סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

עמדת טעינה לרכב חשמלי עם אורך חיים ארוך, האם זה שווה כלל להשקיע בעמדה ובהתקנה, (מבחן עמדות טעינה עדכני).

מהו המחיר הנכון, איזו עמדה לרכוש, מהם הסיכונים בהתקנה שכזו ברכוש המשותף ,ממה כדאי להיזהר, איזו חברה נמצאה מובילה ועדכנית, והאם כדאי לקנות בחו"ל באתרים השונים?

ידוע ששוק הרכבים החשמליים נמצא בצמיחה בכל רחבי העולם, אין ספק שרכבים ממונעי על ידי חשמל הם העתיד של שוק הרכב העולמי.
השאלה העיקרית היא באיזו עמדת טעינה כדאי לבחור וכמובן מה אומר החוק הישראלי על התקנת עמדת טעינה בבית פרטי או משותף.
חברת charging point עמדות טעינה ביתיות חדישות ומתקדמות לרכבים חשמליים וגם מסבירה מה אומר החוק לגבי עמדות טעינה.
עמדות טעינה לרכבים חשמליים מהו החוק העדכני?
מדינת ישראל התחילה לפני כשנה להוביל ברכישת רכבים חשמליים, אנו רואים יותר ויותר רכבים כאלו על הכבישים ביום יום. העולם מתחיל לעבור לרכבים פחות מזהמים וגם אנחנו וזה ניכר במגמה מתמשכת ועולה, אך במדינתנו לא קבעו חוקים מוגדרים והעניין קצת לא מובן על ידי ועדי בתים וצרכנים בעלי רכבים חשמליים.
בישראל היום אין ממש חוק אשר מסדיר בצורה שקופה מה מותר ומה אסור ועדיין אין תקן כלל לעמדת טעינה לרכב חשמלי. גם הסדרת הנושא של התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף איננו יודעים מה הוא החוק היבש. ניתן לראות הרבה שחקניות חדשות בשוק הרכב החשמלי המשווקות רכבים סינים. להערכתנו שוק הרכב החשמלי ימשיך לצמוח. לכן הסדר חקיקה בקשר לעמדות הטעינה השונות יהיה חובה.
1 צפייה בגלריה
עמדת טעינה לרכב חשמלי עם אורך חיים ארוך
עמדת טעינה לרכב חשמלי עם אורך חיים ארוך
עמדת טעינה לרכב חשמלי עם אורך חיים ארוך
(charging point)
מה חדש בעמדת הטעינה לרכב חשמלי?
שאלנו את חברת charging-point האם יש כל חדש בנוגע לטעינת רכבים חשמליים.
לדבריה העניין כן מטופל על ידי הרשויות ואכן ישנה התחלה של הסדרה בתחום בכל הנוגע לבניינים משותפים וגם להתקנת עמדת טעינה.
אך מצד שני ישנה קשת רחבה של נושאים הדורשים הסדרה והבהרות לגבי בניינים ישנים ובניינים חדשים המעוניינים לחבר את העמדה לרכוש הציבורי ועל ידי חיבור דרך הפיר לדירת המגורים.
הוועד או הדיירים בבית משותף לא ממש יודעים מהם הקווים המנחים שלפיהם ניתן להתחיל כלל בהתקנה, אז איך בדיוק ייתנו את הסכמתם לדייר בהעדר ידע על מהות הסיכונים באישור זה. כך שבכל הנוגע להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף ישנן כלים ראשונים ומתווה מוכן, כפי שכבר ציינו מעלה. כך ככל שחוקרים לעומק העניין מתחיל להתגלות והערפל לאט לאט נמוג.
בהצעת החוק שדנים בה עכשיו בימים אלו בכנסת מאפשרת לכל בעל חניה פרטית בטאבו את האפשרות לחבר את העמדה שלו וזאת בכמה תנאים מקדימים. על פי החקיקה שכבר כולנו יודעים את תכנה, לכל בעל דירה בבית פרטי אין שום עניין בבקשה של אישור עבור התקנה של עמדת טעינה.
אך בבית משותף יש לו זכות לעשות זאת רק אם יבצע "שימוש סביר" ושאינו מפלה אחרים ברכוש המשותף.
זאת אומרת שאם הוא מחבר יוכלו גם אחריו להתחבר ולא שהוא במעמד ההתקנה מונע מאחרים להיות מחוברים גם כן אם ממחסום פיזי או טכנולוגי. אם הוא אינו מונע שימוש דומה מבעלי דירות אחרים, לבטח יוכל לבצע זאת בקלות ובצורך אישור מהוועד.
