"חלק מהאחריות של מדינת ישראל הוא לייצר כוח אדם להייטק - מדובר באקוסיסטם שלם שידחוף את המדינה קדימה"
"חלק מהאחריות של מדינת ישראל הוא לייצר כוח אדם להייטק - מדובר באקוסיסטם שלם שידחוף את המדינה קדימה"
על רקע המאבק של חברות ההייטק בגיוס עובדים, שוק השבבים בישראל נמצא בפוזיציה ייחודית, עם היסטוריה של עשרות שנים ופעילות מקומית נרחבת של הענקיות הגלובליות. איך השפיעה הקורונה על המגמות בענף? כיצד מתמודדות החברות עם הביקוש הגואה לשבבים ברחבי העולם, במקביל למחסור בכוח אדם? ראיון מיוחד עם מיכל עצמון, EMEA HR Director בחברת Marvell
ענף ההייטק עומד בפני מחסור חמור בכוח אדם. מסין ועד ישראל, החברות מתמודדות על אנשי הפיתוח והמהנדסים שאחראים על פיתוח הטכנולוגיות של העתיד. בשנה וחצי האחרונות גם הקורונה הפכה להיות גורם משפיע על המגמות ועל שוק העבודה.
מהו התפקיד של מדינת ישראל במאמץ ליצירת אקוסיסטם מצליח סביב ענף הטכנולוגיה? ומהם האתגרים של ענקיות השבבים בגיוס עובדים בישראל?
הגורמים המשפיעים על שוק השבבים - גלובליזציה, קורונה וההתפתחות הטכנולוגית המואצת
נכון להיום מתרחשים בעולם מספר תהליכים במקביל אשר משפיעים על ההווה והעתיד של עולם הטכנולוגיה. "תהליך הגלובליזציה לא מפסיק להתקדם, כאשר הקורונה רק האיצה אותו", אומרת מיכל עצמון, EMEA HR Director של Marvell. "היום החברות מבינות שכדי לבנות חברה מצליחה, לא צריך שכל כוח האדם יישב באותו מקום". כתוצאה מכך, חברות פונות לכיוון של איזון בין גיוס בעלות גבוהה לבין גיוס בעלות נמוכה. "היום החברות מגיעות למקומות שפעם לא היתה בהם טכנולוגיה. ל-Marvell יש מרכזי פיתוח חדשים במדינות כמו וייטנאם, רומניה וארגנטינה, למשל".
במקביל, ההתפתחות הטכנולוגית המואצת של השנים האחרונות הובילה לפריחה אדירה בשוק המוליכים למחצה. "היום כולם מבינים שאי אפשר בלי שבבים", אומרת עצמון. שבבים מתקדמים מוטמעים ברכבים, בטלפונים סלולריים, בית חכם, IoT וכמעט בכל מוצר חשמלי מודרני. "Marvell נמצאת בליבה של הפריחה והביקוש, בעקבות הנוכחות בתשתיות של מחשוב, אחסון ותקשורת".
" ההייטק הוא אקוסיסטם רחב שידחוף את המדינה קדימה - חלק מהמשימה של מדינת ישראל הוא לייצר כוח אדם"
ישראל נחשבת למעצמה של ממש בפיתוח שבבים, אשר משולבים כיום במוצרים בכל העולם. "למזלנו, בישראל יש טאלנט יוצא מן הכלל, עם יתרון עצום שמייחד את המדינה - עומק של ידע טכנולוגי", אומרת עצמון. תעשיית השבבים בישראל נוסדה לפני עשרות שנים והתאפיינה בפיתוחים פורצי דרך של חברות כגון גלילאו (שהפכה להיות הזרוע של Marvell בישראל), מלאנוקס ואינטל אשר פועלת במדינה כבר שנים רבות. "ישראל היא מקור עולמי של טאלנט - הבסיס של אמאזון בתחום בשבבים בנוי מאנשים שיצאו מ-Marvell, למשל. גיא אזרד, מנכ"ל Marvell ישראל, הוא גם מנהל חטיבת ה-Switching של החברה הגלובלית, הפועלת מישראל. נועם מזרחי, ה-CTO של החברה יושב בישראל, לצד חברי הנהלה בכירים נוספים. יש כאן ליבה של ידע, פעילות ואחריות".
