סגור
GREAT PLACE TO WORK הפנייץ ערוץ דסקטופ

מחקר: פחות מ-50% מהעובדים בארץ מרגישים שמקום עבודתם בריא נפשית

לפי נתונים של Great Place To Work ישראל, רק 48% מהעובדים בישראל מדווחים על סביבת עבודה בריאה מבחינה נפשית, לעומת 52% באירופה. לבריאות הנפשית של עובדים יש אפסייד אדיר: מחקר חדש של מקינזי מגלה כי שיפור בבריאות הנפשית של עובדים יכול להגדיל את התוצר דרמטית. איך אפשר לסייע לרווחה הנפשית של עובדים בצורה אפקטיבית, ולמה כדאי להפסיק לשלוח מיילים ב-20:00 בערב

"הגיע הזמן להפסיק לדבר על איזון בין חיי עבודה לחיים אישיים", קובע יונתן פייטרה, בעלי Great Place To Work ישראל. "כפי שאמרה אריאנה הפינגטון, כשמדברים על כך במונחים של איזון זה מרמז שמדובר בשני דברים מנוגדים. בפועל זו אינטגרציה. ככל שנהיה במצב נפשי טוב יותר, נהיה מוצלחים יותר בעבודה ובכל מישור אחר בחיים".
מחיר ההתעלמות מהבריאות הנפשית של עובדים הוא עצום ומתבטא בעד 25% יותר היעדרויות, חוסר מעורבות (preseteeism) ותחלופה מוגברת של עובדים. מאידך, הרווח מהשקעה בבריאות הנפשית של העובדים משמעותי לא פחות. מחקר של חברת הייעוץ מקינזי ממרץ 2024 חושף נתון מדהים: שיפור בבריאות הנפשית וברווחה של העובדים יכול להביא לזינוק של עד 11.7 טריליון דולר בתוצר הגלובלי. "חברות שמייצרות סביבת עבודה תומכת ובריאה מרוויחות יותר, יתרה מזאת, מחקר אחר של פירמת ראיית החשבון דלויט שהתפרסם בנובמבר 2019, מראה כי החזר ההשקעה בבריאות הנפשית של עובדים הוא 6:1", אומר פייטרה.
לדבריו, ארגונים שבהם העובדים בריאים בנפשם, נהנים מפחות תחלופה, פחות היעדרויות בגלל מחלות, ויש שיפור בשביעות הרצון שתורמת לפריון גבוה יותר וביצועים עסקיים יותר טובים".
"המושג 'רווחה' בהקשר התעסוקתי מקיף תחומים רבים", מסביר פייטרה. "בין היתר, הוא כולל את השאלות האם העובדים יכולים לקחת פסק זמן, האם יש להם אפשרות לעסוק בדברים נוספים מחוץ לעבודה, מה רמת הסטרס שלהם, האם הם חשים ביטחון פסיכולוגי בעבודה, ומה רמת האכפתיות שהם חשים מצד המעסיק".
מחקר של Great Place To Work שבחן עשרות אלפי עובדים ב-170 מדינות מצביע על כך שעובדים בארגונים שמשקיעים בבריאות הנפשית של העובדים שלהם מביעים פי 3 יותר נכונות להישאר לאורך זמן באותם ארגונים לעומת ארגונים שלא משקיעים ברווחת העובדים.
2 צפייה בגלריה
מייקל פלפס משוחח על בריאות נפשית בוועידת Great Place To Work
מייקל פלפס משוחח על בריאות נפשית בוועידת Great Place To Work
מייקל פלפס משוחח על בריאות נפשית בוועידת Great Place To Work
(באדיבות: Great Place To Work)
"עובדים לא ממהרים לדבר על הבריאות הנפשית שלהם"
בישראל נתון אחד בולט לרעה: על פי מחקר של Great Place To Work, רק 48% מהעובדים מציינים שמקום עבודתם בריא מבחינה פסיכולוגית ורגשית לעומת 52% באירופה. הנתון הזה ראוי לדגש מיוחד, על רקע המלחמה הממושכת בארץ, שמציבה בפני עובדים אתגרים מיוחדים.