מי יקבע האם זהו עניין סביר ולא הרי הוועד יכול להתנגד לעניין זה איך יוצאים מהפלונטר של ההחלטה האם זה סביר או לא?
במידה והוועד טוען בכוונה או לא בכוונה שהחיבור הוא לא סביר תצטרכו לקבל הסכמה של כל בעלי הדירות או רוב של הדיירים בבית המשותף. ככה זה גם בכל התקנה וציוד חדש שרוצים להתקין בבית המשותף ולכן הוא נקרא משותף כי הוא אינו פרטי.
אך אין ממש יכולת להתנגד כי כל הרכבים בעתיד הלא ממש רחוק יהיו חשמליים, וכיום אנו עדים לתנופה אדירה בביקוש והתקנות של עמדות טעינה ברחבי הארץ.
לכן הדיירים והועד מבינים זאת והם ירצו למצוא פתרון ראוי לטעינה שכזו בקרוב.
דוגמא לכך ניתן למצוא בדוגמא שלפניכם.
ברכוש הציבורי אין מספיק חשמל לכל הדיירים אז רק מי שהתחבר ראשון יוכל להנות מהטעינה?
לא פשוט צריך לבצע התקנת ארון חשמל חדש עבור עמדות טעינה לכל הדיירים שירצו להתחבר ולא להתחבר אל ארון המפוחים והתאורה של הבניין כך גם לא ליצור נזק עתידי לציוד המשותף.
כדי להבין את מטרות החוק צריך להסתכל אל תכליתו שהוא קביעת מדיניות מתאימה לרכוש משותף ובהסתכלות של הדיירים במרחב. נושא התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית משותף הוא כרגע מומצא כי אין באמת מאיין לשאוב מידע.
בכל העולם ההסדרה היא בו זמנית והטכנולוגיה היא חדשה עד מאד, כך שאין ממש יכולת לקבוע מה הכי מתאים לעולם ומה כן מתאים לישראל. המחוקק מנסה למצוא אינטרס ציבורי ומכנה רחב וזאת על פי המלצותיו של חברת החשמל בישראל, כך בתקווה לפי תקנות החשמל יוכל לנווט את החוק לטובת כולנו.
חברת charging-point טוענת שאם לפני כשנה מצאנו הרבה וועדים שהתנגדו משום שיש להתנגד לכל דבר חדש ומאיים על הבניין ועל הלובי הקומתי, היום כבר אנו לא שומעים זאת כלל. כרגע אנו מוצאים שהם כבר מודעים לשינוי ואינם מתנגשים עם הדיירים המבקשים להתחבר, אלא משתפים פעולה עם הבנה שאין ברירה.
העובדה שכבר הרבה בניינים אחרים התחברו למערכות של טעינה מקלה עליהם לקבל החלטה. לכן המחוקק אומר שיש להקל את השימוש ברכבים חשמליים ולתת את האפשרויות השונות לדיירים, אך יש לקבוע נוהל מקובל על הדיירים לחיבור כזה שאינו מסרבל ומוציא מהדייר עוד סכומי כסף רבים. יש למצוא דרך ולנסות להוזיל את העליות ההתקנה והתשתית בבניין עבור כל דייר ועבור כל בלי יוצא מן הכלל.
איך בפועל מתבצע חיבור עמדת טעינה לחשמל בבית משותף?
על פי הצעת החוק המונחת בכנסת היום ישנם כמה אפשרויות עיקריות והם העוגן המשמעותי ביותר:
  1. חיבור לרכוש הציבורי – זהו אותו חיבור שכל הבניין יכול להתחבר אליו בהתחלה אולי דייר אחד או שניים, אך עניין זה מחייב את בעל הדירה המשתמש בחשמל הציבורי להניח גם מונה חשמל שהוועד יכול לבוא אתו חשבון בעלות השימוש בצריכת החשמל פעם בחודש או ברבעון.
  2. חיבור לרכוש הדירתי – חיבור עמדת טעינה לרכוש הפרטי דרך הפיר או הקיר החיצוני-פנימי זהו חיבור שהדייר עובר דרך הרכוש הציבורי אך אינו משתמש במשאבים, לכן אינו צריך להתקין מונה נוסף כי את עלויות החשמל ישלם ישירות לחברת חשמל.