לדברי עצמון, "המחסור במהנדסים הוא לא בעיה של חברה מסוימת, אלא גם של מדינת ישראל. יש למדינה אחריות בפיתוח כוח אדם שיגיע ללמוד הנדסה ומדעים מדויקים. צריך להכווין את הנוער כבר משלב בית הספר". Marvell, למשל, מעורבת כבר שנים ביוזמות להגדלת כמות התלמידים שלומדים מתמטיקה בהיקף 5 יחידות לימוד, 5 פי 2, שהפכה ל – Top15. "חייבים להגדיל את כמות תלמידי חטיבות הביניים שלומדים מתמטיקה ומדעים. מדובר ביוזמה חברתית שמערבת משרדי ממשלה, מגזר שלישי, אקדמיה וחברות עסקיות - מדובר באינטרס משותף לכולם", אומרת עצמון. "זה צריך להיות יעד של המדינה, זה מה שידחוף את מדינת ישראל קדימה - בסופו של דבר, ההייטק מייצר אקוסיסטם רחב בהרבה מהמהנדסים, שכולל הרבה עובדים מסביב".
לדבריה, הנציגות של החברות הגלובליות היא מצוינת לישראל, משום שהן מביאים תהליכי עבודה וידע עמוק. "אך הפיתוח של ענף ההייטק הישראלי לא יכול להיות רק בידיים של החברות הבינלאומיות, אלא גם בידי המדינה. אסור להיות שאננים במאבק מול מעצמות כמו הודו וסין, מדינות עם כוח אדם יוצא מן הכלל. חשוב לחפש תמיד איך להתפתח ולהיות טובים יותר".
שלטים באיילון וקמפיינים ויראליים - התחרות על העובדים הופכת את החברות ליצירתיות במיוחד
קשה שלא להבחין בתחרות האינטנסיבית של חברות ההייטק בישראל על העובדים ועל בניית תדמית מול הקהל הרחב. החברות המובילות עלו עם קמפיינים נרחבים של שלטי חוצות ופרסומים במגוון אפיקים.
"אין ספק שיש תחרות גדולה, על רקע איכות כוח האדם בישראל", אומרת עצמון. "יש כאן חברות גלובליות וגם סטארטאפים. שוק השבבים הישראלי מאוד מפותח, וחברות ענק כמו פייסבוק וגוגל הודיעו לאחרונה על פעילות עתידית בתחום בישראל, כך שהתחרות צפויה להפוך למאתגרת יותר". בשורה התחתונה, "התחרות דוחפת את כולנו להיות מאוד יצירתיים. הקמפיין הנוכחי של Marvell ישראל, למשל, לא מפחד לצחוק על הדמיון של שם החברה למותג קומיקס גיבורי העל Marvel ומחפש את ה'סופר-אינג'נירוס' הבאים של החברה".
"הקמפיין שלנו משדר את המהות של Marvell - יש בו הרבה הומור, אנחנו לוקחים את עצמנו ברצינות אבל עם קריצה, ומסתכלים על מה שבאמת חשוב לנו, על הליבה שלנו – סופר-אנשים, סופר-מהנדסים. אנחנו שמים דגש על אנשים וטכנולוגיה, על הסיפורים של האנשים שהם Marvell", מספרת עצמון. החברה פתחה לאחרונה גם ערוץ פודקאסטים אשר חושף מעט מהדברים שמתרחשים בחברה, טכנולוגיות חדשות, שיחות עם אנשים וסיפורים אישיים. "הפרק הקרוב, למשל, הוא ראיון של מנכ"ל Marvell ישראל עם מנכ"ל החברה העולמית מאט מרפי, על התעשייה והענף. אנחנו תמיד מחפשים דרכים יצירתיות להראות מי אנחנו ואת ההתפתחויות הנוכחיות בחברה".
"מבחינת משמעות וחיבור, יש לאנשים אצלנו סיפוק גדול, וזה מאוד חשוב להם"
מעבר לתחרות על השכר, כל חברה מציעה למועמדים מרכיבים שהופכים את העבודה אצלה לאטרקטיבית יותר. "אחד הדברים החשובים ביותר ב-Marvell הוא שאנחנו מגדלים מהנדסות ומהנדסים ממש מתחילת דרכם", מספרת עצמון. "יותר מ-10% מהעובדים התחילו בתור סטודנטים, ביניהם המנהלים הבכירים ביותר בארגון". בנוסף, סטודנטים בעלי פוטנציאל מקבלים אחריות גדולה יותר ומבצעים עבודה של מהנדסים.
עוד אלמנט ייחודי ב-Marvell הוא העבודה של המהנדסים על מוצר מא' ועד ת'. "הם לא מתעסקים רק בבלוק מסוים אלא רואים באיזה מוצר ישולב השבב וגם נמצאים בקשר עם הלקוח", אומרת עצמון. "זו גאווה בלתי רגילה, עבור מהנדס שעובד ונותן את הנשמה, לראות איך הכל עובד בפועל, לקבל פידבק מהלקוח ולהבין איך לשפר. יש חברות שבהן העובד אפילו לא זוכה לראות לאיזה מוצר נכנס השבב שפיתח".
