מתחדש בקצב איטי ביחס לשווקים אחרים. בישראל, על אף הגיוון באוכלוסייה, הצרכנים רגילים לצרוך מוצרים ומאכלים ספציפיים ועל כן חדירת חדשנות במוצרי המזון איטית יותר בהשוואה למדינות אירופה וארה"ב. העובדה שהישראלי הממוצע מבשל בבית וצורך פחות אוכל מוכן וקפוא, מצמצמת את אפשרויות החדשנות שביכולתנו להציע. בנוסף, בשנים האחרונות עלתה מודעות הצרכנים לתזונה בריאה ונכונה. ישנה מגמה של מעבר למזון פחות מעובד ופחות מתועש, וחזרה לצריכת חומרי גלם והכנה עצמית. מגמות אלו מצמצמות אף הן את מרחב החדשנות לעולמות מאד ספציפיים, במיוחד בקטגוריות בסיסיות כמו שלנו.
אתגר משמעותי נוסף, הוא יוקר המחייה. בדרך כלל חדשנות מוצרית היא יקרה יותר, ולו רק כי זהו מוצר חדש ויש עלויות השקעה, השקה, קצב ייצור נמוך ועוד".
פועלים להשיק פתרונות כדאיים כלכלית
איך אתה פועל על מנת להתמודד עם האתגרים האלה?
"כחברה המובילה בתחומי חומרי גלם ומוצרי היסוד אנחנו פועלים להציג חדשנות באמצעות פתרונות אריזה, נוחות שימוש והרחבת מגוון מוצרים וטעמים. אנחנו שמים דגש רב על איכות חומרי הגלם במוצרינו, על המקורות של חומרי הגלם וכן על תהליכי יצור ופתרונות אריזה מותאמי שימוש.
מותג עץ הזית מביא מדי שנה פתרונות חדשניים וטעמים המותאמים לצרכן הישראלי, באיכות הגבוהה ביותר. לדוגמה, בקטגוריית הטונה הושקה סדרת ארוחות בטעמים מותאמים לחיך הישראלי, המבוססת על חומרי גלם שמקורם בישראל, וזאת על מנת לענות על הטעם הישראלי כמו ארוחת טונה עם אורז ועדשים (מג'דרה).
אנחנו פועלים להביא פתרונות כדאיים כלכלית ללקוחות שלנו, שאינם בהכרח החדשניים ביותר, אבל עונים על הצרכים שלהם ומותאמים לכל כיס".
מהם התהליכים שאתם עושים בחברה כדי להביא את ערך החדשנות לידי ביטוי?
"בחברה קיימת מחלקת חדשנות, הכוללת גם אנשי טכנולוגיה ותזונה המתמחים בעולם המזון הישראלי. הצוות יוצא מדי שנה לתערוכות, השתלמויות וכנסים, ולומד על הטרנדים בעולם ובישראל. חלק מתהליכי החדשנות כוללים מבחני טעם, סקרי שוק ובחינת המוצרים אל מול הקמעונאים והצרכנים".
מה אתה עושה כמנהל כדי להפוך את הארגון שלכם ל"מוטה חדשנות"?
"כחברה מובילת שוק אנחנו בוחנים את המוצרים החדשים והפתרונות המוצעים בארץ ובעולם, עובדים בצמידות לספקים שלנו ומפתחים יחד עימם חדשנות בתחומם. צוות החדשנות שלנו פועל לספק רשימת מוצרים פוטנציאלים להשקות שנה קדימה. הרשימה עוברת מספר סינונים והתאמות על מנת לדייק את פוטנציאל הצלחתם וכדאיות השקתם. במקביל, צוות השיווק עובד על ניתוח והבנת המגמות הצרכניות בארץ ובעולם, זיהוי צרכים לא מסופקים ושימושים מרכזיים למוצרי החברה באמצעות הפלטפורמות הדיגיטליות והמדיות החברתיות, וגיבוש תכנית לפיתוח מוצרים בהתאמה".
מניסיונך, הצרכן הישראלי חובב חידושים?
"לצערי לא. על פי הסטטיסטיקה בתחום המזון, קרוב ל-90% מהמוצרים שמושקים לא שורדים שנתיים מיום ההשקה. הסיבה היא שרשתות השיווק והיצרניות מנסות כל הזמן להציג חדשנות ולרענן את המדף כדי לתפוס את העין הצרכנית. כמות הפריטים שעולה על המדפים מדי שנה היא מאוד גדולה, ונהיה 'סלט' גדול בשוק הישראלי. כתוצאה, הצרכנים מעדיפים פעמים רבות לדבוק במה שהם מכירים ומעריכים".
לסיום, נשמח להכיר אותך גם ב"אישי"...
"אני בן 38, נשוי + 3 בנות, גר בתל אביב. לתפקיד הנוכחי נכנסתי לפני שנתיים עם רכישת פעילות השמן מחברת שמן תעשיות. קודם לכן מילאתי מגוון תפקידים: הייתי אנליסט בפועלים שוקי הון, יועץ אסטרטגי ב-BDO, עוזר מנכ"ל סוגת תעשיות ומנהל פיתוח עסקי "סוגת-מלח הארץ". אני בעל תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים ו-MBA עם התמחות בשיווק מאוניברסיטת תל אביב".
וכשיש לך זמן פנוי, מה אתה אוהב לעשות?
"לטייל ולבלות עם המשפחה, אימוני ספורט פונקציונאלי, לצפות במשחקי כדורגל וכדורסל - אני אוהד הפועל ירושלים בכדורסל - ולהתעדכן בחדשות מן העולם. בנוסף, אני חובב ויסקי ".