סגור

מהן המיומנויות הנדרשות לסטודנטים של היום, כדי לשרוד את מהפכת ה-AI בשוק העבודה?

מהפכת ה-AI היא כנראה עצירה נוספת ומשמעותית בהיסטוריה של האנושות. בשנים האחרונות חווה שוק העבודה מספר טלטלות משמעותיות ששינו את פניו לנצח. במבט קדימה, במהלך 40 שנות קריירה שמחכות לבוגרי האקדמיה הטריים, הם צפויים לחוות שינויים קיצוניים בתהליכי העבודה. מהן המיומנויות הנדרשות כדי לעמוד במהפכת ה-AI? ואיך מכין המרכז לפיתוח קריירה של המסלול האקדמי המכללה למינהל את הסטודנטים?

המהפכה הנוכחית בשוק העבודה, אשר מתרחשת מול עינינו, היא ללא ספק מהפכת ה-AI. הטכנולוגיה נמצאת בנסיקה, אלפי פתרונות מבוססי-AI מפותחים בכל רגע נתון, וכבר עכשיו ברור שיהיו מקצועות שלא ישרדו את המהפכה. שוק העבודה עמד בשנים האחרונות במהפכות מורכבות, כמו משבר הקורונה שהוביל לזינוק בעבודה ההיברידית והעמיד את המעסיקים והעובדים מול אתגרים מהותיים וטלטלות ששינו את עולם התעסוקה כפי שהכרנו אותו. במבט קדימה, בוגרי המוסדות האקדמיים הטריים של היום צפויים לעמוד במהלך הקריירה בפני שינויים חברתיים, מקצועיים ותאגידיים רבים.
מהן המיומנויות הנדרשות בקרב העובדים של המחר? וכיצד בונים כישורים שיעזרו להתמודד עם התנודות הקיצוניות בשוק התעסוקה?
"המיומנויות הנדרשות ביותר מבחינתי: יכולת למידה מתמדת, תקשורתיות, אנליטיות, ביקורתיות וחוסן"
3 צפייה בגלריה
גלית גולד, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת Mend
גלית גולד, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת Mend
גלית גולד, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת Mend
(גיא סידי)
גלית גולד, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת Mend ובוגרת המכללה למינהל, שימשה בתפקידי מפתח בעולם ה-HR, ייעוץ ופיתוח ארגוני במגוון ענפים: צבא, תקשורת, פיננסים, ביטוח וכיום בעולם ההייטק. לדבריה, קצב השינויים בשוק העבודה, "מורה על קצב שינויים אדיר אשר דורש מכולנו הרבה יותר. אין ספק שהשוק מורכב ותזזיתי מתמיד". במקביל למודעות לעבודה היברידית, גמישות מצד החברות ואימוץ כלים דיגיטליים, "הארגונים מפנים יותר קשב לאנשים, הם מנסים להבין איך מחברים בין האנשים, איך מטפחים כישורים ומיומנויות מותאמות לשוק העבודה החדש".
לדברי גולד, "כתוצאה מכך, לצד ההיבט הטכנולוגי, כישורי Power Skills ועוצמה אנושית כמו הקשבה, אמפטיה, תקשורת והשפעה חברתית – חיוניים יותר מתמיד".
היכולות החיוניות ביותר בשוק העבודה הנוכחי (והעתידי), אם כן, "הן יכולת למידה והתפתחות, גמישות ויכולת התאמה מהירה למצב של שינוי מתמיד". אחרת, לדבריה, "אותם עובדים עלולים למצוא את עצמם לא רלוונטיים".
יכולת נדרשת נוספת, לדבריה, "הוא Growth Mindset - דפוס חשיבה מתפתח, למשל, לא יכול להיות שיש דבר גדול כמו ChatGPT ואני לא יודעת לחבר אותו לעולמות התוכן שלי בעבודה היום יומית. העובדים צריכים להיות כל הזמן במחשבה על צמיחה במציאות המשתנה בקצב גבוה, זו משימה מאתגרת".
מאפיין חשוב נוסף אצל עובדים באקלים הנוכחי הוא יכולות חברתיות ותקשורתיות, אומרת גולד. "עבודת צוות, ניהול היברידי ורשתי מחייב את המנהלים לנהל ולגבש עובדים באופן אחר. סמכות והיררכיה מסורתיים מוחלפים בהשפעה, מעורבות ויצירת בטחון פסיכולוגי.
גם חשיבה אנליטית וביקורתית הופכת להיות הכרחית, אומרת גולד. "ההצפה במידע רק תתגבר. אומרים שהמכונות יחליפו את האנשים, אבל למיטב הבנתי, מי שיחליף אותנו הם האנשים שיתאימו את עצמם, יאמצו את הטכנולוגיה ויביאו אותה לידי ביטוי". ובהתאם ליכולת הניתוח של המידע.
