זכאות לחוק סיעוד: סיוע לקשישים המתגוררים בביתם
זכאות לחוק סיעוד: סיוע לקשישים המתגוררים בביתם
גמלת סיעוד מיועדת לאזרחים ותיקים שהגיעו לגיל פרישה, שגרים בביתם וזקוקים לעזרת אדם אחר כדי לבצע פעולות יומיומיות. הזכאות מיועדת גם לאנשים הזקוקים להשגחה צמודה בבית, כדי לשמור על בטיחותם ובטיחות הסובבים אותם.
מטרת הגמלה היא לאפשר המשך חיים בסביבה הטבעית, ולהקל על בני המשפחה בטיפול. המומחים של רשת עמל ומעבר מסבירים אודות התהליך.
תנאי זכאות לגמלת סיעוד
על פי חוק הביטוח הלאומי (נסח משולב), התשנ"ב-1995, כדי לקבל גמלת סיעוד יש לענות על 5 תנאי הזכאות הבאים:
גיל ותושבות – הגמלה משולמת לתושבי ישראל שהגיעו לגיל הפרישה (גיל 67 לגברים וגיל 62 לנשים). אזרח שקיבל מעמד של תושב ישראל לאחר הגעתו לגיל הפרישה, זכאי לגמלת הסיעוד אם הוא עלה לפי חוק השבות או אם הוא קיבל סל קליטה ממשרד הקליטה.
מבחן הכנסות – הזכאות לקבלת גמלת סיעוד תלויה ברמת ההכנסות של האדם הסיעודי, כאשר סכום ההכנסה משתנה בהתאם למצב המשפחתי של האזרח.
רמת התפקוד – גמלת סיעוד תינתן למי שנמצא:
- זקוק במידה רבה לעזרתו של אדם בפעולות היומיום.
- זקוק להשגחה בבית.
מגורים - הגמלה משולמת לזכאים המתגוררים בביתם או בדיור מוגן. אדם המתגורר במוסד כמו בית אבות יכול להיות זכאי לגמלה רק אם הוא נמצא במחלקה לעצמאיים או לתשושי גוף, ורק לאחר שקיבל אישור לכך מהביטוח הלאומי.
איך מקבלים גמלת סיעוד?
אדם שמרגיש שזקוק לכך, ועונה על הקריטריונים שצוינו לעיל, יכול להגיש תביעה לגמלת סיעוד. במידה והוא מתקשה בכך, יכול להגיש את הבקשה בא כוח מטעמו. יש למלא ולהגיש לביטוח לאומי טופס בשם: "תביעה לגמלת סיעוד" (טופס 2600). אם הקשיש מתגורר במוסד או בבית אבות, הנהלת המקום אחראית על מילוי סעיף 9 בטופס הייעודי.
יש לצרף את המסמכים הבאים לתביעה לגמלת סיעוד:
- מסמכים רפואיים – חשוב לצרף לתביעה מסמכים רפואיים עדכניים, לרבות תדפיס מידע רפואי, אבחנות, תרופות, טיפולים וסיכומי אשפוז מ-3 חודשים אחרונים.
- אישורי הכנסות – יש לצרף אישורים על הכנסות, כולל הכנסות בן/בת זוג, עבור 3 חודשים אחרונים.
- ייפוי כוח – אם אפוטרופוס מגיש את התביעה עליו לצרף ייפוי כוח והעתק צו אפוטרופוס.
- תעודת עיוור – עיוורים המגישים בקשה נדרשים לצרף העתק של תעודת עיוור.
לקבלת מידע והכוונה בנושא הגשת הבקשה, ניתן להסתייע בחברת הסיעוד, כדוגמת חברת "עמל ומעבר".
שירותים לזכאי גמלת סיעוד
השירותים הניתנים למקבלי הגמלה הם:
- טיפול סיעודי אישי בבית, כולל עזרה בניהול משק בית.
- ביקורים במרכז יום.
- שירותי כביסה.
- לחצן מצוקה.
- מוצרי ספיגה.
מה קורה אם אינכם זכאים לגמלת סיעוד?
לצערנו הרב לא תמיד כולם נמצאים זכאים לקבלת סיוע סיעודי מהמדינה - אבל זה לא אומר שאין מה לעשות בנדון. גם מי שאינו זכאי לקבלת גמלת סיעוד מהביטוח הלאומי, יכול להיעזר בשירותים מקבילים הניתנים על ידי חברות פרטיות.
מעל מיליון אזרחים בישראל מטפלים בקרוב משפחה חולה או סיעודי, הנזקק לטיפול וסיוע מספר פעמים בשבוע. מדובר במשימה לא פשוטה, הן עבור המטופלים והן עבור בני המשפחה המטפלים עצמם. כדי להצליח להתמודד עם האתגר, והן כדי לספק את הטיפול הטוב ביותר ליקירנו - מוטב לקבל סיוע ולא להישאר לבד.
נגיש Care היא חבילת שירותים מקיפה למטופלים ולמטפליהם, המסייעת בכל האספקטים הרלוונטיים: איך לנהל את הטיפול? מה נדרש מכם לעשות? מהן הזכויות המגיעות למטופל ולמטפליו? ועוד. נגיש Care כולל שירותי ניהול משבר רפואי כגון ייעוץ ובניית תוכנית טיפול, סיוע בהליכים בירוקרטיים מול מוסדות המדינה, העסקת עובדים ומטפלים סיעודיים, סיוע במעבר למוסד מתאים ועוד.
בין שאתם זכאים לגמלת סיעוד ובין שלא, הפתרונות נמצאים שם עבורכם ועבור יקיריכם. אל תהססו להשתמש בהם.