סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

כל מה שחשוב לדעת על ההבדלים שבין אחריות קבלן לאחריות ספק

תביעות של דיירים על ליקויי בנייה נגד חברות קבלניות לא תמיד מתקבלות על ידי בית המשפט. אחת הסיבות היא משום שהתובעים מתבלבלים בהבחנה שבין אחריות יצרן לבין אחריות הקבלן לפי חוק המכר. ליקויי בנייה לא צריכים פסק דין של בית משפט על מנת להיות מתוקנים על חשבון הקבלן משום שזהו האינטרס שלו לתקן זאת בהקדם. עם זאת, לא כל בעיה נחשבת ליקויי בנייה אלא נחשבת לשאלת אחריות.

תביעה על ליקויי בנייה לא תמיד תתקבל בבית המשפט משום שלעיתים חל בלבול בקרב הדיירים בנוגע לאחריות הקבלן ולמה שהוא חייב לתקן על פי חוק המכר. הבעיה שקיימת בתקלה או בפגמים שישנם במוצרים או בתשתיות שנבנו על ידי קבלני משנה היא שלפעמים לא השתמשו בחומרים תקניים או שלא ביצעו את העבודה שלהם כראוי, ולמעשה זוהי המטלה שלהם לתקן זאת משום שלפעמים מדובר באחריות יצרן למוצרים ולמתקנים. דחיית תביעה כזאת יכולה הייתה להיחסך אילו הדיירים היו מבררים עם חברת הבנייה בטרם הגשת התביעה של מי האחריות לתיקון התקלה והאם מדובר בכלל בבעיית ליקויי בנייה או פגם במוצר שאפשר להחליפו על ידי היצרן או היבואן.
ליקויי בנייה מוכרים בישראל והם משמשים לא פעם עילה להגשת תביעה לבית המשפט, שבצידה יש חוות דעת מומחה בדרך כלל. ישנם כמה שלבים שאפשר לנצל על פי חוק המכר ועל פי המחויבות של הקבלן לדיירים בתקופת הבדק, אולם מתברר שקונים רבים אינם מבינים את המורכבות של מצבים כאלה ונוטים לבלבל בין מונחים שונים ובין אחריות של קבלנים לבין מחויבות של אחרים לתקן תקלות שהתגלו. זאת גם הסיבה שלא פעם פסק דין של בית משפט על ליקויי בנייה אינו מצדד בתובעים אלא בנתבעים משום שהתובעים כשלו להוכיח שמדובר בליקויי בנייה, או שמיצו את כל ההליכים שאפשר למצות לפני הגשת תביעה שכזאת. יש דרך פשוטה יותר לפתור בעיות של ליקויים אלה ולחסוך את העלויות הכבדות של תביעה משפטית. לגישתה של קבוצת נתנאל ליקויי בנייה מתוקנים מוקדם ככל האפשר וזה מחייב שיתוף פעולה מלא של הדייר ובדיקת הבית כמה שיותר מהר, על מנת לזהות ליקויים ולחסוך את בית המשפט. להלן הסברים על כמה מונחים חשובים להבנה כדי שתוכלו גם ליהנות מתיקון ליקויים ופגמים וגם לחסוך מכם את עלות תיקון התיקונים על חשבונכם.