עוד גורם קריטי הוא אלמנט החוסן. "הקורונה השפיעה על כולנו אבל היא נחשבת היסטוריה, המצב הכלכלי מביא להתייעלות וגלי פיטורים, ארגונים נדרשים לעשות יותר עם פחות אנשים. לכן, חוסן עצמי ויצירת תחושת חוסן אצל האנשים הן מיומנויות חיוניות. צריך לפתח את החוסן בתור שריר, כדי להיות מסוגלות ומסוגלים להתמודד באופן מתמשך עם שינויים משמעותיים בקצב גבוה".
איך מעניקים לסטודנטים כלים לקראת השינויים של מהפכת ה- AI כחלק מתכנית הלימודים?
ד"ר אולג קומליק, ראש התוכנית למדעי ההתנהגות בבית הספר למדעי ההתנהגות ופסיכולוגיה במכללה למינהל, אומר כי "משום שאנחנו לא יודעים לחזות שינויים, אנו פועלים לפתח אצל הסטודנטים שלנו יכולת להתמודד עם אי ודאות ולהיות סקרן לגבי חידושים ולא לחשוש מהם- ולכן כבר במהלך הסמסטר הקרוב יתנסו הסטודנטים שלנו בכלי AI כחלק מלימודי התואר, שימוש בכלים חדשניים, להיות ער למגמות ושינויים בשילוב עם חשיבה יצירתית, זה המפתח להשתלבות מוצלחת גם בשוק העבודה העתידי וגם בחיים אישיים". בנוסף, מטרת הלימודים האקדמיים אינה רק להקנות ידע ומיומנויות מחקר, אלא גם להקנות לסטודנטים כישורי חשיבה. חשיבה ביקורתית. היכולת לבחון ולהעריך מידע, דעות או רעיונות באופן מושכל, לגבש דעה או עמדה באופן עצמאי, לבחור בין חלופות ולקבל החלטות מנומקות. "הכלים האלה מוענקים לסטודנטים בקורסים השונים באופן ישיר ועקיף. כלים אלו הם מה שנדרש היום כדי להתמודד עם אתגרי החיים והמהפכות הטכנולוגיות. אלה התובנות שעולות גם ממחקרים של שוק העבודה החדש ולכן אנחנו דואגים ליישם את המסקנות האלה ואת העקרונות האלה בתוכניות הלימודים שלנו."
בכל הנוגע למהפכת ה-AI וההשפעות שלה על שוק העבודה, אומר ד"ר קומליק כי "חשיפת ChatGPT לציבור הרחב היא עוד שלב במהפכה הזו. האימוץ המעשי של AI בתעשייה ובשוק העבודה קורה בקצב מהיר הרבה יותר מאשר קצב הדיון הנחוץ על היתרונות, החסרונות וההשלכות שלה". יותר מכל ומעל הכל, אומר ד"ר קומליק, "יחד עם זאת בינה מלאכותית אינה יכולה להחליף את האינטליגנציה הרגשית, האמפתיה האנושית ורגישות תרבותית של עובד הנמצא באינטראקציה עם אנשים אחרים".
3 צפייה בגלריה
דקלה בר אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה של המכללה למינהל
דקלה בר אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה של המכללה למינהל
דקלה בר אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה של המכללה למינהל
(באדיבות המכללה למנהל)
לקבל כיוון ולצבור ניסיון כבר במהלך התואר: אלו הכלים הזמינים לסטודנטים של המכללה למינהל
אם כן, מוסד הלימודים האקדמיים הוא חוליה משמעותית בהכנת העובדים לעולם התעסוקה המשתנה. לדברי דקלה בר אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה של המכללה למינהל: "האג'נדה הכללית של המכללה היא לצייד את הסטודנטים והסטודנטיות שלנו עם הכלים האופטימליים להשתלבות בעולם העבודה". התפקיד של המרכז, לדבריה, "הוא להיות מתווכים, לשקף את האקדמיה לשוק התעסוקה וההיפך. אנחנו מכירים מקרוב ונמצאים בקשר מתמיד עם התעשייה, ומצד שני מובילים לשינוי באקדמיה".
"הסטודנטים שלנו כבר בימים אלו מקבלים מיועצי הקריירה המלצות לכלים שיעזרו להם להתמודד על התפקיד הבא שלהם, כמו כן, הכנסנו לסמסטר הקרוב סדנאות שמטרתן להרחיב את הידע של הסטודנטים באופן השימוש בכלי AI. ויותר מכך גם אנחנו כצוות יועצות הקריירה דואגות להעשיר את ארגז הכלים שלנו כיועצות, ללמוד את התחום ולשקף זאת לסטודנטים תוך כדי תנועה" אומרת בר אילן.