  3. חיבור כללי – חיבור עמדת טעינה למקום ייעודי בתוך החניה לרשות כל הדיירים, עמדת טעינה זו היא בבניין שמעוניין להתקין עמדות חצי ציבוריות לרשות הדיירים ולטעינה בלבד ולתת לאחרים או לכל מי שצריך להטעין את הרכב לפי תור או בסיס מקום פנוי.
התשלום במקרה זה יגיע לחברה המפעילה את השירות והוועד אינו צריך להתערב בתשלומים השונים כל דייר לפי השימוש היומי/חודשי.
לכל התקנת עמדת טעינה ישנם כללים הנוגעים לשימוש ברכוש המשותף.
כחוק ברזל, לכל אחד מבעלי הדירות בבית משותף אשר רוצה לעשות "שימוש סביר" ברכוש המשותף כפי שהגדיר החוק למה הוא שימוש סביר. במקרה זה אינו מצריך את אישורם של בעלי הדירות האחרים, וזאת כל עוד הוא שומר על הכלל שיאפשר לאחרים בבניין לבצע שימוש דומה ברכוש המשותף.
החוק וגם הפסיקות שכבר התקבלו בעבר רואה בהתקנת עמדת טעינה חשמלית מחוברת לחשמל הדירתי כשימוש סביר ברכוש המשותף ואין הועד רשאי כלל להתנגד. אך לעתים ההתקנה היא עד לקומה 20 ומתבררת בלא משתלמת עבור הדייר.
כך שעלות התקנה הופכת ללא כדאית, וזו מביאה לוויכוחים צורמים מול הוועד, כי החלופה הקיימת בהתקנה זולה יותר מתבצעת בלובי אך מצריכה אישור מהוועד, התקנה כזו זולה יותר מפאת המרחק. התקנה כזו מוזילה משמעותית עבור הדייר במיוחד שהארון החשמל נמצא בקומת החניה.
אם הזמנתי כבר עמדות טעינה לרכב חשמלי עכשיו יכולים להתנגד להתקנה?
שאלנו האם נציגות הבית המשותף רשאים כלל להתנגד ולהציב לי כל מיני תנאים לא הגיוניים בעת ההתקנה ולדחות את החשמלאי ליום אחר?
העניין הוא כזה שצריך להבין את האחריות של הוועד לתקינותו של הבניין אך שלא יחרגו מהסמכות הזו ללא סיבה מוצדקת. הרי זה באחריותה לתת לכל דייר אשר רוצה להתחבר את האפשרות הכי סבירה שניתן להתקנה שכזו בכדי שיוכל לטעון את הרכב ולא יצטרך לשלם אין סוף סכומים עבור כך.
מצאנו לכם כמה התנגדויות עבור התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי "שנחשבים" כתנאים סבירים!
לפניכם מתווה של סבירות עבור הוועד ועבור הדיירים.
תנאי סביר שאנו נעלה כאן הוא כזה שיאפשר התקנה של עמדה כזו במחיר שיהיה לו אחיזה מהמציאות ובהתחשבות אמיתי ברכוש המשותף של שאר בעלי הדירות.
אם בעל דירה מעוניין להתקין עמדת טעינה חשמלית ואכן אתם מצאתם את הדרך ואין עוד התנגדות יש לבקש ממנו לבצע ביטוח, זו דרישה שלדעתנו חובה מצד הוועד.
בהמשך לכך יש לומר שאת נושא הביטוח מצאנו לא פעם אחת מוגזם ויוצא מאיזון.
הוועד ביקש מבעל הדירה לחתום על התחייבות אישית לכל נזק עתידי שייגרם בעקבות טעינה שכזו לכיסוי נזקים עתידיים שהביטוח לא מכסה.
לכן זהו תנאי לא סביר בעליל הרי גם רכב ממונע עם דלק יכול לגרום להתפוצצות אזי צריך להחתים את כל הדיירים האחרים על סעיף כזה.
האם הוועד יכול להתערב לי בקניית העמדת הטעינה ולחייב אותי לקנות דגם ספציפי?
אנו חושבים שסעיף כזה מחייב מחשבה נוספת כי איך ניתן להתערב בקניית עמדה של דייר הרי זה רכושו הפרטי. אך האם הוא יכול לרכוש עמדת טעינה שמסכנת את הבניין ואין לה כלל תקנים והיא זולה ומיוצרת במפעל לא מפעל.