פעילות החברה כוללת מגוון תחומים, כך שעובדי החברה יכולים לצבור ידע רוחבי ולהתקדם לתפקידים בחטיבות השונות. "מדובר בחברה גלובלית כך שאפשר גם לעשות רילוקיישן", אומרת עצמון. "מהנדסים עוברים למשרה של עבודה מול לקוחות, למשל, יש הרבה ניידות בתוך החברה".
עוד יתרון בהצטרפות ל-Marvell, לדברי עצמון, הוא ההזדמנות להתחיל את הקריירה בחברה גדולה וגלובלית. "בתור מהנדס מתחיל, כדאי ללמוד מהגדולים איך הדברים מתנהלים, להיות חלק מארגון גדול עם שיטות עבודה ומתודולוגיות מסודרות. מהנדסים צעירים יכולים לבחור בסטארטאפים, אבל הערך המוסף של לימוד מהחברות הגדולות הוא לא יסולא בפז, לדעתי. אפשר ליישם אותו אחר כך בכל עבודה".
מעבר להכל, "מה שמייחד אותנו הוא האווירה והיחסים בין האנשים. זו חברה עם תרבות של פתיחות, תקשורת בין אנשים, שקיפות ושיתוף העובדים. ב-Marvell נותנים אמון בעובדים, מדברים בפתיחות על הבעיות ויש תרבות של שיפור מתמיד, מצוינות ואיכות ללא פשרות", לדברי עצמון.
"באירוע שעשינו לעובדים שחגגו 15 ו-20 שנה בחברה, ראינו כמה היה חסר להם המפגש", מספרת עצמון. "הם אמרו שהדבר החזק ביותר בחברה הוא האנשים, תחושה של משפחה וחברויות. עבורם, להיות חלק ממארוול זה להיות חלק ממשהו גדול, עם תרבות שלא רואים בכל מקום".
מסורת לצד חדשנות
Marvell עברה טרנספורמציה משמעותית לפני 5 שנים, אז התחלפה ההנהלה של החברה העולמית והחברה יצאה לתהליך אסטרטגי רחב של יצירת ערך. "על בסיס אותם עובדים, נעשה מיקוד בתחומים מסוימים, נמכרו פעילויות ונרכשו אחרות - מה שהוביל לעליית ערך משמעותית", אומרת עצמון. "רק בשבועות האחרונים קיבל כל אחד מהעובדים והעובדות בונוס במניות בתור הכרת תודה אישית ממנכ"ל Marvell העולמית, מאט מרפי, על התפתחות החברה בשנתיים האחרונות".
היום החברה נמצאת בתהליך גיבוש של המעבר למודל ההיברידי, בעקבות העבודה במהלך הקורונה וסקרים בקרב העובדים. "החשיבות של המודל ההיברידי היא האיזון בין העבודה מרחוק לבין הקשר האנושי החיוני", אומרת עצמון. "עבודה פנים מול פנים שומרת על ה-DNA הייחודי של החברה ועל החשיבות העצומה של עבודה כצוות, זאת, לצד עבודה מהבית". עוד תכנית שהושקה לאחרונה היא 'סיוע לעובד', קו חם לייעוץ בכל תחום שהוא - תחומים אישיים שלא עוברים דרך החברה, תוך שמירה מלאה על סודיות ופרטיות.
קשרים בינאישיים וערכים חברתיים
בנוסף, החברה שמה דגש על משפחות העובדים, כאשר שלחה להורים של העובדים מתנות לראש השנה והציעה פעילויות לילדים ולמשפחות, גם במהלך הקורונה. "Marvell הקימה קרן צדקה, ובכל מרכז פעילות העובדים בחרו איך לתרום לאוכלוסיות שנפגעו מהקורונה. בישראל בחרנו במיזם 'ושמרת' שטיפל בקשישים ובבתי אבות. בארה"ב תרמנו לבנק מזון שנתן מענה למי שנותר בלי אוכל. החברה השוותה כל סכום שהעובדים תרמו". החברה גם שלחה מתנות בשם העובדים והעובדים השתתפו ביוזמות של התנדבות.
מארוול ישראל הינה חלק מחברה גלובלית אולם ערכי החברה מבטאים ומיושמים הלכה למעשה ביום יום של האקו-סיסטם הישראלי.