השירותים המובנים של המרכז לפיתוח קריירה נועדו ליצור מסגרת ברורה עבור הסטודנטים: "כל סטודנט ובוגר יכול לקבוע עם יועץ קריירה המתמחה בתחום מסוים וזאת מתוך הבנה שלכל ענף במשק יש אופי משלו", אומרת בר אילן. "יועצי הקריירה מכירים את התחום לעומק, את האנשים המובילים בתחום, ארגונים, מגמות והכי חשוב את התפקידים. באופן שכזה, הסטודנטים מקבלים את השירות הרלוונטי והממוקד ביותר עבורם". מטרת הפגישות להכווין ולסייע לסטודנטים ולבוגרים למצוא את התפקיד המדויק עבורם.
בנוסף, סטודנטים שלומדים במכללה יכולים להשתלב בתכניות התמחות, 'Internship', המאפשרת לסטודנטים להיכנס לארגונים מובילים ל-3 חודשים תוך כדי הלימודים, בליווי של מנטור בארגון ולהתנסות הלכה למעשה בתפקיד שמעניין אותם. "גם אם הסטודנט מחליט שהתפקיד לא מתאים לו, יש לכך ערך של למידה", אומרת בר אילן. "צריך להתנסות, לקפוץ למים. יש סטודנטים שעושים כמה התמחויות ומתנסים במספר תחומים, ומתוך זה לומדים על עצמם, מעשירים את ארגז הכלים שלהם.
בסל האפשרויות הללו המנוהל כולו על ידי המרכז לפיתוח קריירה, מתקיימות גם סדנאות לשיפור מיומנויות הנדרשות בשוק התעסוקה (איך מתראיינים באמצעות כלי AI, עמידה מול קהל, סטוריטלינג, חשיבות הנטוורקינג, מיתוג עצמי ועוד), במהלך הלימודים מרכז הקריירה מפגיש גם את הסטודנטים עם בעלי תפקידים בתעשייה כדי לחשוף אותם לכמה שיותר תחומי עיסוק קיימים שמתוכם יוכלו לזהות איזה תחום מתאים להם יותר.
"שוק התעסוקה של היום רוצה לימודים וגם התנסות מעשית. אנחנו מציעים לסטודנטים לחדד מיומנויות תוך כדי לימודים. ללמוד ללמוד- כי הם כל הזמן יצטרכו ללמוד ולהתאים את עצמם לשינויים, להפגין גמישות מחשבתית ויכולת לימוד עצמאית. כל המרכיבים האלו מכינים אותם לשיבושים שימשיכו להיות חלק מהדרך המקצועית שלהם".
גולד מחזקת ואומרת כי "הדבר המשמעותי ביותר עבור סטודנטים הוא להתנסות בשוק העבודה תוך כדי לימודים. מי שמגיע מנוסה בסיום התואר מקבל קדימות". לכן, "ההתנסות בתעשייה של סטודנטים במכללה למינהל היא חיבור נכון ומדויק, אשר נושא פרי כשהם הופכים לבוגרים טריים".
3 צפייה בגלריה
מהן המיומנויות הנדרשות לסטודנטים של היום, כדי לשרוד את מהפכת ה-AI בשוק העבודה?
מהן המיומנויות הנדרשות לסטודנטים של היום, כדי לשרוד את מהפכת ה-AI בשוק העבודה?
מהן המיומנויות הנדרשות לסטודנטים של היום, כדי לשרוד את מהפכת ה-AI בשוק העבודה?
(צילום: עידן גרוס)
המכללה מפעילה גם את תכנית המנטורינג Forward של ארגון הבוגרים והבוגרות, בה בוגרים של המכללה שהשתלבו בשוק התעסוקה וצברו ניסיון מלווים סטודנטים ובוגרים טריים למשך חצי שנה. גולד מספרת כי "בתור בוגרת המכללה למינהל, אני לוקחת חלק בתוכנית Forward ומלווה חבר'ה צעירים בתחילת דרכם המקצועית לתקופה ארוכה ומשמעותית. זו זכות גדולה מאוד עבורי לשתף את הידע ולהיות במקום של נתינה שהיא קבלה מאוד גדולה". מיומנות נוספת המתקבלת מתהליכי המנטורינג וההתנסות במהלך הלימודים היא נטוורקינג. "היכולת לחבר בין חברות, אנשים ומשרות, ליצור קהילה של בוגרים – עוזרת מאוד לבוגרים. לפעמים יש חיבור שלא חשבתי עליו קודם, והוא פתאום מתרחש", מספרת גולד.
בשורה התחתונה, אומרת בר אילן, "אנחנו רוצים סטודנטים שהם פרו-אקטיביים. מעבר לקורס חובה בניהול קריירה, אשר מראה על החשיבות הרבה שהמכללה משייכת לנושא, אנחנו מציעים 'בופה' של שירותים והסטודנטים צריכים להיות אקטיביים בתהליך, לקחת אחריות על עצמם, לבחור להתנסות וללמוד. מהצד שלהם, הם יכולים רק להרוויח. מי שרוצה ללמוד, להתמקצע ולהעשיר את סט הכלים שלו, מקבל את זה ובגדול במרכז לפיתוח קריירה".