1 צפייה בגלריה
קבוצת נתנאל-סטנדרט בנייה יוצא דופן
קבוצת נתנאל-סטנדרט בנייה יוצא דופן
קבוצת נתנאל- סטנדרט בנייה יוצא דופן
(FREEPIK)
כל מה שבין חוק המכר, תקופת הבדק ואחריות
חוק המכר מחייב כל קבלן וכל מוכר להיות אחראי למה שהוא מוכר ללקוחות ולכן במוצר כל כך גדול ומורכב כמו דירה יש שלבים שונים שמחייבים את הבדיקות של הדיירים כמו גם הקבלנים, כדי לוודא שאין ליקויי בנייה. נתנאל גרופ בע"מ היא החברה הקבלנית שמחויבת על פי חוק המכר בתיקון ליקויי הבנייה והמדיניות שלה נשענת על בדק בית שהדייר עושה בעצמו ומוצא ליקויים שעליה לתקן, או על פי פרוטוקול המסירה שנערך לכל דייר בצירוף נציג החברה כאשר הוא מקבל את הדירה המוכנה. ככל שבודקים את הדירה מוקדם ככל האפשר כך אפשר לגלות לא רק ליקויי בנייה אלא גם בעיות שונות שיכולות להיות בחלקן באשמת הקבלן או באשמת היצרן שמכר לחברה את המוצרים שבהם עשו שימוש בדירה. לדוגמה, כלים סניטריים שהיו אמורים להיות איכותיים אבל התגלו כפגומים וגרמו בשל כך ליקויי רטיבות שונים. כל אלה מחייבים את היצרן שסיפק את הכלים האלה משום שזוהי אחריותו כיבואן או יצרן להחליף זאת. מכאן נובע גם ההסבר למה חיוני לבדוק את הבית מוקדם ככל האפשר על מנת להישאר בטווח הזמן של האחריות למוצרים אלה ולא לתת ליצרן עילה לטעון בבית המשפט שזה כבר לא באחריות משום שחלף זמן רב. שימו לב לכך שכל פסק דין בהגשת תביעה בגין ליקויי בנייה תיקח בחשבון את התקופה שעברה מאז ששמתם לב לכך והחלטתם לטפל בזאת. השאלה שתישאל על ידי מהנדס בניין שיעיד מטעם החברה תהיה קרוב לוודאי – מדוע לא פניתם מוקדם יותר, אם אכן היו פגמים שגרמו ליקויי רטיבות שמונעים שימוש תקין בחדרים הרטובים שבהם זה נמצא?
לא רק ליקויי בנייה - מהי אחריות על מוצרים ושירותים?
האחריות על מוצרים ושירותים בישראל מוגדרת על פי חוק ומחייבת כל ספק, מוכר או קבלן שנעזר בהם. זה קיים כמובן גם בתחום הבנייה ואנחנו מוצאים בכל דירה את המוצרים והשירותים שעליהם יש אחריות שמחייבת לספק לנו שירות, להחליף חלקים פגומים וגם לתקן או להחליף כל מוצר פגום שאינו ממלא את תפקידו. אחריות כזאת קיימת גם כאשר קונים דירה חדשה מקבלן וכאשר אנחנו חותמים על חוזה לרכישת נכס חדש כזה אנחנו מקבלים מפרט של כל דירה שבה מפורטים כל המתקנים, הציוד, האבזרים והפריטים שנקבל עם הדירה. אם אנחנו מבקשים פריטים אחרים ממה שמוצע לנו על ידי הקבלן, או שינויים כלשהם בדירה עצמה לפי הצרכים שלנו, כולם מפורטים במפרט וכולם מחייבים חתימה ליד השינויים שנעשים בהם. עד כאן זוהי אחריות של
הקבלן לספק לכם את מה שהתחייב אליו במפרט והוא נוקב גם בשמות הספקים והיצרנים שמתחייבים גם לאחריות על טיב המוצרים והשירותים שלהם.
מה קורה כאשר ליקויי בנייה מתגלים בפגם שמחייב אחריות יצרן?