פייטרה מציע ארבעה צעדים אסטרטגיים שכל ארגון צריך לנקוט בהם כדי לשפר את המצב. "ראשית", הוא אומר, "יש ליצור לגיטימציה לשיח פתוח על בריאות נפשית".
לדבריו, "הזיהוי של בעיות נפשיות בארגון הוא מאוד קשה, בין היתר משום שאנשים באופן טבעי לא ממהרים לדבר על הבריאות הנפשית שלהם, בטח שלא במקום העבודה. חלקם מתביישים, אחרים חוששים שיתויגו כ'חולים' ויאבדו את מקום עבודתם או את סיכויי הקידום שלהם".
הפתרון, לדבריו, הוא יצירת תרבות ארגונית פרו-אקטיבית: "כשהארגון שואל שאלות בנושא, מקיים הדרכות מקצועיות, עורך מפגשים שמתייחסים לנושא בצורה שקופה ומציע תוכניות תמיכה מתוקשרות - אנשים מרגישים הרבה יותר בנוח לשתף".
דוגמה בולטת לכך בישראל ניתנת על ידי ארגון המורים הארצי שמשתף פעולה עם חברת MyDoctor המציעה שירותים רפואיים 24 שעות ביממה. עשרות אלפי המורים המיוצגים בארגון נהנים מתמיכה במגוון תחומים, מטיפולים פסיכולוגיים ועד טיפולי שיניים.
הצעד השני נוגע לתפקיד המכריע של המנהל הישיר. "חשוב להקפיד על פגישות שוטפות ולא לוותר עליהן גם כשעמוסים", אומר פייטרה. "לא מספיק לשאול 'מה שלומך'. המנהלים צריכים לשאול שאלות ספציפיות: האם יש משהו שמטריד אותך בכל מה שקשור לחברים או משפחה? האם המצב בבית בסדר, וכיצד אתה מרגיש ביחס לשאר חברי הצוות?".
לדברי פייטרה, מנהלים צריכים להקפיד במיוחד להיפגש עם עובדים "טובים", כאלה שקל לסמוך עליהם כי הם מקדמים דברים באופן עצמאי ולכן לעתים דווקא הם מקבלים פחות יחס. "המפגשים לא נועדו רק למעקב של המנהל אחר הביצועים, אלא מיועדים גם לעובד, לאפשר לו לשתף את מה שעובר עליו. כשהמנהל משקיע במפגשים כאלה באופן שוטף, הוא מעביר מסר ברור שאכפת לו מהבן אדם שעומד מולו ושהבריאות הנפשית של עובדיו נמצאת בסדר עדיפויות גבוה".
פייטרה מציין כי המנהלים צריכים לתת דוגמא אישית ולא לחשוש להפגין פגיעות: "כשמנהל משתף בקשיים שלו, זה מעודד עובדים לשתף וגורם לצוות לתמוך אחד בשני".
הצעד השלישי, לדברי פייטרה, הוא אימוץ מדיניות גמישה שחורגת מהנהלים הרגילים. לעתים, המדיניות של החברה אינה מכסה את כל המקרים שהמציאות מביאה. הוא מדגים את דבריו בעזרת חברת הבנייה מנרב. "החברה יזמה תכנית ייחודית לתמיכה במשפחות המילואימניקים - ארוחות שישי משותפות, מפגשים ואירועים למשפחות שבני זוגן בחזית".
"יתרה מכך", הוא ממשיך, "החברה מאפשרת לעובדיה להתנדב בשעות העבודה לתמיכה בחקלאים ביישובי העוטף. זה לכאורה פוגע בתפוקה, אבל המשמעות שהעובדים מקבלים מהעשייה והיכולת להשפיע מחזקת את בריאותם הנפשית ואת היכולת שלהם להתמודד עם המצב המורכב. בכלל, פעילות התנדבותית מאפשרת לעובדים עוד דרכים לממש את עצמם".