עניין זה פשוט מאד ולכן יש לקבל אישור חתום מאותו חשמלאי בודק שיבדוק את ההתקנה וגם לקבל אישור הצהרת יצרן על העמדה זהו תנאי סביר.
החלטתי לחבר את הדירה לעמדה האם אני צריך לבקש אישור מהוועד?
אנו טוענים שלא יהיה סביר להתנגד אלא במקרה מיוחד בעת שימוש בפיר של הבניין.
השאלה האם הוא ישרת בעתיד את כל הדיירים במידה וירצו להתחבר, אם התשובה היא כן אזי אין פגיעה בזכויות של שאר הדיירים שירצו להתחבר בעתיד ויש להניח לו להתחבר. כך שאינכם פוגעים בזכויות שאר הדיירים ואין ממש באישור כזה אם לא ביקשו מהוועד אישור.
במקרים בהם הוועד בוחר בחברה אחת לניהול כל עמדות הטעינה בבית, יש סיכוי סביר שהחברה תתבקש להחליף את העמדות הקיימות על חשבונה כדי להתאים את תוכנת הניהול לכל העמדות בחניון.
איזו עמדת טעינה לרכב כדאי לרכוש הרי ישנם הרבה חברות בשוק?
אצל חברת "charging-point" ניתן למצוא עמדות טעינה מעולות משלל חברות לכן התייעצנו עמם על מכשירי הטעינה המתקדמים ביותר ומה כדאי לרכוש.
עמדות טעינה מחולקות לשני סוגים ac-dc לכן יש להבדיל ביניהם, אך ברוב רובם של המקרים בבתים פרטיים וברכוש משותף מתקינים את עמדות ac. ההבדלים הניכרים ביותר בשוני בעמדות הטעינה הם כאלו שניתן לראות אותם פיזית וכאלו שלא ניתן.
ההבדלים החיצוניים הם כדלקמן:
עמדת טעינה עם מסך מובנה על העמדה אשר מציג את התקדמות הטעינה של הרכב בעמדה עצמה. עמדת טעינה עם כפתור חירום בצבע אדום אשר ניתן ללחוץ עליו בעת מקרה חירום. עמדת טעינה עם מפתחות לפתיחה קלה של העמדה לבדיקת חשמלאי או לניקוי מול עמדה מסובכת עם ברגים שצריך לפרק. עמדת טעינה עם כבל מובנה לעומת עמדת טעינה עם כבל לא מובנה. במקרים בהם הכבל אינו מובנה בעמדה יש צורך בכבל.
אם אין ברשותכם כבל טעינה המחיר הוא 700 ש"ח לפחות.
ההבדלים הפנימיים הם כדלקמן?
עמדת טעינה בעוצמות שונות החל מ3.7 קילוואט ועד 22 קילוואט בהתאמה זהו נתון שצריך לקבל בעת הרכישה מול המוכר ואו הייצרן. עמדת טעינה עם מפסק שמגן על התחשמלות של זרם חשמל ישיר או עקיף והוא נקרא פחת dc זהו חובתכם לברר האם הרכיב הגנה זה כלל קיים אחרת תצטרכו להוסיף אותו בהתקנה מה שמייקר את עלות ההתקנה.
חצי אוטומט נגד קצר האם בעמדה ישנו חצי אוטומט במקרה של קצר בעמדה זהו תוספת שלא ניתן למצוא בהרבה עמדות טעינה אלא בטובות שנמצאות בשוק. האם יש בעמדה בלוטוס או אינטרנט שבעזרת התקשורת ניתן יהיה להתחבר מרחוק לעמדה ולראות מה המצב בכל עת נתון.
האם יש כרטיס חכם בעמדה, בעזרתו תוכלו למנוע התחברויות לא רצויות לנקודת הטעינה שלכם. כרטיס זה מפעיל את העמדה ומפסיק אותה מה שנוח להרבה אנשים שאינם רוצים להתממשק לבלוטוס או ווי פי.
מהו ההבדל במחירים של עמדת טעינה בשוק?
מחיר עמדת טעינה לרכב חשמלי הוא משתנה בהתאם ליצרן, לאיכות ועוצמת הטעינה שלו.
אנו חושבים שניתן על ידי סקר מחירים למצוא עמדות סביב המחיר של 2,300 עד כ- 4,000 ₪ לעמדות הטובות באמת.
שאלנו את "צארגינג פוינט" האם ההבדלים במחיר שווים את ההשקעה בעמדה בכירה או להסתפק בעמדת טעינה זולה.
מנכ"ל צארגינג פוינט טל אבירם טוען שככל שתקנו עמדת טעינה טובה יותר תצליחו להחזיק עמה מעמד יותר שנים, וגם תהיה לכם קורת גג מחברה גדולה ובעלת שם. אנו מחזיקים בחברה שלנו רק עמדות טובות שנבדקו ניתן לבטח אותם בקלות על ידי חברת ביטוח ושהם בעלות כל האישורים השונים.
ישנם גם עמדות זולות שמגיעות מהמזרח הרחוק על יבואנים שונים אין אנו רוצים להיכנס לכל יבואן ויבואן, אך הניחו את דעתכם שכל עמדת טעינה שתרכשו מיבואן לא מוכר יכול להיות לא פעם תקולה או כזו שלא תחזיק מעמד לצרכים שלכם. כך שהפער במחיר אינו מוצדק כלל, הרי הוא כמה מאות של שקלים לעמדת טעינה עם אחריות של 5 שנים או 4 שנים לפחות למה להתפתות למחיר מוזל ואחר כך לקנות שוב.
ישנם לא מעט חברות מעולות בשוק במחירים תחרותיים אנו מחזקים את הדגמים המובילים והם לאחר בדיקה מעמיקה של התוכנה ושל הלוח של העמדה.
אך ככלל אצבע יש לרכוש מאלו העוסקים בתחום ולא בחנויות המציעות מטענים כחלק משאר המוצרים שברשותם. אחריות זה שם המשחק עמדות טעינה הן בשורה התחתונה מכשיר חשמלי לכל דבר, וכמו במכשיר חשמלי הסבירות לתקלה במכשיר יכולה לקרות. גם אם העמדה היא איכותית מאוד תקלה יכולה להתרחש.
לכן, שימו לב מיהו נותן האחריות, האם האחריות ניתנת ע"י חברה גדולה ובעלת שם או ע"י יבואן מקומי שאין לדעת מה יהיה גורלו בעתיד.
להיות בעל רכב חשמלי עם עמדה ביתית שאינה עובדת זה לא פשוט כלל. לאחר ההרגל לטעון את הרכב בבית להימנע מהמתנה של 20 דקות לפחות בעמדות ציבוריות, קשה מאוד לגלות שהעמדה תקולה. במקרים בהם העמדה תקולה חשוב מאוד שיגיע טכנאי כמה שיותר מהר כדי לתקן את המכשיר.
אצל חברות מוכרות הפרוסות בכל רחבי הארץ תוכלו לקבל שירות מהיר, לא משנה היכן אתם גרים.
איך לדעת איזו עמדה מתאימה לכם?
אנו נתקלים בהמון שאלות לגבי תאימות העמדות לרכבים השונים. התשובה היא פשוטה מאוד.
רוב הרכבים בישראל מגיעים עם חיבור טעינה מסוג type2. למעט רכבים בודדים שמגיעים עם חיבור type1. רוב עמדות הטעינה מגיעות עם כבל מובנה מסוג טייפ 2, מה שאומר שרוב העמדות מתאימות לרוב הרכבים בארץ.
כדי איזו עמדה מתאימה לרכב שלכם, בדקו את סוג החיבור של הרכב וכך תוכלו לדעת האם אתם צריכים עמדה type2 או type1. חשוב לציין, עמדות מסוג טייפ 2 הן אוניברסליות ומתאימות לכל רכב חשמלי עם אותו חיבור, כך גם בחיבור טייפ 1.
לסיכום, אין ספק שאותם רכבים החשמליים כאן כדי להישאר, בשנים הקרובות שוק הרכבים החשמליים עשוי להכפיל את עצמו. החקיקה בעניין הרכבים החשמליים היא הכרחית והיא תקרה במוקדם או במאוחר.
אין מה להירתע מלעבור לרכב חשמלי. להפך, כניסת הרכבים החשמליים לשוק הישראלי היא מבורכת ותביא איתה נסיעה ירוקה יותר, נוחה יותר וזולה יותר. אין שום בעיה כרגע לבצע חיבור לעמדת טעינה בבתים פרטיים או משותפים, כמובן הקפידו לבצע את ההתקנה בעזרת חברה מנוסה וע"י מתקינים מוסמכים.
הכתבה נכתבה בשיתוף עם חברת צראגינג פוינט.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות