לא רק לטייקונים: 5 עובדות שאולי לא ידעתם על ענף התעופה הפרטית הצומח בישראל
לא רק לטייקונים: 5 עובדות שאולי לא ידעתם על ענף התעופה הפרטית הצומח בישראל
אם בעבר ענף התעופה הפרטית היה נחשב עניין למגה-עשירים בלבד, בשנים האחרונות אפשר לראות גידול בכמות המטוסים הפרטיים ובהיקף השימוש במטוסים פרטיים בישראל. לקראת תערוכת התעופה הפרטית הבינלאומית TLV BAC23 המתרחשת בנתב"ג ב-15 במרץ ביוזמת חברת Jetsetter, אספנו מספר עובדות שעשויות להפתיע אתכם על הענף הצומח. מה היתה ההשפעה של מגפת הקורונה על הענף? ומה ניתן לראות בתערוכה הבינלאומית המובילה?
ענף התעופה הפרטית הולך ומתרחב בישראל בשנים האחרונות, ומגיע ליותר ויותר ישראלים הבוחרים להשתמש במטוס פרטי בתור אמצעי התחבורה בדרך לחופשה או לפגישה עסקית חשובה בחו"ל. התנאים המיוחדים בשדה התעופה והפרטיות המוחלטת בדרך ליעד, הפכו את המטוס הפרטי החכור, ואף רכישה של מטוסים, לאלטרנטיבה של ממש לשימוש בטיסות מסחריות.
עבור מי שרוצה לקבל הצצה מקרוב אל הדגמים המובילים בתחום והאפשרויות השונות לחכירה ורכישה של מטוסים פרטיים, ניתן להגיע אל תערוכת BAC TLV השמינית במספר, אשר תערך ב-15 במרץ בנתב"ג. המבקרים בתערוכה יוכלו להתרשם מהמטוסים מבחוץ ומבפנים, לקבל את התחושה של שהייה במטוס פרטי, ולהיפגש עם נציגי החברות הפעילות בתחום.
יום לאחר מכן, ב-16 במרץ, ייערך כנס מקצועי בינלאומי בהשתתפות גורמים בינלאומיים בכירים מענף התעופה הפרטית. התערוכה והכנס מאורגנים על ידי חברת Jetsetter , העוסקת ברכישה, מכירה וניהול מטוסים פרטיים.
מהן העובדות שאולי לא הכרתם על אחד הענפים המרתקים בישראל?
1. כמות המטוסים הפרטיים בישראל נמצאת בצמיחה משמעותית - חלקית בעקבות הקורונה
אין ספק שהמודעות ליתרונות של טיסה פרטית הולכת וגוברת בשנים האחרונות, ואיתה גם כמות המטוסים הפרטיים בישראל. על פי ההערכות, ב-2016 עמדו בחניית המטוסים הפרטיים של נתב"ג פחות מ-40 מטוסים פרטיים. ב-2020, המספר עמד על 56 מטוסים וב-2022 הנתון הגיע כבר ליותר מ-70 מטוסים פרטיים בבעלות פרטית בישראל.
חלק מהסיבה לזינוק של השנתיים האחרונות הוא משבר הקורונה, שהוביל לצמצום הפעילות של חברות התעופה הסדירות, ובמקביל לעלייה בהיקף הטיסות הפרטיות. אנשי עסקים ולקוחות פרטיים הבינו כי מדובר באלטרנטיבה ראויה לשימוש בטיסות מסחריות, והביקוש לחכירה ולרכישה של מטוסים פרטיים זינק משמעותית. גם כשהסגרים בוטלו, חברות רבות נשארו עם המטוסים שרכשו, או ממשיכות לשכור מטוסים פרטיים לשימוש עסקי.
"הביקוש למטוסים פרטיים חסר תקדים", אומר גל פלג, הבעלים של חברת Jetsetter, המתמחה ברכישה מכירה וניהול של ציי מטוסים פרטיים בכל העולם, ויוזמת התערוכה והכנס הבינלאומי של התעופה הפרטית בישראל, ב-15-16 במרץ. "אם בעבר קרוב ל-15% מהצי העולמי היה מוצע למכירה בכל רגע נתון, היום רק 3% מוצע למכירה. הבעלים שומרים היטב על המטוסים ולא מוכנים למכור".
2. מגיעים 20 דקות לפני טיסה ונכנסים מטרמינל ייעודי - הדרך לטיסה פרטית שונה לחלוטין
עוד נתון שרבים לא יודעים עליו הוא ההבדל העצום בין הגעה לטיסה מסחרית רגילה, לבין המסלול של הנוסעים בדרך לטיסה פרטית.
הנוסעים הממריאים מנתב"ג באופן פרטי, מגיעים לטרמינל פתאל הדומה ללאונג' של מחלקת ביזנס, שם הם עוברים בידוק בטחוני וסריקת דרכונים. מהטרמינל הם נכנסים לרכב שנוסע למטוס המחכה עם מנועים דולקים, ורגע אחרי שדלתות המטוס נסגרות, המטוס ממריא. בלי לחכות בתורים האינסופיים לבידוק בטחוני, בלי להמתין לנוסעים שמתעכבים. החוויה בדרך חזרה זהה - הגעה לטרמינל פרטי וקטן, ויציאה מיידית בחזרה לחיים.
מעבר לכך, בטיסה פרטית ניתן להגיע כ-20 דקות לפני הטיסה ולצאת בשעה שאתם בעצמכם קבעתם, מבלי להיות תלוי במועדי הטיסות הסדירות. גם אם תאחרו, המטוס יחכה לכם - אחרי הכל, המטרה היחידה שלו היא להביא אתכם ליעד המבוקש.
3. כאשר טסים לפגישה בעיירה מרוחקת או לחופשה באי יווני - מטוס פרטי מהווה פתרון משתלם
השימוש במטוס פרטי נועד לחסוך זמן יקר והרבה טרחה. כאשר קבוצת מנהלים בכירים צריכה להגיע לפגישה עסקית בעיירה באחת ממדינות אירופה, בחירה בטיסות סדירות גוררת לילה במלון יוקרתי, מונית משדה התעופה הבינלאומי אל העיירה, או טיסה פנימית נוספת, והרבה פחות זמן פנוי עבור אותם מנהלים, שהזמן שלהם הוא המשאב היקר ביותר עבור הארגונים העסקיים.
מצידו השני של המטבע, עבור משפחות ישראליות המתכננות חופשה באי יווני שאין אליו טיסות סדירות מישראל, מחיר השכרת מטוס פרטי עשוי להפתיע.
אם לוקחים לדוגמה טיסה לקפריסין עם מטוס קטן ופופולרי בישראל, הוקר 800XP, המכיל 8 נוסעים, עלות טיסה הלוך-חזור (שעה וחצי) תעמוד על 7,500 דולר - פחות מ-1,000 דולר לנוסע.
כאשר לוקחים בחשבון את השליטה המוחלטת בלו"ז, החיסכון בזמנים מבחינת טיסות, הסעות ומעבורות וכמובן ההזדמנות לתעד את כל התהליך באינסטגרם - המחיר יכול להיות משתלם.
עבור חלק מהמשפחות, מדובר על חוויה של פעם בחיים. עבור אחרות, יכול להיות שמדובר בהתחלה של הרגל קבוע.
4. הטכנולוגיות במטוסים פרטיים מתקדמות יותר, והמהירות משתווה למטוסים הגדולים
האופי הדינמי, הגודל הקטן יחסית של המטוסים והמובילות הטכנולוגית של החברות המפתחות ומייצרות את מטוסי המנהלים ברחבי העולם, מובילים לכך שהטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם התעופה מגיעות קודם כל למטוסים הפרטיים, ורק לאחר מכן למטוסים המשמשים לטיסות מסחריות. לכן, אפשר למצוא כיום דגמים המציעים צריכה אנרגטית יעילה במיוחד, חידושים מעולם הרובוטיקה, IoT, בקרת אקלים, עיצובים מודרניים של חללים פנימיים, מערכות סינון אוויר ועוד.
עבור מי שחשב שהמטוסים הפרטיים טסים לאט, יופתע לגלות שרבים מהמטוסים הפרטיים טסים במהירות של כ-0.9 מאך- מהירות דומה ואף גבוהה יותר ממטוסים מסחריים. לאחרונה רושיין מטוס מנהלים המגיע למהירות של (קצת) יותר מ-1 מאך.
5. רכישה קבוצתית, השכרת המטוס לשימוש מסחרי ותשלום בביטקוין - אפשרויות הרכישה רבות וטווח המחירים רחב
בדומה למגמה שהפכה את המטוסים הפרטיים להרבה יותר מצעצוע של מגה-עשירים, גם מאפייני הרכישה של מטוסים פרטיים הפכו למגוונים הרבה יותר.
כיום לא נדיר לראות קבוצות של אנשים פרטיים המתאגדים ורוכשים מטוס שיעבוד באופן מסחרי, בתור יוזמה עסקית או לצורכי שימוש פרטי. חלק מאותן רכישות קבוצתיות נובעות מהצורך שלהם במטוסים בחלק מהשנה - כך שהם יכולים לנצל את המטוס בעת הצורך, ולהשכיר אותו באופן חוקי ומוסדר בשאר השנה.
מטוס קטן, כזה שיביא אתכם לקפריסין בכל רגע נתון, עולה כ-2.5 מיליון דולר - לפני עלות אחזקה הכוללת תחזוקה טכנית, דמי שכירות על החנייה בנתב"ג ופוליסת ביטוח.
היום אפשר גם לקנות מטוס פרטי בביטקוין- אפשרות קוסמת במיוחד עבור מי שהתעשר דרך השקעה במטבעות קריפטו ומחפש דרכים למימוש ההון שהצטבר בארנק הוירטואלי.
אין ספק שרכישה או שימוש במטוס פרטי עדיין לא נחשבים בתור שירות המתאים לכל אחד. עם זאת, הצמיחה המטאורית בכמות המטוסים הפרטיים בישראל ובהיקף השימוש בטיסות צ'רטר פרטיות, מראה על ההתעניינות, המודעות הגוברת וההבנה של היתרונות של תעופה פרטית: חיסכון אדיר בזמן יקר, יעילות מקסימלית, יתרונות של בריאות בכל הנוגע לקורונה וחשיפה למחלות, פרטיות מוחלטת בדרך לחופשה או לפגישה, ועוד.
לקבלת הצצה ופגישה מקרוב עם הדגמים, הטייסים, הטכנולוגיות המתקדמות והיצרניות המובילות בענף, אתם מוזמנים לתערוכת המטוסים של TLV BAC 23, ב-15 במרץ בנתב"ג.
הכנס המקצועי הבינלאומי של ענף התעופה הפרטית, אשר ייערך ב-16 במרץ במלון הילטון בתל אביב, מתקיים השנה על רקע הסכמי אברהם עליהם חתמה ישראל עם מדינות המפרץ, עם נאומים של גורמים בכירים מעולם התעופה הפרטית באחת מהמדינות המאופיינות בענף מפואר ומגוון של מטוסים פרטיים.