2 צפייה בגלריה
עובדי חברת אינטויט בהפסקה
עובדי חברת אינטויט בהפסקה
עובדי חברת אינטויט בהפסקה
(באדיבות: אינטואיט)
לתזמן מיילים לבוקר ולכבד את מנוחת העובד
"דוגמה נוספת למדיניות גמישה", מוסיף פייטרה, "היא תמיכה כלכלית בעובדים בתקופות מאתגרות. זה יכול להתבטא במתן בונוס מיוחד, הלוואות בתנאים מועדפים או אפילו העלאת שכר. הגמישות הזו משתלמת לארגון בטווח הארוך - היא מראה לעובדים שיש להם על מי לסמוך ומגבירה את המחויבות שלהם למקום העבודה".
הצעד הרביעי והאחרון נוגע לזכות ההולכת ונשחקת להתנתק מהעבודה. לדברי פייטרה, בעידן הדיגיטלי של זמינות 24/7, חיוני ליצור "אזורים נקיים" מעבודה למען בריאותם הנפשית של העובדים.
"גם אם זו שאלה תמימה בווטסאפ, היא מפעילה את העובד ומונעת ממנו לנוח", הוא מסביר. הפתרון שמציע פייטרה פשוט: "במקום לשלוח מייל בשמונה בערב, אני מתזמן אותו לבוקר שלמחרת. כשמנהלים מתחילים לנהוג כך, זה משפיע על התרבות הארגונית כולה". האתגר מתעצם בחברות בינלאומיות, כשעובדים מתקשרים עם עמיתים באסיה או בארה"ב בשעות שונות, אך עדיין חשוב לשמור על גבולות ברורים.
"הכל מתחיל מרגע שמצטרפים לארגון", מדגיש פייטרה. "כבר בראיון העבודה חשוב לשים את הנושא על השולחן. בכניסה לארגון שואלים את האנשים: 'מה חשוב לך מחוץ לעבודה ואיך אנחנו יכולים לאפשר לך את זה?' אם אתה רץ טריאתלון בבקרים ורוצה להתחיל את היום מאוחר יותר - בוא נראה איך אפשר לעזור. אתה עוזר לקשישים וצריך לצאת מוקדם? נאפשר זאת. את מתנדבת בעמותה? נראה איך אפשר להכניס את זה ללו"ז. בסוף לשאול איך אנחנו כארגון יכולים לתת מקום לעיסוקים נוספים. זו אינטגרציה שמאפשרת לעובדים לממש את הפוטנציאל שלהם בכל הגזרות ולהיות יותר מרוצים בעבודה ובחיים".
דוגמה נוספת ליישום עקרונות אלו מספקת חברת התוכנה Intuit – שזכתה להסמכה מ-Great Place To Work - המפעילה את תוכנית Well Minds לשמירה על רווחה נפשית. החברה מציעה לעובדיה החזר של עד 1,300 דולר בשנה להוצאות הקשורות ברווחה רגשית, פיזית ופיננסית, ומקיימת הכשרה ייעודית בתחום בריאות הנפש, המסייעת לעובדים ולמנהלים בארגון להבין את ההטבות העומדות לרשותם בתחום.
התוצאות של אימוץ צעדים אלה מדברות בעד עצמן. "מנהלים שמקפידים לשאול את השאלות הנכונות ולא מתמקדים רק בתפוקה החודשית, יזכו לעובדים פתוחים יותר שיכולים לעזור אחד לשני – ותורמים בוודאות יותר לשורת הרווח", מסכם פייטרה.
Great Place To Work הוא גוף בינלאומי, הקיים זה 30 שנה ופועל ב-170 מדינות, שמעניק תו איכות גלובלי, המבוסס על מתודולוגיה שכוללת 60 פרמטרים, למקומות עבודה מצטיינים. דירוג הדגל של החברה, Best Workplaces, מתפרסם מדי שנה במגזינים Fortune ו-People. החברות שמרכיבות את הרשימות של Great Place to Work הוכחו לאורך שני העשורים האחרונים כחברות שערך המניה שלהן זינק פי 4 לעומת מדד Russel 1000 הכולל את החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב ולעומת מדדים מקבילים במקומות אחרים בעולם.