מהפכת החשמל הפרטי בישראל כבר בעיצומה, והצרכנים נהנים מתעריפים מוזלים
מהפכת החשמל הפרטי בישראל כבר בעיצומה, והצרכנים נהנים מתעריפים מוזלים
יצרני החשמל הפרטיים אחראים כיום לייצור של למעלה מ-50% מהחשמל במשק הישראלי. פתיחת התחום למגזר העסקי הפרטי לפני כעשור הביאה להפחתה משמעותית בתעריפי החשמל. החשמל הפרטי הביא לשיפור התחרותיות של התעשייה הישראלית בשווקי העולם ולהורדת יוקר המחיה. כעת, מהפכת החשמל הפרטי מגיעה גם לצרכן הביתי. ככל שהמדינה תגביר את התחרות החופשית, תגדיל את הוודאות העסקית והרגולטורית ותגדיל את היצע תחנות הייצור, כך מחירי החשמל ילכו וירדו. את ההשפעה של המהלכים האלו נרגיש כולנו בכיס
מאז קום המדינה ובמשך עשרות שנים פעלה חברת החשמל כמונופול ממשלתי בשוק האנרגיה בישראל. החברה פעלה במסגרת שוק מפוקח, שבו התעריפים כללו את ההוצאות המלאות של החברה בתוספת רווח קבוע (שיטת +COST). מבנה פעילות זה הביא לחוסר יעילות, שכן לא היה לחברת החשמל תמריץ להתייעל או להפחית עלויות, והתוצאה הייתה חברה ממשלתית לא יעילה ומחירי חשמל גבוהים לצרכנים, ללא אפשרות מעבר או בחירה ביצרן אחר.
המונופול נשבר: הרפורמה שפתחה את משק החשמל בפני השוק הפרטי
במשך שנים היו צרכני החשמל העסקיים והפרטיים לקוחות שבויים של חברת החשמל. אבל לפני כעשור התמונה החלה להשתנות לטובה. השינוי החל עם החלתה של הרפורמה במשק החשמל שפתחה את ייצור ומכירת החשמל גם ליצרני חשמל פרטיים. באותה תקופה התגלו במקביל מאגרי הגז הגדולים במים הטריטוריאליים של ישראל. יצרני החשמל הפרטיים החלו לבנות תחנות כוח, במימון פרטי, ללא צורך במימון ממשלתי, תוך שהם מגדילים את חוסנה האנרגטי של המדינה בשגרה ובמשבר, ומציעים ללקוחות חשמל מוזל.
וזה לא הסתיים שם, בשנת 2018 קידמה הממשלה רפורמה שבמסגרתה נמכרו ארבע תחנות כוח של חברת החשמל ליצרנים פרטיים. לאחר המעבר למגזר הפרטי עברו תחנות הכוח תהליכי התייעלות משמעותיים. היצרנים הפרטיים השקיעו בשדרוג הטכנולוגיה, שיפור תהליכי הייצור, הפחתת עלויות התפעול ושיפור בפעילות הסביבתית, מה שהוביל לעלייה בזמינות התחנות, לירידה בעלויות הייצור ולהוזלת המחיר ללקוח.
למעלה מ-100,000 צרכנים עברו לצריכת חשמל מוזלת מיצרני חשמל פרטיים
התחרות שפתחו יצרני החשמל הפרטיים בחברת החשמל הובילה בשלב ראשון להוזלת מחירים בשיעור של כ-10% ללקוחות עסקיים. לאחרונה, בעקבות ביטול החובה למונים חכמים, מגיעה התחרות גם למשקי הבית, וכבר בר כיום, למעלה מ-100,000 צרכנים עברו לצריכת חשמל מיצרנים פרטיים, מהלך שהוביל להוזלה של מאות שקלים בשנה בחשבון החשמל שלהם.
הוזלה במחירי החשמל גם לכלל הצרכנים
לא רק הצרכנים שעברו ליצרני החשמל הפרטיים נהנים מהמהפכה שנוצרה בשוק החשמל, אלא למעשה כלל הצרכנים, לרבות לקוחות חברת החשמל שתעריפי החשמל שלהם הוזלו בצורה משמעותית, בזכות כניסתם של היצרנים הפרטיים שהוזילו את המחיר לכלל המשק. ההפחתה הינה פועל יוצא למכירתן של 4 תחנות כח ישנות של חברת החשמל ליזמים הפרטיים. המכירה התבצעה במסגרת הליך מכרזי מפוקח והתחנות נמכרו בסכום עצום של כ-16.7 מיליארד ש"ח, סכום הגבוה פי שניים מההערכות המוקדמות של הממשלה. כל הרווחים מהמכירות הללו הועברו במלואם לצרכני החשמל באמצעות הפחתת תעריפים.
לא עוצרים את המהפכה: 3 הצעדים ההכרחיים שיביאו להוזלה דרמטית במחירי החשמל
נכון להיום יצרני החשמל הפרטיים אחראים לייצור של למעלה מ-50% מהחשמל במשק הישראלי. סך ההשקעה של המגזר הפרטי, אשר כולל את מרבית הגופים המוסדיים בישראל, בהקמה ורכישה של תחנות כוח עומד על סך של כ-34 מיליארד שקלים. ואולם, על אף שהמהפכה כבר החלה, היא עדיין אינה שלמה. על מנת שהתחרות בין היצרנים תהיה מלאה והוזלת המחירים תגיע לכל בית, נדרשים כעת שלושה צעדים חיוניים:
הראשון, והחשוב מכל, הגדלת ההיצע - מדינת ישראל זקוקה לעוד מקורות לייצור חשמל. כך, כדי לספק את צורכי המשק יש להקים בעשור הקרוב עוד תחנות כוח מונעות בגז ועוד שדות פוטו-וולטאים לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת. הגדלת ההיצע נדרשת כדי להבטיח אספקת חשמל סדירה וכדי להבטיח תחרות במשק.
השני, ודאות עסקית ורגולטורית - ההשקעות הנדרשות לפיתוח משק החשמל מגיעות לכדי עשרות מיליארדי שקלים, וסכום זה אינו מגיע מתקציבי המדינה אלא מהמגזר הפרטי, משוק ההון ומהמערכת הבנקאית והחוץ בנקאית. כדי להשקיע את סכומי העתק המשקיעים חייבים להיות בטוחים שהרגולציה תהיה עקבית וודאית ותאפשר להם לקבל החזר על השקעתם. למעשה, ללא וודאות עסקית ורגולטורית לא ניתן יהיה להקים את תחנות הכוח הנוספות הנדרשות למדינת ישראל.
השלישי, קידום תחרות חופשית ומלאה בין היצרנים והמספקים השונים - למדינת ישראל אסור לחזור לימים של מונופול ממשלתי ומחירים שנקבעים על ידי ועדה. הגדלת ההיצע, הגדלת מספר השחקנים והגדלת המתחרים על כל לקוח רק אלו יבטיחו תחרות חופשית שתביא למחיר מוזל ללקוח.
נסכם: אם עד לפני קצת למעלה מעשור, חברת החשמל נחשבה לאחד המונופולים החזקים במדינה, הרי שכיום יזמים פרטיים החלו להיכנס לתחום. כניסתם של היזמים הפרטיים הביאה להתייעלות רבה יותר בייצור החשמל ולהפחתת תעריפים לכלל הצרכנים. יחד עם זאת, הדרך עוד ארוכה, וככל שהמדינה תפנים כי היזמים והגופים המממנים לוקחים על גבם סיכון פיננסי עצום, ותבטיח וודאות רגולטורית תוך הגדלת היצע ותחרות חופשית אמיתית, כך נוכל כולנו ליהנות מחשמל זול יותר ומשירות יעיל ואיכותי יותר.