אנחנו מכירים את תעודת האחריות שמצורפת לכל מוצר שאנחנו קונים, בעיקר מוצרי חשמל. אולם אחריות קיימת גם בדירות קבלן שנמכרות לכם, משום שהן כוללות מוצרים ושירותים שמספקים לקבלנים בהתאם למפרט שהוסכם עליו. חשוב לדעת שגם בעיני בית המשפט אחריות יצרן היא לא רק למוצרים כמו כלים סניטריים או ארונות מטבח. היא כולל גם התקנת מערכות כמו מערכת מיזוג אוויר, מערכת חשמל ותקשורת ועוד. האחריות של נותן השירות ושל יבואן המוצר שבהם נעשה שימוש מחייבת אותם לבצע את התיקונים, או להחליף את המוצרים הפגומים אבל זכותם גם לטעון שעבר זמן רב מדי מאז שפג תוקף האחריות ולכן הם יגבו את העלויות על הדייר המתלונן. זאת סיבה חשובה נוספת למה חשוב לבצע בדק בית מיד עם הכניסה לדירה או ממש לפניה. בצורה כזאת אתם יכולים לנצל את הזכות שלכם לחסוך מעצמכם את עלות תיקון הליקויים. לזמן יש חשיבות רבה גם בבית המשפט, לידיעת הלקוחות. ליקויי בנייה משמעותיים הם כאלה שמונעים כל שימוש והנאה מהנכס שרכשתם ולכן על פי בית המשפט בכל פסק דין הוא ייתן הרבה מאוד משקל לכל חוות דעת מומחה שתקבע עד כמה הליקוי משמעותי במובן זה. לגישת קבוצת נתנאל ליקויי בנייה מחויבים בתיקון כמה שיותר מהר כדי לאפשר לדיירים ליהנות מהנכס שלהם.
מה חשוב לדעת על ההבדל בין אחריות לבדק?
כל קבלן יעדיף שהדייר שמקבל את הדירה יערוך בדק בית באמצעות מומחה שהוא מביא לדירה עוד לפני שהוא נכנס ואפילו לפני ביצוע פרוטוקול המסירה עם נציג הקבלן. הסיבה היא שכל חוות דעת מומחה בלתי תלוי נחשבת מאוד, לא רק בעיני החברה אלא גם בעיני בית המשפט, שלוקח אותו בחשבון בכל התדיינות בין הצדדים. על פי תפיסת קבוצת נתנאל ליקויי בנייה נבחנים עם הגשת רשימת הליקויים שמצא מומחה בדק הבית שהזמין הלקוח ושם מתחילה ההבחנה בין קופת אחריות לבין תקופת הבדק. אם בדק הבית נערך מוקדם תקופת הבדק תקפה לליקויי בנייה אמיתיים אבל עדיין לא לפגמים שהם באחריות יצרן או קבלן משנה. כלומר, יש לכל מוצר תקופת אחריות ותקופת בדק והם קשורים אחד בשני במובן הזה שיש לכל מערכת תקופת אחריות שיש לדווח בתוכה על כל תקלה או בעיה שיש בה. גם שם, מבדילים בין עבודת קבלן המשנה לבין הפריטים עצמם על מנת לפנות לגורם המתאים שצריך לטפל בכך.
אילו ליקויי בנייה הם למעשה בעיית אחריות?
בעיות שונות שמדווחות כליקויי בנייה הן למעשה בעיית אחריות יצרן ומתקין, כמו בעיות שמתגלות במזגן, אם במוצר עצמו, בדגם או בתפקוד שלו ואם בצנרת של המים והביוב, או כלים סניטריים. בכלל זה, כל בעיה שתגלו למשל במכל הדחה, במקלחון שלכם, בכיור או בברזים היא בעיה שיכולה ליפול בגדר אחריות יצרן או מתקין ולכן אין מדובר בתקופת הבדק ובליקוי בנייה. תיק המידע שאתם מקבלים עם מסירת הדירה ובביצוע פרוטוקול המסירה כולל גם את כל רשימת היצרנים והספקים של כל מה שנמצא אצלכם בדירה. כל פנייה אליהם בגלל פגם במוצר שלהם תטפל בבעיה שנתקלתם בה וזאת הסיבה שיש לבדוק מוקדם ככל האפשר את כל מה שיש לכם ולפנות בתלונה ליצרן בהקדם. אם יש לכם ספק כלשהו אתם יכולים לפנות למוקדי השירות ולקבל שירות ללא תשלום בשנה שנתיים הראשונות, ולאחר מכן לקבל את השירות בתשלום. עם זאת, כל מי שינסה לתבוע על כך בגין ליקויי בנייה ייתקל קרוב לוודא בדחייה של בית הדין שייתן פסק דין שאינו נוטה לטובתו.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות