סגור

מצילים חיים: החברה שמצליחה לאבחן סרטן ריאות בתוך דקות בודדות

תכירו את Imagene, שפיתחה טכנולוגיה חדשנית לקיצור זמן האבחון של המחלה – באמצעות בינה מלאכותית. המשמעות: רופאים יכולים לקבל החלטות מצילות חיים בזמן אמת

סיבת המוות השכיחה ביותר בישראל היא מחלת הסרטן, כשהיום כבר ברור שאחד הגורמים המשמעותיים להצלחה ויעילות הטיפול במחלה הוא טיפול מותאם אישית למוטציה הסרטנית הספציפית. ל-50% מחולי הסרטן קיימת מוטציה סרטנית שפותח לה כבר טיפול מותאם. אז מה הבעיה? אבחון הגידול ואיתור המוטציה הוא תהליך יקר וארוך שנמשך שבועות ארוכים – בהם החולה נמצא בהמתנה, אבל המחלה לא ממתינה לאיש.
חברת הביוטכנולוגיה Imagene מפתחת טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית לבניית "אינטליגנציה אונקולוגית" – החושפת מידע קריטי על הגידול הסרטני בזמן אמת ומאפשרת, בין השאר, קיצור משמעותי של זמן אבחון המחלה משבועות לדקות.
לצורך השגת מטרותיה, נדרשה Imagene לשותף טכנולוגי. כך נוצר שיתוף הפעולה עם Oracle, חברת טכנולוגיה בינלאומית מובילה, שמספקת פתרונות מתקדמים של תשתיות ענן ובינה מלאכותית (AI). פתרונות אלה מסייעים לארגונים לייעל תהליכים, לשפר את ניהול הנתונים ולהגביר את אבטחת המידע באמצעות טכנולוגיות חדשניות. וזה בדיוק הליווי ש- Imagene נזקקה לו.
"המחלה הכריעה את אמא שלי"
אחת הבעיות העיקריות שקיימות היום טמונה בכמות עצומה של נתונים הנדרשים לפיענוח, ובחוסר היכולת לזהות דפוסים קריטיים בזמן קצר. כתוצאה מכך, חולים רבים מקבלים טיפולים שאינם מותאמים למצבם הייחודי, בשיטה המכונה "One Practice Fits All" (שיטה אחידה לכל המטופלים). התוצאה היא שעוד לפני ההבנה העמוקה של מצב הסרטן או הסיבות לו, במקרים רבים מתחילים בסבב טיפולים אגרסיבי כמו כימותרפיה או הקרנות. גישה זו יכולה לגרום לתגובה לא אופטימלית לטיפול ואף במקרה קיצוני לאובדן חיי אדם.
2 צפייה בגלריה
דין ביתן, מייסד-שותף ומנכ"ל חברת Imagene
דין ביתן, מייסד-שותף ומנכ"ל חברת Imagene
דין ביתן, מייסד-שותף ומנכ"ל חברת Imagene
(באדיבות: Imagene)
דין ביתן, מייסד-שותף ומנכ"ל חברת Imagene, מכיר את המציאות הקשה הזו מקרוב. כשאימו נאבקה במחלת הסרטן, הוא חווה את חוסר הוודאות והייאוש כחלק מניהול האבחון והטיפול במחלה. "המחלה, לצערי הרב, הכריעה את אמא שלי אחרי מאבק ממושך של שש שנים", הוא אומר. "אחרי האבדן האישי שלי, הבנתי שאני חייב לפעול כדי לשנות את המציאות הזו – אם לא עבור אמא שלי, אז עבור אחרים".
כך נולדה, בשנת 2020, Imagene. מייסדי החברה הציבו לעצמם מטרה ברורה: לחשוף מידע קריטי בזמן אמת באמצעות בינה מלאכותית כדי לייעל את האבחון והטיפול בסרטן. הטכנולוגיה הייחודית שפיתחו מזהה תוך דקות דפוסים של תאים סרטניים שאינם ניתנים לזיהוי באבחון של עין אנושית. התוצאה: רפואה מותאמת אישית, מדויקת וזמינה לחולי סרטן – שמעלה את סיכויי ההצלחה של תרופות וטיפולים חדשים.
לעבד כמויות מידע עצומות ביעילות
כדי להביא לעולם מודל בינה מלאכותית מדויק כל כך, דרושות שעות רבות של "אימון" וכוח מחשוב מתקדם. לשם כך, הבינו ב-Imagene את הצורך בשותף חזק מעולם הנתונים שיהווה תמיכה משמעותית לפיתוח המוצר – ולשנות את מציאות אבחון הסרטן. כך נולד, לפני שלוש שנים, שיתוף הפעולה עם Oracle.
"זו הייתה נקודת מפנה משמעותית לחברה", מעיד ביתן. "טכנולוגיית הענן של Oracle מביאה טכנולוגיות עיבוד מידע מתקדמות שמאפשרות לנו לאמן את המודלים שלנו, ולפתח את ה'אינטליגנציה האונקולוגית', בצורה מהירה ומדויקת ביותר".
"הטכנולוגיה של Imagene רצה בענן Oracle ומבצעת אבחון תוך דקות בודדות. בזכות יכולות העיבוד בענן אנחנו מספקים טכנולוגיה מתקדמת ויכולים להנגיש את הסטנדרט הגבוה ביותר של האבחון לכל מקום בשניות, מה שיכול להיות קריטי לחולה סרטן במאבק נגד השעון. לארי אליסון, מייסד-שותף ומנהל הטכנולוגיות של Oracle, השקיע רבות בחקר הסרטן ואף הקים מכון מחקר מתקדם בארצות הברית. אנחנו שותפים לחזון המשלב טכנולוגיות מתקדמות לקידום חקר הסרטן, אבחון מהיר ומדויק והתאמת טיפול פרסונאלי".
לדברי ביתן, "היכולת להביא טכנולוגיות חדשות לעיבוד מידע היא מה שמאפשר לנו לייצר אינטליגנציה שיכולה לעזור לחולי סרטן. עם המידע העצום שאנחנו מקבלים מזוויות שונות, אנחנו יכולים לייצר אבחון וטיפול מותאמים אישית לכל חולה".
בזכות שיתוף הפעולה עם Oracle, מסוגלת Imagene להתמודד עם כמויות עצומות של דאטה בצורה יעילה ומהירה, ולספק פתרונות מדויקים.
המשולש הקריטי בתחום ה-AI מורכב מאיכות האלגוריתם; איכות וכמות המידע; והמשאבים המוקצים לאימון המודל. "האלגוריתם שלנו יהיה מדויק יותר אם יהיה לנו יותר מידע", מציין ביתן. "Oracle נמצאים במקום מאוד ייחודי עם כוח עיבוד עצום, צורות חדשות של הבנת מידע ואחסונו, וכן מערכת ניהול מידע רפואי הנמצאת בשימוש רחב בבתי החולים. זה מאוד קריטי לחברות בתחום שלנו".
2 צפייה בגלריה
מצילים חיים: החברה שמצליחה לאבחן סרטן ריאות בתוך דקות בודדות
מצילים חיים: החברה שמצליחה לאבחן סרטן ריאות בתוך דקות בודדות
החברה שמצליחה לאבחן סרטן ריאות בתוך דקות בודדות
(באדיבות: Imagene)
בתוך יומיים התחילו טיפול מותאם אישית
אחד המקרים הבולטים שממחישים את יכולות הטכנולוגיה של Imagene הוא של חולה בת 40 שהגיעה לבית החולים איכילוב עם כאבי ראש קשים, לאחר כמה בדיקות אובחנה עם סרטן ריאות במצב מתקדם. "כשהיא הגיעה לאונקולוג, הבינו שאין מספיק רקמה להשלמת כל הבדיקות ושאין לה את הזמן לחכות לאבחון המדוייק של הגידול כדי להתחיל טיפול מותאם אישית ולא הקרנות למוח", מספר ביתן. "תחת מחקר משותף עם איכילוב, הריצו את האלגוריתם שלנו, שזיהה מוטציה סרטנית שיש לה טיפול ביולוגי ספציפי. בתוך יום או יומיים היא קיבלה את הטיפול המתאים, והגרורות החלו להיעלם. בראיון עם החולה היא ציינה את הערך העצום של השיפור באיכות החיים שלה ובמצבה הבריאותי, וכן את החשיבות העצומה של מתן אבחון מהיר ללא צורך בהמתנה או תחילת טיפול שאינו מותאם".
"רמת ההנגשה של הטכנולוגיה שלנו היא מדהימה", אומר ביתן. "הבנו שהרופאים עמוסים מאוד, ולכן פיתחנו מערכת עם ממשק קל להפעלה שלא מכבידה עליהם". הטכנולוגיה מצריכה תהליך דיגיטלי פשוט – סריקת הביופסיה והפיכתה לאימג' דיגיטלי – ויכולה לספק תשובה בתוך דקות ספורות. "בישראל, רוב בתי החולים כבר עברו תהליך דיגיטציה, מה שמאפשר לקבל את התשובה בתוך דקות בלי מאמץ".
הליבה של הטכנולוגיה היא היכולת לקבל מידע רפואי מזוויות וסוגים שונים – תמונות ביופסיה, מידע גנומי ופתולוגי ומידע רפואי נוסף – ולהזין את כל המידע הזה לליבת הבינה המלאכותית. "אפשר לשאול את האינטליגנציה שאלות כמו מה הסיכוי של החולה לחזרת המחלה, האם כדאי לבצע כימותרפיה לפני או אחרי הניתוח, מה הסיכוי לתגובת החולה לטיפול ועוד", מסביר ביתן. "האינטליגנציה האונקולוגית יכולה לתמוך ברופאים בזמן אמת וברמת דיוק גבוהה".
אבחון מדויק לכל סוגי הסרטן
אחת המטרות של Imagene היא לקבל אישור מה-FDA האמריקאי למוצר האבחון של סרטן הריאות, ולהרחיב את הכיסוי בעתיד גם לכל סוגי הסרטן. "אנחנו עובדים על פתרונות לכל סוגי השאלות האבחוניות והטיפוליות", אומר ביתן, "ומקווים מאוד שבקרוב יוכלו להיעזר בטכנולוגיה שלנו לאבחון מהיר של חולים בכל מקום".
וביתן מסכם: "יש רגעים שבהם אתה מבין שהטכנולוגיה שלך מצילה חיים. כל חולה שאנחנו עוזרים לו ולמשפחתו מרגש אותנו מאוד. שיתוף הפעולה עם Oracle ועם מרכזים רפואיים מובילים כמו בתי החולים שיבא ואיכילוב, מאפשר ל-Imagene להמשיך לפתח ולשפר את הטכנולוגיות שלה. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, ה'מוח האונקולוגי' שאנחנו בונים בשיתוף עם Oracle מאפשר יותר ויותר לקבל מידע רלוונטי בזמן אמת. השילוב בין עושר המידע, סוגי המידע, והמיידיות והזמינות שלו, זה מה שישפיע על מיליוני חולי סרטן ברחבי העולם. כך העולם יכול להתקדם, בצעדים קטנים אך משמעותיים, לעבר עתיד רפואי טוב יותר".